پیام خراسان

آخرين مطالب

صنایع بسته‌بندی حلقه مفقوده در رونق اقتصادی گناباد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- کمبود صنایع بسته‌بندی در گناباد استان خراسان رضوی موجب افزایش خام فروشی و صدور فله‌ای محصولات تولیدی این شهرستان شده بطوریکه ماحصل زحمات فعالان اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی گناباد به نام سایر نقاط در بازار مصرف عرضه می‌شود.

بسته‌بندی مناسب کالاها و تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی نقش مهمی در بازاریابی دارد و کشورهای توسعه یافته با سرمایه‌گذاری در این بخش، ضمن افزایش ایمنی و سلامت محصولات موجب افزایش ارزش افزوده و قابلیت رقابت پذیری محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی شده‌اند.
در زمان‌های قدیم به دلیل اینکه انسان‌ها مواد غذایی را در مدت زمان اندک بعد از تهیه مصرف می‌کردند نیاز به بسته بندی برای جابه‌جایی یا ذخیره آنها احساس نمی‌شد ولی به تدریج با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، امکان تهیه و مصرف روزانه مواد غذایی و مایحتاج زندگی کاهش یافت و در بسیاری از موارد محصولات مصرفی از شهر یا کشوری دیگر تهیه شده و برای مصرف به مناطق دیگر جابه‌جا می‌شود.
از طرفی با صنعتی شدن جوامع و افزایش رقابت بین بنگاه های اقتصادی، اهمیت صنعت بسته بندی بیش از پیش آشکار شده و با تغییر تکنیک‌ها و روش‌های بسته بندی از آن به عنوان یکی از راههای کاهش هزینه‌های تولید، ذخیره سازی و توزیع استفاده می‌شود.
محصولاتی که بدون بسته بندی یا با بسته بندی‌های نامناسب در بازار عرضه شده یا به صورت فله‌ای با قیمت‌های اندک به تاجران فروخته می‌شوند، بعد از انتقال به خارج از کشور و انجام بسته بندی های مناسب برای آنها با ارزش افزوده بسیار و قیمت‌های چند برابری و به اسم و برند همان کشورها در بازار کشورهای دیگر عرضه می‌شوند.
با وجود استعدادهای بسیار گناباد در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود 20 نوع ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی و 172 واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، ضعف و کمبود در بخش صنایع بسته بندی از مشکلات و دغدغه مهم مسوولان و دست‌اندرکاران ذیربط در این شهرستان است.
از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می‌شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می‌شود.
با وجود ظرفیت های اقتصادی گناباد در بخش صنعت، معدن و کشاورزی، کمتر از 10 واحد بسته بندی در این شهرستان فعال است که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز منطقه نیست و لزوم سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه را می‌طلبد.
با توجه به این معضل تولید کنندگان مجبورند برای جلب مشتری و کاهش مشکلات اقتصادی خود یا کاهش فساد پذیری محصولات کشاورزی، تولیدات خود را به صورت خام و کلی به فروش برسانند و در این شرایط خام فروشی به یکی از معضلات مهم در گناباد تبدیل شده است.
رییس خانه صنعت و معدن گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان از قابلیت‌های بالقوه بسیار در بخش‌های مختلف اقتصادی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به محصولات کشاورزی و کانی های فلزی و غیر فلزی اشاره کرد ولی به دلیل مشکلاتی مانند کمبود صنایع بسته بندی بسترهای لازم برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها فراهم نشده و لذا بسیاری از کالاهای تولیدی به صورت خام به دیگر نقاط ارسال می‌شود.
حسن باصری افزود: علاوه بر صنایع معدنی با وجود خشکسالی سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در گناباد انجام و زیرساختهای مطلوبی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است.
وی ادامه داد: تمرکزگرایی و نبود نگاه منطقه‌ای در تصمیم گیری‌ها از جمله در وضع قوانین و مالیات بر دامنه مسایل و مشکلات بخش صنعت و معدن افزوده که حل آن نیازمند توجه بیشتر مسوولان و دست اندرکاران ذیربط است.
رییس خانه صنعت و معدن گناباد گفت: صنعت و معدن در این شهرستان به دلیل دوری مسافت با بازار هدف و مراکز عرضه محصول باید مورد حمایت بیشتر مسوولان قرار گیرد.
وی افزود: سرمایه گذار هم باید از طرفی هزینه هایی مانند دوری از بازارهای هدف و برخی موارد مواد اولیه را بپردازد و از سوی دیگر به واسطه نگاه یکسان در وضع قوانین با مشکلات متعدد دست به گریبان باشد.
باصری ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید موانع سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور از جمله مناطق کم برخوردار مانند گناباد را رفع کرد و یکی از این موانع تمرکزگرایی است.
یک کارشناس اقتصادی گناباد نیز گفت: این شهرستان از ظرفیت‌های اقتصادی بسیار در زمینه های معادن و کشاورزی برخوردار است.
جواد رمضانی افزود: گناباد از ذخایر معدنی خوبی به خصوص در بخش سنگهای ساختمانی و کائولن برخوردار است که به دلیل توجه ناکافی به اشتغال و فرآوری محصولات و مشکلات موجود در روند سرمایه گذاری به صورت خام و فله ای به دیگر نقاط ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه های تولید محصولات کشاورزی مانند پسته، زعفران، زرشک و سماق نیز قابلیت های خوبی در گناباد وجود دارد، اما بسیاری از این تولیدات به صورت خام به دیگر مناطق ارسال و با نام و برند آنها در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
رمضانی گفت: با وجودی که زعفران به عنوان یکی از محصولات راهبردی گناباد کیفیت و مطلوبیت خاصی دارد ولی به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی واسطه ها آن را به صورت کلی و ارزان خریداری کرده و به دیگر نقاط ارسال می کنند تا پس از بسته بندی به نام زعفران دیگر مناطق و با قیمت بالاتر در بازارهای مصرف به فروش برسد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز خام فروشی و ضعف در صنایع بسته بندی را مهمترین معضل و مانع توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی این شهرستان دانست.
علیرضا حسین زاده گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار گناباد در زمینه‌های کشاورزی از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه این بخش بالغ بر 90 هزار تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می‌شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می‌گردد.
وی افزود: عمده توانایی گناباد مربوط به کاشت زعفران و پسته، کشت گلخانه‌ای، دامداری و نیز قابلیت بسیار برای عمل آوری گیاهان دارویی است و این شهرستان با بیش از 100 گونه گیاه دارویی استعداد مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی در این بخش دارد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با وجود استعدادهای بسیار بخش کشاورزی کمتر از 10 واحد تولیدی بسته بندی فعال در این شهرستان فعال است که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز نیست.
وی توسعه صنایع تبدیلی این حوزه را نیازمند همراهی و تعامل سایر بخشها از جمله بهداشت و درمان برای گسترش طب سنتی و بهبود نگرش مردم در استفاده از گیاهان دارویی دانست و گفت: هر اندازه طب سنتی گسترش یابد مردم بیشتر به سوی گیاهان دارویی گرایش پیدا می‌کنند.
حسین زاده افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین حلقه ارتباط بین صنعت و کشاورزی هستند که با حمایت‌های مسوولان می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گناباد بهره گرفت و مدیریت جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات مناسب از متقاضیان سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و بسته بندی حمایت می‌کند.
وی ادامه داد: یکی از استعدادهای خوب گناباد در تولید گیاهان دارویی کشت سماق است که این شهرستان از این نظر رتبه نخست استان خراسان رضوی را دارد.
حسین زاده گفت: سماق از گونه‌های بومی ارتفاعات جنوبی شهرستان گناباد است و با توجه به خاصیت ارگانیک و طبیعی آن و مقاومت به کم آبی و سرما و گرمای زیاد، می‌تواند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک منطقه به شمار رود ولی از مشکلات مهم پیش روی این امر خام فروشی و فروش بدون فرآوری است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: متصدیان واحدهای تولیدی که با مشکلاتی در بخش‌های مختلف از جمله تسهیلات معوقه بانکی و بدهی به شرکتهای خدماتی نظیر آب، برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند، به ناچار برای برون رفت از این مشکلات، کالای تولیدی خود را زیر قیمت واقعی به دلال ها می فروشند و دلال ها نیز آن کالا را به صورت فله‌ای از شهرستان خارج یا در اختیار واحدهای فرآوری دیگر نقاط قرار می‌دهند.
هادی ایزدی کمبود واحدهای فرآوری را از جمله مشکلات بخش معدن این شهرستان عنوان کرد و افزود: میزان استخراج سالیانه معادن گناباد حدود 510 هزار تن است که در حال حاضر 55 درصد آن در شهرستان فرآوری می‌شود و بقیه مواد خام، برای فرآوری به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود. 
وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی فعلی، معادن گناباد وضعیت قابل قبولی دارند ادامه داد: معادن گناباد بیشتر از نوع کانی غیر فلزی هستند و با توجه به اینکه شهرستان ظرفیت استخراج کانی‌های فلزی را نیز دارد و ارزش اقتصادی معادن فلزی زیاد است، برای رونق چرخه معادن در گناباد، به دنبال اکتشاف معادن فلزی از جمله مس، سرب، آهن، منگنز و امثال آن هستیم که در این زمینه 14 نقطه به عنوان نقاط امید بخش شناسایی شده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: سالانه مقادیر بسیاری از مواد معدنی و 250 هزار تن خاک و سنگ در گناباد استخراج می‌شود که برخی از این مواد به خصوص کائولن به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحدهای تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود.
وی افزود: تولید کائولن از جمله قابلیتهای خاص گناباد به شمار می‌رود و واحدهای استخراج کائولن در گناباد ملزم به راه‌اندازی واحد فرآوری این مواد شده‌اند و با راه اندازی واحد تولید کاشی در این شهرستان در آینده نزدیک، سالانه 80 هزار تا 100 هزار تن کائولن، معادل 70 درصد تولید شهرستان در این واحد مصرف می‌شود.
ایزدی ادامه داد: از مجموع تولید روزانه 200 تن شیر در گناباد فقط 30 تن در این شهرستان فرآوری می‌شود و بقیه به صورت خام از این شهرستان خارج می‌گردد.
وی گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری گناباد تعامل خوبی با متقاضیان سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی دارند و حتی برخی از امتیازات و مجوزها را که برخی شهرستانها به مرکز استان حواله می‌دهند، در گناباد در اسرع وقت به متقاضیان داده می‌شود.
فرماندار گناباد نیز توسعه کمی و کیفی صنایع بسته بندی و کاهش دیوان سالاری را ضرورت توسعه و رونق بخش کشاورزی این شهرستان دانست.
حامد قربانی گفت: با وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشاورزی این شهرستان، خام فروشی یکی از معضلات مهم این بخش به شمار می‌رود و افزون بر 80 درصد تولیدات کشاورزی و دامی گناباد به صورت خام به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و کشور ارسال می‌شود.
وی افزود: اصلاح زنجیره ارزش افزوده به نفع کشاورزان و دامداران منطقه و جلوگیری از خام فروشی و افزایش میزان بهره وری با استفاده از مدیریت منابع آب و کشتهای مناسب در اولویت اقدامات مسوولان و دستاندرکاران کشاورزی گناباد قرار دارد.
فرماندار گناباد ادامه داد: از همه ظرفیتها برای برطرف کردن مشکلات بخش تولید و سرمایه‌گذاری در این شهرستان استفاده نموده و فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن می‌کنیم. 
وی گفت: هر شرکت و سرمایه‌گذاری که حاضر به سرمایه‌گذاری در گناباد شود حداکثر ظرف یک ماه با تسهیلگری نسبت به روان‌سازی جذب سرمایه گذاری آنان اقدام می‌شود.
قربانی افزود: پیگیریهایی برای راه اندازی واحد تولیدی فروسیلیس منیزیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان افزون بر چهار هزار میلیارد ریال در ناحیه صنعتی کوثر گناباد در دست انجام است که با راه‌اندازی آن برای بیش از 200 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
172 واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها هزار و 273 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و 284 نفر به طور مستقیم و دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با 447 هکتار زمین و 54 واحد فعال و 11 سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است و از مجموع چهار هزار و 700 واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و 400 واحد فعال است و حدود 500 شرکت تعاونی با اشتغال بیش از 6 هزار و 500 نفر در این شهرستان فعالیت دارند.
شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
برچسب‌ها
رونق اقتصادی توسعه اقتصادی گناباد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/254080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی