پیام خراسان

آخرين مطالب

حافظان طبیعت از روزهای سخت می‌گویند؛

‍ طبیعت خط قرمزشان است مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی محیط بانان این حافظان طبیعت، تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند تا ثروت ملی را حفظ کنند و گاهی این ثروت حتی از زندگیشان نیز مهم‌تر می‌شود.

قصه جالبی است زندگیشان، روزهای سختی را می‌گذرانند، حقوق اندکی دارند اما دلی دارند به وسعت همان طبیعتی که میز کارشان است.
به گزارش ایسنا، شاید مانند بقیه افراد میز کاری و اتاق کاری نداشته باشند، اما همین طبیعت، اداره خوبی است که در آن روزگار می‌گذرانند، کارشان با زندگیشان عجین شده، آنقدر عجین که گاهی بیشتر از بودن در کنار خانواده کار می‌کنند.
محیط بانان این حافظان گمنام، افرادی عاشق هستند که به جز حفظ طبیعت به هیچ چیز فکر نمی‌کنند حتی به جان خودشان که عزیزترین سرمایه هر آدمی است.
با چند نفر از محیط بانان هم صحبت شدیم، محیط بانانی که چند سالی است سابقه کار دارند، طعم تلخ مبارزه با شکارچیان را چشیده و مزه تلخ حقوق اندک را زیر زبانشان حس کرده، اما هیچ گاه گلایه‌ای نداشته‌اند.

پیام خراسان


سلاح کوتاه اما عزم بلند برای حفظ ثروت ملی
رضا محمد پور، یکی از محیط بانان نمونه استان در این میزگرد اظهار کرد: حدود 15 سال سابقه کار دارم و اکنون در منطقه حفاظت شده باقران بیرجند فعالیت دارم.
وی با بیان اینکه عشقی که به طبیعت داشتم باعث شد به سمت این شغل بروم، افزود: صبح زود به طبیعت می‌رویم و ممکن است مجبور شویم دو شب در طبیعت بخوابیم.
وی با بیان اینکه به علت کمبود نیرو ممکن است نتوانیم برگردیم، تصریح کرد: تعداد محیط بانان کم و مناطق گسترده است و مجبوریم گاهی چند روز پشت سر هم کشیک دهیم.
از او پرسیدم خانواده‌ات گله‌ای از سختی کارت ندارند، بسیار قاطع پاسخ داد: خانواده‌ام از نبود من در خانه در بیشتر ساعات شبانه روز گلایه دارند، اما چه کنم کارم را دوست دارم و برایش بسیار زحمت کشیده‌ام.
این محیط بان بیان کرد: گاهی آنقدر سختی و فشار کار زیاد است که حتی نمی‌توانیم چند روز به خانواده خود سری بزنیم، اما وقتی عشق و علاقه باشد، تمام این مسائل پوشانده می‌شود.
محمد پور با بیان اینکه آموزش در سال‌های اخیر باعث شده افراد کمتر به محیط زیست آسیب برسانند اما باز هم فرهنگ‌سازی لازم است، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم زمان حضور در طبیعت، از منظره‌ها بهره ببرند، بوته کنی نکنند، آتش روشن نکنند و به گونه‌های حیات وحش کاری نداشته باشند چراکه برای حفظ این محیط طبیعی زحمات بسیاری کشیده می‌شود.
وی از جراحات بدنشس گفت و ادامه داد: در این سال‌ها، سختی کار، مبارزه با قاچاقچیان و شکارچیان و استفاده از وسایل نقلیه‌ای چون موتور در مناطق صعب‌العبور باعث شده بدن سالمی نداشته باشیم، اما تمام اینها تا وقتی که طبیعت به حیات خود ادامه داهد، برای ما مهم نیست.

پیام خراسان


سختی کار و حس تلخ نبودن در کنار خانواده
علی سمیعی، دیگر محیط بان نمونه کشوری نیز در این میزگرد گفت: در منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه فعالیت داشته و حدود شش سال سابقه کار دارم.
وی با بیان اینکه با علاقه وارد این کار شدم، افزود: خانواده گاهی از نبودن‌ها و کار سخت ما گلایه دارند، اما برای تحقق هر آرزویی باید سختی‌هایی کشید.
این محیط بان اظهار کرد: گاهی اوقات به علت حضور در کوه‌ها و مناطق دوردست در دسترس نیستیم و این امر و بی خبر بودن خانواده را بسیار نگران می‌کند.
سمیعی ادامه داد: اکنون به مدد رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی شکارها کمتر شده اما هنوز نیاز به کار بیشتر و جریمه‌های بیشتر برای شکارچیان دارد.
وی از خاطرات سخت روزهای کار گفت و اظهار کرد: گاهی حتی در منطقه گم می‌شویم و گاهی با خطر حیوانات وحشی روبرو هستیم اما هیچ یک از اینها باعث نشده حتی لحظه‌ای از این شغل خاطره بدی داشته باشم.
وی از مردم خواست در هنگام حضور در طبیعت با طبیعت مهربان تر بوده، زباله نریزند و سعی کنند حامی طبیعت باشند چراکه برای حفظ آن خون‌هایی داده شده است.
نیازمند تصویب قانون‌های حمایت هستیم
مسعود مستقیم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در این میزگرد اظهار کرد: با تلاش‌های محیط‌بانان، از 28 اردیبهشت 94 تا 27 خرداد 99 تعداد 1213 شکارچی غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی دستگیر شده‌اند.
وی افزود: در خصوص به کارگیری و حمل سلاح برای محیط بانان و حمایت از جنگل بانان خلا قانونی در قانون وجود داشت که اجازه استفاده از سلاح را به محیط بان نمی‌داد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه محیط بان این اجازه را داشت در دفاع از جان خود از سلاح استفاده کند، افزود: لایحه حمایت از حقوق محیط بانان و جنگل بانان تقدیم مجلس شد.
مستقیم ادامه داد: در لایحه مقرر شد امکانات لجستیکی، اداری، فنی و همچنین آموزش‌های لازم توسط سازمان حفاظت محیط زیست به جنگل‌بانان و محیط‌بانان ارائه شود.
وی افزود: 15 سال است محیط بان هستم و این حرفه را تنها یک شغل نمی‌دانم، بلکه این حرفه یک عشق است؛ در حالی که حقوق و مزایای این کار در مقابل سختی‌هایش بسیار ناچیز است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از شهید و جانباز شدن بسیاری از همکارانش گفت و ادامه داد: مردم عادی برای حضور در طبیعت باید وقت و حوصله داشته باشند، اما ما به خاطر کاری که داریم همواره در طبیعت هستیم و این امر آرامشی به روح و جان انسان می‌دهد که قابل وصف نیست.
مستقیم با بیان اینکه این شغل روز تعطیل ندارد چراکه متخلفان در تمام ایام سال شکار می‌کنند، افزود: محیط زیست اولویت اصلی کشور است که اگر نباشد در تمام موضوعات به مشکل برمی‌خوریم.

پیام خراسان


تحقیاتی که به تجربه محیط بان بستگی دارد
وی با بیان اینکه محیط بان پایه و اساس تمام فعالیت‌های محیط زیست است، تصریح کرد: تمام اطلاعاتی که به محیط زیست می‌رسد حتی در بخش صنایع و آلودگی های محیط زیست از طریق محیط بان منتقل می‌شود؛ بنابراین باید تخصص لازم را داشته باشد.
این محیط بان ادامه داد: نتیجه این تحقیقات که با زحمات محیط بانان جمع‌آوری می‌شود، در مناطق پیاده می‌شودکه وظیفه بسیار حائز اهمیت و خطیری است.
مستقیم با بیان اینکه نقش محیط بان در حفظ گونه گیاهی و جانوری بسیار فوق العاده است و حذف یک گونه از طبیعت زنجیره اکوسیستم منطقه را بهم می‌ریزد، افزود: مهم ترین ثروت کشور همان طبیعت و گونه‌های جانوری گیاهی است.
وی با بیان اینکه سرمنشا اصلی خلقت گیاهان هستند که محیط بان از گونه‌های گیاهی نیز حفاظت می‌کند، تصریح کرد: اگر محیط بان نباشد و یک جنگل آتش بگیرد یک ثروت ملی آتش می‌گیرد.
وی با بیان اینکه هر روز این شغل، یک خاطره است، افزود: اگر محیط بان خوراک فکری به مسئولان ندهد، نمی‌توان گونه‌ها ی جانوری، گیاهی و طبیعت را حفظ کرد.
این محیط بان ادامه داد: این افراد در خط مقدم هستند و بدون آن‌ها سازمان محیط زیست تعریفی ندارد چراکه دانش فنی و تخصصی و تجربیات دانشگاهی دارند.
مستقیم اظهار کرد: برطبق استاندارد جهانی به ازای هر 6 هزار هکتار منطقه حفاظت شده باید یک محیط بان داشته باشیم، اما ما در استان به شدت با کمبود نیروی اجرایی مواجهیم به گونه‌ای که هر محیط بان کار 6 محیط بان را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه محیط بانان اگر سلاحشان کوتاه است اما عزمشام قوی است، تصریح کرد: کار در دامان طبیعت و سر و کار داشتن با حیوانات به زندگی معنا و مفهوم می‌دهد.
وی با بیان اینکه گاهی محیط بان برای حیوانات آب می برد و آبشخور درست می‌کند و این زحمات را کسی نمی‌بیند، افزود:اگر حیوانی در حق انسان دعا کند امکان ندارد دعایش مستجاب نشود، همانگونه که در روایات از به بحث حفاظت از حیوانات بسیار تاکید شده است.
اسمشان محیط بان اما رسمشان مدافع طبیعت
این محیط بان ادامه داد: یک محیط بان کار کشاورز، دامدار و دامپزشک را نیز انجام می‌دهد و تحمل تمام این سختی‌ها جز با عشق و علاقه و باور به برکات این شغل، امکان پذیر نیست.
مستقیم ادامه داد: قبل از ورود به این کار آن را به چشم یک حرفه نگاه می‌کردم، اما اکنون با عشق کار می‌کنم و هر روز می‌توانم برای آخرت خود اندوخته عظیم جمع کنم.
وی افزود: چه کسی می‌داند یک محیط بان چند ساعت برای باز کردن مسیر یک جوی آب برای خوردن آب توسط حیوانات وقت گذاشته و کدام فردی می‌تواند سختی فراهم کردن محل خوردن آذوقه را برای حیوانات درک کند؟
این محیط بان بیان کرد: گاهی پیش آمده که محیط بانان را با دست و پای بسته در بیابان پیدا کرده‌ایم و این نیز بخشی از سختی کار است که به شوق آن می‌ارزد.
مستقیم با بیان اینکه این شغل جز مشاغل سخت نیست و نیازمند تصویب قانونی در این زمینه هستیم، اظهار کرد: وضعیت استخدام این افراد نیز مشخص نیست و برای استخدام نیز باید آزمون دهند که تجربه این افراد هم سنگ و قابل رقابت با فردی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، نیست.
وی با بیان اینکه طبیعت کویری و گونه‌های نادر در خراسان جنوبی از اعجاز خلقت است که بباید برای حفظ آن تلاش کرد، افزود: محیط زیست استان ارزشمند است که باید برای حفظ آن از تجارب محیط بانان بهره برد، اما سهم مردم نیز کم نیست.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از مردم خواست به هنگام حضور در طبیعت یادشان آورند که چه خون دل‌هایی برای حفظ آن کشیده شده و در حفظ آن کوشا باشند.
این افراد که می‌توان نامشان را گمنامان طبیعت نامید تنها یک خواسته دارند و آن تلاش برای حفظ یک ثروت ملی است که منافعش نیز به خودمان برمی‌گردد و این تلاش برای حفظ محیط زیست نباید کار دشواری باشد اگر لحظه‌ای به دشواری کار محیط بانان فکر کنیم.

پیام خراسان


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/250541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان