پیام خراسان

آخرين مطالب

/یادداشت/

آغوش سوگم باش مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی در این روزهای سخت که همه از هم فاصله می‌گیرند، بهتر است که قلب‌هایمان را بیشتر از قبل بهم نزدیک کنیم. مخصوصا آغوش برای کسانی باشیم که برای سوگ‌شان شانه‌ای ندارند که با خیال راحت سر بر روی آن بگذارند و سوگواری کنند.

احسان متین‌فر، روانشناس بالینی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «کرونا تکان‌مان داده، جوری ضربات هوک چپ و راست را بر پیکره‌ خوشیفتگی‌مان فرود می‌آورد که انگار نه انگار ما هم آدمیم!
شبح‌هایی که صورت خود را پوشانده‌اند و از همه‌کس فراری هستند در سطح شهر کم نبود که حالا حرف از به‌ وجود آمدن دنیایی جدید زده می‌شود. دنیایی که با آن چیزی که عادت کرده بودیم، فرسنگ‌ها فاصله دارد.
خیلی‌وقت است که شاید از ته دل نخندیده‌ایم، با خیال راحت عزیزان‌مان را در آغوش نفشرده‌ایم، طرقبه و شاندیز را زیر پا نگذاشته‌ایم، بازارها و پاساژها را متر نکرده‌ایم و حسرت خوردن یک وعده غذای بیرون به دلمان مانده است.
من که دلم ضعف می‌رود برای خوردن یک ساندویچ کثیف، اما تنها تفریحات و خوشی‌هایمان نبود که کرونا از ما گرفت، بلکه عزیزان‌مان را نیز با خود برد. عزیزانی که بودن آنها به زندگی‌مان رنگ و معنا می‌داد. حضورشان قوت قلب بود و گفته‌هایشان چراغی برای ادامه‌ راه زندگی.
تا پیش از این وقتی عزیزی را از دست می‌دادیم، همه فامیل و دوستان گرد ما حلقه می‌زدند و با دلداری و سرسلامتی، کمی داغ عزیز از دست رفته را برایمان قابل تحمل‌تر می‌کردند. مراسم‌های ختم کارکردش همین است؛ تسلی بازماندگان.
وقتی خودت را در آغوش دیگری می‌اندازی و های‌های گریه می‌کنی، می‌دانی که آن یک نفر برای تو آنجاست. برای تو، تا از تو مراقبت کند و تو اجازه داشته باشی که سوگ، غم و دلتنگی عزیزت را با او در میان بگذاری، اما این کرونای لعنتی همین را نیز از ما دریغ کرده است. فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شد امروزه شاهد پدیده‌ سوگ بی‌آغوش باشیم؛ یعنی سوگی را تجربه می‌کنی، اما آغوشی نداری که خودت را به آن بسپاری. دردش صد چندان می‌شود. انگار که تنهای تنها هستی و غم عالم بر دلت آوار شده است. وقتی آغوشی داری برای سوگواری و گریه کردن، زخم‌هایت زودتر التیام می‌یابند، انگار که هر قطره اشک، مرهمی‌ست بر دل مجروح‌مان.
مهمترین چیزی که باعث می‌شود ما در برابر ناملایمات زندگی، کمتر دچار بحران شویم و از سختی‌ها به سلامت عبور کنیم، داشتن همراهان و دوستانی‌ست که سلامت و آرامش ما برای آنها مهم است. داشتن چند هم‌تیمی، درست مثل یک سپر دفاعی نمی‌تواند ضربه‌ها را از بین ببرد، چون ضربه‌ها را دنیا بر ما وارد می‌کند، اما شدت ضربه را کم می‌کند، کمتر دردمان می‌گیرد و زودتر هم کمر راست می‌کنیم. در این روزهای سخت که همه از هم فاصله می‌گیرند، بهتر است که قلب‌هایمان را بیشتر از قبل بهم نزدیک کنیم. مخصوصا آغوش برای کسانی باشیم که برای سوگ‌شان شانه‌ای ندارند که با خیال راحت سر بر روی آن بگذارند و سوگواری کنند.
چند خطی هم در مورد وضعیت سخت زندگی این روزها بنویسم. واقعیت این است؛ دنیا به ما قول نداده که ما را دچار سختی نکند، برایمان ناملایمات را رقم نزند و ما را در پر قو نگه دارد، بلکه هر روز استرس، نگرانی و مشکل جدیدی را برایمان می‌تراشد. خودتان را خیلی درگیر این نکنید که چرا اینجوری‌ست؟ اقتضای طبیعتش این است. دنیا هر روز ما را به چالش می‌کشد، پس انتظار داشتن یک زندگی بی‌استرس و بی‌دغدغه، یک باور غیرمنطقی و محال است. حالا اگر انتظار داشته باشیم که باید یک زندگی بی‌استرس را تجربه کنیم، اما دنیا طبق ذاتش عمل کند و برایمان مشکلات را به ترتیب قد ردیف کند، آن‌وقت چه می‌شود؟
چون انتظارمان با شکست مواجه شده، به اشتباه فکر می‌کنیم که اشکال از ماست که به دست‌انداز افتاده‌ایم، فکر می‌کنیم ما نقصی فنی داریم که اینگونه شده است؛ به زبان ساده باور می‌کنیم که ضعیف و ناتوان هستیم و بر همین اساس بعدش هم دچاراحساس ناکامی و احساس شکست می‌شویم. پس باور به داشتن زندگی بی‌استرس، مانند تلاش برای نگه داشتن هوا در مشت‌مان است؛ بیهوده و بی‌نتیجه! دنیا سراسر مشکل است.
وقتی می‌دانی که دنیا سراسر مشکل است، باید این را هم بدانی که هر مشکلی یک راه حلی دارد و شما فقط وظیفه دارید که بگردید و آن راه‌حل را پیدا کنید؛ بنابراین زندگی سراسر حل مساله است. ما انسان‌ها دقیقا شبیه به جنگجویانی هستیم که هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، به میدان جنگ با مسائل می‌رویم. با شکست دادن هر مشکل چه اتفاقی می‌افتد؟ ما توانمندتر می‌شویم و می‌توانیم به جنگ دشمنان قدرتمندتری برویم.
کسی که این نگاه را دارد وقتی مشکلی برایش ایجاد می‌شود، از زمین و زمان گلایه نمی‌کند که چرا باید این اتفاق شوم برای من رخ بدهد؟ بلکه با خود می‌گوید چرا نباید برای من رخ بدهد؟ من که استثنا نیستم. این نگرش باعث می‌شود در برابر ناملایمات بهم نریزد. از طرف دیگر وقتی در هر مشکل به این فکر کنی که چه راه‌حلی برای آن وجود دارد و بگردی به دنبال کلید این قفل، احتمال رهایی‌ات از زندان سختی‌ها نیز آسان‌تر می شود.
پس کنار هم باشیم، از مشکلات نهراسیم و به دنبال راه حل بگردیم».
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/252503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت