پیام خراسان

آخرين مطالب

اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهرها سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ساختارهای زیست محیطی و محیط زیست شهرها نیازمند رویکرد برنامه ریزی در تمام سطوح شهری برای دستیابی به توسعه پایدار هستند و ویژگی های جوامع شهری امروز سبب ناپایداری انسان و محیط زیست شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عماد مطالبی، کارشناس پایش و آزمایشگاه محیط زیست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت تحت عنوان «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر محیط زیست شهری(مطالعه موردی محدوده پل پستک تا تخته پل)» در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه دارم اشتات آلمان برگزیده شد.
عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، هدف از ارائه مقاله «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر محیط زیست شهری» که به صورت شفاهی در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه دارم اشتات آلمان ارائه شد را شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های توسعه پایدار شهر رشت دانست و اظهار کرد: توسعه سریع شهری در چند دهه معاصر از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ساختارهای زیست محیطی و محیط زیست شهر رشت را نیازمند رویکرد برنامه ریزی در تمام سطوح شهری برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: آنچه که موجبات عدم تعادل محیط زیست شهری در شهر رشت را فراهم و یا آن را تهدید می کند، به طور کلی در قالب آشفتگی در محیط، تخریب و یا آلودگی های زیست محیطی است که تحت عنوان معضلات زیست محیطی تلقی می شود.
این پژوهشگر برتر، با بیان اینکه امروزه به دلیل اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهر رشت پیامدهای آن در ساختار پایدار شهر به طور گسترده ای مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است، افزود: توسعه پایدار به عنوان شعار اصلی هزار سوم ناشی از آثار شهرها بر گسترده زیست کره و ابعاد مختلف زندگی بشر است.
مطالبی، با بیان اینکه ویژگی های جوامع شهری امروز سبب ناپایداری انسان و محیط زیست شده است، خاطرنشان کرد: شهر رشت دارای پتانسیل خوبی از نظر ساختارهای زیست محیطی شهری است، اما طی سال های اخیر شتاب روزافزون توسعه شهری و افزایش جمعیت از یک طرف و عدم برنامه ریزی مناسب پروژه های توسعه شهری و بی توجهی به سازوکارهای محیط زیست شهری از طرف دیگر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره این شهر وارد کرده است.
وی یادآور شد: با اجرای راهبردهای توسعه پایدار و با اتخاذ استراتژی های مناسب می توانیم فضاهای اکوتوریستی شهر رشت را براساس سیاست های آمایش شهری و فضایی ایجاد کنیم و در نهایت شاهد توسعه پایدار شهری با تاکید بر حفظ ساختار زیست محیطی باشیم.
این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با اشاره به گستردگی فضاهای شهری در سطح کلانشهرهایی مانند رشت، گفت: تمرکز موجود در کلانشهرها سبب شده که مناطق پیرامونی توسعه نامتوازن داشته باشند و مدیریت شهری در سطح کلانشهرها را با معضلات و مشکلات فراوان مانند ازدحام، شلوغی، ترافیک، آلودگی، رقابت های نابرابر مواجه کنند که در نهایت شاهد سقوط ارزش های انسانی بر روابط حاکم اجتماعی خواهیم بود.
مطالبی، با بیان اینکه نیازمند ایجاد یک پیوند بین عدالت اجتماعی و عدالت فضایی برای فضای کالبدی و محیطی شهری در کلانشهرها هستیم، تصریح کرد: باید سلسله مراتب شهری را به گونه ای ایجاد کنیم که دسترس پذیر بودن به مراکز خدمات و توزیع امکانات و تجهیزات بین ساکنین و شهروندان به صورت مناسب فراهم شود تا تعاملات اجتماعی و مشارکت شهروندی در فضای شهری روند رو به رشدی داشته باشد.
وی به یکی دیگر از مقالات خود تحت عنوان «نگرشی راهبردی بر زیست پذیری شهری با تاکید بر تعاملات جدید اجتماعی سازگار با کرونا» اشاره کرد و ادامه داد: جهان در حال تجربه یک پاندمی ویروسی است که بیماری آن با نام کووید19 شناخته می‌شود. در واقع کووید19 یکی از رخدادهای ناگواری است که در هر قرن فقط شاید یک ‌بار شاهد آن خواهیم بود.
این دانشجوی نخبه بیان کرد: محیط های شهری باید با مشارکت شهروندان در این شرایط حساس و شکننده، پویایی و شادابی و سرزندگی خود را تا حد امکان با رعایت اصول پیشگیرانه و افزایش سطح تعاملات اجتماعی از طریق روش ها و شیوه های جدید و تعاملات اجتماعی سازگار با کرونا حفظ و بهبود بخشند و زیست پذیری شهری را برای شهروندان فراهم کنند.
مطالبی متذکر شد: باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا در طرح هایی مانند بسته های تشویقی اقتصادی – معیشتی، یک جامعه پویا و هدفمند که در واقع همان رسیدن به توسعه پایدار با تکیه بر اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست است را فراهم سازیم.
به گزارش ایسنا، عماد مطالبی مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی کشاورزی و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشد اخذ کرده و در حال حاضر دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع دکترای تخصصی(استعدادهای درخشان) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا است.
از جمله طرح ها و سوابق پژوهشی دکتر عماد مطالبی می تواند به «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با رویکرد ساختار زیست محیطی»، «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر الگوهای نوین آمایش شهری» و «راهبردهای ساختار زیست محیطی شهر رشت با رویکرد توسعه پایدار شهری» اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/255881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد