پیام خراسان

آخرين مطالب

چگونه ذهن‌آگاهانه زندگی کنیم؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه مولانا بزرگترین و تاثیرگذارترین فرد در حوزه ذهن‌آگاهی است، گفت: ذهن آگاهی یکی از برنامه‌های هر فصل سازمان‌ها و سیستم‌هایی است که کارمندانشان کارهای اساسی انجام می‌دهند.

زهره سپهری شاملو، شامگاه گذشته در پخش زنده یک برنامه اینستاگرامی در رابطه با ذهن‌آگاهی، اظهار کرد: زندگی‌های امروز در مقایسه با زندگی‌های چند قرن پیش و حتی 100سال پیش زندگی راحت‌تری است، اما افسردگی و میزان ریسک به خودکشی و حتی خود خودکشی افزایش یافته است. ما تصور می‌کنیم این مسائل در کشور ما و در خاورمیانه است، اما استرالیا دومین رتبه خودکشی زنان در جهان را دارد و ما شوکه می‌شویم که این کشورها که این مسائل را ندارند. شاید این موضوع به دلیل این باشد که انتظارات ما از زندگی متفاوت شده و توقع داریم زندگی با رنج کمتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه رفاه در زندگی ما بیشتر شده اما پریشانی‌ها افزایش یافته و حالمان ناخوب‌تر شده است، ادامه داد: اگر به تاریخ بشریت نگاه کنیم، انسان امروز زودتر از زندگی خسته می‌شود و استفاده از داروهای کمک‌کننده افزایش یافته، زیرا انسان امروز به نظرش می‌رسد که آنچه حالش را خوب می‌کند باید از بیرون به روانش وارد شود که این موضوع باعث همه پریشانی‌های ما شده است.
این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه ذهن‌آگاهی کمک می‌کند که انسان به سمت زندگی هوشمندانه‌تر، در لحظه زندگی‌کننده‌تر و بیدار شده‌ از رفتارهای عادتی حرکت کند، افزود:خیلی به عادت‌های خودکار معتاد شدیم و آنقدر آنها را تکرار کردیم که اصلا یادمان رفته هر لحظه زندگی می‌تواند خاص باشد. بسیار با سرعت زندگی را می گذرانیم و اگر در انتهای روز از خودمان بپرسیم که امروز چه کاری کردیم، احتمالا فقط یکسری از کارهای روزمره را می‌توانیم نام ببریم، اما در کدام یک از لحظات آن روز بودیم و تجربه بودن در آن لحظه را داشته‌ایم؟ روانشناسان می گویند اگر ذهن‌آگاهانه زندگی کنیم، شانس اینکه حال خوب داشته باشیم افزایش می‌یابد.
سپهری شاملو در رابطه با اینکه چگونه می‌توان ذهن‌آگاهانه زندگی کرد، گفت: ما از لحظه به دنیا آمدنمان خاطره نداریم، اما در آن لحظه که از تجریه جنینی خارج شدیم، یک یار شفیق با ما همراه شد که جهان را با آن تجربه کنیم وآن هم تنفس است. در طول روز چقدر متوجه این هستیم که تنفس‌هایمان صحیح است؟ امروز روانشناسی به این نتیجه رسیده‌ که اکثر آسیب‌ها و هیجاناتی که تجربه می‌کنیم در نتیجه خارج شدن فیزیولوژی از کوک سالم خود است که بخش زیادی از آن مربوط به تنفس می‌شود. برای ورود به ذهن‌آگاهی باید حواسمان به این باشد که تنفس کمک می‌کند، کوک باشیم. تنفس‌های ما اکثرا سطحی، منقطع، کوتاه و بریده است. تنفس عمیق و یا دیافراگمی که به ما کمک کند که کوک باشیم را کمتر تجربه می‌کنیم. هر زمان که حس کردیم از کوک خارج شدیم باید به سراغ تنفس‌های عمیق برویم.
وی افزود: ما به پنج حس شنوایی، بینایی، لامسه، بویایی و چشایی مجهز هستیم، اما به‌جز بینایی و شنوایی از حواس دیگر خیلی استفاده جدی نمی‌کنیم در حالی که ذهن‌آگاهی می گوید این پنچ گنج، بسیار می‌توانند کمک کنند.اگر به این پنج حس که شاه کلیدش تنفس است مجهز نباشیم، مثل تاجری هستیم که در گاو صندوق چیزهای گران قیمت دارد، اما چشمش به مغازه دیگری است و حسرت پولداری بقیه را می‌خورد.
سپهری شاملو با اشاره به اینکه می توانیم هر روز تمرین‌های جدی برای هر کدام از حواسمان داشته باشیم، گفت: شاید کووید 19 آمد که به ما بگوید چه چیزهای داریم. قبلا در مهمانی‌ها سرهایمان در گوشی بود، اما حالا که ممکن است گاهی بعد از مدت‌های طولانی و با رعایت فاصله فیزیکی یکدیگر را ببینیم، تازه متوجه می‌شویم قبلا چه چیزهایی داشته‌ایم و قدر آن را می‌دانیم.از ویژگی‌های انسان این است که به سرعت به داشته‌ها عادت می‌کند و قدر آنها را نمی‌داند.
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی درمورد مشاهده کردن گفت: هنگامی که چیزی را مشاهده می‌کنیم و از ما می‌پرسند چه چیزی می‌بینیم معمولا می‌گوییم آن چیز خوشگل یا زشت است در حالی که وصف ما باید صرفا در رابطه با خود آن موردی که مشاهده می‌کنیم باشد؛ مثلا در توصیف یک خودکار می‌توانیم بگوییم قدش چند سانت است، نرم یا سخت است، رنگش چه شکلی است و ...، یعنی اطلاعاتی که می‌دهیم فقط متعلق به همان خودکار است. توصیف زمانی سالم است که از واژهایی استفاده کنیم که متعلق به متغیری باشد که آن را تجربه می‌کنیم نه چیزهای دیگر. ذهن‌آگاهی می گوید زمانی ما چیزی را مشاهده می‌کنیم که با تمام وجود آن چیز را دیده باشیم.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که ذهن‌آگاهی برای ما انجام می‌دهد این است که در صلح بیشتری با خود و دنیای پیرامون خود باشیم، زیرا ما را متوجه می‌کند که کوک از درون ما آغاز می‌شود نه توسط دیگران.
سپهری شاملو عنوان کرد: متاسفانه شاید یکی از تجربه‌های تربیتی ما این بوده که به شیوه رقابتی ما را بزرگ کردند؛ مثلا به ما می‌گفتند ببین فرزند فلانی چه طوری است و... . به ما گفتند هر که دونده‌تر باشد پیروزتر است و این موجب شده که ما به خط پایان رسیدن را بجای تجربه کردن و دیدن مسیر ترجیح دهیم.همین دلیل موجب شده تا برای ما ذهن آگاهانه‌تر زندگی کردن سخت‌تر باشد.
این روانشناس بالینی در رابطه با اینکه چگونه می‌توان مشاهده، توصیف و مشارکت را به درستی انجام داد، بیان کرد: باید به سه اصل مجهز باشیم؛ اصل اول غیرقضاوتی مشاهده کردن، توصیف کردن و مشارکت کردن است. اصل دوم آگاه بودن است؛ یعنی پنج حس ما حضور داشته باشد. اصل سوم موثر بودن است. این موضوع را اگر در فرهنگ ایران درست استفاده کنیم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ذهن‌آگاهی می‌گوید بین موثر و درست فرق است. موثربودن مهمتر از درست بودن است؛ مثلا این درست است که به فرزندمان بگوییم اتاقش تمیز و مرتب باشد، اما هنگاهی که او خسته از بیرون آمده نمی‌توانیم در این رابطه کاری انجام دهیم و تربیت را به دست بگیریم زیرا موثر نیست.
وی با تاکید بر اینکه هنگامی می‌توانیم ذهن‌آگاهانه زندگی کنیم که غیر قضاوتی، آگاه و موثر بودن را تمرین کنیم، ادامه داد: امروزه کشورهایی که آموزش و پرورش سالم‌تری دارند، یکی از بخش‌های آموزشی آنها کمک گرفتن از ذهن‌آگاهی است. سازمان‌ها وسیستم‌هایی که کارمندانشان کارهای اساسی انجام می‌دهند نیز یکی از برنامه‌های هر فصلشان ذهن‌آگاهی است.
سپهری شاملو با اشاره به اینکه مولانا بزرگترین و تاثیرگذارترین فرد در حوزه ذهن‌آگاهی از نظر افرادی است که در این حوزه کار می کنند، تصریح کرد: ذهن‌آگاهی از شرق به غرب ورود پیدا کرد،اما در غرب بسته‌بندی زیبایی شد و امروز دیگر اینگونه نیست که بگوییم فقط مولانا و شمس ذهن‌آگاهانه زندگی کردند بلکه ما هم می توانیم با تمرین‌هایی ذهن‌آگاهی را به زندگی‌مان وارد و زندگی را متفاوت زندگی کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/255422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب