پیام خراسان

آخرين مطالب

/هفته جهانی تغذیه با شیر مادر/

فرزند پروری سبز، پرورش کودک دوستدار محیط‌زیست اجتماعي

فرزند پروری سبز، پرورش کودک دوستدار محیط‌زیست
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی چند سالی است که صنعتی شدن و رشد اقتصادی کشورهای مختلف جهان با تخریب محیط‌زیست همراه شده است. به همین دلیل بهره‌وری سازگار با محیط‌زیست بر اساس مفهوم ایجاد کالاها و خدمات بیشتر، استفاده از منابع کمتر، ایجاد ضایعات و آلودگی کمتر به اهداف موردنظر کشورهای مختلف تبدیل شده است.

بر این اساس محصولات مختلفی با عناوین دوستدار محیط‌زیست مانند اکو بی‌بی(eco baby) و فرزند پروری سبز(green parenting) در دنیا عرضه می‌شوند.
محصولات سبز
اکو مخفف اکولوژی، سیستم روابط موجودات زنده و محیط آن‌هاست. محصولات دوستدار محیط‌زیست دلالت بر سود یا حداقل عدم ضرر دارند. ازاین‌رو باید نتیجه گرفت که اصطلاح سازگار با محیط‌زیست، هنگامی‌که به خدمات یا محصولات اضافه می‌شود نشان‌دهنده تاثیرات مثبت یا حداقل غیر مضر برای زندگی و محیط‌زیست است.
محصولات سازگار با محیط‌زیست به محصولاتی گفته می‌شوند که به زندگی سبز یا شیوه‌هایی برای کمک به ذخیره منابع مانند آب و انرژی می‌انجامد. محصولات سازگاربامحیط‌زیست همچنین از آلودگی هوا، آب و زمین جلوگیری می‌کنند.
این محصولات در حوزه فرزند پروری، طیف وسیعی از محصولات طبیعی مراقبت از کودک را در برمی‌گیرند که به گفته تولیدکنندگان این محصولات مطابق با استانداردهای دقیق دارای اجزای غیر سمی باکیفیت بالا هستند.

پیام خراسان


پدر و مادر سبز بودن شیوه زندگی در انتخاب محصولات سالم را شامل می‌شود. استفاده از مواد ارگانیک، طبیعی و با سموم کمتر از ملزومات این نوع زندگی است، اگرچه ممکن است این‌گونه زندگی در نظر اول کمی سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد.
آلن گرین نویسنده کتاب‌های فرزند پروری سبز (Raising Baby Green) و تغذیه سبز کودک (Feeding Baby Green) می‌گوید: شما باید روی سه چیز تمرکز کنید؛ آنچه دردهان کودک شما می‌رود، چیزی که روی پوست او تاثیر می‌گذارد و هوایی که کودک شما تنفس می‌کند.
دکتر گرین اظهار کرد: "هنگامی‌که به بیماری‌هایی در حال افزایش نگاه می‌کنید، در می‌یابیم این بیماری‌ها تنها وراثتی نیستند و تغییر در شیوه زندگی ما را نشان می‌دهند که باعث این بیماری‌ها شده است به این معنی که واکنش‌هایی در شیوه زندگی وجود دارد که می‌تواند به نفع یا به ضرر کودک ما عمل کنند. "
بهترین محصول در خاک سالم رشد می‌کند. با به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض سموم قبل از شروع بارداری و در دوران بارداری به‌سلامت کودک خود کمک کنید.
تغذیه کودک
تغذیه با شیر مادر نه‌تنها به کاهش بسته‌بندی، کاهش حمل‌ونقل و تولید زباله کمتر در محیط‌زیست کمک می‌کند، بلکه برای کودک شما نیز سالم‌تر است.
پوشک
به‌جای استفاده از پوشک‌های یک‌بارمصرف امروزی که مشکلات زیادی برای محیط‌زیست به وجود می‌آورند از پوشک‌های سبز استفاده کنید. این پوشک‌ها بدون استفاده از سفیدکننده‌ها، عطرها یا لاتکس ساخته‌شده‌اند.
هرچند در حال حاضر از پوشک پارچه‌ای خیلی کمتر استفاده می‌شود، اما استفاده از این نوع پوشک‌ها باوجود دستگاه‌های شوینده راحت‌تر از زمان‌های قدیم شده است. همچنین در جنبش بدون پوشک، والدین یاد می‌گیرند، کودک را هنگامی‌که تشخیص می‌دهد نیاز به دستشویی دارد به مکان مناسب منتقل کنند.

پیام خراسان


اسباب‌بازی
کودک شما همه‌چیز را لمس می‌کند و اسباب‌بازی‌ها را دردهان خود قرار می‌دهد. این مسئله را هنگام انتخاب اسباب‌بازی‌های کودک خود به خاطر بسپارید. دو مورد از مطمئن‌ترین انتخاب‌ها استفاده از اسباب‌بازی‌های چوبی و پارچه‌ای است. دلیل این امر این است که این اسباب‌بازی‌ها عاری از بیسفنول ای (BPA) خواهند بود، بیسفنول، استروژن مصنوعی است که در محصولات پلاستیکی ازجمله بطری‌های کودک یافت می‌شود.
برای اسباب‌بازی‌های چوبی مواردی را انتخاب کنید که با چوب خام درست‌شده باشد(پرداخت‌نشده باشد) و رنگ آن از نوع پایه آب باشد. فقط مطمئن شوید که این اسباب‌بازی چوبی صاف و بدون شکاف باشد. برخی تولیدکنندگان محصولات چوبی خوبی را تولید می‌کنند به‌گونه‌ای که نه‌تنها مواد اولیه دوستدار طبیعت استفاده می‌کنند بلکه فرایند تولید این اسباب‌بازی‌ها نیز برای محیط‌زیست کم‌ضرر است.
به‌طور مشابه اسباب‌بازی‌هایی از پارچه‌های ساخته‌شده با پنبه ارگانیک مصری (پنبه با الیاف بلند) است. این‌گونه انتخاب‌ها برای تولیدکنندگان اسباب‌بازی‌ها نیز از انتخاب پلاستیک ایمن‌تر است زیرا مصرف‌کنندگان شرکت‌ها را به سمت انتخاب‌های سازگاربامحیط‌زیست سوق می‌دهند.
شست‌و شو
برای کاهش استفاده از مواد شیمیایی بالقوه مضر، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند برای شستن ظروف کودک از آن‌ها استفاده شود. تمیزکننده‌های خانگی مانند سرکه، آب‌لیمو، بوراکس و جوش‌شیرین را جایگزین مواد شوینده شیمیایی کنید. سرکه از پاک‌کننده‌های خانگی ارزان‌قیمت برای کشتن میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ و کپک است. از سرکه می‌توان حتی برای ضدعفونی کردن صندلی و دیگر ملزومات کودک استفاده کرد.
تهویه مناسب
به گفته متخصصین نگه‌داشتن گل و گیاه خاصی در خانه شما می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد. کودک شما تقریبا 90 درصد از وقت خود را در داخل خانه می‌گذراند، بنابراین هرچه هوا پاکتر باشد، برای او بهتر است. دکتر گرین می‌گوید: "برخی گیاهان خانگی مواد شیمیایی موجود در هوا مانند فرمالدئید را تا 90 درصد کاهش می‌دهند".

پیام خراسان


غذای کودک
تهیه غذای خانگی برای کودک به‌جای انواع غذاهای آماده با ظروف یک‌بارمصرف، باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود و هزینه کمتری نیز دارد.
مهمترین نکته این است که بعضی از موادی که به‌صورت پوره در یک مخلوط‌کن درست می‌کنید بسیار بهتر از غذای آماده است. هنگامی‌که مواد غذایی را پوره می‌کنید می‌توانید آن را در یک سینی مکعب یخ منجمد کنید و هر زمان نیاز داشتید از آن استفاده کنید.
بااین‌وجود گاهی اوقات مجبور به خرید غذای کودک هستیم. امروزه برندهای جدید مواد غذایی ارگانیک در بازار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی تهیه کنید. طبق گفته دکتر گرین، خوردن مواد غذایی ارگانیک می‌تواند 97 درصد در معرض آفت‌کش‌ها بودن را کاهش دهد.
با توجه به اینکه در اوایل زندگی کودک ممکن است حدود هزاران دستمال مرطوب استفاده ‌شود اما در نیمه‌شب تنها چیزی که هنگام تعویض پوشک به ذهن خطور نمی‌کند ضرر نرساندن به طبیعت است، اما واقعا جایگزین بهتری وجود دارد، استفاده از دستمال مرطوب حافظ محیط‌زیست که در بازار وجود دارد گزینه مناسب‌تری است.
از دیگر راه‌های فرزند پروری سبز و کودک دوستدار محیط‌زیست کوتاه کردن زمان حمام کردن کودک، استفاده از لوازم قابل استفاده مجدد، عدم استفاده از پلاستیک و سیلیکون در کلیه محصولات مرتبط با کودک و همچنین مواد قابل بازیافت است.
منابع
mother.ly
impakter.com
parents.com
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/253845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است