پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

ماسک هست اما گران/ کمبود شدید در برخی بخش‌های اسفراین مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- کمبود ماسک در بخش‌هایی از شهرستان اسفراین به حدی است که مردم مجبورند یا ماسک گران تهیه کنند یا با طی چند 10 کیلومتر به مرکز شهرستان رفته و به ماسک دولتی دسترسی پیدا کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، در ماه‌های نه چندان دور در زندگی روزمره خبری از ماسک نبود؛ هر چند واژه آشنایی برای مردم در شهرهای بزرگ و آلوده است اما استفاده از این کالای بهداشتی در کسرِ کمی از همین مردم در شهرهای آلوده به سختی به چشم می‌خورد.
در روزهای پایانی سال گذشته با ورود میهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در سراسر شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک ماسک چنان جای خودش را در میان سبد خرید خانواده‌ها به سرعت باز کرد که می‌توان گفت در صدر اقلام خریداری شده توسط خانواده‌ها قرار گرفت.
به گفته کارشناسان متخصص یکی از راه‌های پیشگیری از مبتلا نشدن به این بیماری استفاده دائم از ماسک در بیرون منزل است بر همین اساس روزها و هفته‌های اول استان‌های کشور به دلیل تقاضای زیاد مردم به جهت استفاده از ماسک دچار بحران کمبود ماسک شدند؛ چرا که هنوز عرضه آن در حد وسیع انجام نشده بود.
در این بین علاوه بر تلاش دولت در جهت تهیه و توزیع ماسک حرکت‌های مردمی برای ایجاد کارگاه‌های محلی در مساجد و خانه‌ها، اصناف، بسیج و مجموعه‌های جهادی نمونه‌هایی بی مانندی را از همدلی و همراهی مردم در روزهای سخت کرونایی برای غلبه بر بحران کمبود ماسک را به نمایش گذاشتند.
این همدلی‌ها و همراهی‌های مردم هم پای دولتمردان ادامه داشت تا جایی که نذری‌های مردم با موضوعات مختلف جای خودش را به نذر ماسک داد و همین نذری‌ها توانست بخش عمده‌ای از کمبود ماسک را در سطح کشور جبران کند.
در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری کارشناسان بر این باور بودند که با ورود فصل گرما درصد قابل توجهی از ویروس کرونا از بین خواهد رفت اما گرمای 50 درجه‌ای خوزستان نشان داد که نه تنها کرونا از بین نمی‌رود و نرفته، بلکه افزایش و هجوم آن بیش از گذشته می‌شود و باروبندیلش همچنان در سراسر جهان و ایران پهن است.
بررسی میزان دسترسی به ماسک در خراسان شمالی
در خراسان شمالی نیز همچون دیگر استان‌های کشور دولتمردان در ماه‌های اول برای دسترسی به ماسک دچار مشکلات فراوانی بودند؛ اما امروزه علیرغم کمبود نیاز شهرستان‌های استان با توجه به مصرف و جمعیتشان می‌شود گفت مردم می‌توانند ماسک را به قیمت‌های مختلفی از نوع صنعتی و کارگاهی از مراکز مورد تأیید و نظارت، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه کنند.
اما سوالی در اینجا پیش می‌آید که باید پرسید؛ آیا علیرغم تمام تلاش‌های متولیان امر این ماسک هم اکنون در اختیار مردم به راحتی قرار می‌گیرد؟ آیا مردم در شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک می‌توانند ماسک را به راحتی برای استفاده خریداری کنند؟
برای پاسخ به سوالات، خبرنگار مهر در گفتگو با مسئولان استانی و شهرستانی به حال و روزِ احوال ماسک در استان و در یکی از شهرستان‌های استان می‌پردازد.
محمد بدری، مدیر کل اقتصادی استانداری در این خصوص گفت: هم اکنون بیش از 30 واحد تولیدی فعال در سطح شهرستان‌های استان خراسان شمالی به تهیه ماسک مشغول هستند.

پیام خراسان


بدری می‌گوید: کل میزان تولید ماسک از 18 اسفندماه سال گذشته تا 14 مرداد ماه سال جاری چه در صنایع و چه صنفی مجموعاً بیش از 4 میلیون ماسک تولید شده است؛ که این میزان در شهرستان اسفراین از اول طرح بیش از 176 هزار عدد بوده است.
وی افزود: در شهرستان اسفراین هم اکنون یک کارگاه فعال در حال تولید است هر چند در اسفراین تهیه ماسک صنعتی را نداریم و فقط ماسک کارگاهی تولید می‌شود.
ماسک کارگاهی به وفور در دسترس است
سروش جوان، رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسفراین با اعلام لیست داروخانه‌های توزیع کننده ماسک اظهار داشت :7 داروخانه در سطح شهر با 2 هزار ماسک و یک داروخانه در روستای سارمران با هزار ماسک تجهیز به ماسک دولتی نموده‌ایم و همشهریان می‌توانند به راحتی به داروخانه‌ها مراجعه و ماسک دولتی با قیمت هزار و 300 تومان تهیه کنند و مردم در صورت نبود ماسک به سامانه 124 گزارش دهند.
جوان گفت: هم اکنون در اسفراین یک کارگاه تولیدی زیر نظر بسیج اصناف با تولید روزانه 10 هزار ماسک در حال فعالیت است و ماسک کارگاهی به وفور در دسترس مردم قرار دارد.
این مسئول بیان کرد: در حال حاضر ما هیچ بسته رایگانی برای اقشار کم درآمد و حاشیه شهر نداریم و تهیه آن مستلزم ورود متولیان و خیران می‌باشد که با تهیه بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک، به صورت رایگان در اختیار افراد قرار بگیرد.
ماسک کافی نیست!
نادر نیک پرست ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین نیز گفت: با توجه به مصرف ماسک و جمعیت شهرستان ماسکی که در حال حاضر توزیع می‌شود قطعاً کفاف تقاضای شهرستان را نمی‌دهد ولی نسبت به چند هفته پیش تهیه ماسک بیشتر و راحت تر در اختیار مردم است.
نیک پرست ادامه داد: ماسک مورد نیاز شهرستان از سه منبع تغذیه می‌شود؛ ماسک‌های خانگی که مردم خودشان تهیه می‌کنند، ماسک‌هایی صنعتی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد و ماسک‌هایی که در کارگاه تهیه می‌شود.
وی مجدداً تاکید کرد: به طور کلی وضعیت ماسک در شهرستان بهتر شده است اما هنوز کفاف مصرف ماسک شهرستان را نمی‌دهد.
تناقض شنیده‌ها و دیده‌ها
در ادامه تهیه گزارش خبرنگار مهر در گفتگو با بخشدار بام و صفی آباد از کم و کیف در دسترس بودن ماسک در بین مردم بام و صفی پرسید.
رحیم زاده، بخشدار بام و صفی آباد گفت: ما در تهیه ماسک مشکل خاصی نداریم و ماسک در دسترس مردم به راحتی قرار می‌گیرد.
وی دو محل توزیع ماسک را داروخانه و یک فروشگاه پوشاک لباس معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: هم اکنون دو کارگاه بسیج اصناف و آموزش و پرورش روزانه با تولید 500 عدد ماسک در بام و صفی آباد در حال تولید هستند لذا مردم منطقه برای دسترسی به ماسک مشکلی ندارند.

پیام خراسان


اما گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از واقعیت دیگری است و نشان از نبود ماسک دولتی و ارزان قیمت در بین مردم است.
مجتبی، یکی از جوانان صفی آبادی می‌گوید: ماسک دولتی و ارزان به هیچ عنوان در صفی آباد پیدا نمی‌شود و ما برای تهیه ماسک باید به داروخانه‌های اسفراین مراجعه کنیم.
سید ابراهیم، یکی دیگر از اهالی منطقه است که می‌گوید: ماسک را می‌توان حتی در سوپر مارکت ها هم پیدا کرد، اما نه ماسک دولتی با قیمت هزار و 300 تومان؛ مگر ماسک را در سوپر مارکت ها می‌فروشند؟ آیا مسئولان فقط باید در شهر اسفراین نظارت داشته باشند؟ نظارت‌ها باید در کل شهرستان وجود داشته باشد.
او در ادامه بیان کرد: محل فروش ماسک باید در داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی که محیطی کاملاً تمیز که مورد تأیید و نظارت علوم‌پزشکی است؛ انجام شود.
ماسک هست اما دولتی نیست
سید ابراهیم گفت: ما ماسک را از داروخانه‌ها به قیمت 2 هزار تومان تهیه می‌کنیم و خبری از ماسک دولتی با قیمت ارزان‌تر که مسئولان از آن صحبت می‌کنند در منطقه بام و صفی آباد که منطقه محروم نیز می‌باشد؛ نیست.
حمید یکی دیگر از جوانان منطقه است؛ او می‌گوید من با توجه به شغلم باید روزانه چند ماسک را تعویض کنم و ماسک‌های پارچه‌ای دست دوز را به دلیل گرمای هوا نمی‌توان استفاده کرد؛
وی اظهار کرد: متأسفانه هیچ ماسک دولتی در بام و صفی آباد پیدا نمی‌کنم چرا که تمام ماسک‌های دولتی روانه داروخانه‌های اسفراین می‌شود و منطقه بام و صفی آباد هیچ سهمیه‌ای ندارد و من نیز مانند دیگران باید برای تهیه ماسک مورد نظر به اسفراین بروم.
علی اصغر که سنی حدود 40 سال دارد می‌گوید: اگر ماسک در منطقه ما حتی دانه‌ای چند هزار تومان باشد تعداد انگشت شماری نیز برای سلامتی خودشان هم‌که شده می‌توانند آن را تهیه کنند اما 70 درصد از اهالی بام و صفی آباد متأسفانه دارای وضع مالی مناسبی نیستند اما مجبورند ماسکِ به حساب ارزان را با قیمت 2 هزار تومان بخرند.

پیام خراسان


بر اساس این گزارش منطقه بام و صفی آباد علیرغم داشتن استعدادهای اقتصادی فراوان، یکی از مناطق محروم اسفراین می‌باشد که مردم هم در این منطقه از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند به راحتی ماسک را خریداری و استفاده کنند.
باید گفت منطقه بام و صفی آباد یکی از مناطق دچار چالش با بیماری کرونا است. مسئولان شهرستان اسفراین باید با نگاه ویژه به این منطقه، ماسک ارزان قیمت را در اختیار و در دسترس مردم قرار دهند چرا که به گفته هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه فصل تابستان شاهد شیوع موج سوم کرونا خواهیم بود.
اکنون که ماسک به یک سلاح جنگی در برابر کرونا تبدیل شده است متولیان تهیه و توزیع ماسک در استان خراسان شمالی باید برنامه ویژه‌ای جهت تهیه ماسک‌های صنعتی (نانو) در مناطق محروم استان داشته باشند؛ چرا که علیرغم تولید ماسک‌های پارچه‌ای و کارگاهی، عموم مردم به دلیل مشکلات مالی تمایلی به تهیه آن ندارند.
حال باید متولیان امر در استان خراسان شمالی نسبت به تقاضای مردم جهت عرضه ماسک‌های صنعتی (نانو) عزمی جهادی پیشه کنند تا بتوانند بر کمبود ماسک صنعتی در شهرستان‌ها فائق آیند .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/255177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی