پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

بار بی‌تدبیری دستگاه‌های اجرایی بردوش معلولان خراسان شمالی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- معلولان بهزیستی خراسان شمالی علاوه بر مشکلات عمومی که دارند، با بی تدبیری مسئولان محلی، بر چالش ها و موانع شان افزوده شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، فرزندان و زنان بی سرپرست و بد سرپرست، معتادان، معلولان و خانواده‌های کم بضاعت و بی بضاعت که مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر بهزیستی و تأمین اجتماعی هستند با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. هر قشر مشکلات ویژه و خاص خود را دارد که عدم توجه به آنان می‌تواند آسیب‌های دیگری نیز به این گروه‌ها وارد سازد.
از این رو در هفته بهزیستی به سراغ برخی از این افراد رفتیم و پای درد و دلشان نشستیم. از کمبودها و خواسته‌هایشان برای ما گفتند و از برخی فعالیت‌ها تقدیر کردند. انصاف و مروت در لحنشان مشخص بود. گویی که این گروه‌ها زندگی و تعامل را طور دیگری یاد گرفته‌اند.
شاید فکر کنیم اگر معلول بودیم بسیار پرخاشگر می‌شدیم، صبرمان از دست می‌رفت و نمی‌توانستیم به زندگی ادامه دهیم. لذا با فکر کردن به این گروه به آنها احسنت می‌گوئیم. وقتی به پای حرفشان می‌نشینیم و از جسارت و اراده یشان مطلع می‌شویم صدها بار بیشتر آنها را تحسین می‌کنیم.
اکنون در خراسان شمالی بیش از صد هزار نفر در قالب 43 هزار خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. این افراد خدمات متفاوتی در حوزه‌های توانبخشی، درمان اعتیاد، مراقبت از فرزندان بی سرپرست، مالی و … دریافت می‌کنند اما بی تعارف باید گفت که مشکلاتشان نسبت به امکاناتشان بسیار بیشتر است.
توسعه تجهیزات توانبخشی نیازمند وام قرض‌الحسنه
حق شرف، مسئول یکی از مراکز توانبخشی غیر دولتی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در خراسان شمالی 18 مرکز شبانه روزی و 24 مرکز روزانه توانبخشی فعال هستند که خدمات حمایتی و توان بخشی پزشکی به نیازمندان این حوزه ارائه می‌دهند.
وی با اشاره به خدمت گیری 600 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از هر مرکز افزود: در مجموع 25 هزار نفر از این مراکز توان بخشی خدماتی را دریافت می‌کنند.
حق شرف در ادامه خواسته‌هایی از مسئولان داشت و در این راستا گفت: برای رشد مراکز می‌بایست زمین‌هایی از سوی دولت به ما واگذار شود که این مسئله را پیش‌تر پیگیری کرده‌ایم اما نتیجه بخش نبوده است.
وی عدم پرداخت حقوق و مزایای پرسنل مراکز را یکی دیگر از معضلات این مجموعه‌ها دانست و بیان کرد: به منظور توسعه تجهیزات نیازمند وام قرض‌الحسنه هستیم تا امکاناتمان را ارتقا دهیم.
از گلایه به استاندار تا سو استفاده از معلولان
بلوریان به نمایندگی از جامعه معلولان خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر ضمن تشکر از تلاش مسئولان گفت: تلاش‌ها قابل توجه بوده اما مشکلات معلولان بسیار زیاد تر است.
بلوریان ادامه داد: استاندار خراسان شمالی مشاوری از جامعه معلولان ندارد که این امر باعث شده معلولان با استاندار ارتباطی نداشته باشند تا مشکلاتشان را در میان بگذارند.
این معلول با انگیزه تصریح کرد: در استان نیازمند فرهنگ سازی در حوزه جایگاه معلولان هستیم زیرا اگر تمام مشکلات معلولان را پیگیری کنیم و فرهنگ مناسب ایجاد نشود، تلاش‌ها بلااستفاده خواهد ماند.
وی با انتقاد از صداوسیما افزود: صدا و سیما موظف است به صورت هفتگی 4 ساعت را به برنامه فرهنگ سازی ویژه معلولان اختصاص دهد اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد به طوری که هیچ برنامه‌ای برای ناشنوایان وجود ندارد.
بلوریان اشتغال معلولان را معضلی جدی دانست و تاکید کرد: معلولان هم اکنون به دلیل عدم توانایی پرداخت تسهیلات وام اشتغال دچار مشکل‌اند لذا باید تدبیری در این حوزه شود.
نماینده جامعه معلولان استان نظارت بیشتر بر بخش خصوصی را لازم عنوان کرد و ادامه داد: موارد زیادی دیده می‌شود که معلول از ساعت 7 صبح تا 7 شب کار می‌کند اما 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد و از اعتراض می‌ترسد چون بیکار می‌شود که این مسئله چیزی جز بیگاری نیست.
وی با اشاره به بیکار شدن بسیاری از معلولان دست فروش پس از شیوع کرونا افزود: این افراد نان‌آور خانواده بودند و اکنون مشکلات فراوانی دارند.
بلوریان در انتها از عدم فضای مناسب سازی شده برای استفاده معلولان انتقاد کرد و احضار داشت: این فضاها در شهر وجود دارد اما استاندارد نیست و نمی‌توانیم از آنها استفاده ببریم که نیاز است دستگاه‌های استان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
مجتمع ورزشی ویژه معلولان وجود ندارد
سمیه رضایی، بانوی روشن دل خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: در استان یک مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه معلولان استان وجود ندارد که بسیار نیاز است.
وی افزود: می‌بایست فنی و حرفه‌ای، آموزش‌هایی خاص با مربیان خاص را ویژه معلولان برگزار کند تا این گروه بتوانند حرفه‌ای یاد گرفته و صاحب شغل شوند.

پیام خراسان


رضایی در انتها از نبود کتابخانه های ویژه نابینایان در استان گلایه کرد و گفت: حضور یک نیروی خانم در بخش نابینایان کتابخانه بجنورد نیاز است که اکنون وجود ندارد و در شیروان و اسفراین به کل این بخش افتتاح نشده است.
مشکلات مالی شدید مراکز ترک اعتیاد
شیرقانی مسئول یکی از مراکز ترک اعتیاد استان نیز در خصوص مشکلات این حوزه در گفتگو با مهر اظهار کرد: فعالیت‌های مراکز ترک اعتیاد استان طی سال گذشته چشمگیر بود و اقدامات شاخصی مانند ارائه وام اشتغال به افرادی که ترک اعتیاد داشتند انجام شد.
وی در ادامه به مشکلات مراکز ترک اعتیاد که بخش مهمی از زیر مجموعه بهزیستی را شامل می‌شوند اشاره کرد و افزود: با توجه به گرانی‌ها، تورم و تعطیلی پنج ماهه مراکز، با مشکلات شدید مالی مواجه شده‌ایم.

پیام خراسان


شیرقانی بیان داشت: مطالبات مراکز ترک اعتیاد از سال گذشته پرداخت نشده است و سازمان بهزیستی کشور پاسخگو نیست و می‌گویند این قرض باید از منابع استانی تأمین شود.
دلال‌ها اینجا هم هستند / خرید وام 50 میلیونی با یک میلیون
با محسن خدمت گذار، به نمایندگی از فرزندان بهزیستی نیز گفتگو کردیم.
خدمت گذار که اکنون از مرکز بهزیستی مرخص شده با افتخار خود را بزرگ شده این مراکز اعلام می‌کند و در این باره می‌گوید: فرزندان بهزیستی استان موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند.
وی در ادامه عدم اشتغال پایدار برای فرزندان ترخیصی از بهزیستی را مشکل آفرین دانست و افزود: باید در استخدام‌های دستگاه‌ها، ظرفیت خاصی برای فرزندان بهزیستی در نظر گرفته شود.
خدمت گذار همچنین با اشاره به وام 50 میلیون تومانی اشتغال فرزندان بهزیستی گفت: به دلیل نداشتن ضامن، دلال‌ها این وام را با مبلغ بی ارزش یک میلیون تومان از افراد می‌خرند.
خراسان شمالی 22 هزار و 853 خانوار مستمری بگیر بهزیستی دارد که ماهانه 3 میلیارد و 400 میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود. همچنین در این استان 615 مرکز زیر نظر سازمان بهزیستی در 13 حوزه خدمات خود را ارائه می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/250250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر