پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

وقتی کرونا نوآوری می‌آورد/ تبلور عشق حسین (ع) در هیئت مجازی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد ـ هیئت‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با راه‌اندازی تلویزیون زنده اینترنتی «مسیر عاشقی» تلاش کردند تا مسیر عاشقی به خاندان اهل بیت(ع) را تا شهرها و منازل دانشجویان برسانند.

به گزارش خبرنگار مهر ، همه ساله از روزها و ماه‌های منتهی به ایام محرم و صفر، کم کم هیئت‌های عزاداری بساط برپایی خیمه‌های عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را فراهم می‌کنند.
اما ویروس منحوس کرونا که امسال همه فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داد، از مدت‌ها قبل، دل نگرانی‌هایی را برای عزاداران حسینی فراهم کرد؛ دل نگرانی‌هایی که البته موجب خلاقیت‌ها و تنوع مجالس عزاداری و نذرهای محرم شد.
عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در دهه اول محرم امسال تلاش کردند تا با برگزاری روضه‌های خانگی، راه‌انداختن حسینیه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی و برپایی محافل عزاداری در اماکن عمومی و کوچه‌ها و ... ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ، فضاهای حقیقی و مجازی را بیش از سال‌های گذشته به عطر و بوی حسینی آکنده کنند.
هیئت‌های عزاداری دانشجویی هم همه ساله قبل از شروع ماه محرم با سیاه‌پوش کردن فضاها و برپایی خیمه‌های عزا به استقبال عزاداری ماه محرم و صفر می‌روند و به فراخور آغاز سال تحصیلی، در دهه‌های مختلفی از این دو ماه عزاداری می‌کردند.
امسال با توجه به ویروس منحوس کرونا و همچنین تعطیلی دانشگاه‌ها، گمان میرفت که فعالیت هیئت‌های مذهبی دانشگاه‌ها نیز تعطیل یا کمرنگ شود اما دانشگاهیان نشان دادند که دل کندن از مسیر عاشقی و دلدادگی به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، ناممکن است.
هیئت‌های عزاداری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم محرم امسال را فرصت مناسبی برای ارائه تلفیقی از شور و شعور حسینی در فضای دانشجویی دانستند و با راه‌اندازی تلویزیون زنده اینترنتی «مسیر عاشقی» تلاش کردند تا مسیر عاشقی به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را تا شهرها و منازل دانشجویان برسانند.

پیام خراسان

مدیر اجرایی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گناباد و تهیه کننده برنامه «مسیر عاشقی» در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: برنامه‌های هیئت‌های دانشجویی مذهبی به دلیل وجود نیروهای جوان، باانگیزه، متدین و انقلابی جزو مهمترین فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است که با خلوص نیت و مدیریت جوانان دانشجو، فضای متفاوتی از عزاداری را رقم می‌زنند.
برنامه‌های هیئت‌های دانشجویی مذهبی به دلیل وجود نیروهای جوان، باانگیزه، متدین و انقلابی جزو مهمترین فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است که با خلوص نیت و مدیریت جوانان دانشجو، فضای متفاوتی از عزاداری را رقم می‌زنند.
جواد باقری افزود: خلوص نیت، خلاقیت، نوآوری و همکاری‌های صادقانه و بی‌ریا در کنار هزینه‌های پایین، از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شد تا مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی دانشگاه در چندسال گذشته، علاوه بر دانشجویان، مورد استقبال گسترده خانواده‌های کارکنان هم قرار گیرد.
وی با اشاره به فعالیت چهار هیئت مذهبی دانشجویی در این دانشگاه، اظهار کرد: امسال با توجه به وجود ویروس منحوس کرونا، برای اولین بار از حضور دانشجویان در مراسم مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه محروم هستیم.
وی افزود: به همین دلیل از هفته‌ها قبل، دانشجویان دل نگرانی و دل تنگی‌های خود برای مراسم عزاداری محرم و صفر در فضای دانشگاهی را مطرح می‌کردند و از این‌رو هیات های مذهبی دانشگاه جلسات حضوری و مجازی با حضور کارشناسان و دانشجویان برگزار کرد تا چراغ عزاداری هیئت‌های دانشجویی خاموش نشود.
مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی هیئت‌های عزاداری، امکان برگزاری مراسم در مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه نبود، تصمیم بر این شد تا با راه‌اندازی هیئتی مجازی در قالب یک برنامه زنده، بتوانیم عزاداری ماه محرم امسال را به منازل تک تک دانشجویان ببریم.
شعور حسینی از ویژگی‌های ممتاز هیئت‌های دانشجویی است
باقری، شعور حسینی را یکی از ویژگی‌های ممتاز هیئت‌های دانشجویی برشمرد و تصریح کرد: در برنامه «مسیر عاشقی» تلاش کردیم تا ضمن افزایش شعور و بصیرت حسینی درنسل جوان، نمونه و مدل جدیدی از عزاداری را ارائه کنیم.
وی افزود: تلاش کردیم تا با ارائه سخنرانی کوتاه و پرمحتوای کارشناس مذهبی با زبان نسل جدید، مداحی پرمغز و پرمحتوا بر اساس مستندات دقیق، معرفی کتاب و بیان بخش‌هایی از واقعه کربلا در این برنامه، در کنار افزایش آگاهی و معارف نسل جوان، دلدادگی و پیوستگی آنها با خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را افزایش دهیم.
باقری با تاکید بر لزوم تقویت هیئت‌های مذهبی دانشجویی، خاطرنشان کرد: هیئت‌های مذهبی دانشجویی بستر مناسبی برای انتقال محتوا و مفاهیم عاشورا به نسل جوان و حفظ عزاداری‌ها از مسیر انحراف هستند.
مسدودشدن صفحه اینستاگرام هیئت مجازی دانشگاه
تهیه کننده برنامه «مسیر عاشقی» با بیان اینکه متاسفانه در سومین شب اجرا، صفحه اختصاصی این برنامه از سوی اینستاگرام مسدود شد، اظهار کرد: انجام این گونه اقدامات از سوی شبکه‌های اجتماعی خارجی نشان از ترس و واهمه آنها از فعالیت‌های مذهبی جوانان مومن و انقلابی است.
باقری ادامه داد: ترس دشمن از این است که خروجی هیئت‌های دانشجویی مذهبی، افرادی مؤمن و متعهد به ارزش‌های اسلام و انقلاب هستند.
ارائه برنامه‌ای متفاوت با عشق به امام حسین(ع)
کارگردان برنامه «مسیر عاشقی» در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: زمانی که قرار شد برنامه مسیر عاشقی تولید شود، به دلیل فرصت کمی که تا زمان پیش بینی‌شده برای آغاز برنامه وجود داشت و همچنین عوامل تولید برنامه که ترکیبی از نیروهای باتجربه و جوانان کم تجربه در این سطح از برنامه بودند، مقداری نگرانی داشتم اما وقتی پیش تولید کار شروع شد، آن‌قدر عشق به حسین در دل این جمع زیاد بود که همه برای تولید بهتر کاری که به نام محرم و امام حسین (ع) بود، عاشقانه و بی وقفه تلاش کردند و با همدلی خیلی خوبی که شکل گرفت، به گمانم خروجی برنامه قابل دفاع هست، هرچند که در برنامه‌های اول و دوم مشکلاتی داشتیم که با توجه به مواردی که عرض شد، طبیعی به نظر می‌رسد.
سید علی سده‌ای افزود: از آنجا که مخاطب عمده برنامه جامعه دانشگاهی و جوانان هستند، در بخش‌های مختلف برنامه علاوه بر حضور مجری، مداحی، سخنرانی، مسابقه و کلیپ که عموما جزو ثابت این برنامه‌ها هستند، بخش معرفی کتاب با موضوعات محرم و فرهنگ عاشورایی را هم قرار دادیم و در هر قسمت از برنامه یک کتاب فاخر در این زمینه معرفی می شود و در صورت امکان در ارتباط تلفنی با نویسنده اثر هم گفتگو می‌شود.
وی ادامه داد: بخش ویژه دیگری با نام به وقت دلتنگی هم در برنامه قرار دارد که مربوط به پخش کلیپ‌ها و گزارش‌هایی از مراسم‌های عزاداری دانشجویان و اساتید در سال‌های قبل هست که بازپخش این خاطرات با استقبال خوب مخاطبان برنامه همراه بوده است.
بهترین لحظه انتقال ضریح حرم امام حسین(ع) از زبان نویسنده پنجره‌های تشنه
معرفی کتاب پنجره‌های تشنه، روزنوشت‌های انتقال ضریح حرم امام حسین(ع) از قم به کربلا یکی از بخش‌های معرفی کتاب این برنامه بود که مهدی قزلی، نویسنده کتاب در ارتباط تلفنی به تشریح چگونگی شکل‌گیری این کتاب پرداخت و از بهترین خاطره این سفر خود گفت. قزلی در ارتباط تلفنی خود با این برنامه، اظهار کرد: همه این سفر مثل هم بود، هیچ بخش آن قابل جدا کردن به این معنا که بگوییم قشنگ‌ترین صحنه است ولی یک نقطه اوج داشت و آن شبی بود که بعد از بازکردن ضریح در کربلا و تحویل به انبار، بدون هیچ هماهنگی به غبارروبی ضریح امام حسین(ع) دعوت شدیم که اوج خوبی بود.


هیئت‌های دانشجویی، دانشجوها با انواع تفکرات و نگرش‌ها را گرد هم می‌آورد
دانشجوی ترم هفتم رشته بهداشت حرفه‌ای هم در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: چون در هیئت‌های دانشجویی خود دانشجویان به طور مستقیم در حال فعالیت هستند و همه کارهای ریز و درشت بر عهده خود آنها است، احساس بهتری دارند.
معصومه حسن‌زاده افزود: هیئت‌های دانشجویی خیلی در افزایش معرفت دینی و ارتباط قلبی با اهل بیت(ع) موثر هستند چون در واقع در کمتر جایی هست که این طور اکثر دانشجوها با انواع تفکرات و نگرش‌ها شرکت می‌کنند و همه خود را در مراسم سهیم می‌دانند.
حال و هوای مراسم عزای حسینی در یک برنامه اینترنتی
وی، مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی را سرشار از عشق و محبت اهل بیت و معرفت دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه برنامه زنده اینترنتی «مسیر عاشقی» توانسته است ضمن مرور برنامه‌ها و خاطرات عزاداری‌های دانشجویی سال‌های گذشته، حال و هوای این مراسم را در این شرایط به دانشجویان منتقل کند.
دانشجوی ترم هفتم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در گفتگو با خبرنگار مهر ، به تشریح ویژگی‌های هیئت‌های دانشجویی پرداخت و گفت: این هیئت‌ها از دل خود دانشجویان شکل گرفته است و صفر و صد کار، از پرچم زنی، پذیرایی، بانی شدن، شرکت کردن و... توسط خودشان انجام می‌شود و همین شور و جوشش جوانی متفاوتش می‌کند.
فاطمه احمدی با بیان اینکه در هیئت‌های دانشجویی، همراه با شور، شعور حسینی هم است، افزود: دانشجوها در این مراسم‌ها، در واقع خود را در زنده ماندن مسیر آقا اباعبدالله موثر می‌دانند و با هرقدم و هر کاری که انجام می‌دهند، فکر هم ‌می‌کنند.
وی، اجرای برنامه زنده «مسیر عاشقی» را در یادآوری خاطرات هیئت‌های عزاداری دانشجویی و همچنین فراهم کردن زمینه برگزاری عزاداری دهه اول محرم از طریق فضای مجازی برای دانشجویان موثر دانست.
صفای هیئت‌های دانشجویی در مجالس عزای حسینی
یکی از دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی این دانشگاه هم در گفتگو با خبرنگار مهر ، به ویژگی‌های هیئت‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: عزاداری هیئت‌های دانشجویی صفای دیگری دارد چون بانی مجلس جوان‌هایی با اخلاص و دل‌های پاک هستند که به هیئت، طراوت خاصی می‌دهند.
فاطمه داوودی افزود: هیئت دانشجویی جایی بود که بچه‌ها با خدای خود عهد می‌بستند تا زندگی‌شان را بعد از دهه محرم، متفاوت شروع کنند.
وی با بیان اینکه انجام همه فعالیت‌های هیئت دانشجویی توسط دانشجوها، باعث توجه و حضور قلب بیشتر آنها در این مراسم می‌شد، گفت: امسال که از فضای دانشگاه‌ دور هستیم، برنامه «مسیر عاشقی»، حال و هوای روزهای خوب مراسم محرم مسجد دانشگاه را برای ما زنده کرده است.
یادآور می‌شود، تلویزیون زنده اینترنتی «مسیر عاشقی» هر شب از ساعت 22 به مدت یک ساعت به صورت زنده از طریق وب‌سایت این برنامه به آدرس www.masirasheghi.ir پخش می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند «مسیر عاشقی» را از صفحه و کانال این برنامه در روبیکا، تلگرام و اینستاگرام مشاهده کنند.ابزارک تصویرابزارک تصویربزارک تصویر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/259222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور