پیام خراسان

آخرين مطالب

رضویه مشهد، شهری گرفتار حاشیه‌نشینی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شهر رضویه که در حاشیه کلانشهر مشهد قرار دارد خود گرفتار حاشیه نشینی شده است و اکنون برای رفع این معضل، بخشداری رضویه، فرمانداری مشهد و بنیاد مسکن با باز تعریف مجدد طرح‌های هادی در منطقه دست به کار شده‌اند.

شهرستان 3.5 میلیون نفری مشهد متشکل از سه بخش مرکزی، رضویه و احمد آباد است که به ترتیب سه شهر مشهد، رضویه و ملک آباد مرکز سه بخش یاد شده هستند.
بر اساس قانون، ساخت و سازها در شهرهای کوچک مانند رضویه مطابق طرح هادی مصوب بنیاد مسکن انجام می‌شود، گسترده شدن و افزایش ساخت و سازها در روستاهای اطراف این شهر کوچک همچنان که به جمعیت این واحد می‌افزاید موجب ایجاد حاشیه نشینی در این منطقه شده است.
بخشدار رضویه به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در روستاهای تپه سلام و جیم آباد که در حریم و خارج از بافت طرح هادی شهر رضویه قرار دارند، ساخت و سازها رونق گرفته است.
مهدی استیری افزود: تجمیع واحدهای تولیدی در این روستاها بویژه تپه سلام به نوعی شهرک صنعتی غیررسمی ایجاد کرده است، وجود موسسه صنعتی گوشت و واحد تولید مواد پروتئینی و 156 واحد تولیدی سنگ در روستای تپه سلام نمونه فعالیت گسترده واحدهای صنعتی در این منطقه است.
وی ادامه داد: اکنون افرادی که در این واحدها فعالیت می‌کنند به دنبال سکونت در این محدوده هستند و نیروی مورد نیاز و واقعی و مولد در مناطق روستایی یاد شده به حساب آمده و نیازمند سکونت در این روستاها هستند.
بخشدار رضویه با اشاره به وجود استعدادهای دامداری و کشاورزی در دو روستای تپه سلام و جیم آباد گفت: با همکاری بنیاد مسکن به دنبال ساماندهی واحدهای خارج از بافت شهر رضویه هستیم تا بتوانیم خدمات بهتر و گسترده‌تری ارائه دهیم.
وی افزود: اما افزایش جمعیت در روستاهایی مثل دستگردان و سالارآباد واقع در حاشیه محورهای ارتباطی با مشهد به دلیل مهاجرت مردم از شهر مشهد به مناطق ارزان قیمت در روستاهای آباد و نزدیک به شهر است که این شرایط در دو روستای ذکر شده وجود دارد لذا افزایش سکونت در این مناطق مولد و مثبت نیست و فقط جنبه سکونتگاهی دارد.
استیری ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت شهر رضویه هشت هزار و 800 نفر بوده است اما بر اساس آمار مرکز بهداشت اکنون شمار ساکنان آن 11 هزار و 400 نفر است، در حال حاضر هزار واحد مسکن مهر در این شهر ساخته شده که فقط این واحدها سه هزار و 500 نفر جمعیت دارند.
وی جمعیت این بخش را مطابق سرشماری سال 95 حدود 70 هزار نفر عنوان کرد و گفت: رشد جمعیت در این مدت بواسطه رشد مهاجرتها و حاشیه نشینی در شهر رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود براساس خدمات دهی خانه‌های بهداشت 83 هزار نفر در این بخش سکونت داشته باشند.
بخشدار رضویه به افزایش جمعیت روستاها نیز اشاره و بیان کرد: مطابق سرشماری سال 95 جمعیت روستای جیم آباد پنج هزار و 600 نفر بوده است که اکنون بیش از هشت هزار نفر سکنه دارد، جمعیت تپه سلام نیز حدود هشت هزار نفر است و فقط چهار هزار نفر در خارج از بافت هادی این روستا زندگی می‌کنند، با همکاری معاونت عمرانی و سیاسی فرمانداری مشهد و بنیاد مسکن موضوع اصلاح طرح هادی در شهر رضویه و روستاهای پرجمعیت در دست اقدام است.
وی افزود: به خاطر شرایط گذشته و عدم نظارت کافی، ساخت و سازهایی انجام شده است، اگر بخواهیم ساخت وسازهای غیرمجاز منطقه را قلع و قمع کنیم تبعات اجتماعی دارد، اگر رها کنیم بازهم با مسائل اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی بواسطه حاشیه نشینی‌ها مواجه می‌شویم، در آینده به دنبال جمع بندی برای رفع مشکلات این پهنه هستیم و امیدواریم این پهنه وارد بافت روستایی شود تا خدمات بهتری برای مردم ارائه گردد.
استیری ادامه داد: این اقدامات از قطعه بندی زمین‌های کشاورزی منطقه جلوگیری می‌کند و فروش این قطعات که به معضلی برای بخشداری تبدیل شده، ساماندهی می‌شود. مناطق یاد شده زیر نظر بنیاد مسکن، دهیاری و بخشداری با کاربری مسکونی به واحدهای خرد قطعه بندی می‌شود و برای احداث مسکن به جوانان واجد شرایط واگذار می‌گردد.
وی گفت: بخش رضویه با 71 پارچه آبادی 52 دهیاری دارد و روستاهای تپه سلام، جیم آباد، سالار آباد، دستگردان، میامی، تقی آباد و آبروان پرجمعیت و دارای چند هزار سکنه هستند.
منطقه نیازمند بازنگری در حریم و طرح‌های هادی
معاون عمرانی فرماندار مشهد نیز گفت: برای رفع مشکلات ناشی از افزایش جمعیت و سکونت در این بخش اصلاح و بازنگری در طرح هادی و حریم شهر رضویه در کارگروه امور زیربنایی استانداری در دستور کار قرار گرفته که با ملاحظاتی همراه است.
مهدی برامکی افزود: یکی از مشکلات، مساله تعیین حریم شهر مشهد است که با طرح تقسیمات کشوری همخوانی ندارد و حریم یاد شده در محدوده‌ای با حریم شهر رضویه تداخل پیدا کرده، از طرفی برخی زمین‌های آستان قدس رضوی و پدافند هوایی ارتش در جنوب شهر رضویه نیز در حریم این شهر قرار گرفته و نظارتی بر ساخت و سازهای آن نیست لذا شهرداری برای تسهیل در نظارت بر ساخت و سازها خواستار خروج این مناطق از حریم این شهر است.
وی ادامه داد: جلساتی نیز با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای تپه سلام و جیم آباد و شهر رضویه برگزار شده و مقرر گردید بواسطه خواست این روستاها و تداخل حریم آنها با شهر رضویه، بافت روستایی یاد شده از حریم شهر رضویه خارج شود که لازم است بنیاد مسکن برای بازنگری در طرح هادی این روستاها تسریع نماید.
معاون عمرانی فرماندار مشهد گفت: در مطالبات اهالی و دهیاران روستاهای تپه سلام و جیم آباد موضوع تبدیل این دو روستا به شهر نیز مطرح است که البته باید این موضوع در فرایند جداگانه و در زمان لازم مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات فعلی در این راستا نیست. 
برچسب‌ها
مشهد توسعه ایران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توسعه روستایی اقشار حاشیه

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/260246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی