پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر از کشاکش بر سر افزایش قیمت نان؛

سهم 30 درصدی آرد از هزینه تولید نان/ جای خالی حمایت دولت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد ـ افزایش غیرمجاز قیمت نان توسط واحدهای نانوایی یکی از مشکلات این روزهاست در این میان نانوایی ها خواستار افزایش حمایت های دولتی برای جلوگیری از افزایش قیمت نان هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آخرین باری که نرخ نان افزایش پیدا کرد آبان ماه سال گذشته بود، اما چند مدتی است که اتحادیه نانوایان به دلیل آنچه افزایش هزینه نانوایی عنوان می‌شود، خواستار تغییر دوباره نرخ نان شده‌اند. فعالان صنف نانوایی با وجود آنکه برای پخت نان آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما بر این عقیده هستند که آرد تنها 30 درصد از قیمت نان را شامل می‌شود و بقیه هزینه‌های تولید نان که در ماه‌های اخیر افزایش یافته، برعهده خودشان است و در حال ضرر کردن هستند.
این در حالی است که مسئولان مربوطه چندی پیش اعلام کرده‌اند که به خاطر آنکه نرخ آرد نانوایان امسال هیچ تغییری نخواهد داشت، بنابراین امسال افزایش قیمت نان هم نخواهیم داشت.
تمام هزینه‌های تولید نان افزایش چند برابری داشته است
عباس خانی ، یکی از کارفرمایان نانوایی آزادپز در مشهد درخصوص مشکلات رسته آزاد پز (نیمه یارانه‌ای جدید) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آخرین مصوبه نرخنامه لازم الاجرا در مورد قیمت نان به آبان ماه سال گذشته برمی‌گردد این در حالی است که این روزها ما شاهد افزایش قیمت در تمامی مؤلفه‌های مربوط به تولید نان هستیم.
خانی با اشاره به اینکه قیمت آرد تنها 30 درصد در تولید نان نقش ایفا می‌کند، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات نانوایان آزاد پز عبارتند از عدم تخصیص آرد به میزان پخت نانوایان آزادپز توسط اداره غله که نانوایان برای جبران مازاد پخت ناچارند آرد را به دو تا 2 و نیم برابر خریداری کنند، افزایش سالانه دستمزد کارگران تا حدود 40 درصد و افزایش هزینه‌های آن‌ها اعم از لباس کار، هزینه کارت بهداشت، هزینه گواهینامه بهداشت، هزینه پاداش پایان سال و غیره، افزایش سالانه حق بیمه بین 36 الی 45 درصد، افزایش شدید بهای حامل‌های انرژی شامل آب، برق و گاز، افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید غیر از آرد به عنوان مثال خمیر مایه که از تاریخ لازم الاجرا بودن نرخنامه تا امروز از قیمت 65 هزار تومان به 310 هزار تومان رسیده، یعنی تقریباً 5 برابر شده است.
وی در ادامه افزود: هزینه‌های جاری که در امر تولید دخیل هستند مثل هزینه اجاره که سالانه بین 20 درصد الی 50 درصد افزایش می‌یابند و یکسان نبودن هزینه اجاره مناطق بالای شهر با پایین شهر، مخارج زندگی نانوایان و تأمین نیازهای اساسی آن‌ها اعم از هزینه اجاره مسکن، خوراک، پوشاک و غیره که به شدت افزایش چند برابری داشته و هنوز هم به ثبات نرسیده است، هزینه سرمایه گذاری نانوایان که کلاً نادیده گرفته می‌شود، هزینه مالیات بر درآمد و.. از دیگر مشکلات نانوایان است.
وی اظهار کرد: یکی از پیشنهادات من جهت حل مشکلات، قطع سهمیه آرد آزادپزانی (گندم 9000 ریالی) است که این خود از دو جهت مفید است، اول اینکه از لحاظ کاهش هزینه به نفع دولت است و اینکه به نفع آن دسته از آزادپزانی است که با مشکل کمبود سهمیه مواجه هستند و با این کار مشکلشان برطرف می‌شود، دوم درجه‌بندی نان بر اساس کیفیت و مناطق است.
آرد فقط 30 درصد قیمت نان را تشکیل می‌دهد و 70 درصد قیمت نان مربوط به مولفه‌هایی می‌شود که طی چند ماه اخیر افزایش قیمت داشته‌اند یکی دیگر از کارفرمایان نان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تولید نان که فقط به آرد برنمی‌گردد، گفت: دولت فقط آرد را به نانوایان می‌دهد و می‌گوید ما آرد را تأمین می‌کنیم، آرد فقط 30 درصد قیمت نان را تشکیل می‌دهد و 70 درصد قیمت نان مربوط به مؤلفه‌های دیگر است. در جریان تولید فقط با یک قلم و یا مواد اولیه نمی‌توان دست به تولید زد، آرد که خود به خود منجر به تولید نان نمی‌شود، بلکه باید فرآیند تولید طی شود.
قاسمی افزود: با توجه به وضعیت موجود و تورم حاصله، ما هم در امر تولید نان با این تورم روبرو هستیم که شامل، بالارفتن حامل‌های انرژی، بالا رفتن حقوق و دستمزد طبق مصوبه شورای کار، افزایش اتوماتیک‌وار نرخ بیمه در هر سال، افزایش کرایه حمل ونقل ، افزایش هرساله نرخ اجاره مکان، افزایش قیمت خمیر مایه، در برخی مواقع خرید آرد از بازار آزاد و فروش نان به قیمت مصوب و به کار گرفتن کارگران با تجربه و متخصص است.
مشکلات صنف نانوایان در جامعه نادیده گرفته می‌شود
وی با اشاره به اینکه نان، قوت غالب مردم است و مسئولین از آن به عنوان یک کالای استراتژیک نام می‌برند، اظهار کرد: ما مستقیماً به کارگر حقوق تولید پرداخت می‌کنیم، بنابراین ما واسطه‌گر نیستیم. در این شرایط، ما تولیدکنندگان نان در حال ضرردهی هستیم، اگر سری به شورای حل اختلاف بزنیم، چندین پرونده از نانوایان به‌خاطر ورشکستگی و بدهی وجود دارد. از طرفی جلوی صدور پروانه هم گرفته شده و با این کار رقابت را از بین برده‌اند و انحصار ایجاد کرده‌اند، پروانه‌ای که قیمت آن 20 میلیون جابه جا می‌شد الان تا 250 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود و این لطمه زیادی به صنف نانوایان می‌زند.
وی با اشاره به اینکه قشر نانوایان قشری زحمت‌کش هستند، گفت: در همین دوران کرونا از مشکلات شغل‌های دیگر و ارتباط آن‌ها با مشتری صحبت شد، اما از نانوایانی که به طور مستقیم با مشتری سر و کار دارند سخنی به میان نیامد و تازه همه طلبکارانه با آن‌ها برخورد می‌کردند.
یکی دیگر از تولیدکنندگان نان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به خاطر شرایط بد اقتصادی و دستمزد پایین، کارگران با تجربه دیگر حاضر به ادامه فعالیت در این صنف نیستند از سال گذشته تمامی مواد اولیه نان افزایش چند برابری داشته و تمامی نانوایان دولتی و نیمه دولتی از این مسئله ناراضی هستند. ما شاهد هستیم که کیفیت نان روز به روز با این شرایط ضعیف‌تر می‌شود، زیرا ناچارا نانوایان یا مجبورند از افزودنی‌های مجاز بکاهند و یا کارگر غیر متخصص را به‌کار بگیرند، زیرا به خاطر شرایط بد اقتصادی کارگران با تجربه حاضر به ادامه فعالیت در این صنف نیستند و یا از طرف دیگر به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها مجبور هستیم تعداد کارگران خود را کاهش دهیم. همچنین کارفرمایان نانوایی مجبور هستند به‌خاطر بالا رفتن اجاره بها در مناطق پایین مغازه اجاره کنند و مشغول به فعالیت شوند.
ارمون اظهار کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند زحمتی که بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و علوم پزشکی برای افزایش کیفیت نان و رقابت در این عرصه در طول این چند سال کشیده‌اند، به هدر خواهد رفت.
نانوایان در حال ضرردهی هستند
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آخرین نرخ‌گذاری قیمت نان مربوط به آبان ماه سال گذشته است و در سال جدید نرخ‌گذاری تغییری نکرده، این در حالی است که تمام هزینه‌های نانوایی از قبیل بیمه، قبوض، اجاره بها ملک‌ها، مزد کارگر، مایه خمیر و تمام ملزوماتی که به نانوایی غیر از آرد مربوط می‌شود افزایش پیدا کرده است. به طور مثال بیمه تأمین اجتماعی، 25 درصد افزایش داشته است.
مصطفی کشتگر اظهار کرد: عملاً نانوایی‌ها با درنظر گرفتن این مخارج در حال ضرردهی هستند و متأسفانه تمام نانوایی‌ها به مشکل برخورده‌اند، خود بحث کرونا یک هزینه مضاعفی به همکاران ما تحمیل کرده است، به طور مثال برای تهیه ماسک و مواد بهداشتی باید از هزینه‌های نانوایی صرف شود.
کشتگر گفت: در این وضعیت، مزد کارگران نانوایی هم بسیار کم است و به طور مثال دستمزد شاطر نانوایی که کار بسیار سختی دارد از کارگر سرگذر هم بسیار کمتر است.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با اشاره به اینکه مایه خمیری که سال گذشته 150 هزار توان خریداری می‌شد، نانوا امسال همان را باید با قیمت 300 هزار تومان خریداری کند، بیان کرد: یکی از علل تولید نان با کیفیت، کارگر متخصص و با تجربه است، اما چون برای صاحبان نانوایی هزینه‌ها بالا رفته، آن‌ها به جای به کارگیری دو کارگر یک کارگر را به کار می‌گیرند که این باعث بیکار شدن کارگران هم می‌شود.
مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجازه تغییر قیمت نان صرفاً از سوی مرکز اعلام می‌شود، گفت: البته کارگروه آرد و نان شهرستان و استان در تعیین قیمت نان نقش دارد آن هم زمانی که اجازه افزایش از طرف تهران صادر شود.
مهدی مقدسی ادامه داد: در حال حاضر کارگروه‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند ولی اگر اتحادیه درخواست دهد در کارگروه تصمیم گیری می‌شود.
فعلاً نیازی به افزایش قیمت نان نیست زیرا آرد با همان قیمت سال گذشته در اختیار واحدهای نانوایی قرار می‌گیرد وی با اشاره به افزایش قیمت نان در سال گذشته، ابراز کرد: فعلاً نیازی به افزایش نیست زیرا آرد با همان قیمت سال گذشته در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.
مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت‌ها که از سوی نانوایان به آنها اشاره شد، بیان کرد: علاوه بر قیمت آرد، سایر خدماتی که این واحدها دریافت می‌کنند نیز افزایش آن‌چنانی نداشته است.
گرانی‌های فعلی در بحث نان غیر قانونی است
وی با بیان اینکه همه گرانی‌های فعلی در بحث نان غیر قانونی است، افزود: هیچ واحدی اجازه افزایش قیمت ندارد و با افزایش قیمت در واحدی، پرونده تشکیل شده و برخورد می‌شود.
مقدسی با اشاره به تشکیل روزانه 10 پرونده در خصوص گرانی نان، اظهار کرد: شهروندان اگر با افزایش قیمت مواجه بودند، مراتب را به 124 اطلاع دهند.
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه نان قوت غالب مردم ایران به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف شناخته می‌شود، باید توجه داشت که گران شدن نان در این اوضاع اقتصادی باعث آسیب زدن به مردم خواهد شد، اما نباید مشکلات تولیدکنندگان نان که نقش مهمی در سفره مردم دارند را نادیده گرفت، لذا در این بین حمایت دولت از صنف نانوایان می‌تواند راه حلی مهم در جهت رفع مشکلات این حوزه باشد، حمایتی که به گفته نانوایان فقط محدود به آرد نشود بلکه در سایر فاکتورهای تولید نیز نیاز است از این واحدها حمایت شود.
در صورت این حمایت‌ها در شرایط فعلی هم نانوایان متضرر نمی‌شوند و هم نان با کیفیت به دست مردم می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/252000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب