پیام خراسان

آخرين مطالب

آستان قدس محصول هفت هزار هکتار کلزای خراسان شمالی را خریداری می‌کند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: آستان قدس در نظر دارد محصول هفت هزار هکتار دانه روغنی کلزا در این استان را در سال آینده خریداری کند که بدین ترتیب نگرانی کشاورزان از بابت فرش برطرف شده است.

عبدالله یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کشاورزی قراردادی کلزا محصول با نرخ مصوب از کشاورزان خریداری می شود و بهره برداران بابت فروش محصول خود دغدغه و نگرانی ندارند.
وی افزود: تاکنون صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی استان تنها 10 درصد از محصولات تولیدی این استان را به صورت قراردادی از کشاورزان می خریدند و 90 درصد دیگر از طریق عرضه و تقاضا به فروش می‌رسید.
وی گفت: با توجه به اهمیت تولید دانه روغنی کلزا در کشور و بر اساس فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای دستیابی به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری آستان قدس رضوی اقدام به اجرای برنامه کشت قراردادی کلزا کرده است.
یوسفی افزود: در این برنامه با کشاورزان کلزا کار استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان قرارداد کشت کلزا منعقد می‌شود و در قبال انعقاد قرارداد تمامی هزینه‌های خرید بذر و بیمه محصول کلزا توسط آستان قدس رضوی پرداخت می‌شود و در نهایت در زمان برداشت محصول این هزینه‌ها از کشاورز دریافت می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این سیستم کشت قراردادی نسبت به اصلاح الگوی کشت نیز اقدام می‌شود در حقیقت یکی از وظایف و اهداف مهم کشت قراردادی محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی کشت است و تا زمانی که این برنامه به طور کامل محقق نشود دست‌یابی به اصلاح الگوی کشت دشوار خواهد بود.
یوسفی اظهار داشت: در گام اول وزارت جهادکشاورزی به دنبال کشاورزی قراردادی بوده که در این مرحله قرارداد کشت دانه روغنی کلزا و گندم در حال تدوین و اجرا است.
وی افزود: امیدوار هستیم با همکاری همه کشاورزانی که در امر کشت کلزا و کشت قراردادی مشارکت می کنند شاهد اصلاح الگوی کشت نیز باشیم.
وی اظهار داشت: تاریخ کشت کلزا تا پایان مهرماه است، در سال گذشته کشاورزان استان نسبت به کشت کلزا اقدام کرده که در انتها نسبت به خرید تضمینی این محصول به میزان سه هزار و 257 تن اقدام شد.
یوسفی افزود: در کشت قراردادی کلزا تعیین تعرفه خاص کشاورزی قراردادی است که در این تعرفه بیمه‌ای به منظور حمایت از دسترنج و تولید کشاورزان در مقابل خطرات احتمالی جوی مانند سرمازدگی، خشکسالی، سیل، توفان، تگرگ و خسارت پرندگان غرامت مناسبی پرداخت خواهد شد.
وی گفت: در تعرفه‌های قبلی حداکثر تعهد بیمه گر حدود 20 میلیون ریال بود که در این تعرفه جدید تعهد بیمه به حدود 120 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است و در مقابل افزایش تعهدات بیمه‌ای تعرفه بیمه نیز افزایش پیدا کرده و کشاورزان می‌توانند با انتخاب گزینه مناسب بیمه‌ای نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.
وی افزود: تعرفه بیمه عادی نیز در 2 طرح اصلی و الحاقی تدوین شده است و کشاورزان می‌توانند با حداقل هزینه نسبت به بیمه محصول خود اقدام کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: به طور کلی تعرفه بیمه کلزا سهم کشاورز در طرح عادی حدود یک میلیون و 700 هزار ریال و با تعهد 570 میلیون ریال است، در طرح بیمه فراگیر، تعرفه بیمه ای به مبلغ 6 میلیون و 510 هزار ریال بوده که تعهد آن به میزان 111.8 میلیون ریال تعیین شده است و امکان انتخاب گزینه های بالاتر تا تعهد 186 میلیون ریال نیز وجود دارد.
یوسفی افزود: همچنین با توجه به افزایش قیمت انواع بذور در بازار، به منظور کمک به کشاورزان بذور کلزا با قیمت یارانه‌ای و با حداقل قیمت در اختیار آنها قرار می‌گیرد به طوری که قیمت بذر بسته به نوع رقم از کیلویی 170 هزار ریال تا 640 هزار ریال متغیر است، همچنین میزان مصرف بذر در هکتار نیز تا پنج کیلوگرم است که با این وضعیت کشت کلزا برای کشاورزان با حداقل هزینه انجام خواهد شد.
وی گفت: همچنین به منظور کمک به کشاورزان کلزا کار طبق هماهنگی به عمل آمده با بانک کشاورزی بهره بردارانی که تمایل به کشت کلزا دارند و برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش به ازای هر هکتار حدود 60 میلیون ریال معرفی خواهند شد که این پرداخت خاص بوده و کارکرد حساب کشاورزان ملاک کار قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: به همه کشاورزان استان توصیه می‌شود به منظور بهبود تناوب زراعی و افزایش حاصلخیزی خاک نسبت به کشت کلزا در مزرعه اقدام کنند زیرا با این روش علاوه بر افزایش خود اتکایی کشور به تولید دانه‌های روغنی، شاهد افزایش کیفیت خاک و افزایش محصولات بعد از کشت کلزا هستیم همچنین بسیاری از علف های هرز که در مزرعه به سختی و با هزینه‌های زیاد باید کنترل شوند با انجام کشت کلزا به راحتی مبارزه می شود که نمونه آن وجود علف‌های هرز برگ باریک مانند جودره در مزارع استان است که با کشت کلزا به راحتی کنترل می‌شود.
یوسفی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با آستان قدس رضوی در سطح استانی و ملی انجام شده و در هر یک از مراکز خدمات، رابطین سازمان جهاد کشاورزی به عنوان نماینده آستان قدس رضوی هستند که با کشاورزان قرار داد می بندند.
وی افزود: به منظور موفقیت در اجرای طرح از کشاورزان درخواست می‌شود که در این قرارداد مشارکت کامل داشته باشند و تأکید می‌شود که حضور کشاورزان در این سیستم کشت قراردادی نیاز به شرایط خاصی ندارد و فقط در صورتی که کشاورزان مایل باشند نسبت به دریافت بذر و بیمه با هزینه آستان قدس رضوی اقدام کنند از آنها ضمانت‌های لازم اخذ می‌شود در غیر این صورت نیازی به ارائه مدارک ضمانتی نمی‌باشد.
یوسفی بر افزایش خریدهای قراردادی محصولات کشاورزی از سوی کارخانه ها و صنایع تبدیلی تاکید کرده و اظهار داشت: باید این مهم را در بین کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولید نهادینه سازی کنیم تا کشاورز با خیال آسوده محصولات خود را کشت کند.
وی افزود: هم اکنون کشاورزان این استان در کشت گندم آسوده خاطر هستند زیراکه دولت تمامی محصولات آنان را به صورت تضمینی خریداری می کند و چغندرکاران استان هم که برای فروش محصولات خود با کارخانه قند قرارداد می بندند، از بازار فروش محصول خود مطمئن هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید سایر محصولات کشاوزی استان از جمله گوجه فرنگی، پیاز، تولیدات علوفه ای نیز به صورت قراردادی کشت شود.
یوسفی اظهار داشت: در کشت قراردادی خیال کشاورز از فروش محصول آسوده است و همچنین صنایع و واحدهای تولیدی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون دغدغه فراهم می کنند.
وی با بیان اینکه در خصوص کشت محصولات کشاورزی قانون و الزامی وجود ندارد، افزود: کارشناسان تنها می توانند برای کشت محصول به کشاورز توصیه داشته باشند اما از این قشر می خواهیم که به سمت فروش قراردادی بروند زیراکه هر ساله از ناحیه نبود تقاضا، کمبود صنایع تبدیل و تکمیلی و پایین آمدن قیمت ها متضرر می شوند.
در سال زراعی جاری سه هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا از کشتزارهای استان برداشت شد که سرمای دیررس بهاره موجب افت 30 درصدی عملکرد این محصول شد.
چهار هزار و 500 هکتار کشتزار خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفته بود که پیش‌بینی شده بود افزون بر پنج هزار تن دانه روغنی از این سطح برداشت شود.
یوسفی ارزش تولیدات کشاورزی استان را بیش از 50 هزار ریال عنوان کرد و افزود: سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
از 93 واحد صنایع تبدیلی و غذایی در بخش کشاورزی خراسان شمالی حدود 50 درصد آن فعال، 25 درصد نیمه‌فعال و 25 درصد راکد هستند.
از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، 12 واحد مربوط به فراورده های لبنی، 9 واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، 11 مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، 34 واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد قند و 10 واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.
70 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابلیت ذخیره سازی، نگهداری و فراوری دارد.
سهم خراسان شمالی 6 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان 300 هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.
حدود 44 درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی بجنورد کلزا خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد