پیام خراسان

آخرين مطالب

باغات قهرمانی که بر صورت سوخته باغداران خراسان شمالی لبخند نمی زنند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی این روزها پسته کاران خراسان شمالی از قیمت بسیار پایین پسته، وجود امراض، بالا بودن قیمت و یا کم بودن نهاده های کشاورزی، کمبود آب و یا شور و لب شور شدن آب به شدت گلایه مند هستند.

هر چند درآمدی که طی یک سال عاید باغدار می شود نسبت به سایر محصولات کشت شده بهتر است اما این میزان درآمد در ازای خسارتی که با باغ وارد می شود و باغدار طی یکی دو سال هیچ محصولی ندارد و یا از بابت زحمتی می کشد؛ ناچیز است.
خراسان شمالی یکی از استان های مستعد به لحاظ شرایط آب و هوایی در تولید پسته را دارد بطوریکه توانسته جایگاه خوبی نیز از زمان توسعه این باغات تاکنون کسب کند.
حال فصل برداشت این محصول از راه رسیده و پسته کارانی که منتظر بودند تا نتیجه دست رنج کار خود را ببیند ناراحت از آن هستند که پسته ها به چهره خسته و آفتاب سوخته آن ها لبخند نمی زند.

پیام خراسان


اجرای تعهد ارزی، دامن پسته را هم گرفت
عباس امینی باغدار سنخواستی دارای 50 هکتار باغ پسته است که در گفت و گو با ایسنا، گفت: همیشه پسته های تولیدی را صادر می کردم اما امسال به علت وجود مسائلی همچون تعهد ارزی نمی توانیم صادرات این محصول را داشته باشیم.
وی افزود: صادرات پسته در حال حاضر برای ما به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و در واقع مگر چقدر سود از بابت صادرات این محصول دست ما را می گیرد که ما یک مقدار از ارز را هم تحویل دولت دهیم؟
امینی ادامه داد: محصولات تولیدی را به یکی از متقاضی ها فروخته و وی امر صادرات آن را انجام می دهد.
قیمت پسته کمتر از سه سال گذشته
وی با گلایه از اینکه قیمت پسته طی امسال با توجه به هزینه های خیلی بالای تولید افزایش که نیافته به شدت نیز کاهش یافته است، اظهارکرد: قیمت هر کیلوگرم پسته طی امسال به 130 هزار تومان رسیده اما همین محصول را در سال گذشته 160 تا 170 و سه سال پیش با قیمت 220 تا 230 هزار تومان به فروش رساندیم.
این تولیدکننده نمونه پسته در خراسان شمالی در ادامه یکی دیگر از مهمترین مشکلات کود را تامین کود بیان کرد و گفت: کود را از بازار آزاد خریداری می کنیم و امسال به شدت با مشکل تامین کود مواجه شده ایم.
وی توضیح داد: قیمت کود هم کاهش یافته و هم اینکه با کمبود آن نیز مواجه هستیم.
امینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کود را با ارز دلار با قیمت 27 هزار تومان خریداری می کنیم آن گاه پسته را با قیمت 14 هزار تومان به فروش می رسانیم.
این تولیدکننده پسته که دارای ترمینال پسته در شهر سنخواست نیز است در ادامه تصریح کرد: سالانه حدود 400 تا 600 تن پسته وارد این واحد شده، فرآوری می شود و دوباره تحویل کشاورز می شود.
به گفته وی علاوه بر پسته های خراسان شمالی، پسته کاران خراسان رضوی نیز برای امر فرآوری پسته های خود را تحویل این مرکز می دهند.
امراض و حوادثی که باغدار را تا یکی دو سال بی محصول می کند
عرب زاده یکی دیگر از پسته کاران اسفراینی که دارای 15 هکتار باغ پسته است در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: قیمت پسته در مقابل قیمت سایر اجناس که به صورت نجومی افزایش یافته، تغییری نکرده است.
وی با اشاره به اینکه پسته های تولیدی را به صورت تر به یکی از دلال های مشهدی فروختم، افزود: هر کیلو پسته تر را با قیمت 38 هزار تومان به فروش رساندم اما طی سال گذشته و سال قبل تر از آن به علت سرمازدگی در باغ محصولی وجود نداشت و هر کیلوگرم پسته تر را در چهار سال گذشته با قیمت 25 هزار تومان به فروش رساندم.
عرب زاده ادامه داد: این تصور در میان مردم وجود دارد که درآمد زیادی عاید پسته کاران می شود اما باید به این موضوع توجه شود که بر اثر سرمازدگی ممکن است این باغدار طی یک تا دو سال که باغ وی متاثر از آن آسیب شده هیچ محصولی نداشته باشد.
وی تاکیدکرد: علاوه بر آن برخی از امراض و آفات نیز وجود دارد که سبب می شود تا کل باغ محصولی نداشته باشد و یا اینکه تا بیش از 50 درصد محصول آن ریزش کند که در این صورت خسارت های خیلی زیادی به باغدار وارد می شود.

پیام خراسان


برای تامین آب به شدت در مضیقه هستیم
این باغدار پسته در ادامه با بیان اینکه تامین آب برای باغات یکی از مشکلات اساسی ما است، گفت: به شدت دچار کمبود آب هستیم و برای زمستان که باغ پسته نیازند یخ آب است، مجبور هستیم تا در فصل بهار و تابستان صرفه جویی کنیم تا بتوانیم آب مورد نیاز فصل زمستان را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز خود را از چاه تامین می کنیم، گفت: اما باید تا مقدار مشخصی که شرکت آب منطقه ای مشخص کرده آب مصرف کنیم و اگر بیش از آن باشد، خسارت های خیلی سنگینی را برای ما می بندند که باید پرداخت کنیم.
عرب زاده به شور و لب شور شدن آب نیز اشاره کرد و گفت: خشکسالی های متمادی اتفاق افتاده در منطقه موجب شده تا سطح آب زیرزمینی کاهش یابد و آب به سوی شور شدن پیش رود.
وی تصریح کرد: هرچند که پسته گیاهی مقاوم به شوری و کم آبی است ولی شوری خیلی زیاد نیز موجب کاهش در تولید محصول می شود که اکنون با این مشکل نیز مواجه هستیم.
سرمازدگی باغات داغونمان کرده است/پسته کالای لوکس نیست
اسماعیلی از دیگر باغداران پسته اسفراینی که سطح زیر کشت باغش به 40 هکتار می رسد نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: آفتی به نام پسیل پسته موجب شده تا عملکرد تولید در این باغ تا 50 درصد کاهش یابد و از سوی دیگر سرمازدگی امسال و سال گذشته نیز داغونمان کرده است.
وی گفت: امسال به شدت برای مقابله با آفت پستیل نیاز به سم داشتیم اما پیگیری های خیلی زیادی شد تا این سم به دست ما برسد ولی با تاخیر رسید و همین امر نیز موجب شد تا به باغ خسارت های خیلی زیادی وارد شود.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و تحریم های اعمال شده و این موضوع که باید به تولید محصولات غیرنفتی تکیه داشته باشیم باید به این موضوع توجه شود که از پسته به عنوان یک محصول لوکس نگاه شود و حمایت های لازم از باغدار برای توسعه باغات و تولید هر چه بیشتر این محصول انجام شود.

پیام خراسان


وجود بیش از 4 هزار هکتار باغ پسته در خراسان شمالی
محمدعلی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: خراسان شمالی از لحاظ تولید پسته در کشور رتبه 13 را دارد و سطح زیرکشت این باغات در استان به چهار هزار و 834 هکتار می رسد.
به گفته وی بیشترین سطح زیرکشت باغات پسته در خراسان شمالی در شهرهای اسفراین و صفی آباد است.
شریکیان افزود: کیفیت پسته تولیدی در این استان آنقدر زیاد است که حتی برای این محصول برند نیز گرفته شده است.
وی تاکید کرد: برای توسعه باغات پسته در استان یک باغ مادری به مساحت هفت هکتار ایجاد شده که در آن ارقام تجاری احمدآقایی و اکبری کشت شده است که این باغ پیوندک مورد نیاز سایر باغ ها را تامین خواهد کرد.
شریکیان تصریح کرد: از سوی دیگر در این استان ایجاد باغ های سازگار یکی دیگر از نیازها بوده که این باغ نیز ایجاد شده و در آن باغ 22 رقم تجاری کشت و تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: باغات پسته در مقابل کم آبی و شوری قهرمان هستند و یکی از علل توسعه این باغات در این استان وجود چنین مشکلاتی بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/265546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی