پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

یک تصمیم و هزار نگرانی / دانش آموزان خراسان شمالی در راه مدرسه مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- مدارس خراسان شمالی از صبح امروز آغاز به فعالیت کردند اما دانش آموزان در دو راهی حضور و عدم حضور در مدرسه قرار گرفته اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با ورود کرونا از اوایل اسفند ماه در ایران مدارس نیز به تعطیلی کشانده شد و دانش آموزان فرایند تحصیل و آموزش را از شبکه‌های مجازی دنبال کردند.
با بازگشایی مدارس تناقضات بسیاری در بین وزرات بهداشت و آموزش و پرورش این روزها دیده می‌شود.
از یک طرف وزرات بهداشت مردم بخصوص کودکان را تشویق به ماندن در منزل می‌کند و از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در آستانه مهر ماه از 15 شهریور دانش آموزان را به مدرسه فراخوان می‌کند.
حضور دانش آموزان در مدارس نه تنها کادر آموزش و پرورش را به تکاپو انداخته بلکه اولیا را نیز بیش از پیش گیج و مبهوت سیاست‌های مسئولین کرده است.
اولیا دانش آموزان با یک سوال اساسی این روزها در ذهنشان روبرو هستند. آیا فرزندشان به عنوان دانش‌آموز به مدرسه برود یا نرود؟
وزرات بهداشت و درمان هر روز از کمبود و خستگی کادر درمان سخن می‌گوید، اما انگار نه انگار؛ نه مسئولین و نه مردم این سخنان را نمی‌شنوند یا در گوششان پنبه کرده‌اند.
چگونه است که بارها و بارها مسئولین اعلام و هشدار داده‌اند که پاییز و زمستان اوج بیماری خواهد بود و اکنون وزارت آموزش و پرورش اینگونه و از روی هیچ توجهی به متخصصان این حوزه دستور بازگشایی می‌دهد؟
مگر در بازه‌های زمانی مختلف تجمعات چند نفری ممنوع نشد؟! اکنون چگونه ما می‌توانیم شاهد تجمعات حداقل 200 نفری در مدارس دولتی و بعضاً خصوصی باشیم.
امیدوارم به کرونا مبتلا شویم
‌ حسام دانش‌آموز کلاس سوم دبستان است. او می‌گوید: ما در مدرسه‌مان فقط 3 سرویس بهداشتی داریم، کلاسمان کوچک است و حتی به راحتی نمی‌توانیم از بین میزها رد شویم.
او که با مظلومیت تمام صحبت می‌کند ادامه می‌دهد اما اگر مجبور باشیم به مدرسه برویم؛ رعایت می‌کنم.
کسری دانش‌آموز دیگری است که می‌گوید مادرم اجازه رفتن به مدرسه را به من نمی‌دهد. او نگران است و می‌ترسد ما کرونا بگیریم. مدرسه ما 200 دانش‌آموز دارد که خیلی زیاداست.
هستی نیز دانش‌آموز کلاس ششم است او که مدرسه‌اش را یکی از بهترین مدارس شهر می‌داند گفت: مدرسه ما حدود 400 دانش‌آموز دارد. مدیر و معلم ما چگونه می‌توانند دانش آموزان کوچک‌تر را ملزم به رعایت نکات بهداشتی کنند. مگر بچه‌های کلاس اول می‌توانند ماسک خودشان را نگه دارند.
هستی که از دلتنگی برای مدرسه‌اش صحبت می‌کرد بغض گلویش راگرفت و ادامه داد: حدود 6 ماه است که مادرمان ما را نه به خیابان نه به بازار و نه به پارک برده و دلیلش فقط این است که ما بچه‌ها نمی‌توانیم ماسک و نکات بهداشتی را رعایت کنیم و ممکن است به کرونا مبتلا شویم؛ آخر ما چگونه به مدرسه برویم.
امکان تقسیم دانش آموزان در طول هفته وجود ندارد
خانم قاسمی که خود فرهنگی و معلم مدرسه راهنمایی است در گفتگو با مهر می‌گوید: مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شاید بتوانند تفکیک و جداسازی دانش آموزان و کلاس‌ها را در 6 روز هفته انجام دهند اما در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به هیچ وجه امکان پذیر نیست و هیچ گونه هماهنگی را نمی‌شود بین معلمان و کلاس‌های دانش آموزان انجام داد.
آقای رضایی ولی 3 دانش‌آموز است که در این گفتگو می‌گوید: حتی اگر تمامی پروتکل‌های بهداشتی به بهترین نحو ممکن در مدرسه‌ی فرزندانم اجرایی شود به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانم روزانه حدود 15 هزار تومان برایشان ماسک تهیه کنم و این جدای نیازشان به تهیه ژل و الکل جهت ضدعفونی دست‌هایشان است.
توکلی مدیر مدرسه‌ای با 300 دانش‌آموز است؛ او که مانده چه بگوید فقط بیان کرد: خانواده‌ها باید بدانند دانش موزانشان، فرزندان ما هستند و تمامی تلاشمان را در حوزه سلامت و بهداشت عزیزانمان انجام می‌دهیم.
مدیر یکی از مدارس پسرانه حاشیه شهر می‌گوید: ما هیچ سرانه‌ای نداریم و اگر هم اعتباری واریز شود آنقدر ناچیز است که مدرسه توانایی خرید مواد ضدعفونی کننده را قادر نیست و اولیا نیز توانایی کمک مالی به مدرسه را ندارند.
هر چند این روزها در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی شاهد بازگشایی مدارس هستیم و این مسئله را بارها از زبان مسئولان شنیده‌ایم اما آیا مسئولان از خودشان نحوه بازگشایی مدارس توسط کشورهای مختلف را پرسیده‌اند. مسئولان آموزش و پرورش ایران و به تبع آن استان خراسان شمالی با کدام زیر ساخت‌ها می‌خواهند و می‌توانند پروژه مهر را زودتر از موعد مقرر بازگشایی کنند.
آیا این روزها مسئولان آموزش و پرورش فضای مجازی را رصد می‌کنند یا نه؟ اما گاهاً با دیدن تصاویر و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود می‌بینیم که چگونه همین کشورها زیرساخت‌ها را آماده کرده‌اند و چگونه کلاس‌های درس آماده پذیرش دانش آموزان هستند.
اکنون که دانش آموزان و والدین سردرگم هستند نقش مدیر مدرسه، شورای معلمین و انجمن اولیا و مربیان به نظر می‌رسد از نقش وزیر و وزرا حساس‌تر است و تنها سیبل مورد هدف جامعه دانش آموزی و اولیایشان مدیر مدرسه می‌باشد.
تدابیر آموزش پرورش خراسان شمالی با 3 مدل آموزشی / 48 هزار دانش‌آموز ابتدایی بی بهره از فضای مجازی
در استان خراسان شمالی نیز دانش آموزان در مقاطع مختلف از امروز به مدرسه می‌روند و قطعاً خانواده‌هایی فرزندانشان را به مدرسه نخواهند فرستاد و دیگر اولیا در کنار تمام این دل نگرانی‌ها و با دلی شوریده فرزندانشان را در آغاز سال تحصیلی روانه مدرسه خواهند کرد.
هر چند بازگشایی مدارس در 15 شهریورماه کمی غریبانه است و قطعاً بوی ماه مهر را نمی‌دهد اما چه کنیم که کرونا شرایط ناخواسته‌ای را بوجود آورده است.

پیام خراسان


عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی به تمام این دل نگرانی‌های خانواده‌ها از باب حضور و آموزش پایان می‌دهد.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حضور فیزیکی دانش آموزان با شرایط کرونا تا بعد دستورات ستاد ملی کرونا می‌باشد و هر آنچه که دستورالعمل باشد اجرایی خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: برنامه‌های ارسالی از سوی وزرات آموزش و پرورش نیز بر اساس دستورات ستاد ملی کرونا است و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا ما در 3 وضعیت قرمز، زرد و سفید قرار خواهیم داشت.
بدخشان افزود: شرایطی که کرونا بر فضای آموزشی حاکم کرده است 3 موضوع مهم، رسانه، فناوری و یادگیری الکترونیکی را در دستور کار آموزش و پرورش قرار داده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش پرورش خراسان شمالی ضمن تشریح 3 وضعیت کرونایی ادامه داد: در مناطق سفید دانش آموزان باید حضوری در کلاس درس حاضر شوند و فضای مجازی مکمل آموزش می‌باشد و در شرایط زرد مدل متفاوت خواهد بود که در این شرایط 50 درصد حضوری و 50 درصد در فضای مجازی و برنامه شاد است؛ در این وضعیت تغییر ساعت و زمان به عهده مدیر و معلم است.
وی با بیان اینکه بیشترین نگرانی خانواده‌ها در خصوص وضعیت قرمز از باب آموزش می‌باشد گفت: در وضعیت قرمز دانش آموزان به مدرسه نمی‌روند و تمام آموزش در فضای مجازی انجام می‌شود.
دانش آموزانی که شاد ندارند چه کنند؟
در این میان اطمینان خاطر بدخشان به خانواده‌هایی که دسترسی به فضای مجازی ندارند، شاید بتواند دغدغه آموزش را رفع کند.
بدخشان در رابطه با مسئله عدم دسترسی بعضی خانواده‌ها به فضای مجازی و برنامه شاد گفت: در مرحله اول آمادگی کامل داریم کل محتوای های الکترونیکی که در دبیرخانه‌های تولید محتوای الکترونیکی در استان‌های دیگر تدوین شده است را در روزهای آینده به صورت درس به درس و فصل به فصل به تمام مناطق و شهرستان‌های آستان ارسال کنیم تا دانش آموزانی که دسترسی به شبکه شاد ندارند بتوانند با خیال راحت و با یک معلم متخصص و با تمام تکنولوژی رسانه‌ای فرایند آموزش را طی کنند.

پیام خراسان


وی با اشاره به مدل دوم آموزشی برای دانش آموزانی که فضای مجازی ندارند گفت: در مرحله دوم در کنار محتوای الکترونیکی، درس نامه‌های درس به درس و فصل به فصل متناسب با پایه‌های تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی تدوین شده است که در روزهای آینده به مناطق مختلف شهرستان‌های استان خراسان شمالی ارسال تا در دسترس دانش آموزان قرار بگیرد.
بدخشان به مدل سوم آموزش نیز این چنین اشاره کرد و گفت: آخرین مدل آموزشی، مدل تجمیع با ارسال بسته‌های آموزشی یادگیری خودآموز در قالب درس نامه ؛Dvd و محتوای الکترونیکی در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهر و هر آنجا که دانش آموزان دسترسی به فضای آموزشی ندارند انجام خواهدشد.
45 درصددانش آموزان ابتدایی در مناطق روستایی ساکن هستند
بدخشان گفت: بیش از 45 درصد دانش آموزان در مناطق روستایی و 3 درصد از آن از آنها در مناطق عشایری سکونت دارند که با تدابیر انجام شده قطعاً در امر آموزش دانش آموزان صدمه‌ای وارد نخواهد شد.
وی در پایان گفت: 48 هزار دانش‌آموز ابتدایی روستایی و عشایری و حاشیه شهر به شبکه شاد دسترسی ندارند؛ آموزش پرورش خراسان شمالی تمام توان خود را جهت بهره برداری تمامی دانش آموزان در تمام نقاط استان از مباحث آموزشی به نحو احسن به کار گرفته است تا دانش آموزی در هیچ نقطه‌ای به دور از فضای مجازی عقب ماندگی تحصیلی نداشته باشد.
امیدواریم همانگونه که گفته شد بسته‌های آموزشی به زودی در اختیار تمام دانش آموزان قرار گیرد تا خانواده‌ها دغدغه آموزش فرزندانشان را نداشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/261093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی