پیام خراسان

آخرين مطالب

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد

امکان ابداع و کارآفرینی در رشته علوم تربیتی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان نباید حتما منتظر درخواست استخدام یک سازمان باشند و می‌توانند با ایجاد کسب و کار به ارائه آموزش بپردازند.فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی باتوجه به توانمندی‌های خود می‌توانند فعالیت کنند، از اداره یک مهد کودک تا مدیریت یک دانشگاه.

داوود قرونه در برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع معرفی رشته دانشگاهی علوم تربیتی، اظهار کرد: شناخت داوطلبان از رشته‌های دانشگاهی و عدم تصمیم‌گیری بر اساس شنیده‌های ناقص و شایعات مسأله‌ای مهم و حائز اهمیت است. در موارد بسیاری دیده شده که داوطلبان پس از ورود به رشته انتخابی خود و شناخت آن متوجه می‌شوند که این رشته با روحیات آنها سازگار نیست و در این مواقع داوطلبان دچار سرخوردگی و حسرت می‌شوند. 
اهمیت شناخت آگاهانه و داشتن آینده نگری در انتخاب رشته
وی با تاکید بر اهمیت انتخاب آگاهانه در انتخاب رشته، افزود: تنها راه داشتن انتخاب آگاهانه این است که شناخت خود را نسبت به دانشگاه‌ها و رشته‌ها افزایش دهند، مانند استفاده از سایت دانشگاه‌ها، زیرا معمولا در سایت هر دانشگاه به معرفی موارد گفته شده می‌پردازند. داوطلبان می‌توانند گروه‌های درسی، درس‌های ارائه شده در هر رشته، رشته‌های ارائه شده و برنامه‌های دانشگاه را مطالعه کنند. لذا دانشجویان با استفاده از این مسیر می‌توانند از روند آموزشی دانشگاه اطلاعات لازم را کسب کنند و اطلاعات کافی و آینده‌نگری لازم را نسبت به رشته انتخابی خود کسب کنند. 
این استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، خاطرنشان کرد: در یک تعریف ساده رشته علوم تربیتی علمی است که به بحث آموزش می‌پردازد. برای مثال مبانی فلسفی آموزش و مکاتب آموزشی که وجود دارد. در ایران و در جهان مکاتب آموزشی مختلفی وجود دارد که به مباحثی مانند روش‌های آموزشی برای گروه‌ها و افراد و روش حاصل شدن این فرآیندهای آموزشی و نحوه ارائه این آموزش برای افراد مختلف می‌پردازد. آموزش دادن به یک دانش‌آموز ابتدایی با یک شاغل و بزرگسال متفاوت است. 
فرآیند آموزش باید متناسب با وضعیت افراد طراحی و برنامه ریزی شود
قرونه تشریح کرد: روش‌ها و تکنیک‌های مختلف آموزش در این رشته بررسی می‌شوند و مراحل آموزشی مختلفی را طی می‌کنند. ما در این رشته باید یک روش آموزشی طراحی و برنامه‌ریزی کنیم تا در مرحله اجرا نیز به خوبی انجام شود. فرایند آموزش از طراحی شروع و به ارزشیابی ختم می‌شود، بنابراین در آموزش دوره ابتدایی برای دانش‌آموزان یکسری از افراد به طراحی این آموزش پرداختند و بررسی کردند که دانش آموزان دوره ابتدایی باید چه چیزی را و بر اساس چه مبانی بیاموزند.
اهداف آموزش و پرورش بر اساس اهداف نظام حاکم بر کشور است
وی با اشاره به اینکه آموزش در هر کشور بر اساس اهداف نظام آموزشی و اهداف نظام کشور طراحی می‌شوند، اظهار کرد: رشته علوم تربیتی رشته‌ای است که موضوع بحث آن آموزش و تعلیم و تربیت است، که این تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند. دانشجویان این رشته توانمند می‌شوند تا بتوانند آموزش‌های رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها را به خوبی انجام دهند. بخش دیگر شامل آموزش‌های غیر رسمی مانند آموزش‌های سازمان‌ها تحت عنوان آموزش‌های ضمن خدمت یا آموزش‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی می‌شود.
آموزش‌های پنهان اثرگذاری بیشتری دارند
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: گروه دیگری از آموزش‌ها به نام آموزش‌های ضمنی یا پنهان هستند مانند آموزش‌هایی که از طریق فیلم‌ها، صدا و سیما و رسانه‌ها منتقل می‌شوند. امروزه گفته می‌شود که این نوع از آموزش که به صورت پنهان ارائه می‌شود اثرگذاری بیشتری دارد. برای مثال دانش آموزان دبیرستان مطالب درسی خود را در آموزش‌های رسمی می‌آموزند و به سرعت فراموش می‌کنند، اما فیلم‌ها را تا سال‌های طولانی به خاطر خواهند داشت و حتی ممکن است بر شخصیت فرد نیز تاثیر بگذارد. در چند سال اخیر رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی گرایش‌های مختلفی مانند مدیریت پیش‌دبستانی، تکنولوژی آموزش، آموزش کودکان استثنایی و... داشت و دانشجویان از ابتدا به مطالعه گرایش انتخابی خوب می‌پرداختند. اما از سال 1395 این گرایش‌ها تلفیق شده و عنوان علوم تربیتی را گرفته است و این گرایش‌ها به مقاطع تحصیلی بالاتر انتقال یافتند.
تنوع بالای گرایش‌های رشته علوم تربیتی در ارشد و دکتری
قرونه با اشاره به اینکه در مقطع دکتری و ارشد تنوع بسیار زیادی در گرایش‌های رشته علوم تربیتی وجود دارد، ادامه داد: این گرایش‌ها شامل رشته‌هایی مانند مدیریت آموزشی که به فعالیت‌هایی در حوزه مدیریت آموزش و پرورش، آموزش بهورزی، آموزش سازمانی که کار آموزش را در سازمان‌ها بررسی می‌کند، رشته برنامه‌ریزی درسی، رشته کودکان با نیازهای ویژه، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی و... می‌شود. عمده این رشته‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. رشته‌هایی که در حوزه علوم تربیتی ارائه می‌شود تنوع بسیار زیادی دارد و هم افرادی که علاقه‌مند به مباحث نظری هستند و هم افرادی که به مباحث تکنیکی و عملیاتی علاقه‌مندند، می‌توانند در این رشته تحصیل کنند.
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه محور تمام رشته‌ها علوم تربیتی آموزش است، خاطر نشان کرد: گرایش در مقطع کارشناسی حذف شده و تمامی داوطلبان با عنوان علوم تربیتی وارد این رشته می‌شوند. البته در ترم آخر زمینه‌هایی تحت عنوان تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، پیش‌دبستانی و دبستان و آموزش کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد که می‌توانند انتخاب کنند. دانشجویان 18 واحد درسی را در این زمینه‌های انتخابی خود می‌گذرانند ولی نهایتا مدرکی که دریافت می‌کنند تحت عنوان مدرک علوم تربیتی است.
سنخیت بالای رشته علوم تربیتی و روانشناسی با یکدیگر
وی در رابطه با محتوای آموزشی این رشته، افزود: در این رشته یکسری درس‌های پایه مانند مبانی تعلیم و تربیت، نظریه‌ها و تکنیک‌های تعلیم و تربیت و... ارائه می‌شود. همچنین درس‌های اصلی در حوزه روش‌ها و راهبردهای تدریس می‌گذرانند. یکسری درس‌هایی در حوزه روانشناسی مانند روانشناسی یادگیری، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و... که حدودا 20 واحد درسی را شامل می‌شود می‌گذرانند و همین مسأله باعث می‌شود رشته علوم تربیتی با رشته روانشناسی سنخیت پیدا کند. رشته علوم تربیتی از آموزه‌های رشته روانشناسی برای آموزش و تربیت کودکان استفاده می‌کند. همچنین درس‌هایی در زمینه مدیریتی، برنامه ریزی، تکنولوژی آموزشی، شناخت مسائل آموزشی و نظارت و راهنمایی در این رشته ارائه می‌شود. 
آموزش و پرورش مقصد شغلی دانشجویان فارغ التحصیل شده رشته علوم تربیتی
قرونه در ارتباط با فرصت‌های شغلی رشته علوم تربیتی، گفت: در شرایط حال حاضر جامعه مسأله اشتغال بسیار با اهمیت است. وضعیت بازار کار رشته علوم تربیتی به نسبت سایر رشته‌های مشابه، مناسب است. اگر دانشجویی به خوبی در این رشته مطالعه کرده و به آن علاقه‌مند باشد، فرصت‌های شغلی بسیاری برای وی وجود خواهد داشت. یکی از مراکز شغلی مقصد این رشته آموزش و پرورش است، هر ساله آموزش و پرورش آزمون‌های استخدامی را برگزار می‌کند که بخش بسیاری از دانشجویان این رشته در مقاطع مختلف جذب این سازمان می‌شوند. 
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: از آنجایی که دانشجویان این رشته اکثرا خانم هستند، بیشتر تمایل دارند که جذب آموزش و پرورش شوند و به عنوان معلم استخدام شوند. در هر جایی که آموزش وجود داشته باشد رشته علوم تربیتی کاربرد دارد. به طور خاص در سال‌های اخیر در سازمان‌های مختلف بخشی به نام آموزش کارکنان وجود دارد که برای ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به کارکنان آن سازمان است که بخشی از دانشجویان ما در این سازمان‌ها استخدام می‌شوند.
امکان ابداع و کارآفرینی در رشته علوم تربیتی
وی با تاکید بر اینکه امکان ایجاد کسب و کار آموزشی در این رشته وجود دارد، اظهار کرد: دانشجویان نباید حتما منتظر درخواست استخدام یک سازمان باشند و می‌توانند با ایجاد کسب و کار به ارائه آموزش بپردازند. ما نیازمند این هستیم که افراد با ابتکارات خود و اتکا به دانشی که در دانشگاه کسب می‌کنند به ارائه خدمات آموزشی نوین بپردازند. اشتغال و فعالیت در این حوزه از اداره یک مهد کودک تا مدیریت یک دانشگاه توسعه دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته باتوجه به توانمندی‌های خود می‌توانند فعالیت کنند. مخصوصا برای افرادی که از دانشگاه‌هایی برتر مانند دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شدند فرصت‌های شغلی بهتری را کسب می‌کنند. 
علوم تربیتی رشته‌ای ریشه دار در دانشگاه فردوسی مشهد
قرونه با اشاره به اینکه علوم تربیتی رشته‌ای ریشه‌دار در نظام آموزشی کشور است، گفت: اکثر دانشگاه‌های برتر کشور و حتی دانشگاه‌هایی که نسبتا جدید تاسیس شدند این رشته را ارائه می‌دهند. از نظر اعتبار دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌هایی هستند که اولویت اول هر داوطلب برای انتخاب این رشته هستند. در دانشگاه فردوسی مشهد از رشته‌های بسیار قدیمی است که از اوایل دهه 60 تاسیس شده است و در سال‌های مختلف به صورت مداوم و در مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو داشته است.
وی افزود: طبیعتا دانشگاه‌های تراز اول که نام برده شد، می‌توانند انتخاب اول داوطلبان باشند. انتخاب‌های بعدی باتوجه به شرایط داوطلب است و توصیه می‌شود که نزدیک به شهر خود باشند. از نظر بحث هزینه‌ای هم اگر بررسی شود، هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد دانشجویان دوره کارشناسی برابری می‌کند، لذا ابتدا دانشجویان دانشگاه‌های سطح یک، سپس دوره‌های نوبت دوم این دانشگاه‌ها و در انتها دانشگاه‌های شهرهای نزدیک را انتخاب کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور