پیام خراسان

آخرين مطالب

/24 سپتامبر، روز جهانی دریانوردی/

کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی روز جهانی دریانوردی، سالانه در تاریخ 24 سپتامبر، به‌منظور نشان دادن سهم صنایع بین‌المللی دریایی در اقتصاد جهان، به‌ویژه کشتیرانی برگزار می‌شود. روز جهانی دریانوردی بر اهمیت ایمنی کشتیرانی، امنیت دریایی و محیط دریایی تمرکز دارد. مراسم این روز توسط سازمان ملل و از طریق سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برگزار می‌شود.

موضوع روز جهانی دریانوردی 2020، "کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار" است. علت این نام‌گذاری تمرکز بر فراهم کردن فرصتی برای افزایش آگاهی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) است. هدف از این موضوع، فراهم کردن انعطاف‌پذیری برای سازمان بین‌المللی دریانوردی و کشورهای عضو، همچنین برجسته کردن مباحث و چالش‌های بی‌شمار در تحقق برنامه توسعه پایدار 2030 است و فرصت‌های زیادی را برای برجسته کردن سهم قابل‌توجه حمل‌ونقل فراهم می‌کند. با توجه به بیماری همه‌گیر کووید- 19 انتظار می‌رود که این دهه، زمان تعیین‌کننده برای صنعت کشتیرانی و زندگی در کره زمین باشد.
سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌سوی آینده پایدار
چارچوب نظارتی سازمان بین‌المللی دریانوردی، تغییر در صنعت کشتیرانی به سمت آینده‌ای پایدار است. مهمترین اقدامات سازمان بین‌المللی دریانوردی شامل چالش‌های دیجیتالی شدن کشتیرانی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش زباله‌های دریایی، بهبود بهره‌وری کشتیرانی از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، کاهش گوگرد در سوخت کشتی‌ها، حفاظت از مناطق قطبی و افزایش مشارکت زنان در جامعه دریایی است.
صنعت کشتیرانی، اقتصاد جهان را پیش می‌برد، زیرا 90 درصد از تمام کالاها با کشتی حمل می‌شوند. کشتیرانی می‌تواندحمل‌ونقل ایمن‌تر و سازگار با محیط‌زیست شود، همچنین حمل بار از طریق دریا، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
بیماری همه‌گیر کووید- 19 همه را تحت تاثیر قرار داده است و سازمان بین‌المللی دریانوردی در تلاش است تا تاثیرات آن بر صنعت کشتیرانی و به‌ویژه دریانوردی را برطرف کند. در این دوران چالش‌برانگیز، توانایی خدمات حمل‌ونقل دریایی و دریانوردی برای تحویل کالاهای اساسی ازجمله تجهیزات پزشکی، غذا و سوخت برای پاسخگویی و عبور از این بحران، امری اساسی است. همه‌گیری نشان داده است که حمل‌ونقل، همچنان، کارگشای اصلی اقتصاد جهانی و در توسعه پایدار ضروری است.
لیم، رئیس سازمان جهانی دریانوردی اظهار کرد: بیماری همه‌گیر نشان داده است که اطمینان از عملکرد زنجیره‌های تامین جهانی و تسهیل عملکرد ایمن و کارآمد حمل‌ونقل دریایی بسیار مهم است. در این روزهای بحرانی، توانایی حمل‌ونقل و دریانوردی برای تحویل کالاهای حیاتی ازجمله تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، برای پاسخگویی به این بیماری همه‌گیر و درنهایت غلبه بر آن، بسیار مهم است.

پیام خراسان


آلودگی دریایی کشتی‌ها
صنعت کشتیرانی که مرتبط با حمل‌ونقل دریایی و باری است، از منابع موثر در آلودگی دریاست. با توجه به اینکه، بیش از 70 درصد از سیاره زمین را آب فراگرفته است، صنایع دریایی هرروز رونق بیشتری پیدا می‌کنند. با چنین رشد سریع صنعتی، سیستم زیست‌محیطی دریایی، موضوعات ناخواسته‌ای نظیر زباله‌های دریایی و اثرات آلودگی دریایی ایجاد می‌شود. زباله‌های دریایی و دیگر زباله‌های همراه آن به‌عنوان عامل اصلی آلودگی اقیانوس‌های جهان شناخته‌شده هستند.
برای نظارت بر اینکه صنعت کشتیرانی به قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند است، کمیته حفاظت از محیط‌زیست دریایی (MEPC) و گروه‌های مشابه تشکیل‌شده است. این گروه‌های زیست‌محیطی دریایی، نقش مهمی در کنترل و کاهش پسماندهای تولیدشده در اثر عملیات دریایی دارند. با پذیرش کنوانسیون بین‌المللی هنگ‌کنگ برای بازیافت ایمن و سالم کشتی‌ها در ماه مه 2009، بهبود چشمگیری در زمینه بازیافت کشتی و مدیریت پسماند مشاهده‌شده است.
کاهش ضایعات کشتی‌ها برای کاهش آلودگی دریایی
زباله‌های تولیدشده در کشتی‌ها شامل پلاستیک، پوشال و مواد بسته‌بندی، مواد تمیزکننده و پارچه، محصولات کاغذی، ضایعات محصولات غذایی، بقایای رنگ‌ها، حلال‌ها و مواد شیمیایی هستند که نقش اساسی در آلودگی محیط دارند. حداکثر تلاش برای کاهش و مدیریت زباله باید انجام شود تا محیط کار سالم و ایمن در داخل کشتی و همچنین حفظ اکوسیستم دریایی بدون آلودگی انجام شود. به‌منظور کاهش ضایعات، دریانوردان باید در کارآمدی عملیات کشتی و کاهش تولید زباله در کشتی‌ها نقش فعالی داشته باشند.
همه اپراتورهای دریایی باید سیستم مدیریت پسماند و زباله را با روش‌های مناسب انباشت و تفکیک برای انواع مختلف مواد زائد ازجمله پلاستیک، باتری، ضایعات محصولات غذایی، مواد زائد فلزی، مواد شیمیایی و غیره استفاده کنند. به عنوان مثال، برای کاهش حجم پلاستیک‌ها و سایر مواد زائد قابل فشرده‌سازی، باید از فشرده کننده‌ها به‌طور موثر استفاده شود و ضایعات غذا را نیز می‌توان در دریا خرد و تخلیه کرد.

پیام خراسان


بازیافت زباله در کشتی‌ها
بازیافت زباله، مفهوم جدیدی برای کاهش آلودگی دریایی است که در کشتی‌های دریایی به‌ویژه کشتی‌های تفریحی در حال اجراست. زباله تولیدشده از طریق کشتی‌های تفریحی، در مقایسه با زباله تولیدشده توسط عملیات مرسوم دریایی، چهار برابر بیشتر است.
برنامه‌ مدیریت پسماند باید بازیافت موثر زباله برای محیط بهتر در کشتی‌ها و تاسیسات دریایی ایجاد کند و برای به حداقل رساندن آلودگی دریایی کشتی‌های تفریحی، اقدامات ویژه‌ای انجام دهد. مواردی مانند رایانه، تلویزیون و موادی که موردنیاز یا قابل‌استفاده نیست باید در اختیار سازمان‌های ساحلی محلی قرار گیرند.
با توجه به شیوع بیماری کووید- 19 در سراسر جهان این روز در 24 سپتامبر 2020 در قالب یک رویداد آنلاین، جشن گرفته می‌شود.
منابع
latestnews.fresherslive.com
safety4sea.com
hellenicshippingnews.com
marineinsight.com
imo.org
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد