پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

آتش در دامن زرد مزارع/ 45هکتار از مزارع کشاورزی اسفراین دود شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- سال زراعی جاری خبر آتش سوزی‌های گسترده مزارع و مراتع کشاورزی و به خصوص مزارع گندم و جو در سطح کشور و به تبع آن در خراسان شمالی و شهرستان اسفراین بسیار به گوش رسید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، در هفته‌ها و ماه‌های گذشته سال جاری شاهد آتش سوزی‌های گسترده مزارع و مراتع کشاورزی و به خصوص مزارع گندم و جو در سطح کشور و به تبع آن در خراسان شمالی و شهرستان اسفراین بودیم.
این آتش سوزی‌ها در شهرستان اسفراین دامن زرد مزارع گندم و جو شهرستان را گرفته بود؛ خسارات زیادی را به بار آورده است.
اعلام عامل انسانی راه فرار مسئولین
از دیدگاه مسئولان عوامل و خطاهای انسانی منجر به آتش سوزی‌های مزارع و مراتع کشاورزی می‌شود. اما آیا مردم عادی آنقدر بی گدار و به دور از شأن انسانی محصولات کشاورزی را در معرض خطر آتش‌سوزی قرار می‌دهند؟
در این میان نقش مسئولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی و شهرستان اسفراین در قبال این میزان خسارت، فقط اعلامِ آمارِ، مقدار و حجم آتش سوزی‌ها است!

پیام خراسان


شاید به جرأت بتوان گفت، اعلام عامل انسانی از سوی متولیان امر، راهی جز فرار مسئولین در رابطه با موضوع آتش‌سوزی‌های مزارع گندم و جو که حاصل دسترنج 9 ماهه قشر کشاورز را نابود می‌کند، نیست.
آیا مسئولین نباید برای در امان ماندن محصولات استراتژیک گندم و جو چاره‌ای اساسی بیاندیشند؟! یا شاید هم کشاورزان عزیز باید نگاهشان به آسمان باشد تا شاید گرمای زود هنگامی پیش نیاید؛ عابری ته سیگار خود را کنار مزرعه نیندازد؛ خانواده‌ای در فاصله نزدیک به مزارع آتش به پا نکند و...
الزام آموزش به کشاورزان
مسئولان عالی رتبه جهاد کشاورزی شاید نتوانند بر عامل طبیعی گرما غلبه کنند اما قطعاً می‌توانند بر عوامل انسانی از جمله عدم مدیریت درست بر کِشت صحیح توسط کشاورزان فائق آیند و این نیز جز آموزش، عزم جدی و جهادی از سوی مدیران چیز دیگری را طلب نمی‌کند.
در همین رابطه «هنری‌مهر» کارشناس محیط زیست در گفتگو با مهر بیان کرد: این آتش سوزی‌ها نه تنها در سال جهش تولید باعث کاهش در دو محصول گندم و جو می‌شود بلکه خاک با ارزش را در معرض فرسایش شدید قرار داده و علاوه بر آن خسارات مالی و زیست محیطی زیادی را ایجاد می‌کند.
اگر با دیدی واقع‌بینانه به این مسئله توجه کنیم باید گفت که استانی محروم همچون «خراسان شمالی» که از لحاظ امکانات در مواقع آتش‌سوزی با کمبود تجهیزات لجستیکی مواجه است آیا بهتر نیست برای پیشگیری از وقوع این آتش‌سوزی‌ها تا قبل از برداشت این محصول چاره‌اندیشی کند.
مدیریت بحران دقیقاً کجاست؟
در اینجا ناخودآگاه ذهن به سمت و سوی تیم مدیریت بحران خراسان شمالی سوق پیدا می‌کند. مدیریت بحران در استان خراسان شمالی چیست و شرح وظایفش چگونه تعریف شده است؟ آیا جز اینکه پیشگیری را قبل از وقوع حادثه در اولویت کارها و برنامه‌های خود قرار دهد؟
از آنجایی که این آتش سوزی‌ها بیشتر در مناطق خارج از شهر و در اطراف روستاها و بخش‌ها و گاهی اوقات در مناطق دور دست اتفاق می‌افتد حتماً تا رسیدن ماشین آتش‌نشانی با طی مسافتی چند کیلومتری، کل مرتع و زمین کشاورزی طعمه حریق می‌شود.

پیام خراسان


در این رابطه نقش دهیاران پررنگ می‌شود که چگونه می‌توانند با آموزش صحیح و همچنین با تجهیز و ذخیره امکانات حداقلی دهیاری‌ها، تا رسیدن آتش‌نشانی میزان خسارت را حداقل برسانند.
حامد، جوان کشاورزی است که می‌گوید کِشت سنتی گندم و جو را از پدرانمان به ارث برده‌ایم و هیچ آموزشی را در رابطه با شیوه‌های کشت جدید ندیده‌ایم.
کربلایی اصغر پیرمرد کشاورز که امسال محصولش طعمه آتش شده در گفتگو با مهر می‌گوید: ناراحتی و نگرانی عمده من تهیه هزینه جاری خانواده و از آن طرف تهیه علوفه برای گاو و گوسفندهایم است.
او به زبان ساده گفت: جهاد کشاورزی باید به ما بگوید که چگونه زمین‌هایمان را آماده کشت کنیم تا در فصل بهار و تابستان مزارع‌مان از آتش سوزی در امان باشد، جهاد کشاورزی باید به ما آموزش دهد.
کمبود تجهیزات کشاورزی و تأخیر در برداشت
«امیرحسینی» که صحبت‌هایش نشان از تجربه زیاد او در حوزه کشت گندم و جو ادارد در گفتگو با مهر عنوان کرد: ما باید به موقع محصول خود را جمع‌آوری کنیم تا به گرما نخوریم، اما به دلیل نبود ماشین آلات و دیر رسیدن به ناچار محصول خود را با تأخیر برداشت می‌کنیم.

پیام خراسان


حسینی یکی دیگر از عوامل آتش‌سوزی را شیوه‌های نادرست شخم کشاورزان که آن هم ناشی از عدم آموزش از طرف متولیان حوزه آموزش کشاورزی دانست و ادامه داد: مسئولان حوزه آموزش در جهاد کشاورزی باید صفر تا صد کشت محصولات را با شیوه‌های کارشناسی و دقیق آموزش دهند.
وی در ادامه گفت: کشاورزان اگر در زمان شخم فاصله‌هایی را بین کشت محصول ایجاد کنند؛ همین فاصله باعث می‌شود اگر آتش‌سوزی نیز اتفاق بیافتد شعله به تمام مزرعه زبانه نکشد و میزان خسارت به حداقل برسد.
آتش سوزی 45 هکتار اراضی کشاورزی اسفراین
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین به خبرنگار مهر گفت: سال جاری سطح سبز و رویش مناسب و گرمای زود هنگام و بی موقع خرداد ماه باعث خشکی مراتع و مزارع شد.
فائزه تاج‌آبادی عوامل انسانی را نیز بی تأثیر ندانست و خاطر نشان کرد: علی‌رغم اطلاع‌رسانی به کشاورزان مبنی بر عدم آتش‌افروزی بقایای کشت گندم و جو روی زمین، این اتفاق افتاد و متأسفانه کشاورز نتوانست آتش را کنترل کند.
وی اظهار کرد: آتش سوزی‌ها علاوه بر خسارت مالی باعث از بین رفتن مواد غنی خاک و باعث سفت و کلوخه شدن خاک می‌شود.

پیام خراسان


وی از عوامل دیگری مانند سیگاری که توسط افراد عبوری به سمت مزارع پرتاب می‌کنند و همچنین مردمی که برای تفریح به اطراف مزارع سفر می‌کنند و آتش به پا می‌کنند و همچنین 3 مورد مربوط به نقض فنی کمباین‌ها را در آتش‌سوزی مزارع گندم و جو شهرستان اسفراین دخیل دانست.
مهندس فائزه تاج آبادی از خسارت 45 هکتاری مزارع گندم و جو در اسفراین و صفی‌آباد خبر داد و گفت: در کل شهرستان اسفراین مجموعاً حدود 45 هکتار اراضی کشاورزی دچار آتش‌سوزی شده است.
وی در پایان گفت: ما هیچ حمایتی برای کشاورزانی که مزارعشان دچار حریق شده است نداریم و فقط کشاورزانی که مزارع خودشان را بیمه کرده‌اند می‌توانند از این خسارت خودشان را جبران کنند.
پوشش حداقلی و نامناسب بیمه
بسیاری از کشاورزان دل‌خوشی از بیمه‌ها ندارند به همین دلیل رغبت کمتری نسبت به بیمه کردن محصولات خود نشان می‌دهند. با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان میزان خسارت آتش‌سوزی مزارع کشاورزی در اسفراین را حدود 5 میلیارد ریال برآورد کرد که با توجه به سال جهش تولید مبلغ کمی نه برای کشاورزان و نه برای دولت است و این خسارت در استان چند برابر و در کشور ده‌ها و شاید صدها برابر باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/253208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی