پیام خراسان

آخرين مطالب

جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گناباد نیازمند هم‌افزایی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- ساخت و سازهای غیر مجاز از مشکلات مهم فراروی توسعه و عمران شهری است که شهر گناباد نیز بدان دچار شده است و حل آن به هم افزایی همه دستگاهها و ارگانها نیاز دارد.

ساخت و سازهای غیر مجاز تنها مربوط به مناطق شهری نیست بلکه در مناطق روستایی هم برخی اشخاص اقدام به احداث بناها و دیوار کشی مزارع و باغات کشاورزی خود می کنند.
شهرداریها ، امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن نقش مهمی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها و شهرها دارند و شهرداریها علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت و ساز در محدوده شهر، در جلوگیری از ساخت ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد وظیفه مهمی برعهده دارند.
طبق ماده یک قانون "تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها" اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر، تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی و کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر بر عهده شهرداری هاست.
کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان در محدوده شهر بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده و وظیفه شهرداری‌ها با رعایت مقررات ماده 55 و ماده 100 قانون شهرداری‌ها، صدور پروانه ساختمانی است اما شهرداری‌ها در جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه در محدوده شهر نیز مجوزهای قانونی دارند که در ماده 100 قانون شهرداری‌ها به آن اشاره شده است.
با استناد به مواد 100 و 101 قانون شهرداری‌ها و ماده 2 و تبصره پنج ماده سه قانون "تعاریف محدوده حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آنها" صدور پروانه ساختمانی و دیگر مجوزهای قانونی مذکور در این زمینه ها در حریم شهرها جز وظایف شهرداری‌ها به شمار می رود و شهرداری طبق قانون باید بر همه مراحل طراحی، کنترل و در جریان احداث بنا نظارت کند.
از مجموع دو هزار مورد ساخت و ساز غیر مجاز که از سال 1390 تاکنون در شهرستان گناباد گزارش شده، 589 مورد مربوطه به سال گذشته و 313 مورد تنها طی بیش از چهار ماه گذشته انجام شده که این نشان دهنده افزایش تخلفات در این بخش است.
از پنج هزار و 900 کیلومتر مربع وسعت گناباد هزار و 800 هکتار مربوط به محدوده مرکزی این شهر است که بیش از 40 هزار نفر در این محدوده ساکن هستند و این رشد نامتوازن شهری موجب مشکلاتی در اجرای طرحهای عمرانی شده که تخلفات ساخت و سازها در تشدید آن نقش زیادی داشته است.
مسوول نظام مهندسی ساختمان گناباد می گوید: فقدان نظارت کافی بر ساخت و سازهای غیرمجاز، تخلفات ساختمانی در این شهر را افزایش داده و موجب سوء استفاده برخی اشخاص از این شرایط شده و این خود در افزایش قیمت زمین و مسکن هم نقش به سزایی داشته است.
غلامرضا مرادی افزود: ضوابط قانونی حریم و سطح اشغال شهرها و ساخت و سازها مشخص است اما برخی اشخاص با سوء استفاده از این شرایط زمینی که 70 میلیون ریال ارزش دارد را به یک باره و در فاصله زمانی کوتاه به 10 برابر و 700 میلیون ریال خرید خرید و فروش می کنند و برخی افراد هم از یک کنار تعداد زیادی زمین را خریداری می کنند.
وی ادامه داد: طرحهای هادی و تفضیلی شهری محتوای اجرایی ندارد و خیلی ضعیف تدوین شده است و خیلی از مسائل در آنها منطبق با شرایط منطقه دیده نشده و باید کارگروهی دارای اختیارات کامل متشکل از مسوولان ذیربط و امور حقوقی ادارات و دادگستری برای رسیدگی به مسائل و مشکلات ساخت و سازهای غیر مجاز در گناباد تشکیل شود و به طور دائم با دغدغه مندی براین بخش نظارت داشته باشد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ساخت وسازهای غیر مجاز یکی از مسائل و مشکلات مهم در این بخش محسوب می شود و ما هم به شدت از آن رنج می بریم.
علیرضا حسین زاده افزود: ساخت و سازها در بخش کشاورزی بیشتر مربوط به دیوار کشی در اطراف باغات و محلهای نگهداری دام است و برخی اشخاص برای جلوگیری از سرقت میوه و یا دامهای خود اقدام به این امر می کنند.
وی اضافه کرد: به متقاضیان احداث بنا در بخش کشاورزی عنوان شده که در وهله نخست اقدام به کشت نهال در باغات خود بکنند و بعد از مدت کوتاهی مجوز احداث دیوار و بنا در باغات آنها صادر می شود ولی برخی افراد در ابتدا متمایل به دیوار کشی در این بناها هستند که این خود موجب سوء استفاده تعدادی اشخاص می شود و در افزایش بی حساب زمین و ملک در منطقه نقش زیادی دارد.
او ادامه داد: ساخت و سازهای خارج از ضابطه غیر قانونی در مزارع و باغات کشاورزی در روستاها ناامنی را افزایش می دهد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برخی هم متمایل به راه اندازی واحدهای صنایع بسته‌بندی بخش کشاورزی در داخل روستاها و شهرها هستند در صورتی که در موافقت اصولی آنها ذکر شده که این اقدام تنها در شهرکهای صنعتی مجاز است.
حسین زاده افزود: ما مخالف تولید نیستیم و دولت توجه خاصی به اشتغال در بخشهای مختلف و از جمله کشاورزی دارد و مصداق بارز آن راه اندازی مجتمعهای دامی در روستاهاست ولی اشتغال باید دارای ضوابط و طی مراحل قانونی لازم باشد.
حجت الاسلام حمید مقیمیان رییس شورای اسلامی بخش کاخک گناباد هم تداخل قوانین را از موانع و مشکلات مهم در جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز در این شهرستان دانست و گفت: این مساله موجب سردرگمی مردم شده است و ادارات جهاد کشاورزی و شهرداری و هر اداره یک قانون واحد در این ارتباط دارند و باید قوانین به صورت واحد تدوین شود و ضمانت اجرایی داشته و مقابله با تخلفات این بخش بازدارنده باشد.
محمد میربیدختی شهردار بیدخت از توابع گناباد هم کمبود نیروی انسانی و نبود ضابط قضایی را از محدودیتها و مشکلات شهرداریها برای جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز ذکر کرد و گفت: برخی بناها به صورت غیر مجاز احداث می شود و توسط شهرداری مهر وموم و وسائل بنایی آنها جمع آوری می شوند ولی بعد از مدتی همچنان ساخت آنها به صورت غیر مجاز ادامه می یابد و باید بازدارندگی اقدامات در این بخش افزایش یابد.
شهردار گناباد هم کمبود نیروی انسانی از مشکلات مهم جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز ذکر کرد و گفت: پست سازمانی برای بخش اجراییات شهرداری بدین منظور درنظر گرفته نشده است و باید نقشه واحدی برای محدوده اختیارات دستگاههای اجرایی متولی برخورد با این تخلفات شامل بنیاد مسکن و شهرداری ها درمناطق شهری و روستاهای اقماری شهر وجود داشته باشد. 
مهران حسین زاده با اشاره به این که هزینه تخلفات به دلیل افزایش قیمت ساخت پایین آمده است گفت: واگذاری انشعابات توسط شرکتهای خدمات رسان به ساخت و سازهای غیر مجاز بر دامنه این مشکلات افزوده و موجب تشدید آن شده است و باید این شرکتها قبل از این اقدام از مجاری مربوطه مانند شهرداری و بنیادمسکن و مدیریت جهاد کشاورزی استعلام کنند.
فرماندار گناباد نیز گفت: هر گونه اغماض از تخلفات ساخت و ساز در این شهرستان از ناحیه هر مسوول و دستگاه اجرایی پذیرفته نیست و در صورت کوتاهی در این زمینه خودم به عنوان مدعی از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنم.
حامد قربانی حاشیه‌نشینی و احداث بناهای غیر مجاز را از مشکلات مهم این شهرستان دانست و عزم جدی مسوولان و دست اندرکاران ذیربط در برخورد با تخلفات این بخش را خواستار شد.
وی ادامه داد: راه و شهرسازی باید در مناطق شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 67 روستای بالای 20 خانوار با همکاری شهرداریها و دهیاریها و حفاظت امور اراضی جهاد کشاورزی به صورت ریشه‌ای با تخلفات ساخت و ساز غیر مجاز برخورد کنند.
فرماندار گناباد گفت: برای هر یک از بخشها و دستگاههای اجرایی مربوطه طبق قانون و در چارچوب سازمانی وظیفه‌ای برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز تعریف شده است و باید مسوولان و دست اندرکاران به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل و از پاسکاری آن به دیگر ادارات و سازمانها خودداری کنند.
قربانی افزود: وظیفه صیانت از زمینهای کشاورزی در مناطق شهری و روستایی بر عهده امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی و نظارت بر ساخت و سازها در شهرها بر عهده شهرداری ها و در روستاها با دهیاریهاست و هیچ کم کاری در این بخش پذیرفته نیست و مسوولان مربوطه باید پاسخگو باشند و طرح مسائلی مانند کمبود نیروی انسانی برای نبود نظارت کافی بر ساخت و سازهای غیر مجاز و جلوگیری از افزایش این مشکلات قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد: برخی اشخاص با سوء استفاده از فقدان برخورد کافی با تخلفات این بخش اقدام به تفکیک و ساخت و سازهای غیر مجاز در زمینهای کشاورزی در گناباد می کنند.
فرماندار گناباد از شهرداریهای این شهرستان خواست که با راه‌اندازی پلیس ساختمان نظارت بر ساخت و سازها در مناطق خود را تشدید کنند و دهیاریها هم نظارت در این بخش را افزایش دهند.
قربانی گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در زمینهای کشاورزی به بهانه ایجاد اشتغال و تولید پذیرفته نیست و ما مخالف تولید و اشتغال نیستیم ولی هر فردی که متقاضی کارآفرینی است باید موارد را به صورت قانونی از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط پیگیری کند.
وی اضافه کرد: برخی اشخاص برای گرفتن مجوزهای کشاورزی و دامداری به نوعی قانون را دور می زنند و به صورت غیر مجاز اقدام به ساخت و ساز برای واحدهای خود می کنند.
فرماندار گناباد با انتقاد از واگذاری انشعابات شرکتهای خدمات رسان به ساخت و سازهای غیر مجاز و واحدهایی که به صورت حاشیه نشینی در این شهرستان احداث شده اند گفت: این اقدام موجب افزایش تبعات حاشیه نشینی در این شهرستان شده است و این انشعابات باید از طریق مجاری قانونی انجام شود.
قربانی با اشاره به تشکیل کارگروه رسیدگی به تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز گناباد افزود: این کارگروه هر 20 روز یک بار برگزار و مسائل و تخلفات این بخش در آن بررسی و رسیدگی می شود.
مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد با چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و دو بخش مرکزی و کاخک و 112 روستا در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
برچسب‌ها
گناباد تصرف اراضی قانون برخورد قضایی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/256342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود