پیام خراسان

آخرين مطالب

صنعت چاپ خراسان جنوبی توانمند اما ناشناخته مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - صنعت چاپ در خراسان جنوبی با 62 سال قدمت امروز ظرفیت‌های متعددی دارد که به گفته فعالان این حوزه، بخشی از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها ناشناخته مانده است.

به گزارش ایرنا صنعت چاپ و نشر از صنایع پیشتاز در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و بیشتر فعالیت‌های فرهنگی به ویژه مطبوعاتی و انتشاراتی با آن گره خورده است.
صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به طور رسمی از سال 1337 آغاز به فعالیت کرد و اولین چاپخانه با نام چاپ زرین با همت و سرمایه‌گذاری 6 نفر در خیابان حکیم نزاری فعلی بیرجند راه‌اندازی شد.
این چاپخانه تنها چاپخانه در جنوب خراسان بزرگ بود که سفارش‌های گناباد، قاین، سربیشه و نهبندان را انجام می‌داد.
در واقع قدمت طولانی صنعت چاپ در خراسان جنوبی را باید به پیشینه فرهنگی و آموزشی این منطقه که شهرت ملی دارد، نسبت داد و بخش مهمی از آثار برجا مانده از بزرگان علم و ادب خراسان جنوبی مدیون چاپخانه‌هاست.
اکنون نیز 60 چاپخانه در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی مشغول فعالیت هستند که بخشی مهم از اقتصاد فرهنگ این استان را تشکیل می‌دهد.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر چاپخانه‌های استان با تجهیزات و امکانات به روز، با ظرفیت بالا و کیفیت مطلوب محصولات چاپی، همتراز و همسطح با سایر استان‌ها فعالیت دارند و همزمان با شصت سالگی این صنعت در استان بزرگترین ماشین چاپ رول 10 رنگ در جنوب شرق کشور با ظرفیت 35 هزار برگ در یکی از چاپخانه‌های استان شروع به فعالیت کرد.
محمود رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چاپخانه‌های استان در زمینه‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ و با انواع مختلف چاپ سنتی، افست، لیتوگرافی، فلکسو و روتوگراور، سیلک، دیجیتال و چاپ خاص در استان فعالیت دارند.
وی افزود 29 چاپخانه در مرکز استان (بیرجند) مشغول به کار هستند.
وی گفت: همچنین در شهرستان‌های فردوس و طبس هر کدام 9 چاپخانه، قاینات چهار چاپخانه، شهرستان‌های نهبندان، سرایان و سربیشه هر کدام 2 چاپخانه و در شهرستان‌های درمیان، بشرویه و خوسف هر کدام یک چاپخانه فعال هستند و در زیرکوه یک چاپخانه در مرحله راه‌اندازی است.
سفارش خارج استان برای چاپخانه‌های خراسان جنوبی
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون چاپخانه‌های استان علاوه بر پاسخگویی به نیازهای چاپ و بسته‌بندی داخل استان، سفارش‌های چاپی زیادی از استان‌های همجوار به خصوص سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان شمالی دارند و بسیاری از کارهای چاپی استان از طریق گمرک مشهد به کشور افغانستان صادر می‌شود.
وی گفت: صنعت چاپ حساس‌ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه برعهده دارد و هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند، میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد.
رمضانی اضافه کرد: چاپخانه‌داران در استان خراسان جنوبی در زمینه معرفی خود باید بیشتر کار کنند و یکی از دلایل اصلی خروج کارهای چاپی از داخل استان به دیگر استان‌های کشور همین موضوع است.
وی گفت: چاپخانه‌داران باید ظرفیت‌های خود را به خوبی به مردم معرفی کنند زیرا در حال حاضر چاپخانه‌های خراسان جنوبی ظرفیت‌های کم‌نظیری دارند اما در بحث معرفی این ظرفیت‌ها باید تلاش بیشتری صورت گیرد چون وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز، نظارت و حمایت‌های لازم است.
وی اظهار داشت: برای حمایت از صنعت چاپ تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی امضا شد تا به چاپخانه‌داران وام ارائه شود و تعدادی از چاپخانه‌داران استان هم از این وام استفاده کردند.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: همچنین چاپ کتاب‌هایی که در چاپخانه‌های استان انجام شود، از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت ویژه می‌شود و این گونه کتاب‌ها را با تعداد بیشتری از کتاب نویسنده‌ای که در چاپخانه خارج استان چاپ شود، خریداری می‌کنیم.
وی افزود: البته برخی چاپخانه‌های خراسان جنوبی ظرفیت‌های خود را به خوبی معرفی کرده‌اند و بیشتر سفارش آنها از خارج استان است از این رو بقیه چاپخانه‌داران استان هم باید به دنبال معرفی ظرفیت‌های خود و تبلیغات باشند.
همچنین صنعت چاپ خراسان جنوبی این روزها متاثر از شرایط کشور با مشکلاتی مانند گرانی کاغذ، خروج آثار چاپی از استان، نبود بسته‌های حمایتی، شیوع کرونا و تعدیل نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کند که خروج از این وضعیت نیازمند توجه و حمایت ویژه است.
چاپ از مشهد تا بیرجند
یک فعال صنعت چاپ در خراسان جنوبی گفت: از سال 1379 فعالیت رسانه‌ای خود را شروع کردم و چون آن زمان چاپخانه‌ای در بیرجند نبود که چاپ افست را انجام دهد، هر ماه همه فایل چاپی خود را به مشهد می‌بردم و در زیرزمین روزنامه توس کار چاپ را انجام می‌دادم.
ابوالفضل زاهدی پور افزود: سال 1395 چاپ افست را خودم راه‌اندازی کردم و همچنان فعال است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر صنعت چاپ در خراسان جنوبی هزینه بالایی را بر چاپخانه‌داران تحمیل می‌کند زیرا مواد اولیه مثل کاغذ، زینک، داروی ظهور فیلم و سایر موارد را نداریم و چون از مرکز دور هستیم تهیه این مواد هزینه بالایی را به ما تحمیل می‌کند.
وی گفت: اگر دستگاه چاپی خراب شود امکان تعمیر آن در استان وجود ندارد و دستگاه مدت‌ها از کار می‌افتد چون باید متخصص آن را از تهران یا مشهد بیاوریم تا دستگاه را راه‌اندازی مجدد کند.
این فعال صنعت چاپ ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارهای چاپی استان به استان‌های اصفهان و خراسان رضوی ارسال می‌شود و این هم از دیگر مشکلات این صنعت در استان است چون یک ذهنیت اشتباه بین عموم شکل گرفته که کار چاپ خراسان جنوبی ضعیف است در حالی که چاپخانه‌های استان به امکانات خوب مجهز هستند و کارهای چاپی را با کیفیت بالا انجام می‌دهند.
وی گفت: برای تهیه کاغذ نیز با مشکل جدی مواجه هستیم و باید این کاغذ را از تهران به بیرجند منتقل کنیم که هزینه زیادی را برای حمل بار به چاپخانه‌دار تحمیل می‌کند.
زاهدی افزود: به دلیل گسترش فضای مجازی عده زیادی از چاپ پوستر و بنر خودداری می‌کنند و بخصوص با شیوع کرونا تعداد سفارش‌های کارهای چاپی به شدت کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: دستگاه های متولی در استان باید در تامین مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌ها مساعدت کنند به شکلی که تهیه کاغذ با ارز دولتی انجام شود.
وی گفت: هرچند باید به سمت کارهای دیگر علاوه بر کارهای صرف چاپی رفت؛ برای مثال در استان‌هایی مثل اصفهان و تهران چاپخانه‌داران به سمت کارتن‌سازی و جعبه‌سازی هم رفته‌اند تا این صنعت پابرجا بماند و این اتفاق باید در خراسان جنوبی هم رخ دهد.
زاهدی افزود: کارخانه‌داران ما که تولید دارند باید تهیه جعبه خود را به چاپخانه‌های داخل استان سفارش دهند تا کار چاپخانه‌ها هم تقویت شود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌تواند میزبان یک جلسه با حضور تولیدکنندگان و چاپخانه‌داران استان باشد و در این خصوص همراهی بخش تولید با صنعت چاپ استان را تقاضا کند.
وی اظهار داشت: کرونا هم ضربه جدی به چاپخانه‌های استان زد و بسیاری از نیروهای خود را به دلیل نبود سفارش تعدیل کردیم اما نمی‌توان کاغذ را از صحنه زندگی مردم حذف کرد چون آنچه روی کاغذ نوشته شود، سند است و نمی‌توان نوشته روی شبکه مجازی را سند قلمداد کرد.
وجود 60 چاپخانه در استان علاوه بر بعد فرهنگی دارای ظرفیت‌های اقتصادی از جمله درآمدزایی و اشتغالزایی نیز است که در کنار توجه و حمایت‌های مالی و فنی باید برای معرفی و تبلیغات آن نیز کوشید.
برچسب‌ها
بیرجند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپخانه‌داران خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/262010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است