پیام خراسان

آخرين مطالب

ساخت شبکه فاضلاب تنها راه‌حل رفع نگرانی‌های اهالی مسکن مهر قوچان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- درحالی ‌که سال‌ها از اجرای پروژه مسکن مهر قوچان می‌گذرد اما ساکنان آن با مشکلات ریز و درشت دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد تنها راه ‌حل برای رفع نگرانی‌های اهالی مسکن مهر از جانمایی اشتباه این پروژه ساخت شبکه جمع‌آوری فاضلاب خواهد بود.

مسکن مهر به‌عنوان طرحی توسط دولت نهم و دهم باهدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه با واگذاری زمین رایگان به این قشر کلید خورد که در طول اجرای خود مشکلاتی همچون ساخت، واگذاری و تسهیلات را به همراه داشت.
مسکن مهر قوچان نیز با همین هدف و در راستای اجرای طرحی دولتی در سال 89 به‌صورت رسمی کار خود را با محوطه‌سازی و ساخت هزار و 650 واحد در ابتدای جاده قوچان – باجگیران آغاز کرد. 
جانمایی نامناسب طرح و خاک اسفنجی زمین در این پروژه مشکلی بود که اولین بار در اسفند 96 خود را نشان داد و با ترک‌خوردگی 6 واحد از مسکن مهر قوچان موجب نگرانی اهالی شد و با دستور دادستان وقت، تخلیه ساکنان واحدها را به همراه داشت و سه نفر از پیمانکاران پروژه بازداشت شدند.
نشست ناگهانی زمین در تیرماه 97 در همان واحد تخلیه‌ شده باعث تخلیه 30 واحد دیگر مسکن مهر قوچان شد و امروز پس از بیش از 2 سال هنوز مشکل ساکنان این واحدها حل‌نشده و نتوانسته‌اند خانه‌های خود را تحویل بگیرند.
ظهر امروز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در شهرستان قوچان و همراهی نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، فرماندار قوچان، دادستان و مسوولان شهرستانی بازدیدی میدانی از مسکن مهر قوچان صورت گرفت تا در جمع اهالی این منطقه و شنیدن مشکلات آنها سرعت بیشتری در رفع مشکلات این منطقه صورت گیرد.
در این بازدید اهالی مسکن مهر به‌ خصوص واحدهای آسیب‌دیده مشکلاتی همچون عدم وجود امنیت ساختمان‌های آسیب‌دیده با توجه به نظرات کارشناسان، سلب امتیاز اشتراک برای ساختمان‌های تخلیه‌شده به علت عدم استفاده در طول 2 سال گذشته عدم پرداخت کرایه ‌خانه‌های گرفته برای ساکنان واحدهای تخلیه‌ای با توجه به تفاهمنامه با پیمانکار، وجود فضای آموزشی احداث ‌شده دقیقاً بر روی کانون ایرادات زمین در آن منطقه، عدم وجود فضای سبز در این منطقه را بیان کردند همچنین مشکلات افرادی که مبالغی را واریز نموده بودند و پس از گذشت چند سال یا در صورت انصراف کسی پاسخگوی آنها نمی‌شود نیز مطرح شد.
اصلی‌ترین مشکل مسکن مهر قوچان نبود شبکه فاضلاب است
فرماندار قوچان در این بازدید با بیان این که متاسفانه مسکن مهر قوچان مشکلات ساختاری و زیربنایی داشته و در سالهای مختلف به دلیل اشتباهات اولیه در احداث آن مشکلاتش بیشتر شده است گفت: اصلی‌ترین مشکل این منطقه و واحدهای نیمه تمام نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب است و باوجود چاه‌های جذبی مشکلی که برای این 30 واحد به وجود آمده می‌تواند برای کل مجموعه ایجاد شود. 
هادی رجایی نیا افزود: در حال حاضر قریب به 80 واحد آماده تحویل است که می‌تواند در شرایط بد وضعیت مسکن کمک‌حال خانواده‌ها باشد اما به علت نگرانی از نداشتن شبکه جمع‌آوری فاضلاب نمی‌توانیم این واحدها را به مردم تحویل دهیم.
وی با اشاره به مصوبه استانداری خراسان رضوی مبنی بر پرداخت سهم اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای شبکه فاضلاب در مسکن مهر قوچان ادامه داد: اعتبار هشت میلیارد ریالی از روزی که مصوبه خود را در استانداری گرفت بعد دو ماه و نیم پرداخت شد درحالی‌که در آن زمان پکیج کامل تصفیه‌خانه با 50 یا 60 میلیارد ریال اجرایی شده بود اما در حال حاضر بیش از 200 میلیارد ریال هزینه دارد .
فرماندار قوچان تصریح کرد: قریب به 700 نفر نیز برای خرید مسکن مهر قوچان مبالغی را از سال 86 واریز کرده‌اند که مشخص نیست این مبالغ در اختیار اداره کل، کارگزار و یا پیمانکار قرار گرفته و تعیین تکلیف نشده‌اند.
رجایی نیا وضعیت مسکن مهر قوچان را نامناسب خواند و اضافه کرد: برای پیگیری مشکلات اهالی مسکن مهر قوچان باید اداره کل نماینده‌ای تام‌الاختیار مشخص کند تا از طریق این نماینده مشکلات شهرستان در این زمینه پیگیری و به نتیجه برسد.
سوء استفاده پیمانکاران در مسکن مهر قوچان با اجرای سازه های غیر استاندارد
نماینده مردم قوچان و فاروج نیز در این بازدید گفت: اجرای پروژه مسکن مهر در زمین نرم و اسفنجی موجب به وجود آمدن مشکلات در این منطقه و به راه‌حل نرسیدن آن شد که خسارات مالی و معنوی زیادی را به اهالی آن وارد کرده است.
علی آذری افزود: هدف از ساخت مسکن مهر تأمین مسکن برای قشری از کشور بود اما سبک سازه‌های استفاده ‌شده در این ساختمان‌ها نیز نشان از سوء استفاده در این پروژه است.
وی اضافه کرد: در این بازدید مشکلات اساسی مردم از نزدیک مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا با دستوری جهادی بتوان در رفع مشکلات این گروه قدم برداشت.
قیمت گذاری غیر منطقی یکی از مشکلات مسکن مهر قوچان است
دادستان قوچان نیز در این بازدید با بیان این که مشکلات در مسکن مهر قوچان سه گروه از خریداران و متقاضیان را شامل می‌شود گفت: متأسفانه گروهی از اعضا و متقاضیان، مبالغی را برای دریافت مسکن واریز کرده اند که تاکنون هیچ مسکنی به آنها تعلق نگرفته است و از طرفی نمی‌توانند پول‌های خود را پس گیرند.
حسین ولی‌دخت افزود: قیمت گذاری به ‌روز و غیر منطقی برای واحدهای آماده تحویل یکی دیگر از مشکلات مسکن مهر قوچان بوده است که با توجه به ساخت 90 درصد ساختمانها درگذشته نباید هزینه‌ها به‌روز محاسبه شود.
وی با اشاره به نشست زمین و ترک‌خوردگی 30 واحد از مسکن مهر قوچان تصریح کرد: در خصوص تحویل و بازسازی این واحدها جلسات متعددی تشکیل شد اما تاکنون پیمانکار به تعهدات خود عمل‌ نکرده است.
ساکنان چهار بلوک خسارت دیده مسکن مهر قوچان تا اول مهر ماه به منازل خود باز می‌گردند
پس از بازدید از واحدهای آسیب‌دیده توسط مسوولان، جلسه‌ای در خصوص رفع مشکلات این اهالی در فرمانداری قوچان تشکیل شد که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به نتیجه بازدید ضمن عذرخواهی از اهالی مسکن مهر قوچان در مشکلات به وجود آمده گفت: متاسفانه اتفاقات نادری که شاید در همه پروژه‌ها رخ دهد همه به‌صورت یک جا در مسکن مهر قوچان اتفاق افتاد و این شرایط را به وجود آورد.
قدرت الله ابک با اشاره به بازدید میدانی از مسکن مهر و جلسه با مسوولان شهرستان در خصوص رفع مشکلات این منطقه افزود: مهم‌ترین مباحث تصمیم‌گیری شده در این جلسه ساخت فاضلاب بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بر اساس توافقاتی که داشته‌ایم باید برنامه اجرایی همراه با زمان بندی و برآورد ریالی اجرای کار را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کند .
وی اضافه کرد: ما نیز بر اساس بند ب تبصره هشت قانون به تعهدات خود در خصوص تامین اعتبار و زمان اجرا عمل خواهیم کرد زیرا با ساخت شبکه فاضلاب در این منطقه بخش عمده‌ای از مشکلات مرتفع می‌شود .
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص مشکلات انشعابات در مسکن مهر قوچان نیز گفت: در خصوص حق انشعابات فاضلاب و سایر موارد نیز به‌ صراحت بیان شد که اهالی چه مواردی را ملزم به پرداخت خواهند بود و چه مواردی نباید توسط اهالی پرداخت شود تا منجر به اعتراضات نشود.
ابک افزود: برای پرداخت اجاره خانه 30 خانوار، اعتبارات در گذشته بلاعوض بود و در حال حاضر این اعتبارات وجود ندارد و دیوار 2 بلوک از 6 بلوک خسارت ‌دیده هنوز تعمیر نشده است که ساکنان آن تا تعمیر کامل نمی‌توانند مستقر شوند اما ساکنان چهار بلوک دیگر تا اول مهر می‌توانند در منزل خود مستقر شوند.
وی در خصوص مشکلات 700 خانواری که واریزی داشته اند اما تعیین تکلیف نشده‌اند نیز گفت: باید بررسی شود که کارگزار پول‌ها را به نام مسکن مهر دریافت کرده است که اگر به این نام‌ گرفته شود پیگیری لازم انجام خواهد شد و در غیر این صورت از حیطه اختیارات این اداره کل خارج است.
شهرستان 180 هزار تفری قوچان در فاصله 137 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی علی آذری فاروج استانداری خراسان رضوی قوچان مسکن مهر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/263781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی