پیام خراسان

آخرين مطالب

آجر به آجر تا آینده‌سازی مقالات

آجر به آجر تا آینده‌سازی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - ساختن آینده‌ روشن برای هر جامعه‌ای نیازمند ارتقای زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آموزش و پرورش است، از این رو آحاد جامعه می‌توانند در تدبیر «آجر به آجر» برای ساخت مدرسه مشارکت کنند.

تقویت و توسعه نیروی انسانی توانمند همواره در جوامع مختلف مورد توجه بوده تا جایی که سرمایه اصلی هر کشور به همین ظرفیت وابسته است.
از وجود منابع طبیعی و نعمت‌های خدادادی در هر کشور به عنوان سرمایه نمی‌توان غافل شد اما تا نیروی انسانی توانمند وجود نداشته باشد معادن طلاخیز هم مانند تلی از خاک خواهند بود.
مدرسه‌سازی در جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل آغاز شد و در جشنواره‌هایی که هر سال برگزار می‌شود وجوه قابل توجهی برای ساخت مدارس اختصاص می‌یابد که طبق گفته مسوولان نوسازی مدارس خراسان جنوبی 70 درصد تعهدات خیرین از سال گذشته تاکنون محقق شده است.
اما کمبود کلاس درس و وضعیت نه چندان مطلوب تجهیزات آموزشی و از طرفی موضوع مقاوم‌سازی مدارس همچنان به عنوان یک نیاز اساسی وجود دارد و نیازمند عزم جدی‌تر از سوی خیرین و مردم نیک‌اندیش در این استان است.
اجرای طرح آجر به آجر به عنوان ایده نو می‌تواند بخش قابل توجهی از نظر خیرین را در حوزه‌های مختلف به خود جلب کند که یک نمونه از آن خیرانی هستند که به صورت خاندانی قصد ساخت مدارس را دارند.
در این طرح افرادی که توانایی ساخت مدرسه به صورت کامل را ندارند، می‌توانند به هر میزان که توانایی دارند با دولت در تامین کلاس درس همکاری و مشارکت کنند.
آجر به آجر؛ بسته تحولی نوآورانه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: طرح آجر به آجر اقدام مشارکت جمعی در زمینه ساخت مدارس است که می‌توان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.
محمود چاوشان افزود: طرح آجر به آجر قبل از این هم به صورت خاندانی در خراسان جنوبی انجام شده بود اما اقدامی سازمان یافته نبود.
وی اظهار داشت: مدرسه خاندان فریدی، مثالی بارز بر این گونه ساخت و سازهای خیری در حوزه مدرسه‌سازی در شهرستان خوسف است اما خیرین همواره به دنبال طرحی با این عنوان بودند که بتوان با سرمایه کم هم در ساخت مدرسه شریک شد.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: در این طرح نوآورانه افراد به صورت جمعی می‌توانند هر کدام بخشی از ساخت مدرسه را تقبل کنند یا به حداقل 30 درصد برسانند تا مشارکت 70 درصدی دولت را در ادامه داشته باشد.
او گفت: اگر 30 درصد ساخت یک مدرسه را خیرین برعهده بگیرند، طبق قانون مدرسه با اسم بانی نامگذاری می‌شود و امروز برای اجرای هرچه بهتر این طرح خود را موظف به کمک برای فرهنگسازی این نوع از باقیات صالحات می‌دانیم.
چاوشان با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند کلاس‌های درس بیشتری برای دانش‌آموزان است افزود: فقط 350 کلاس درس در مساکن مهر و شهرک‌های اقماری کمبود داریم.
وی تصریح کرد: دونوبت برگزار شدن 320 کلاس درس از دیگر کمبودها در حوزه مدارس است که نیاز به مقاوم‌سازی بیش از 47 درصد مدارس این نیاز را دوچندان می‌کند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه خیرین در طرح آجر به آجر می‌توانند در پروژه‌های مقاوم‌سازی مدارس سهیم شوند گفت: طرح آجر به آجر موقعیت مناسبی برای این تحول در استان است.
وی افزود: تجهیز مدارس بخصوص مدارس مناطق کمتر برخوردار از دیگر محورهای طرح آجر به آجر است که خیرین و مردم می‌توانند در این زمینه هم وارد عمل شوند.
چاوشان با بیان اینکه تا مهر امسال جشن پایان مدارس کانکسی بالای 10 نفر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود گفت: همکاری و همیاری خیرین در تحقق این هدف مهم قابل تقدیر است.
وی افزود: سال تحصیلی گذشته 59 مدرسه کانکسی بالای 10 دانش‌آموز در خراسان جنوبی داشتیم که با هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته در سال تحصیلی جدید مدارس کانکسی از نظام آموزشی استان حذف خواهند شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق آمار 50 کلاس درس زیر 10 دانش‌آموز کانکسی هم در استان فعال است و با توجه به رایزنی‌هایی که صورت گرفته است با ورود خیرین و تامین اعتبار قابل توجه به صورت ملی و استانی تا اواخر سال آینده این مدارس هم جمع‌آوری خواهند شد.

پیام خراسان


مشارکت 90 درصدی خیرین در مدرسه‌سازی
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: بیش از 90 درصد طرح‌ها و پروژه‌های آموزشی در دست احداث استان با مشارکت و همکاری خیرین مدرسه‌ساز انجام می‌شود.
محمدعلی واقعی اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی، نبود زیرساخت‌های صنعتی در روستاها و افزایش بی‌رویه مهاجرت به شهرها باعث شد که بسیاری از مدارس روستایی خالی از دانش‌آموز شوند این در حالی است که کلاس‌های مناطق شهری با 35 تا 40 دانش‌آموز تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه 800 خیر حقیقی و حقوقی در استان داریم افزود: درخصوص مدرسه‌سازی با اشتیاق ملی و کمک‌های خرد روبه‌رو هستیم که در این راستا طرح «آجر به آجر» طراحی شد و هرکسی با سرمایه خرد می‌تواند مشارکت کند.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: در این طرح هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه می‌تواند مشارکت کند که برای ما بیش از ساخت مدرسه، این فرهنگ اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: مدرسه یک ساختمان نیست بلکه یک فرهنگ و کانون تحول و عرصه آماده‌کردن انسان‌ها برای آینده است همچنین فرهنگ کار خیر در تمام دنیا از باب مسوولیت‌های اجتماعی برای بنگاه‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی مطرح است.
واقعی از چهار برابر شدن اعتبارات مدرسه‌سازی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: خادمین آموزش و پرورش در خراسان جنوبی خریدار مشارکت خیرین بوده و منت‌دار این حضور گرم هستند.
طرح آجر به آجر با هدف گسترش و توسعه مدرسه‌سازی و ساماندهی کمک‌های خرد و کوچک خیرین برای سهیم شدن در مدرسه‌سازی با دستور وزیر آموزش و پرورش در کشور اجرایی شده است.
لزوم ساماندهی امور خیر
عضو و نماینده مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان جنوبی گفت: اگر امور خیر در حوزه‌های مختلف ساماندهی شود بسیاری از کمبودها در حوزه زیرساختی رفع خواهد شد.
سید علی طالبی اظهار داشت: طرح آجر به آجر فرصتی مغتنم برای ساماندهی امور خیری است که به نوعی می‌توان گفت سرگردانند.
وی اظهار داشت: فقط در ایام برات (یکی از سنت‌های دیرینه منطقه خراسان) 6 میلیارد تومان صرف خرید شکلات و شیرینی در آرامستان‌ها می‌شود که اگر این پول‌ها به سمت اقدامات خیرخواهانه و باقیات صالحات سوق داده شود بسیاری از کمبودها در حوزه آموزشی برطرف می‌شود.
نماینده مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان جنوبی گفت: تامین کلاس درس استاندارد برای فرزندان این سرزمین نیازمند عزم جدی و همگانی است که طرح آجر به آجر می‌تواند زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی عزم ملی برای ساخت مدارس و کلاس درس باشد.
وی ادامه داد: در طرح آجر به آجر حوزه‌های مختلف شغلی از جمله اصناف را می‌توان وارد عمل کرد و مدارسی با عنوان آموزشگاه اصناف، معادن یا با عنوان فرهنگیان، دانشگاهیان و مهندسین تاسیس کرد.
طالبی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی باید از اندک اندک کمک‌ها کارهای بزرگی انجام داد و از آنجا که آینده‌سازان به عنوان ثروت اصلی هر کشور شناخته می‌شوند هرگونه اقدام در این زمینه نوعی سرمایه‌گذاری است.
بنابر اعلام مسوولان استان با نگاه ویژه دولت و مشارکت خیرین 90 پروژه و 200 کلاس درس تا مهر امسال در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.
بیشترین نیاز فضای آموزشی در خراسان جنوبی مربوط به بیرجند مرکز استان است.
برچسب‌ها
خراسان جنوبی خیران مدرسه ساز مدرسه سازی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی
پروندهٔ خبری
مدرسه سازی با طرح «آجر به آجر»

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/250497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی