پیام خراسان

آخرين مطالب

/23-27 سپتامبر؛ هفته جهانی نشاط در محیط کار/

"نشاط" ابزاری ارزشمند در توسعه سازمانی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی امروزه، در همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی اولویت و دغدغه خاطر مدیران و اعضاء سازمان جذب، نگهداری و آموزش نیروی انسانی و توجه به این عامل مهم و تأثیرگذار در روند فعالیت‌های سازمانی است و از طرفی، بقا و دوام هر سازمان به نیروی انسانی آن بستگی دارد. سازمان می‌تواند بر افزایش یا کاهش شادی و سلامت فیزیکی، روانی و هیجانی نیروهای خود و همچنین، بر میزان غیبت و تغییر آنها تأثیرگذار باشد.

ایجاد سازمانی شاد یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت در بلند مدت است
با توجه به چالش‌هایی که سازمان‎ها امروزه با آن مواجه هستند،‌ ایجاد سازمان شاد یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت در بلند مدت است. توجه به نیازهای روحی و جسمی کارکنان یکی از ملزومات اولیه توسعه انسانی برای نیل به مدارج کمال، سلامت جسمانی، نشاط جسمی و روانی و فضایل اخلاقی است. هنگامی که مدیران به دنبال تامین سلامت جسمانی و روانی زیردستان هستند و آنها را به این سو هدایت می‌کنند، باید مطمئن باشند که محیط روانی مطلوبی برای فعالیت شکل گرفته است.
شادی و نشاط از مهمترین و مؤثرترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در روند زندگی انسان است
زمانی افراد می‌توانند از استعدادها و توانایی‌های خود به خوبی استفاده کنند و از شغل خود رضایت داشته باشند که احساس شادی و نشاط کنند و از سلامت ذهنی و فیزیکی لازم برخوردار باشند. شادی و نشاط از مهمترین و مؤثرترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در روند زندگی انسان است و بدون آن‌ها زمینه فعالیت، خلاقیت، ابتکار، اختراع و زندگی سالم ایجاد نمی‌شود. بر اساس نظریه دیدگاه آرگایل شادی و نشاط یک پدیده و ویژگی در انسان است که سه مؤلفه اصلی (عاطفه مثبت، رضایت از زندگی و نبود احساسات منفی) دارد. حاصل شدن حالت شادی و نشاط وابسته به وجود عواطف مثبت مانند لذت، آرامش، اعتماد به خود، علاقه، شگفت‌زدگی، سرور، سر حال بودن و تهییج شدن، رضایت از زندگی و نیز نبود احساسات یا عواطف منفی مانند عصبانیت، اضطراب و افسردگی است.
در بهداشت روانی شادمانی عواطف مثبت را افزایش و عواطف منفی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر به افزایش رضایتمندی و در نتیجه بهره‌وری منجر می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده کارکنان خوشحال کارکنان مولد هستند.در مقابل ناخشنودی و عدم نشاط در محل کار باعث کاهش بهره‌وری خواهد شد.
نشاط از سویی عواطف مثبت پرسنل را افزایش می‌دهد و از طرفی باعث کاهش عواطف منفی آنان می‌شود و در نتیجه افزایش بهره‌وری را سبب می شود. نشاط برای همه افراد در همه فرهنگ‌ها مفهومی عام است؛ چراکه هر فردی جویای شادی و نشاط است. نشاط به رفاه و سلامت ذهنی یا رضایت از زندگی افراد مرتبط است. بنابراین نشاط در محل کار به رضایت زندگی و کار افراد یا رفاه و سلامت ذهنی درمحل کار اشاره دارد. نشاط در محل کار هم برای افراد و هم برای سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شادی ابزار ارزشمندی برای اصلاح شخصیت و عملکرد شغلی کارکنان است
شادی ابزار ارزشمندی برای اصلاح شخصیت و عملکرد شغلی کارکنان است. افراد شاد تحلیل رفتگی کمتر، فرسودگی عاطفی کمتر و غیبت کمتری دارند و احتمال کمتری وجود دارد که شغل خود را ترک کنند؛ همچنین، وجود نشاط در زندگی فردی و اجتماعی نگرش مثبت به زندگی، خود پنداری مثبت، تمایل بیشتر برای کمک به دیگران، برخورداری از شاخص‌های بالای زندگی، روابط اجتماعی متعادل، نگرش مطلوب و رضایت‌آمیز به خود و دیگران و در نهایت، عملکرد بهتر شغلی– تحصیلی و تصمیم‌گیری برای فرد و جامعه به همراه دارد.
ایجاد فضای تؤام با محبت، رابطه با دوستان، تجارب موفق و محیط کار و فضای فیزیکی مناسب می‌تواند در رشد عواطف و به ویژه نشاط مهم باشد. همچنین تمرین ورزشی و احساس موفقیت، روابط سالم در محیط کار، بها دادن به پرسنل و دخالت دادن آنها در امور مربوط به کار و سازمان می‌تواند در اثر بخشی عواطف مثبت اثرگذار باشد. افراد با خواسته‌ها و آرزوهایی به سازمان می‌پیوندند؛ هماهنگی و هم‌سویی سازمان با این آمال در افراد ایجاد نشاط می‌نماید این شادی و خوشنودی خود باعث نوآوری، خلاقیت در کار، افزایش میزان تولید و خدمات و وفاداری افراد به سازمان شده و از این رهیافت سازمان نیز از سلامت و پویایی برخوردار می‌شود.
شادی و نشاط ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان‌ها است
در پرتو شادی است که انسان می تواند خویش را بسازد و خود را برای آینده کاری و افراد موفق در محیط زندگی و اجتماع آماده کند. شادی و نشاط ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان‌ها است. در محیط بانشاط و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم‌تر خواهد بود. در محیط شاد، ذهن پویا، زبان گویا و استعداد شکوفا می‌شود.
پژوهش‌ها پیشنهاداتی برای ایجاد نشاط در محیط سازمانی ارائه می‌دهند:
1. مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد که توانایی کنترل عوامل محیطی اساسی‌ترین مؤلفه برای شادی است. بر این اساس استفاده از مدیریت مشارکتی به عنوان یک شیوه انگیزشی در سازمان‌ها بسیار مفید است که بر اساس آن افراد در تصمیم گیری‌هایی که بر سرنوشت‌شان مؤثر است، مشارکت می‌کنند.
2. با توجه به ارتباط مستقیم شادی در کار و عملکرد وظیفه‌ای، برای اینکه کارکنان بتوانند توانایی خود را به بهترین نحو بروز دهند باید میزان آزادی آنها در انجام کارهایشان افزایش یابد، بنابراین بهتر است تا حد امکان بوروکراسی در ادارات کاهش یابد.
3. آموزش چگونه شاد بودن در محیط کاری به کارکنان به منظور درک بهتر هدف و رسالت شرکت و به دنبال آن درک بهتر دیدگاه‌های مدیریتی مفید است.
4. با توجه به تأیید رابطه میان احساس مثبت و بهره‌وری (عملکرد کاری)، توصیه می‌شود از افراد و کارکنانی که عملکرد بهتری دارند، تقدیر شود. زیرا زمانی که افراد احساس قدردانی کنند، احساس بهتری درباره خود و کاری که انجام می‌دهند، خواهند داشت .
5. با توجه به اینکه شادی در کار از طریق افزایش تعهد کاری می‌تواند بر عملکرد کاری تأثیرگذار باشد، بنابراین، پیشنهاد می‌شود به کارکنانی که در امور مربوط به سازمان مشارکت می‌کنند پاداش داده شود.
6. با توجه به اینکه هر چقدر کار معنادارتر بوده و هدفمند باشد، دستیابی به شادی آسان‌تر است، سازمان باید به کارکنان خود اجازه دهد تا بیشتر در کار خود درگیر شده و به بهترین شکل کار روزمره خود را انجام دهند.
7. از آنجایی که ارائه ابزاری از سوی سازمان‌ها به کارمندان برای ایجاد محیط شاد به افزایش رضایت شغلی آنان کمک می‌کند، توصیه می‌شود سازمان‌ها با برگزاری مراسم مختلف و جشن‌ها به ایجاد چنین فضایی کمک کنند.
منابع :
*حجازی، م و دیگران. (1394). «بررسی تاثیر شادی در کار بر بهره‌وری نیروی انسانی». نشریه مدیریت بهره‌وری. شماره 33. صص: 92-77.
*طاهریان، ح و دیگران. (1393). «عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاه‌ها و تأثیر آن‌ها بر تولید علم». فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. شماره 72. صص:116-99.
*ملک زاده، غ. ر و دیگران. (1395). «بررسی عوامل تاثیرگذار بر نشاط کارکنان در محل کار». دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/266534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز