پیام خراسان

آخرين مطالب

/روز جهانی چپ‌دست‌ها/

دنیای چپ دست‌ها مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی در زیست‌شناسی انسان، دستی که بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند و یا ترجیح داده می‌شود به دست غالب معروف است. به دست ناتوان، کم‌توان یا کمتر ترجیح داده‌شده دست غیر غالب می‌گویند. راست‌دستی رایج‌ترین شکل است و حدود 90 درصد از جمعیت جهان راست‌دست هستند. دست غالب معمولا دستی است که فرد با آن می‌نویسد. اگرچه موارد نادری نیز وجود دارد که فرد کارهایش را با هر دودست انجام دهد.

عدم تقارن ناشی از غالب بودن یک سمت بدن در همه اندام‌های از پاها گرفته تا گوش، چشم و چیدمان مغز وجود دارد.
ازآنجاکه اکثریت قریب به‌اتفاق جمعیت جهان راست‌دست هستند، بسیاری از دستگاه‌ها برای استفاده توسط یک شخص راست‌دست طراحی‌شده‌اند که استفاده از آن‌ها را توسط فرد چپ‌دست دشوار می‌کند. مثلا اگر فردی راست‌دست هستید و گاهی مجبور شوید با دست چپ از قیچی استفاده کنید متوجه می‌شوید که کاری سخت است. در خصوص استفاده از ابزار، چپ‌دست‌ها می‌توانند محصولاتی را برای آشپزخانه، دفتر و جاهای دیگر پیدا کنند که با توجه به نیاز آنان طراحی‌شده باشد.
افراد چپ‌دست در ورزش از مزیت برخوردار هستند، زیرا حریفان آن‌ها اکثریت به دست راست عادت دارند. درنتیجه در بیس بال، تنیس، شمشیربازی، کریکت و بوکس پیروزترند.
درحالی‌که هیچ‌کس تاکنون نتوانسته است به‌طورقطع دلیل چپ‌دست بودن یا راست بودن را توضیح دهد اما فرضیه‌های زیادی وجود دارد که از روی شواهد به‌نوعی تاثیر ژنتیکی اشاره دارد. ازاین‌رو درصد چپ‌دست‌ها تقریبا در تمام نقاط کره زمین یکسان است.
دانشمندان مدت‌ها بود که می‌دانستند که راست‌دست بودن یا چپ‌دست بودن تا حدی توسط ژن‌ها شکل می‌گیرد. اما تا سال 2019 این تفاوت‌ها در دی‌ان‌ای (DNA) افراد چپ‌دست یا راست‌دست مشخص نبودند. در تحقیقی، اسکن مغز 9000 فرد انگلیسی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در افراد چپ‌دست، قسمت‌هایی از طرف راست و چپ مغز که زبان را پردازش می‌کنند بهتر به هم اتصال دارند. اما اینکه آیا این امر باعث می‌شود افراد چپ‌دست سخنوران بهتری هم باشند هنوز موردتحقیق قرار نگرفته است.
محققان در تلاش‌اند تا دقیقا مشخص کنند که چه ژن‌هایی مسوول افزایش احتمال چپ‌دست بودن هستند.
در سال 2019، تجزیه‌وتحلیل 400 هزار سوابق فردی در یک پایگاه داده ملی بریتانیا، چهار منطقه ژنتیکی مرتبط با دست غالب مشخص شد که سه مورد از آن‌ها با پروتئین‌های موجود در ساختار و پیشرفت مغز مرتبط بودند.
اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که احتمالا ده‌ها ژن وجود دارند که در تعیین اینکه آیا ما با دست چپ یا راست خود می‌نویسیم، نقش دارند.
علاوه بر این، تحقیقاتی دیگر عواملی مانند سطح استروژن را به سطوح مختلف چپ‌دستی و راست‌دستی مرتبط کرده‌اند.

پیام خراسان

دست غالب در دروان جنینی
جنین حرکت خود را حدود هفته 9 تا 10 شروع می‌کند. در اوایل سه‌ماهه دوم، جنین ترجیح واضحی برای مکیدن یک انگشت شست نسبت به دست دیگر نشان می‌دهد. بااین‌وجود، تشخیص دست غالب در جنین سخت است. حتی اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که والدین تا دو یا سه‌سالگی فرزندان را در استفاده از هرکدام از دست‌ها آسوده بگذارند و حسی را به آن‌ها القاء نکنند. بسیاری از کودکان در ابتدا از هر دودست برای انجام کارها استفاده می‌کنند.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دانش آموزان چپ‌دست بیشتر با بقیه دانش آموزان درگیر می‌شوند و بیشتر علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) دارند. محققان دلیل این یافته‌ها را نمی‌دانند.
سمت راست مغز عضلات سمت چپ بدن را کنترل می‌کند و توانایی موسیقی و مکانی را تا حد زیادی هدایت می‌کند. به همین دلیل است که چپ‌دستان اغلب بیشترین سهم را در کارهای خلاقانه مانند نوشتن آینه‌وار دارند. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان چپ‌دست استدلال کلامی بهتری دارند یا در کارهایی که به استعداد نیاز دارد پیشرو هستند. البته برخی تحقیقات نیز نتایج متفاوتی را نشان داده است.
در یک آزمایش جالب با سالمندان راست‌دست، محققان دریافتند که افراد سالخورده کمتر به دست غالب خود اعتماد می‌کنند. هرچه دست راست آنها آهسته‌تر و ناپایدار می‌شود، بعضی از کارها را با دست چپ خود انجام می‌دهند.

پیام خراسان


اختلالات مغزی
بین چپ‌دست بودن و بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی ارتباط مستقیمی وجود دارد این بیماری باعث توهم و اختلال در تفکر می‌شود. در تحقیقی که اخیرا در ایالات‌متحده انجام‌شده است، ارتباط محکمی بین مناطقی از مغز که مربوط به دست غالب است و قسمت‌هایی که مربوط به شرایط خلق‌وخویی مانند بی‌قراری و عصبانیت، ترس و اضطراب است، یافت شده است. این شرایط گاهی در افراد به اختلالات روانی منجر می‌شود.
طبق تحقیقات، همان ژن‌های حاکم بر غالب بودن یک دست، در بیماری پارکینسون و آلزایمر و اسکیزوفرنی نیز نقش دارند. در این مورد محققان بین چپ‌دستی و احتمال کمتر ابتلا به بیماری پارکینسون ارتباط یافتند و بالعکس احتمال کمی بالاتر برای داشتن اسکیزوفرنی در چپ‌دست‌ها وجود دارد. بااین‌حال، محققان تاکید کردند که این ارتباط بسیار اندک است و رابطه علت و معلولی را نشان نمی‌دهد.
انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که دارای این ویژگی دست غالب هستند. محققانی که بر روی شامپانزه‌هایی تحقیق می‌کردند، دریافتند که شامپانزه‌ها هنگام شکار موریانه‌ها دو برابر بیشتر از دست چپ خود استفاده می‌کردند و همین مورد تا حد زیادی در مورد شامپانزه‌هایی که پرورش‌یافته بودند نیز صادق بود. اما این نتایج برای شکستن آجیل متفاوت بود و آن‌ها از دست راست خود بیشتر استفاده می‌کردند زیرا برای شکستن آجیل احتیاج به نیرو است درحالی‌که برای گرفتن موریانه به ظرافت نیاز است.
تعصبات فرهنگی علیه چپ‌دستان در طول تاریخ وجود داشته است. در ژاپن، چین و سایر کشورهای آسیایی درصد چپ‌گراها بسیار کمتر از غرب است. معلمان و پزشکان آمریکایی در اوایل دهه 1900 اعتقاد داشتند که چپ‌دست‌ها بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند و دانش آموزان را تحت‌فشار قرار می‌دادند تا دست خود را تغییر دهند.
چهار نفر از 6 رئیس‌جمهور اخیر ایالات‌متحده آمریکا رونالد ریگان، جورج بوش، بیل کلینتون و باراک اوباما چپ‌دست بودند. افراد مشهوری مانند اوپرا وینفری، بیل گیتس، تام کروز، پل مک کارتی، پرنس چارلز و پسرش پرنس ویلیام نیز چپ‌دست هستند.
بر پایه پژوهش‌های گوناگون بین 70 تا 90 درصد جمعیت جوامع گوناگون را راست‌دستان تشکیل می‌دهند. بقیه این افراد عمدتا چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از هر دو دست را دارند که یکسان دست نامیده می‌شوند. 23 مرداد (13 آگوست) هرسال به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نام‌گذاری شده است. نام این روز در سال 1976 میلادی برابر با 1355 هجری شمسی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.
منابع:
neurosafari.com
webmd.com
en.wikipedia.org
sciencealert.com
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/255639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت