پیام خراسان

آخرين مطالب

راه‌اندازی کسب و کار در سه روز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در خراسان رضوی نخستین گام در اجرای یک قانون خوب بر زمین مانده است که مدت ثبت یک بنگاه اقتصادی و آغاز به کار آن را از 72 روز به 72 ساعت (سه روز) رسانده است.

بوروکراسی اداری و طولانی بودن فرآیندهای صدور مجوز برای آغاز کسب و کارهای مختلف همواره یکی از مشکلات اصلی حوزه اقتصادی کشور بوده و هرچند قانون بهبود فضای کسب و کار به عنوان پشتوانه‌ای برای به حداقل رساندن زمان راه‌اندازی یک بنگاه وجود داشته اما به طور کامل اجرا نمی‌شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی پیش از این گفته بود 80 درصد از قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا نمی‌شود، در حالی که در شرایط فعلی یکی از مولفه های موثر در اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار است که در این زمینه این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن شدند.
غلامحسین شافعی راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار را نخستین اقدام عملی برای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بعد از هشت سال از تصویب آن دانست.
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای به حداقل رساندن مدت زمان ثبت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی است که تاکنون در پنج استان کشور از جمله خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پنجره واحد فیزیکی به مکانی گفته می‌شود که در آن نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با شروع یک کسب و کار حضور دارند و خدمات به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار ارایه می‌دهند.
حسین امیررحیمی افزود: فرآیند شروع کسب و کار در این پنجره واحد باید در مدت 72 ساعت انجام گیرد و ارایه خدمات به نحوی باشد که فرد به هیچ عنوان برای انجام مراحل شروع کسب و کار به مکانهای دیگر یا سازمان و دستگاه ذیربط مراجعه نکند و تمامی فرآیند را در همان پنجره واحد فیزیکی به انجام برساند.
وی ادامه داد: اهداف راه‌اندازی این پنجره شامل افزایش امتیاز و ارتقا جایگاه ایران در نماگر شروع کسب و کار شاخص بین‌المللی کسب و کار بانک جهانی، بهبود فضای واقعی کسب و کار و تسهیل امور مربوط به شروع فعالیت فعالان اقتصادی در همه استانهاست.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صدور مجوز کسب و کار شامل مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، روزنامه رسمی ایران، اتاق بازرگانی، شرکت پست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
وی افزود: پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار چند روز پیش با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونین و برخی مسوولان دولتی و غیردولتی در خراسان رضوی همزمان با استانهای فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان آغاز به کار کرد.
امیررحیمی ادامه داد: محل استقرار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار استان در محل ساختمان شماره 2 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست ویدیو کنفرانسی گفته بود: به منظور تسریع در شروع کسب و کار و سهولت فرآیندهای دریافت مجوز در این خصوص، دو ماه قبل پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران افتتاح شد.
محمدعلی دهقان دهنوی افزود: تا قبل از راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران، کشور ما با متوسط 72.5 روز برای فرآیند ثبت شرکت در رتبه 178 میان 190 کشور قرار داشت اما پس از راه‌اندازی پنجره واحد در تهران این مدت به سه روز کاهش یافت.
وی ادامه داد: پس از آن نیز رییس اتاق بازرگانی ایران به وزیر امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد کرد راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی را به چهار شهر دیگر تسری دهد و با همراهی مسوولان استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس موفق شدیم زیرساختها را در این چهار استان فراهم و پنجره واحد فیزیکی را راه‌اندازی کنیم.
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار است تا پایان مهرماه امسال با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار و سپس سامانه الکترونیکی این پنجره در مراکز همه استانهای کشور راه‌اندازی شود.
زمینه ساز راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار در خراسان رضوی
خراسان رضوی از سال گذشته برای بهبود فرآیند کسب و کار و سهولت در این امر برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این زمینه در دستور کار قرار داد و به توفیقاتی دست یافت به طوری که با هدف بهبود فضای کسب و کار 107 قانون و رویه مخل کسب و کار در حوزه سرمایه گذاری این استان شناسایی و جهت اصلاح قوانین و رویه ها به مراجع ذیربط ارسال شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بهترین امتیاز مکتسبه خراسان رضوی در شاخص بهبود فضای کسب و کار 5.22 است که در بهار سال 1396 به دست آمده و بدترین امتیاز مکتسبه استان در شاخص بهبود فضای کسب و کار 6.2 بود که در تابستان سال 1397 به دست آمد.
علی رسولیان افزود: تاکنون بهترین رتبه خراسان رضوی در شاخص بهبود فضای کسب و کار، رتبه سوم کشور بوده که در بهار سال 1396 بدست آمده و بدترین رتبه استان در این زمینه رتبه بیست و سوم کشور بود که در زمستان سال 1395 کسب شد.
وی ادامه داد: آخرین رتبه خراسان رضوی در شاخص بهبود فضای کسب و کار مربوط به پاییز سال 1398 با کسب امتیاز 6.01 است که رتبه پانزدهم کشور را به دست آورده و نسبت به فصل گذشته یک پله بهبود داشته است.
معاون استاندار خراسان رضوی در خصوص شاخص‌های اساسی که به اصلاح بخشی از فرآیندهای شروع کسب و کار و اجرای پروژه منجر می‌شود، گفت: تاکنون 30 فرآیند منتج به صدور جوازهای کسب و کار در استان شناسایی شده و بخشی از آنها اصلاح شده است اما 100 فرآیند دیگر وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند با مطالبه‌گری و ارائه پیشنهادات خود در اصلاح این فرآیند یاریگر باشد.
رسولیان افزود: از 30 فرآیند یاد شده 15 فرآیند اصلاح شده است که شامل جواز تاسیس واحد گلخانه، جواز تاسیس واحد پرورش دام، جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی، جواز تاسیس واحدهای صنعتی، پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی، موافقت اصولی و پروانه بهره برداری ایجاد و اصلاح و تکمیل واحدهای اقامتی و گردشگری و تفریحی و پذیرایی، مجوز بند ب دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری است.
وی سایر فرآیندهای اصلاح شده را ایجاد و بهره برداری مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و تیرپارکها، صدور پروانه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم مصوب شهرهای استان، پروانه پایان کار در خارج از محدوده قانونی و حریم مصوب شهرهای استان، صدور کارت بازرگانی، پروانه اکتشاف معدن، گواهی کشف، پروانه بهره برداری معدن ذکر و بیان کرد: امسال 15 فرآیند مربوط به شروع کسب و کار در دست اصلاح است.
معاون استاندار خراسان رضوی کاهش50 درصدی زمان صدور مجوزها، کاهش بوروکراسی و تعداد دستگاه‌های استعلام دهنده مجوزها، افزایش شفافیت در فرآیند صدور مجوزها، کاهش محسوس هزینه‌های صدور مجوز به میزان 45 درصد و افزایش رضایت متقاضیان کسب و کار را از مهمترین نتایج پایش و اصلاح فرآیندهای منتج به صدور مجوزهای کسب و کار برشمرد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار اقدامی در جهت سهولت ثبت شرکت یا بنگاه اقتصادی و در واقع ثبت ماهیت حقوقی آن در کمترین زمان ممکن است.
جواد خزائی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز برای فعالیت اقتصادی را به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌کند و در واقع دومین مرحله برای آغاز کسب و کار پس از پنجره فیزیکی است.
وی ادامه داد: هدفگذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کوتاه کردن مدت زمان صدور مجوزهای کسب و کار کمتر از هفت روز است اما سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی 90 درصد مجوزهای کسب و کار را در مدت چهار روز صادر می‌کند.
وی گفت: صدور مجوزهایی که بیشتر از چهار روز به طول می‌انجامد اغلب در پیچ گرفتن استعلام از سازمان‌های مختلف بویژه سازمان حفاظت محیط زیست یا شرکت آب و فاضلاب قرار می‌گیرد.
برچسب‌ها
وزارت امور اقتصادی و دارایی بهبود فضای کسب و کار

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/252421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی