پیام خراسان

آخرين مطالب

بلاتکلیفی پر ماجرای روستاهای حاشیه مشهد، معضلی مزمن مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- پنج روستای بزرگ با 50 هزار جمعیت در مجاورت مشهد، بخاطر توسعه شهری به این کلانشهر چسبیده و به بخشی از حاشیه ‌آن مبدل شده‌اند.

ساکنان و متولیان مدیریت این روستاها سالها است که خواستار الحاق قانونی این محدوده منفصل شهری به کلانشهر مشهد، برخورداری از مزایای خدمات شهری و حل مشکلات اجتماعی هستند.
موافقت وزارت کشور
همه اینها در حالی است که دستگاههای مسوول و ذیربط اجابت این درخواست را که ظاهرا حلال مشکلات روستاهای حاشیه شهر مشهد تلقی می‌شود منوط به تصمیم دیگری می‌دانند و هر یک از خود سلب مسوولیت می‌کنند لذا این موضوع به یک معضل اجتماعی مزمن مبدل شده است.
رییس شورای شهرستان مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حل مشکلات روستاهای "گرجی سفلی، دهرود، همت‌آباد، اسلام‌آباد و علی‌آباد" بامجموع جمعیت 50 هزار نفری در منطقه منفصل شهری بین شهرک مهرگان و منطقه سه شهرداری مشهد ظرف سالها بلاتکلیف مانده است.
شهناز رمارم افزود: با وجود موافقت وزارت کشور با الحاق این منطقه به شهر مشهد، شورای شهر پیشین مشهد در دوره چهارم این نهاد، در نشست 17 اردیبهشت 1396 خود با این تصمیم مخالفت کرد.
وی به مشکلات ناشی از این موضوع اشاره و بیان کرد: به دلیل مهاجرت قشر کمدرآمد برای خرید زمین ارزان قیمت با متراژ زیر 60 مترمربع که شرایط صدور پروانه را ندارند، ساخت و ساز غیرمجاز به شدت در این منطقه گسترش یافته است. همچنین بافت متراکم بدون رعایت اصول شهرسازی با سیما و منظر نامناسب شکل گرفته و توسعه بی‌رویه بافت متراکم ناهمگون در این منطقه حاشیه شهر مشهد در واقع به مانند یک بمب ساعتی است که اگر به سرعت اقدامی صورت نگیرد خطر انفجار شدید آن وجود دارد.
عضو شورای اسلامی پنجم شهر مشهد ادامه داد: شورای شهرستان مشهد برای جلوگیری از ایجاد حاشیه جدیدی در شهر مشهد به عنوان میانجی با استانداری، فرمانداری، بنیاد مسکن، اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری در تسهیل فرآیند تعیین تکلیف مکاتبه دارد و البته الحاق این منطقه به شهرداری مشهد برای این سازمان هزینه بر است اما از سویی دیگر افق آینده شهر مشهد با طرح توسعه مشهد پیوند دارد و نمی توان به این منطقه منفصل بی توجه بود.
بخشدار مرکزی مشهد نیز گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور الحاق روستای همت‌آباد به شهر مشهد را تصویب کرده است اما شورای فعلی شهر مشهد و شورای قبلی به دلیل عدم رعایت ضوابط شهری در این مناطق با آن موافقت نکرده اند چرا که ساخت و سازهای این مناطق غیر اصولی ساخته شده، حرایم ممنوعه گاز، آب، برق و کشف رود رعایت نشده، خانه‌ها با متراژ کم و متراکم و کوچه‌ها کم عرض و غیر استاندارد است و در واقع به دلیل نظارت ضعیف، ساختار معماری این مناطق بسیار ناامن است و سر ریز جمعیت ناشی از گرانی مسکن در شهر مشهد نیز در سالهای اخیر به سوی این مناطق روان شده و روند ساخت و سازهای نا ایمن و متراکم را افزایش داده‌ است.
ابوطالب سرابیان افزود: وجود مشکلات گفته شده مانع سلب مسوولیت ما نیست و تامین آب شرب سالم برای این مناطق وظیفه ماست و در حال حاضر با افزودن یک چاه آب توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد و اختصاص 12 لیتر آب در ثانیه از آب مشهد کیفیت آب شرب این منطقه را افزایش داده‌ایم اما به دلیل عدم وجود نظارت میزان سرقت آب و انشعابات غیر مجاز از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات و استخرها در این مناطق بسیار زیاد است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود تامین نیاز واقعی 50 هزار نفر از ساکنان این محل به آب آشامیدنی سالم مشکل است و با توجه به این که جرایم این تخلفات نیز اندک است و بازدارنده نیست.
وی ادامه داد: با این وجود شرکت آب و فاضلاب مشهد امسال برای ساماندهی این مشکلات با جدیت ورود کرده است و با هیچ کس هم تعارف ندارد و از سویی دیگر اقداماتی در دست انجام است که تا پایان امسال با اتصال یک خط از انشعابات جدید آب، کمبود و افت فشار آب آشامیدنی در این مناطق به طور کامل برطرف شود.
دهیار روستای دهرود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا در عمل به شهر مشهد چسبیده است و سالهاست سر ریز جمعیت این شهر را تحمل می کند که کمبود آب شرب و با کیفیت گوشه کوچکی از آن است.
امیر رضایی افزود: این روستای 18 هزار نفری در حالی که از هیچ گونه امکانات و خدمات شهری برخوردار نیست و جزء شهر مشهد محسوب نمی شود وضعیت امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت، اعتیاد و ساخت و سازهای غیر مجازش متاثر از چسبیدگی و همسایگی با شهر مشهد است.
وی اضافه کرد: یک کیلوگرم قیر و یک وجب آسفالت از بنیاد مسکن دریافت نکرده‌ایم، طرحهای هادی روستایی به دلیل فشار شدید جمعیتی دیگر جواب نمی‌دهد، به دلیل تعریف روستایی با عوارض اندک روستایی امکان کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز روستایی وجود ندارد و هیچ مرجعی نمی تواند برای کسی که در محل فاقد طرح، ساخت و ساز می‌کند حکم تخریب صادر کند.
دهیار روستای دهرود گفت: گرچه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور طرح الحاق روستای دهرود به شهر مشهد را ابلاغ کرده است اما شورای شهر قبلی و شورای فعلی به دلیل آنچه که عدم رعایت فنی ساخت و سازها در این محل می‌خواند از تصویب آن پرهیز می‌کند اما باید توجه داشت در جایی که هیچ ضابطه‌ای برای ساخت و ساز و رعایت دیگر موارد وجود ندارد چگونه می‌توان انتظار رعایت فنی ساخت و سازها را داشت.
رضایی افزود: این روستا و چهار روستای دیگر چسبیده به شهر مشهد که در جمع بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارند ابتدا باید بدون پیش شرط به شهر مشهد الحاق شوند تا بعد از آن بتوان رعایت قوانین شهری را در آن الزامی کرد.
دهیار روستای همت‌آباد نیز گفت: این روستا کاملا به شهر چسبیده است و با فاصله کمتر از یک متر اخلاف فاحش در عرضه امتیازات و محرومیت از امتیازات وجود دارد. یک زمین، مجوز ساخت پنج طبقه دارد چون در طرح شهر مشهد قرار دارد و زمین بغل آن نیز به دلیل قرار گرفتن در روستا از این خدمات محروم است یک کوچه از خدمات آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، آموزش و پرورش، آسفالت، جمع آوری زباله و سایر خدمات شهری برخوردار است امام کوچه بعدی به دلیل واقع شدن در طرح روستایی فاقد این امکانات و خدمات است.
جلال تقوی افزود: در حال حاضر با بودجه اندک دهیاری در حد توان در حال خدمات رسانی به مردم محل هستیم در حالی که با وجود سر ریز جمعیت مشهد و وجود اتباع خارجی جمعیت این مناطق چند برابر آمارهای اعلام شده ‌است، آب آشامیدنی مورد نیاز مردم از چند حلقه چاه تامین می‌شود که بعد از کلرزنی بدون تصفیه در لولهها جاری می‌شود، سیستم دفع فاضلاب وجود ندارد، انشعابات غیر مجاز و نصب مستقیم پمپ بر روی لوله‌های اصلی نیز آن قدر زیاد است که کل جریان آبرسانی را مختل می‌کند و آب آن در طول شبانه روز دچار افت فشار و کمبود است همچنین شیوع اعتیاد و وجود معتادان متجاهر نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که این منطقه با آن دست به گریبان است.
وی ادامه داد: مسوولان، مساله عدم رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها را بهانه اصلی عدم الحاق این مناطق به شهر مشهد عنوان می‌کنند در حالی که تا زمانی که این مناطق به شهر مشهد الحاق نشده‌ است نمی‌توان مردم را مجبور به رعایت این الزامات کرد.
دهیار روستای همت آباد گفت: در منطقه بیش از 200 کارگاه ضایعات بی مجوز فعالیت می‌کنند که علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، برای زندگی روز مره مردم محل مثل عبور و مرور هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند در حالی که به دلیل نبود زمینه قانونی برای اجرای محدودیتها قادر به برخورد قانونی با آنها نیستیم و با یک گشت شبانه روزی برای کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز و پیشگیری از تجاوز به حریمهای عمومی تلاش می کنیم اما به دلیل وسعت کار موفقیت چندانی نداریم.
تقوی افزود: این منطقه با انبوه جمعیت متراکم فقط دارای یک پارک 500 متری است و هیچ گونه مکان عمومی ورزشی هم ندارد.
وی نیز متذکر شد تا زمانی که این روستاها به شکل رسمی و قانونی به شهر مشهد الحاق نشوند نمی‌توان با اتکای به مفاد قانونی جلوی تخلفات، به ویژه تخلفات ساخت و ساز را در آن گرفت.
کلانشهر مشهد دارای بیش از 3/5 میلیون نفر جمعیت است که از این میزان بیش از 1/5 میلیون نفر آن حاشیه نشین هستند.
برچسب‌ها
شهرداری مشهد شورای شهر مشهد وزارت کشور علی آباد شهرنشینی اسلام آباد ساماندهی معتادان متجاهر همت آباد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/264380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن