پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش تولید برق از انرژی‌های پاک خراسان جنوبی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - دالان‌های بادی مناسب و روزهای آفتابی خراسان جنوبی در اغلب فصول سال مزیت اقتصادی است که مورد توجه دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر قرار گرفته و منجر به افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر شده است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی در نوار مرزی شرق کشور با وجود زمینه مناسب اقلیمی، تابش آفتاب و وزش باد در بیشتر مناطق و روزهای سال، قابلیت خوبی در تولید انرژی‌های نو و پاک دارد که در چند سال گذشته با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و بزرگ مقیاس به این ظرفیت بیش از گذشته توجه شده است.
تابش 300 روزه خورشید و وزش بادهای 120 روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.
با ورود سرمایه‌گذاران و حمایت دولت، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی خوسف و نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی سربیشه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و امسال هم عملیات اجرایی نیروگاه 50 مگاواتی درح سربیشه با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
شرکت شستا نیز برای احداث یک نیروگاه بادی با ظرفیت بالا در منطقه درح سربیشه اعلام آمادگی کرده است.
ساعات آفتابی به طور متوسط در خراسان جنوبی به سه هزار و 200 ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش 481 (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.
خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد.
براساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود 23 کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به 33 کیلومتر در ساعت که بهترین نُرم است.
اگرچه خراسان جنوبی از ذخایر نفت و گاز برخوردار نیست ولی ظرفیت‌های طبیعی از جمله انرژی‌های لایزال خورشیدی و بادی در آسمان استان به وفور یافت می‌شود که می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم از طریق خرید تضمینی برق تولیدی، سهم قابل توجهی در تولید انرژی و همچنین جهش تولید داشته باشد.
به گفته کارشناسان اگر به درستی از ظرفیت انرژی‌ آفتاب و باد استفاده شود، رونق اقتصادی در گوشه گوشه استان رقم می‌خورد و از جهتی احداث توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت بام و مزارع کشاورزان بستر خوبی برای اشتغال و ماندگاری جمعیت در روستاها است.
خراسان جنوبی دارای مرز مشترک طولانی با کشور افغانستان و از بالاترین ظرفیت امنیتی در این منطقه برخودار است که در این سال‌ها یکی از درخواست‌های اصلی کشور همسایه تامین برق از سوی ایران است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور و مردم منطقه نیز به همراه داشته باشد.
اجرای طرح خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک اقدام دیگر دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته بود و تمامی مشترکان اعم از خانگی، عمومی (اداری)، تجاری، صنعتی و کشاورزی می‌توانند با احداث نیروگاه برق خورشیدی و بادی بر فراز پشت بام خود نسبت به تولید برق پاک و فروش آن به نرخ تضمینی به وزارت نیرو اقدام کنند.
7 هزار و 500 نیروگاه خورشیدی خانگی احداث می‌شود
خرداد امسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش در یک سال و نیم گذشته به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و 500 نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.
با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت 2 سال برای هفت هزار و 500 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.
بر این اساس به هر کدام از متقاضیان 40 میلیون تومان پرداخت خواهد شد که 20 میلیون تومان به صورت تسهیلات، 10 میلیون تومان از محل تبصره 14 و 10 میلیون تومان از سوی دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.
این تفاهم‌نامه با اختصاص 50 درصد یارانه دولتی و 50 درصد وام قرض‌الحسنه امضا شد که حدود 40 هزار کیلووات در استان تولید برق را به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده درآمد ایجاد می‌کند.
اکنون 322 نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت 21.16 مگاوات در خراسان جنوبی فعال است و در مجموع هشت درصد برق این استان در اوج مصرف از این محل تامین می‌شود.
تولید 400 کیلووات برق خورشیدی در خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 37 نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت 400 کیلووات به شبکه توزیع نیروی برق استان متصل شده است و بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بابت خرید تضمینی برق به مشترکان این نیروگاه‌ها پرداخت کرده ایم.
مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکنون 322 نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت 21.16 مگاوات در خراسان جنوبی فعال است گفت: 3.16 مگاوات از این ظرفیت مربوط به 319 نیروگاه خورشیدی 20 و بالای 20 کیلووات، 10 مگاوات مربوط به نیروگاه شهرستان خوسف، هفت مگاوات مربوط به نیروگاه سربیشه و یک مگاوات مربوط به نیروگاه بشرویه است.
وی افزود: از ابتدای طرح خرید تضمینی برق تولیدی از مشترکان نیروگاه‌های خورشیدی در استان تاکنون در مجموع هفت میلیون و 593 هزار کیلووات ساعت برق خریداری و هشت میلیارد و 289 میلیون تومان به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.
دادگر همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی نیروگاه بادی 50 مگاواتی درح در شهرستان سربیشه با حضور وزیر نیرو در خردادماه سال جاری گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز 70 مگاوات عبور خواهد کرد.
وی اظهار داشت: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو در استان رو به رشد بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در زمینه نیروگاه‌های بزرگ مقیاس یا مزارع خورشیدی و بادی ظرفیت پذیرش شده در سطح استان وجود دارد و تاکنون در این خصوص36 پروانه به ظرفیت 260 مگاوات صادر شده که چهار پروانه به ظرفیت 200 مگاوات بادی و 32 مورد خورشیدی هستند و 15 مورد از این سرمایه‌گذاران موفق به انعقاد قرارداد خرید تضمینی شدند.
وی تعداد نیروگاهای بزرگ خورشیدی در استان خراسان جنوبی را سه نیروگاه با ظرفیت حدود 18 مگاوات اعلام کرد و گفت: نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در خوسف، هفت مگاواتی در سربیشه و یک مگاواتی در بشرویه به شبکه متصل شدند و بهره‌برداری از آن انجام می‌شود.
خراسان جنوبی پیشگام در استفاده از انرژی‌های نو
مجری انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت برق خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون اقدامات خوبی در زمینه زیرساخت‌های توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در استان در حال انجام است، به عنوان مثال شروع عملیات اجرایی نیروگاه بادی 50 مگاواتی درح در سال جاری یا اعلام آمادگی شرکت شستا برای ایجاد نیروگاه جدید در این منطقه از جمله این اقدامات است.
علیرضا پوزش افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب، آلوده نکردن هوا، مصرف نکردن سوخت، کاهش تلفات برق و ایجاد اشتغال پایدار از جمله مزیت‌های اقتصادی و زیست محیطی انرژی‌های نو است و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی برخلاف سایر نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی، مصرف آب قابل توجهی ندارند.
وی عنوان کرد: انرژی‌های نو قادر هستند در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار بپردازند و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه خواهد بود.
پوزش گفت: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به افغانستان است.
وی عنوان کرد: ظرفیت تولید 322 نیروگاه برق خورشیدی خراسان جنوبی 21.16 مگاوات برق است و اوج مصرف برق در استان 290 مگاوات است که به صورت میانگین بیش از هشت درصد برق استان از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود که در سطح کشور اقدامی بی‌نظیر است.
مجری انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت برق خراسان جنوبی گفت: از مجموعه چهار هزار نیروگاه خورشیدی در کشور، 322 نیروگاه در خراسان جنوبی ایجاد شده که می‌توان گفت خراسان جنوبی در این زمینه پیشگام است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر استقبال مردم و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در انرژی‎های نو خراسان جنوبی افزایش یافته است افزود: استفاده از ظرفیت انرژی نو می‌تواند تحول چشمگیر در زمینه اقتصاد و اشتغال ایجاد کند.
اشتغال 131 مددجو کمیته امداد با تولید برق
بنابر اعلام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون برای 131 مددجو اشتغال پایدار ایجاد شده است.
سید رضا حسینی افزود: سال گذشته تجهیزات 131 نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان کمیته امداد استان خریداری شد که تاکنون از این تعداد 92 نیروگاه وصل به شبکه شده و بقیه در انتظار وصل به شبکه است.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون احداث 78 نیروگاه در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 39 نیروگاه وصل به شبکه شده است.
حسینی درآمد ماهانه حاصل از تولید برق در هر نیروگاه برای مددجویان را یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این نیروگاه‌ها به طور میانگین سالانه 9 تا 11 هزار کیلووات برق تولید می‌کنند.
وی اظهار داشت: این نهاد به ازای ایجاد هر نیروگاه خورشیدی، پنج میلیون کمک بلاعوض و تسهیلات چهار درصد را به متقاضیان پرداخت می‌کند.
برچسب‌ها
انرژی تجدیدپذیر انرژی برق رونق اقتصادی جهش تولید خراسان جنوبی وزارت نیرو
پروندهٔ خبری
سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان خراسان جنوبی سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/252194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

◄ الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی

راه اندازی  9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

استخراج 2 میلیون و 650 هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

اعتبار 4000 میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی

161 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خواف به بهره برداری رسید

اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

رنگین شدن دشت‌های انابد با شکوفه‌های کلزا + تصاویر

برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران

فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند

واگذاری بیش از 33 هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

عملیات «وعده صادق» دنیا را تکان داد

تجمع مردم خواف در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل غاصب

اعزام 2 بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

«وعده صادق» انتقامی که دل ملت ایران را شادمان و دشمن را ناتوان کرد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

خانه دار شدن مددجویان در خراسان شمالی

مدیرمسئول سازندگی در دادگاه مجرم شناخته شد

بهره برداری از هزار و 427 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی

راز تمیزترین هوای زمین

عدم رعایت قوانین صنفی 4 کافه بازی را در مشهد پلمب کرد

مردم چناران به شکرانه عملیات وعده صادق تجمع کردند

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تحقق 4200 میلیار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی

لیگ‌یک/ باخت عجیب شاگردان قربانی در خانه

افزایش 7.6 درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی در سال گذشته

شب شعر وعده صادق در مشهد برگزار شد

راز ناپدید شدن شهاب سنگ‌ها/ زنگ خطر در قطب جنوب

اجرای 5 طرح محوری برای حمایت از عشایر خراسان رضوی

افزایش 375 درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان گنابادی

افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز خراسان رضوی

تاخیر در مسافرگیری خط سوم قطار شهری مشهد پذیرفتنی نیست

عدم رعایت قوانین صنفی چهار کافه بازی را در مشهد بست

محکومیت آموزشگاه رانندگی متخلف در مشهد

افزایش 51 درصدی واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

1427 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان تحویل داده شد

بیش از هزار واحد مسکن محرومان افتتاح شد

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی

نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز نشر گرفت

نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز انتشار گرفت

تعزیرات، متمرکز بر حذف کالای قاچاق از بازار است