پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

روزانه 350 تا 400 تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: روزانه 350 تا 400 تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود، باید برای تصفیه این حجم فاضلاب به شدت آلوده تصفیه‌خانه‌ای ساخته شود تا آن را برابر استانداردهای محیط زیست تصفیه کند.

محمد علائی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای کشف‌رود اظهار کرد: روز دوشنبه 17 شهریور، مهندس رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی به اتفاق معاون استاندار، فرماندار مشهد و ریاست سازمان جهاد کشاورزی سرزده از کشف‌رود بازدید کردند.
وی افزود: روز شنبه 21 شهریور نیز جلسه ستاد تدبیر استان با موضوع کشف‌رود در دفتر استاندار با حضور همه اعضا برگزار شد. در ادامه پنج نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه 26 شهریور با جمعی از مدیران استان و شهردار مشهد از کشف‌رود بازدید کردند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با قدردانی از زحمات تمام افرادی که نجات و احیای کشف‌رود دغدغه آن‌ها است، بیان کرد: برای نجات و احیای کشف‌رود تصمیم‌های ارزنده و مبارکی گرفته شده و کارهای بزرگ و ماندگاری هم انجام شده، با این‌ همه راه نرفته و کارهای باقی‌مانده هم کم نیست.
علائی در خصوص تهدیدهای کشف‌رود گفت: در طول80 کیلومتر در شمال کلان‌شهر مشهد، از 5 کیلومتر غرب بلوار شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی تا10 کیلومتر بعد از خرمشهر در شرق، همه جا به حریم بستر کشف‌رود تجاوز شده بود و از کشف‌رود بزرگ جز جوی کوچکی با زهرابی بویناک و سمی، چیزی باقی نمانده بود.
وی با اشاره به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای ویژه و خطرناک در حریم و بستر رودخانه کشف‌رود تصریح کرد: از تصفیه‌خانه پرکندآباد در غرب تا چرمشهر، به طول60 کیلومتر، به کشف‌رود انواع فاضلاب‌های خام شهری، خانگی و صنعتی و بدتر از همه فاضلاب به شدت آلوده چرمشهر و پساب‌های بد تصفیه شده تخلیه می‌شده و می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کسانی در بستر تصرف شده کشف‌رود با فاضلاب‌های به شدت آلوده کشاورزی و صیفی، سبزی خوردن و میوه‌های سالادی تولید کرده و سلامت، بهداشت و امنیت غذایی خود، خانواده و مردم را تهدید می‌کردند.
علائی با اشاره به تخلیه فاضلاب‌های صنعتی توسط واحدهای صنعتی غیرمجاز و برپایی خانه‌های فساد در بستر تصرف شده کشف‌رود گفت: تمام این اتفاقات موجب شده بود که این رودخانه به کانونی از انواع بیماری‌ها و پشه سالک تبدیل شود.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته طرح نجات و احیای کشف‌رود اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای مطالعات جامع و کامل کشف‌رود را انجام داده و بر این مبنا حریم و بستر آن را در طول بیش از 180 کیلومتر تعیین و مساحت تجاوز به حریم و بستر و متجاوزان و کاربری غیرمجاز بستر تصرف شده را مشخص کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: با کمک استانداری، فرمانداری، دادستانی، نیروهای انتظامی و با پشتیبانی روزنامه‌ها و صدا و سیما طرح عظیم بازگشایی و رفع تصرف از بستر و حریم کشف‌رود به طول 80 کیلومتر بدون هیچ تبعیضی کاملا انجام و بستر کشف‌رود در 80 کیلومتر و سرشاخه‌های آن به طول 30 کیلومتر بازگشایی شده و در حد بستر آن دو جاده دسترسی ساخته شده است.
علائی ادامه داد: با این کار بزرگ و ماندگار دیگر در طول 110 کیلومتر هیچ تجاوزی به حریم و بستر کشف‌رود نمی‌شود و گروه‌های گشت و بازرسی کاملا از این رود زندگی‌ساز حفاظت می‌کنند. 
آزادسازی 300 هکتار از بستر کشف‌رود
وی اضافه کرد: از پل شاهنامه تا تصفیه‌خانه پرکندآباد کشف‌رود خشک و بازگشایی شده و هیچ مشکلی هم ندارد. همچنین از پرکندآباد تا کنار گذر شمالی، مساحت بستر آزاد شده کشف‌رود 300 هکتار است که این اراضی در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته تا در آن توتستان برای پرورش کرم ابریشم بهره ببرند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نهال‌کاری شهرداری مشهد در 270 هکتار کشف‌رود تصریح کرد: مقرر شده تا 30 هکتار باقی‌مانده را نیز نهال‌کاری کرده و از آن به درستی حفاظت کنند.
علائی از تهیه و تصویب طرح مدونی برای پل کنارگذر شمالی تا پس از چرمشهر در ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری استان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری فرماندار مشهد، شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری، سازمان جهاد کشاورزی و مردم منطقه اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کلان‌شهر مشهد خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب، پنج تصفیه‌خانه در کشف‌رود برای تصفیه فاضلاب خانگی مشهد ساخته، دو تصفیه خانه پرکند دو و آهنگ اسدی توان تصفیه حجم فاضلاب ورودی را ندارد و بد تصفیه می‌کند، باید این دو تصفیه‌خانه توسعه کمی ‌و کیفی پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: خوشبختانه سه تصفیه‌خانه پرکند یک، خین عرب و التیمور پساب با کیفیت عالی تولید می‌کنند. باید تصفیه‌خانه‌های فاضلاب طبرسی و چند تصفیه‌خانه دیگر هم ساخته شود.
ساخت تصفیه‌خانه استاندارد برای فاضلاب خام تا سال 1400
علائی با بیان اینکه روزانه 350 تا 400 تانکر فاضلاب خام در کشف‌رود تخلیه می‌شود، عنوان کرد: باید برای تصفیه این حجم فاضلاب به شدت آلوده تصفیه‌خانه‌ای ساخته شود تا آن را برابر استانداردهای محیط زیست تصفیه کند. مسئولیت این کار را شهرداری مشهد به عهده گرفته و شرکت آب منطقه‌ای نیز تخصیص فاضلاب تصفیه شده آن را به شهرداری داده است. برابر برنامه زمان‌بندی این تصفیه‌خانه تا خرداد سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: چرمشهر در شرق کشف‌رود فاضلاب‌های به شدت آلوده با عنصر سنگین تولید می‌کند. تصفیه‌خانه چرمشهر در حال ساخت است اما پیشرفت کار بسیار کند و غیرقابل قبول بوده که این تصفیه‌خانه باید هرچه زودتر ساخته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برای ارتقاء کمی و کیفی تصفیه‌خانه‌های پرکندآباد دو و النگ اسدی، ساخت تصفیه‌خانه‌های لازم برای کلان‌شهر مشهد، تامین آب شرب و بهداشت این کلان‌شهر در میان‌مدت توسط بخش‌های غیر دولتی، طرح و مدل مالی بسیار پخته و جامعی توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مشهد تهیه شد که به تصویب وزارت نیرو نیز رسیده است. برای جذب سرمایه گذار فراخوان داده شده و روند برگزاری مناقصه در دست انجام است.
اجرای طرح‌های فاضلاب استان نیازمند 691 میلیارد تومان اعتبار است
علائی با اشاره به درخواست‌های صورت گرفته از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال 1397 نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو مصوب کردند که اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مشهد 691 میلیارد تومان تامین شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، وی ادامه داد: وزیر نیرو با تصویب طرح‌های اعلام شده برای تامین اعتبار لازم نامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ارسال کردند، بنابراین لازم است هرچه زودتر جلسه‌ای با ریاست سازمان برنامه و بودجه و معاون ریاست جمهوری برای تامین اعتبار یاد شده برگزار شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت

مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود

واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها