پیام خراسان

آخرين مطالب

/روز جهانی جوانان 2020/

جوانان، سهامداران تغییر در جامعه جهانی امروز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی در سال 1999 مجمع عمومی سازمان ملل متحد 12 آگوست را به‌عنوان روز جهانی جوان تعیین کرد. مراسم سالانه این روز بیانگر نقش زنان و مردان جوان به‌عنوان سهامداران اصلی تغییر است و فرصتی برای آگاهی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی جوانان جهان محسوب می‌شود.

روز جهانی جوانان، فرصتی برای جشن گرفتن و به مسیر اصلی برگرداندن عقاید، اقدامات و ابتکارات جوانان و همچنین تعامل معنادار، جهانی و عادلانه جوانان است.
جوانان چه کسانی هستند؟
هیچ تعریف بین‌المللی مورد قبولی از گروه سنی جوانان وجود ندارد. بااین‌حال، برای اهداف آماری، سازمان ملل، بدون تعصب به تعاریف دیگر کشورهای عضو، "جوانان" را به‌عنوان افراد بین 15 تا 24 سال تعریف می‌کند. این تعریف که در چارچوب مقدمات سال جهانی جوانان (1985) به وجود آمده است، در قطعنامه سال 1981 توسط مجمع عمومی تصویب شد. کلیه آمار سازمان ملل در مورد جوانان بر اساس این تعریف، همان‌طور که در کتاب‌های سالانه آماری، توسط سیستم سازمان ملل متحد منتشرشده، در زمینه جمعیت، آموزش، اشتغال و بهداشت، منعکس‌شده است.
بسیاری از کشورها همچنین با توجه به سنی که در آن با فرد طبق قانون رفتار برابر می‌شود و اغلب به آن "سن قانونی" گفته می‌شود، سن جوانان را مشخص می‌کنند. به‌طوری‌که وقتی فرد به این سن رسید، فرد بالغ محسوب می‌شود. بااین‌وجود، تعریف عملیاتی و تفاوت‌های جزئی از واژه جوانان با توجه به عوامل اجتماعی-فرهنگی، نهادی، اقتصادی و سیاسی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
وضعیت جوانان جهان
امروز 1.2 میلیارد جوان در سنین 15 تا 24 سال زندگی می‌کنند که 16 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. تا سال 2030، بر اساس اهداف توسعه پایدار پیش‌بینی می‌شود که تعداد جوانان 7درصد رشد داشته و به حدود 1.3 میلیارد نفر برسد.
ازآنجاکه جوانان به‌طور فزاینده‌ای به دنبال فرصت‌ها و راه‌حل‌های منصفانه، عادلانه و مترقی در جوامع خود هستند، لزوم رسیدگی به چالش‌های چندجانبه که جوانان با آن روبرو هستند (مانند دسترسی به آموزش، بهداشت، اشتغال و برابری جنسیتی) بیش از گذشته موردتوجه قرارگرفته است.
جوانان می‌توانند نیروی مثبتی برای توسعه باشند، چنانچه دانش و فرصت‌های لازم برای شکوفایی آنان فراهم شود. به‌ویژه، جوانان باید آموزش و مهارت‌های لازم را برای مشارکت در اقتصاد مولد کسب کنند. آنان نیازمند دسترسی به بازار کار هستند تا بتواند جذب نیروی کار شوند.

پیام خراسان


تاریخچه جوانان در سازمان ملل
سازمان ملل متحد مدت‌هاست می‌داند که ابتکار، آرمان‌ها و انرژی جوانان برای ادامه توسعه جوامعی که در آن زندگی می‌کنند، حیاتی است. کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این مسأله را در سال 1965 تصدیق کردند، وقتی‌که آن‌ها میان جوانان اعلامیه ترویج آرمان‌های صلح، احترام متقابل و تفاهم بین مردم را صادر کردند.
دو دهه بعد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال 1985 را سال جهانی جوانان، مشارکت، توسعه و صلح اعلام کرد. این جشن سال، توجه بین‌المللی را به نقش مهمی که جوانان در جهان و به‌ویژه سهم بالقوه آنان در توسعه دارند، جلب کرد.
در سال 1995، در دهمین سالگرد سال جهانی جوانان، سازمان ملل تعهد خود را نسبت به جوانان تقویت کرد. این سازمان یک راهبرد بین‌المللی اتخاذ کرد؛ برنامه جهانی اقدام برای جوانان تا سال 2000 و بعدازآن که توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرد و پاسخ آن را به سمت چالش‌هایی که جوانان در هزاره بعدی با آن روبرو خواهند شد، سوق داد.
در دسامبر سال 1999، مجمع عمومی تایید کرد که 12 آگوست به‌عنوان روز جهانی جوانان اعلام شود. با تاکیدی متفاوت در هرسال، روز جهانی جوانان کمک می‌کند تا مسایل جوانان موردتوجه جامعه جهانی قرار گیرد و از پتانسیل جوانان به‌عنوان سهامداران جامعه جهانی امروز تجلیل شود.
این بزرگداشت به شکل گفت وگوی پادپخش(رادیوی اینترنتی) برگزار می‌شود که توسط جوانان برای جوانان ارائه می‌شود، همراه با جشن‌های یادبودی که به‌طور مستقل در سراسر جهان سازمان‌یافته‌اند و اهمیت مشارکت جوانان را در زندگی و فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به رسمیت می‌شناسند.
دستور کار جوانان سازمان ملل متحد توسط برنامه جهانی اقدام برای جوانان هدایت می‌شود. برنامه اقدام، 15 حوزه اولویت جوانان را پوشش می‌دهد و شامل پیشنهادهایی برای اقدام در هر یک از این حوزه‌هاست. این برنامه که توسط مجمع عمومی در سال 1995 تصویب‌شده، چارچوب خط‌مشی و راهنمایی‌های عملی برای اقدام ملی و پشتیبانی بین‌المللی جهت بهبود اوضاع جوانان در سراسر جهان را ارائه می‌دهد.
موضوع روز جهانی جوانان 2020، "مشارکت جوانان برای اقدام جهانی" در جستجوی راه‌هایی است که در آن مشارکت جوانان را در سطح محلی، ملی و جهانی، نهادهای چندجانبه و فرآیندهای ملی غنی کند و همچنین به دنبال طراحی درس‌هایی است در مورد اینکه چگونه می‌توان حضور دوباره و مشارکت آنان در سیاست نهادی رسمی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد.
همچنان که سازمان ملل متحد 75 ساله می‌شود و تنها 10 سال باقی‌مانده است تا برنامه 2030 را برای همه به واقعیت تبدیل کند، اعتماد به نهادهای عمومی در حال از دست رفتن است. در سطح بین‌المللی، در مقابل پشت پرده یک جهان قطبی، سیستم بین‌المللی حکومتی در حال حاضر دچار بحران مشروعیت و ارتباط است. به‌ویژه، این بحران ریشه در لزوم تقویت ظرفیت سیستم بین‌المللی برای اقدام هماهنگ و اجرای راهکارهای مقابله با چالش‌ها و تهدیدها دارد (برای نمونه برخی از بدترین درگیری‌های معاصر و بحران‌های بشردوستانه در کشورهایی مانند سوریه و میانمار و همچنین چالش‌های جهانی، مانند شیوع کووید-19 و تغییرات آب و هوایی).
فعال کردن مشارکت جوانان در سازوکارهای رسمی سیاسی، باعث افزایش عدالت رویه‌های سیاسی از طریق کاهش نقص‌های دموکراتیک می‌شود، به سیاست‌های بهتر و پایدارتر کمک می‌کند و همچنین دارای اهمیت نمادینی است که می‌تواند بیشتر در بازگرداندن اعتماد به نهادهای عمومی به‌ویژه در بین جوانان کمک کند. علاوه بر این، بیشتر چالش‌هایی که بشر با آن روبه‌روست، مانند شیوع کووید-19 و تغییرات آب و هوایی، نیازمند اقدام جهانی هماهنگ، همکاری و مشارکت معنادار جوانان است تا به‌طور موثر موردتوجه قرار گیرد.
روز جهانی جوانان 2020 به دنبال این است که از طریق سه جریان به‌هم‌پیوسته ذکر شده در ذیل، مشارکت جوانان را مورد تاکید قرار دهد.
مشارکت در سطح محلی - اجتماعی
مشارکت در سطح ملی (تدوین قوانین، سیاست‌ها و اجرای آن‌ها)
مشارکت در سطح جهانی

پیام خراسان


جوانان و اهداف توسعه پایدار
یک اصل اساسی طرح 2030 اطمینان از این است که "هیچکس رها نخواهد شد". اهداف توسعه پایدار برای همه ملل، همه افراد در هر سنی و همه جوامع در نظر گرفته‌شده است. ماهیت جهانی طرح 2030 مستلزم آن است که جوانان باید در همه اهداف و انتخاب‌ها در نظر گرفته شوند. به جوانان به‌طور خاص در چهار زمینه توجه شده است؛ اشتغال جوانان، آموزش، دختران نوجوان و پرورش برای صلح. علاوه بر این، جوانان به‌عنوان عوامل تغییر شناخته می‌شوند که توانایی‌های بالقوه خود را تحقق می‌بخشند و جهانی پایدار را برای نسل‌های آینده تضمین می‌کنند.
درحالی‌که همه اهداف توسعه پایدار برای توسعه جوانان بسیار مهم هستند، تحقق اهداف در زمینه‌های آموزش و اشتغال توسط آخرین نسخه گزارش جهانی جوانان تاکید می‌شود که بنیادی برای پیشرفت کلی جوانان است.
سازمان ملل متحد با توجه به نقش همایش جهانی خود، به‌طور منحصربه‌فردی به‌عنوان منبع حمایت و پشتیبانی از جوانان عمل کرده و بستری را فراهم می‌کند که از طریق آن بتوان به نیازهای آنان رسیدگی و ایده‌های آنان را تقویت کرد و تعامل آنان را گسترش داد.
منابع:
en.unesco.org
www.un.org
swikblog.com
Secretary General’s Reports
World Youth Report
Basic Facts About the United Nations
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/255400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

عامل 80 درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند

رانندگان اسنپ و تپسی، زیر بار کمیسیون

اکران مستند پذیرش در مشهد

استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری در شهر بیرجند

بازدید افزون بر 30 هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل ظرف یک ساعت

برگزاری 1700 دادگاه برخط در خراسان شمالی در سال 1402

ضربه پنالتی فاجعه بار آنته بودیمیر در دقیقه 97 بازی اوساسونا و والنسیا / فیلم

فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های استان برای اولین بار در کشور در استان همدان

هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

◄ محدودیت‌ های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند اعلام شد

ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی

350 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

پرونده خندقلو در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اعتبارات به خراسان شمالی

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

چندین راز برای خرید دزدگیر که نمی دانید

کشف 12 فقره سرقت سیم و کابل در فریمان

وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند

قیمت آپارتمان 70متری در مشهد چقدر است؟ (27 فروردین 1403)+جدول

دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد