پیام خراسان

آخرين مطالب

امید به بهبود اشتغال پس از ضربه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شیوع ویروس همه‌گیر کرونا باعث لطمه بر سلامت جامعه، تلفات انسانی و ضربه بر اشتغال شد بطوری که برخی در سراسر کشور بیکار شدند و نیز شماری از فرصتهای شغلی از دست رفت.

تعطیلی برخی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز خدماتی بخاطر تداوم شیوع ویروس کرونا هنوز خاتمه نیافته چنانکه بسیاری از هتلها، تالارها و مراکز گردشگری و ارائه خدمت به زائران در استان خراسان رضوی همچنان تعطیل بوده و بیکاری کارکنان آنهاپایان نیافته است. 
کرونا زمانی به سراغ خراسان رضوی آمد که این استان در قالب طرح ابتکاری مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار به منظور جلب مشارکت مردم و فعالان بخش خصوصی، روند رو به رشدی را طی می‌کرد و آمارها گویای رشد تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری و اشتغال خراسان رضوی بود.
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری خراسان رضوی و بسیاری از بخش‌های دیگر، اقتصاد استان را بر زمین زد و فعالیتها را متوقف کرد، بسیاری از مراکز خدماتی مجبور به تعطیلی شدند، اجرای برخی پروژه‌ها متوقف شد و انجام بسیاری از برنامه‌ها متاثر از شرایط بد اقتصادی ناتمام ماند.
وضعیت مطلوب اقتصاد خراسان رضوی قبل از شیوع کرونا
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت مطلوب اقتصادی استان در سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: از تعداد مجوزهایی که دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته درخواست کردند و پروانه‌هایی که برای شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها یا بهره‌برداری از آنها صادر شد، می‌توان به رشد اقتصادی سال گذشته در استان پی برد.
رضا جمشیدی افزود: افزایش 10 درصدی مصرف گاز صنعتی و 15 درصدی برق صنعتی نیز طی سال گذشته در خراسان رضوی گویای رشد اقتصادی استان است.
وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاران در قالب طرح ابتکاری استاندار با عنوان "مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی" رشد سرمایه‌گذاری در استان طی سال گذشته را نشان می‌دهد که با انجام هر سرمایه‌گذاری چندین شغل نیز فراهم می‌شود.
جمشیدی گفت: کل اشتغال ایجاد شده در کشور طی سال گذشته 542 هزار نفر بود و سهم خراسان رضوی از این تعداد 75 هزار نفر معادل 14 درصد است که بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان این میزان اشتغال را ایجاد کرد.
ضربه کرونا بر اشتغال
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: شیوع ویروس کرونا اثرات بسیار بد و جبران ناپذیر بر اقتصاد دنیا داشت و آن را دچار تحول منفی کرد.
علی رسولیان افزود: کشورهایی که همواره نرخ بیکاری کمتر از سه درصد داشتند، هم اینک نرخ بیکاری ببش از هفت تا هشت درصد را تجربه می‌کنند و در کشورهایی که هر سال دارای رشد اقتصادی مثبت رو به رشد بودند، پیش بینی‌ها حاکی از رشد اقتصادی منفی آنها در سال جاری است.
وی ادامه داد: براساس برآوردهای انجام گرفته شاید یک یا دو کشور در سال جاری رشد اقتصادی مثبت داشته باشند لذا شیوع ویروس کرونا تاثیرات منفی جدی نه تنها بر اقتصاد خراسان رضوی و ایران، بلکه بر اقتصاد کل جهان داشت.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال این استان شرایط مطلوبی را در حوزه اقتصادی تجربه کرد و رشد شاخصها نشان دهنده وضعیت مناسب اقتصادی استان بود اما از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به اقتصاد و اشتغال وارد شد و رکود اقتصادی دامنگیر استان گردید.
وی افزود: حوزه خدمات نقش بسیار اثرگذار بر اشتغال خراسان رضوی دارد به طوری که حدود 56 درصد از اشتغال و اقتصاد استان مربوط به حوزه خدمات است و به دلیل شیوع کرونا، این بخش با رکود جدی مواجه شد.
رسولیان ادامه داد: هر ساله بویژه ایام نوروز و تابستان، خراسان رضوی پذیرای 32 میلیون زائر و گردشگر بود که با شیوع کرونا دیگر گردشگری در استان وجود ندارد و بسیار محدود و اندک است.
وی گفت: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد از فروش اصناف در خراسان رضوی بویژه شهر مشهد کاهش یافته و بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی تعطیل هستند، مراکز اقامتی هم که فعالیت دارند، کمتر از پنج درصد آنها توسط گردشگران اشغال شده است.
کاهش تمایل به انجام کار و اشتغال در خراسان رضوی
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به تاثیر کرونا بر اشتغال استان گفت: مقایسه فصل بهار امسال با بهار سال گذشته نشان می‌دهد تمایل به انجام کار و مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی در بین جمعیت بالای 15 سال، 2.6 درصد کاهش یافته است.
جمشیدی افزود: در فصل بهار امسال کل جمعیت بالای 15 سال خراسان رضوی، چهار میلیون و 863 هزار نفر بود که نسبت به بهار سال گذشته، 87 هزار و 500 نفر به جمعیت بالای 15 سال استان افزوده شده است.
وی ادامه داد: در فصل بهار امسال در نتیجه شیوع ویروس کرونا، یک میلیون و 992 هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شد و نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 3.7 درصد کاهش یافت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: در این راستا نرخ مشارکت اقتصادی استان یعنی درصدی از جمعیت که تمایل به انجام کار دارند فارغ از اینکه شاغل باشند یا بیکار، در بهار امسال 42.7 درصد از جمعیت بالای 15 سال استان می‌باشد، این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال 1398 به میزان 45.3 درصد از جمعیت بالای 15 سال بود.
وی افزود: دلیل عمده کاهش نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل بهار امسال که همزمان با شیوع ویروس کرونا بود، ناامید شدن از پیدا کردن کار بود نه اینکه فردی تمایلی به انجام کار نداشته باشد.
جمشیدی ادامه داد: براساس آمار فصل بهار امسال، کل جمعیت فعال استان که تمایل به انجام کار دارند، 2 میلیون و 76 هزار نفر است که از این تعداد حدود 145 هزار نفر بیکار شدند.
وی گفت: همچنین براساس آمار فصل بهار امسال تعداد شاغلین خراسان رضوی یک میلیون و 931 هزار نفر است که در مقایسه با بهار سال 98، از این جمعیت حدود 29 هزار نفر کاسته شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: نرخ بیکاری این استان در بهار سال 1399، هفت درصد است که این نرخ برای استان در فصل بهار سال گذشته 9.4 درصد بود و مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که نرخ بیکاری استان 2.4 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: از کاهش 2.4 درصدی نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال نباید این گونه برداشت کرد که چون میزان افراد شاغل در استان زیاد شدند، نرخ بیکاری کاهش یافته است بلکه دلیل اصلی کاهش نرخ بیکاری این است که عده‌ای دیگر تمایل به انجام کار ندارند.
جمشیدی گفت: هرچند وضعیت نسبی استان خراسان رضوی در اشتغال نسبت به کشور بهتر است اما شرایط خوب نیست زیرا کرونا باعث کاهش شدید تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و سرمایه‌گذاری در استان شده است.
وی افزود: اقتصاد این استان بویژه شهر مشهد مبتنی بر زائر و گردشگر است، اما با شیوع کرونا سفرها متوقف شد و تاثیر مستقیم بر اشتغال در حوزه صنعت هتلداری، رستورانها، مراکز خدماتی و گردشگری گذاشت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: از این رو عمده بیکاری در خراسان رضوی در نتیجه شیوع کرونا مربوط به حوزه خدمات بویژه خدمات گردشگری است، ضمن اینکه حدود 55 درصد از تولید ناخالص داخلی استان مربوط به حوزه خدمات است.
اقدامات دولت برای جبران لطمات کرونا به اشتغال
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای جبران آسیبهای وارده از شیوع ویروس کرونا به کسب و کارها و اشتغال، چند اقدام مهم از سوی دولت در استان انجام شد تا بتوان بر مشکلات فائق آمد.
رسولیان افزود: قبل از انجام هر اقدامی در سراسر کشور، کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تصمیماتی در حوزه مالیات، بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی گرفت تا به کسب و کارهایی که از شیوع کرونا خسارت دیدند، کمک شود.
وی ادامه داد: سپس دولت فعالیتهای خوبی را برای کمک معیشتی در قالب اعطای بسته‌هایی به افراد شاغل که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند یا وابستگی مالی نداشتند، به تصویب رساند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در سه ماه اول سال جاری به حدود 43 هزار نفر از کسانی که بیمه بودند و به دلیل شیوع کرونا بیکار شدند، بیمه بیکاری پرداخت شد و به کسانی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز 700 هزار بسته معیشتی داده شد.
وی افزود: بسته‌های معیشتی در راستای عمل به فرمان مقام معظم رهبری با همکاری دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان، هیاتهای مذهبی و خیران و همچنین شهرداری مشهد و باقی نهادها تهیه شد و در اختیار مردم قرار گرفت.
رسولیان ادامه داد: دولت تسهیلاتی در سراسر کشور به کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا اختصاص داد که سهم خراسان رضوی 28 هزار و 680 میلیارد ریال تسهیلات برای 67 هزار و 396 بنگاه اقتصادی با اشتغال 183 هزار و 419 نفر بود که تاکنون 2 هزار و 120 میلیارد ریال توسط بانکها به این بنگاه‌ها پرداخت شده است.
وی با تاکید بر جذب سهمیه خراسان رضوی از تسهیلات ویژه کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا گفت: تاکنون بنگاه‌های اقتصادی بسیار برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند و امید است بتوان از این طریق مشکلات مالی آنها در پرداخت هزینه‌ها و حقوق کارگران را برطرف نمود.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: در حال حاضر برای جبران برخی از اشتغال از دست رفته ناشی از شیوع کرونا در این استان بویژه اشتغال حوزه گردشگری نمی‌توان کاری کرد اما پیگیر فعال کردن همه صنایع معدنی استان به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای اشتغالزایی هستیم.
وی ادامه داد: در این راستا بنگاه‌های اقتصادی در حوزه معادن فعال شده‌اند، معادن در برخی مناطقی که امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود دارد، بررسی شده و مشکلات آنها در حال رفع است.
رسولیان گفت: فعالیتهای خوبی در حوزه صنایع معدنی شامل تولید مس، آهن و شیشه در استان انجام گرفته و شاهد رشد این بخشها برای اشتغالزایی بوده‌ایم.
وی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغالزایی صنعت قطعه‌سازی در خراسان رضوی افزود: رویکرد جدیدی در این حوزه اتخاذ شده است تا از فرصت کاهش واردات کالا به کشور در نتیجه شیوع ویروس کرونا برای تولید کالاهای جایگزین استفاده کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا سال گذشته نمایشگاه "تولید داخل" برای شناسایی ظرفیتها برای تولید کالاهای مشابه کالاهای وارداتی در این استان برگزار شد و امسال به فعلیت رساندن این ظرفیتها در دستور کار قرار گرفته است تا وارد فرآیند تولید شوند.
وی گفت: با اینکه رکود ناشی از شیوع کرونا، کاهش اشتغال و بروز مشکلات در حوزه صادرات به شدت استان را رنج می‌داد اما بخش تولید استان در سال جاری رشد خوبی داشته است.
رسولیان افزود: در نتیجه شیوع کرونا مرز ترکمنستان برای چند ماه بسته بود اما با پیگیری‌های بسیار، مسیر ریلی گشایش یافت و با رایزنی‌های انجام گرفته به زودی مرز زمینی با این کشور نیز گشایش می‌یابد که تاثیر بسیار در صادرات و اشتغال خواهد داشت.
وی الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را از دیگر ظرفیتهای بالقوه برای رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال در این استان دانست و ادامه داد: تاکنون 283 پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در مجموع با سرمایه 188 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 180 هزار نفر ذیل الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان شناسایی و ثبت شده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مشهد اشتغال زایی ایرانگردی جهانگردی
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/258653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر