پیام خراسان

آخرين مطالب

توسعه روستاهای خراسان جنوبی با رشد 6 برابری اعتبارات اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - روستاهای خراسان جنوبی که حدود 40 درصد جمعیت این استان را در خود جای داده‌اند، با ارائه خدمات زیربنایی و عمرانی در این مناطق اکنون در مسیر توسعه و کانون توجه مسوولان قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا نبود راه دسترسی مناسب، بیکاری، مقاوم نبودن منازل مسکونی، سخت بودن انتقال سوخت در فصل سرد سال، نداشتن اینترنت و سالن ورزشی از جمله مشکلات روستاییان خراسان جنوبی طی سال‌های نه چندان دور بود که همواره در سفرهای مسوولان کشوری و استانی مطرح می‌شد.
امروز بسیاری از مشکلاتی که گفته شد، با تدبیر دولتمردان و مسوولان استانی برطرف شده یا در دست اقدام است و جای خود را به موارد پیشرفته‌تر چون تولید و اشتغال داده است.
هفته دولت امسال 778 طرح عمرانی در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی افتتاح شد که 67 درصد کل طرح‌های افتتاحی هفته دولت استان را شامل می‌شود و این اقدامات و برنامه‌ها در راستای تقویت امنیت و ماندگاری جمعیت در روستاها صورت گرفته است.
اوج توجه به توسعه روستایی در خراسان جنوبی با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر نمایان شد؛ وقتی اولین بار این همایش خارج از پایتخت و با حضور معاون اول رییس جمهوری و جمعی از وزرا و مسوولان کشوری 15 مهر 98 به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شد.
برگزاری این همایش ملی آثار و برکات متعددی برای مردم خراسان جنوبی داشت از جمله تفاهم‌نامه معین محرومیت‌زدایی چهار شهرستان مرزی استان با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف امضا شد و این تفاهم‌نامه‌ها اکنون در نقاط مختلف استان در دست اجرا است.
اتصال یکصد روستا به شبکه ملی اطلاعات و اختصاص اعتبار ویژه برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی از دیگر ثمرات این همایش و حضور مسوولان عالی دولت در خراسان جنوبی بود.
توجه دولت تدبیر و امید به توسعه همه جانبه و پایدار به خصوص در مناطق دورافتاده، برکات بسیاری برای کشور به ویژه روستاییان و مرزنشینان به ارمغان آورده که تحول در امکانات زیرساختی آبادی‌های کوچک و بزرگ و دور و نزدیک این سرزمین از جمله آنهاست؛ شبکه‌ای که زیربنای توسعه روستایی و تامین‌کننده رفاه ساکنان این مناطق است.
این تلاش‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف اجرایی با مشارکت نهادهای انقلابی در برخی مناطق خراسان جنوبی حتی مهاجرت معکوس به روستاها را در پی داشته است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: 2 هزار و 635 میلیارد ریال اعتبار از سال 92 تاکنون به دهیاری‌های این استان اختصاص یافته که نسبت به دوره قبل رشد 579 درصدی داشته است.
عالیه خواجوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات از محل منابع مختلف بوده که در زمینه توسعه زیرساخت‌های روستاهای استان هزینه شده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون 135 دستگاه خودرو عمرانی و خدماتی و 133 عدد تجهیزات ایمنی بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت 2 هزار و 465 طرح عمرانی با اعتبار هزار و 36 میلیارد ریال در چارچوب فصل‌های مدنظر از سوی دهیاری‌ها اجرا شده است.
پرداخت 370 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری
معاون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری برای 2 هزار و 871 طرح، تسهیلات پرداخت شد که در همین راستا برای 6 هزار و 764 نفر شغل ایجاد شده است.
مشیرالحق عابدی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها در 11 شهرستان استان اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: حجم تسهیلات پرداخت شده برای این تعداد طرح، 370 میلیارد تومان بوده است. 
وی بیان کرد: نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته در سطح ملی، بیانگر این واقعیت است که خراسان‌ جنوبی در طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری، کمترین میزان انحراف را بین استان‌های کشور داشته است. 
مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی هم گفت: طرح روستای بدون بیکار در 10 روستای استان از 2 سال قبل آغاز شد که در یک روستا طرح به اتمام رسید، در چهار روستا تا 50 درصد دارای پیشرفت فیزیکی و چهار روستا در حال انجام مقدمات است.
محمد زنگنه افزود: طرح روستای بدون بیکار از سه سال قبل در کشور آغاز شد که در قالب این طرح روستاهای هدف شناسایی و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در هر روستا یک تا سه میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.
وی عنوان کرد: همچنین طرح «هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه» در استان در حال اجرا است که در قالب آن روستاهایی که ظرفیت تولید یک محصول مانند پارچه‌بافی، حوله‌بافی، تراش سنگ یا سایر موارد را دارند، شناسایی می‌شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح در چهار روستای استان با قابلیت محصول منحصر بفرد در حال انجام است و در زمینه تراش سنگ‌های نیمه قیمتی به زودی در سه قلعه شهرستان سرایان 93 نفر هر نفر با 30 میلیون تومان 9 کارگاه تراش سنگ را راه‌اندازی می‌کنند و این منطقه به عنوان نخستین شهر تراش سنگ‌های نیمه قیمتی معرفی خواهد شد.
احداث 1020 کیلومتر راه روستایی در دولت تدبیر و امید
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و 20 کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر بالغ بر 10 هزار کیلومتر از راه‌های استان آسفالت است.
وحید داعی درباره وضعیت برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت گفت: 918 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که 835 روستا دارای راه آسفالت است و حدود 97.5 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.
وی بیان کرد: 83 روستای بالای 20 خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه 40 روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاها فاقد راه آسفالت در شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.
وی افزود: در شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه 100 درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان‌ها قاینات و زیرکوه نیز 99 درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.
گام بلند گازرسانی به روستاها
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: اکنون 951 روستای استان خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند که از این تعداد، 215 روستا در 11 سال قدمت شرکت گاز خراسان جنوبی تا هفته دولت سال 1396 و تعداد 736 روستا در سه سال اخیر (از هفته دولت 1396 تا هفته دولت 1399) به شبکه گاز متصل شده‌اند.
سید محمود هاشمی درصد جمعیت روستایی استان برخوردار از گاز در هفته دولت سال 96 را 37 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان اکنون به 84 درصد رسیده است و تا پایان امسال تا 96 درصد افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: براساس گزارش‌های شرکت ملی گاز ایران در سال 98 سرعت گازرسانی به روستاهای استان خراسان جنوبی در مقایسه با سایر شرکت‌های گاز استانی در رتبه سوم کشوری قرار دارد و روند گازرسانی در سال قبل نشان داد سرعت گازرسانی به روستاهای استان نسبت به میانگین سنوات قبل هفت برابر افزایش یافته است.
احداث طرح 10 هزار واحدی مسکن محرومان در روستاها
ساخت 10 هزار واحد مسکن محرومان که در پی سفر اسفندماه 97 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی با امضای تفاهم‌نامه این سازمان با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) عملیاتی شد، تحولی را در روستاهای خراسان جنوبی ایجاد کرد و علاوه بر ساخت مسکن مقاوم، خدمات جانبی زیادی را هم به روستاها آورد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی سال گذشته احداث 10 هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان آغاز شد که تا پایان سال 98 بخش زیادی از این واحدها به بهره‌برداری رسید.
علی اصغر آسمانی مقدم افزود: مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح مسکن محرومان در استان نزدیک به 850 میلیارد تومان بوده که در گردش اقتصادی منطقه نیز تاثیر بسزایی داشته است.
وی اظهار داشت: تجربه موفق خراسان جنوبی در زمینه احداث 10 هزار مسکن محرومان و پیگیری‌های مدیریت استان منجر به این شد که احداث 6 هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد در شهرهای زیر 25 هزار نفر استان نیز با مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور در نظر گرفته شود.
وی گفت: در مجموع در 2 سال اخیر احداث بیش از 27 هزار واحد مسکونی در استان در دستور کار قرار گرفته و نهضت خوبی در زمینه مسکن سازی رخ داده است.
برق‌رسانی به 1630 روستا و احداث 7500 نیروگاه خورشیدی در روستاها
بنابر اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در حال حاضر یک هزار و 630 روستای برق‌دار در خراسان جنوبی وجود دارد که معادل 99.9 درصد جمعیت روستایی استان است و این رقم از میانگین کشوری بالاتر است.
مهدی دادگر عنوان کرد: اکنون بیشتر روستاهای بالای 10 خانوار استان به شبکه سراسری برق متصل هستند همچنین تعداد زیادی از روستاهای بالای پنج خانوار که به شبکه برق رسانی نزدیک بوده‌اند از این نعمت برخوردار شده‌اند.
خرداد امسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و 500 نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید برای روستاهای امضا شد.
با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت 2 سال برای هفت هزار و 500 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.
احداث 294 خانه ورزش روستایی در دولت تدبیر امید
ساخت و توسعه اماکن ورزشی در روستاها از مطالبات مردم خراسان جنوبی بوده که در سال‌های اخیر با اختصاص اعتبارات لازم شتاب گرفته است.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ابتدای سال 1392 فقط 30 خانه ورش روستایی در استان داشتیم که با احداث 294 خانه ورزش روستایی، این تعداد در سال جاری به 324 خانه ورزش روستایی رسیده و 680 درصد رشد داشته است.
حسن عزیزی افزود: دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون اقدامات بزرگی در حوزه ورزش و جوانان انجام داده و احداث خانه‌های جوانان به عنوان مرکز رشد اجتماعی جوانان از دیگر اقدامات دولت است که تا قبل از آن به این موضوع توجهی نمی‌شد و امروز چهار خانه جوانان در استان داریم.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از 11 پروژه ورزشی شاخص با متراژ 16 هزار و 420 متر مربع و اعتبار 6 میلیارد و 700 میلیون تومان در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید، اضافه کرد: حجم بالایی از این پروژه‌ها در روستاها به بهره‌برداری رسید و این نشانگر رویکرد دولت تدبیر و امید در توجه به مناطق کمتر برخوردار است.
دسترسی 60 درصد روستاهای خراسان جنوبی به اینترنت
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: اکنون 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.
مصطفی بهی افزود: پیش بینی می‌شود با اجرای 150 سایت از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مابقی روستاهای استان نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
وی گفت: این برنامه 150 روزه از اواخر پارسال در دستور کار قرار گرفت و برای اجرای سایت‌های تلفن همراه در روستاها فرآیندهایی از قبیل تملک زمین، اجرای دکل سایت، اجرای فوندانسیون و سایر تجهیزات در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد مراحل تملک و فونداسیون سایت‌ها انجام شده و تامین تجهیزات هم از مهرماه صورت خواهد گرفت.
وی افزود: برای توسعه اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات ملاک جمعیتی برای روستاهای بالای 20 خانوار در نظر گرفته شده است.
آبرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی
آبرسانی به مناطق روستایی و شهری خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی طولانی و کاهش نزولات آسمانی در این استان از اهمیت مضاعفی برخوردار است از همین رو طرح‌های مختلفی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار دارد.
استاندار خراسان جنوبی تیرماه امسال به خبرنگاران گفت: تا پایان دولت دوازدهم همه روستاهای بالای 20 خانوار استان خراسان جنوبی از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.
محمد صادق معتمدیان از تشکیل سندیکای بانکی و تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان از محل ماده 56 خبر داد و افزود: اعتبار تامین شده برای تکمیل این 37 مجتمع آبرسانی 500 میلیارد تومان است.
وی بیان کرد: در شرایط عادی و با تزریق اعتبارات سالانه، اجرای این پروژه‌ها 12 سال زمان نیاز داشت اما با این اعتبار، کار در بازه زمانی 2 ساله به نتیجه خواهد رسید.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با تامین این اعتبار و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی، گام بزرگی در راستای تامین آب 500 روستا برداشته می‌شود که سال‌هاست به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شوند. 
همچنین تیرماه امسال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با درخواست استاندار خراسان جنوبی مبنی بر مساعدت در تکمیل پروژه اتصال 50 روستای استان به شبکه آب شرب بهداشتی موافقت کرد.
بهره‌مندی 914 روستای خراسان جنوبی از طرح هادی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 914 طرح هادی روستایی با اعتباری معادل 15 میلیارد و 500 میلیون تومان در این استان تهیه شده است.
قاسم تنها افزود: از این تعداد روستای دارای طرح هادی، تاکنون در 561 روستا اجرای طرح هادی شروع و اعتباری بالغ بر 142 میلیارد و 858 میلیون تومان برای آن صرف شده است.
وی بیان کرد: قبل از دولت یازدهم طرح هادی یک روستای دارای بافت با ارزش اجرا شده بود که در حال حاضر به چهار روستا افزایش یافته و تاکنون بیش از چهار میلیارد و 683 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.
استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان دارد.
309 هزار و 923 نفر براساس سرشماری سال 1395 در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که 40 درصد جمعیت این استان مرزی را تشکیل می‌دهند.
یک هزار و 780 آبادی دارای سکنه در استان داریم که 901 روستای استان دارای دهیاری و 879 روستا نیز فاقد دهیاری هستند.
برچسب‌ها
توسعه ایران دولت تدبیر و امید بهسازی راه ها گاز رسانی خراسان جنوبی توسعه روستایی اعتبارات
پروندهٔ خبری
خدمات ماندگار و گام های توسعه در خراسان جنوبی توسعه شهری و روستایی خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/262768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری