پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشگاه و دفاع مقدس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- دفاع مقدس صحنه رشادت‌ها و جانفشانی‌های تمام آحاد کشور بود و دانشگاهیان نیز در این میان نقش پر رنگی داشتند و با توجه به توانایی‌های خود یا اسلحه بر دوش گرفتند و به طور مستقیم با دشمن رو به رو شدند و یا در سنگرهای مهندسی، تجهیزاتی را طراحی و ساختند که به دلیل تحریم در اختیار ما قرار نداشت.

بعد از جنگ تحمیلی نیز بازسازی مناطق مختلف کشور یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها به شمار رفت و استادان دانشگاه در کنار دانشجویان در طرح ها و پروژه های مختلف کشور حضور یافتند تا باری از دوش کشور بردارند و ایران را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهند.
آنان به خوبی می‌دانستند، یکی از راههای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان، دستیابی به علومی است که استفاده از آن امکان بازدارندگی دشمن از حمله به این کشور را در پی دارد.
کارنامه دانشگاه در زمان دفاع مقدس
رییس دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص گفت: دانشگاه‌های کشور و به ویژه این دانشگاه کارنامه بسیار خوبی در زمان دفاع مقدس ارائه کردند.
دکتر محمد کافی افزود: این دانشگاه در زمان آغاز هر عملیات شاهد اعزام صدها نفر از دانشجویان به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات این دانشگاه، حضور بیش از 150 دانشجوی شهید در جمع شهدای دفاع مقدس است.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی نیز شاهد حضور دانشجویان بسیار در جبران خرابی‌های زمان جنگ و تلاش در دوره سازندگی بودیم.
وی افزود: هم اکنون نیز دانشگاه‌ها همکاری بسیار نزدیک در حوزه‌های دفاعی دارند و تلاش می‌شود نقش دانشگاه‌ها در حفظ و حراست از کیان کشور پر رنگ باشد.
تغییر ستاد عملیات جنگ به ستاد تولید و فناوری
عضو هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در زمان جنگ تحمیلی دانشگاهیان در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا ‌کرده و طبق وظیفه خاصی که بر عهده آنها قرار می‌گرفت به انجام وظیفه می‌پرداختند. 
دکتر حسین انصاری افزود: اکنون نیز نزدیک 50 درصد اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه، طبق قانون جدید ایثارگری در این جایگاه قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس ستاد عملیات جنگ نقشی اساسی در پیروزی‌ها داشت و اینک مسوولیت دانشگاه شبیه نقش آن ستاد است با این تفاوت که باید نامش را ستاد عملیات تولید علم و فناوری گذاشت و در این ستاد، دانشگاه نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پس از جنگ تحمیلی دانشگاهیان سعی کردند قله های علمی را فتح کنند و حجم تولیدات علمی در کشور بیان کننده این مدعاست به گونه ای که ایران در این زمینه بین کشورهای خاورمیانه و جهان نیز می‌درخشد.
وی افزود: در حال حاضر نیز اعضای هیات علمی این دانشگاه درتلاشی جهاد گونه، با ارائه مقالات، تالیفات و رساله های تخصصی همانند زمان جنگ سعی در فعال نگاه داشتن ستاد عملیات علمی دارند و این، نقشی است که دانشگاه فردوسی مشهد برای خود تعریف کرده است.
شهید علم الهدی
رییس اداره امور ایثارگران دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: دانشجویان در زمان جنگ نقش پر رنگی در دفاع از کشور داشتند که می‌توان به حماسه هویزه و حضور شهید علم الهدی که یکی از دانش آموختگان این دانشگاه است، اشاره کرد.
محمد ساجدی افزود: همچنین از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه در دوران دفاع مقدس می‌توان به احداث پل بعثت در عملیات والفجر هشت و در قالب مشارکت جوانان این دانشگاه با جهاد سازندگی خراسان زیر نظر مهندس سید هاشم بنی هاشمی به عنوان یکی از شاهکارهای زمان جنگ اشاره کرد.
وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد همچنین به کمک صنایع دفاع خراسان رفتند و در تولید گلوله‌های خمپاره و سایر ملزومات مورد نیاز آن دوران در دفاع مقدس تاثیر گذاشتند.
رییس اداره امور ایثارگران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آن زمان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از هم منفک نشده بودند و بر همین اساس می‌توان به حضور دانشجویان پزشکی، پیرا پزشکی و پرستاری در بیمارستان‌های صحرایی و سایر اماکنی که کمک آنها مورد نیاز بود اشاره کرد.
وی افزود: از میان 153 دانشجوی شهید این دانشگاه، 149 نفر آنها در میدان نبرد حق علیه باطل و مابقی در جبهه مقاومت، دوران انقلاب، ترور ناجوانمردانه در منطقه سیستان و بلوچستان و حادثه منا به فیض شهادت رسیده‌اند.
ساجدی ادامه داد: همچنین حجت‌الاسلام حاج حسن محقر، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و استاد دانشکده الهیات، حجت‌الاسلام دکتر قاسم صادقی عضو هیات علمی دانشکده الهیات، مهندس سعید نشان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و دکتر سیف الله عبدالکریمی عضو هیات علمی دانشکده الهیات نیز در زمان دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
علم، قدرت می‌آورد
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت: در زمان دفاع مقدس حضور دانشجویان به صورت سازمان یافته در میان بخش‌های تخصصی جنگ مانند توپخانه، بهداری و مهندسی کاملا مشهود و تاثیرگذار بود.
سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده افزود: در روایات دینی آمده است که علم قدرت ایجاد می‌کند و به همین دلیل دشمنان این مرز و بوم از تلاش کشور در به دست آوردن علوم مختلف در حوزه‌هایی مانند هسته‌ای، نانو و فناوری مخالف هستند زیرا می دانند که ما به هر فناوری دست پیدا کنیم یک قدرت بازدارندگی نیز به دست آورده‌ایم.
وی ادامه داد: دانشمندان ما در مراکز تحقیقاتی و توسعه علمی، تلاش می کنند نمونه های علمی را پس از تولید با کمک صنعت به خط تولید برسانند که شاهد این مدعا در حوزه های پهپاد، موشکی و تسلیحات نظامی وجود دارد و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بستر این فعالیت‌ها هستند.
لزوم آشنایی نسل جوان با ارزش‌های انقلاب
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: از هر روشی که نسل جوان ما بتواند با ارزش های انقلاب آشنا شود، باید استفاده کنیم و یکی از این فعالیت‌ها که در حافظه تصویری مخاطبان جوان تأثیر می‌گذارد، به نمایش گذاشتن دستاوردها و تصاویر شهداست.
دکتر حمیدرضا طاهری افزود: به منظور ایجاد الگوی مناسب برای جوانان و به خصوص دانشجویان، سعی شده است به نقش پررنگ دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس و معرفی ایثارگران و شهدای دانشگاه پرداخته شود.
وی ادامه داد: امروزه داشتن الگوهای خوب و اثرگذار برای جوانان اهمیت بسیار دارد و ما الگویی بهتر از شهدا نمی‌توانیم پیدا کنیم زیرا اگر نگاهی به اوایل انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله داشته باشیم، متوجه می‌شویم که آنها بدون هیچ چشم‌داشتی، خالصانه جان خود را در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی فدا کردند و همین خلوص و ایثارگری است که تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها را نشان می‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در آن زمان جوانان به فرمان امام راحل، تکلیف خود را با حضور در جبهه و دفاع از میهن انجام دادند و اکنون نیز می‌توانند با درس خواندن، مسوولیت‌ پذیری در قبال جامعه و حل مسائل و مشکلات جامعه دِین خود را ادا کنند.
وی با اشاره به جلسه کمیته دانشگاهیان کنگره 18 هزار شهید استان خراسان رضوی افزود: نیاز است دانشنامه دانشجویان شهید تهیه شود زیرا فعالیت‌های علمی آنها منجر به ساخت پل بعثت و سایر نیازهای دفاعی کشور شد.
برچسب‌ها
محمد کافی جنگ تحمیلی دفاع مقدس مقاومت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفته دفاع مقدس دانشگاه فردوسی مشهد
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد