پیام خراسان

آخرين مطالب

شهرداری ها عوارض آلایندگی را خرج کارکنان خود کرده اند/صدها میلیارد تومان عوارض آلایندگی ها کجا خرج شده است ؟ سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پول صندوق محیط زیست که باید صرف کاهش آلایندگی ها می شد، صرف کارکنان شهرداری ها شده است و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز هیچ نظارتی بر این امر نداشته اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تصویب فوریت طرح حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی در مجلس خبر ناگواری بود که طی این روزها در حوزه محیط زیست به گوش رسید. محروم شدن محیط زیست کشور از منابع حداقلی برای احیای محیط زیست نمی تواند در این برهه زمانی که به شدت به آن نیاز دارد، خوشایند باشد.
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی، سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: طبق ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، آن دسته از صنایعی که از نگاه سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده شناخته می شوند، در انتهای سال زمانی که به اداره مالیات مراجعه می کنند، یک درصد فروش آن ها در طول سال نیز از آن ها اخذ می شود و به بهیاری ها و شهرداری ها پرداخت می شود.
او افزود: در سال 96 قانونی در مجلس تصویب شد و هم اکنون در شورای نگهبان قرار دارد که طبق آن 20 درصد این مبلغ باید به صندوق ملی محیط زیست، 40 درصد وزارت کشور و 40 درصد نیز به وزارت راه اختصاص پیدا کند. این مصوبه در سال آینده عملی خواهد شد. مجلس دهم و دولت به توافق رسیدند تا سهم صندوق ملی محیط زیست به 35 درصد ارتقا یابد. 
این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: این افزایش برای آن بود که صندوق ملی محیط زیست بتواند وام هایی به صنایعی که آلاینده هستند اعطا کند تا از این وام برای کاهش آلایندگی های خود استفاده کنند. در گذشته اگر پالایشگاه تهران آلاینده تلقی می شد، یک درصد فروش آن به شهرداری منطقه باقرشهر اهدا می شد.
تجریشی ادامه داد: این پول صرف کارکنان شهرداری ها می شده و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز هیچ نظارتی بر این امر نداشته است. اگر بخواهیم عملکرد سال 98 این حوزه را بدانیم که چندین هزار میلیارد تومان کجا صرف شده است هیچ سندی وجود ندارد. در سال 99 در 6 ماه نخست تا این لحظه 200 میلیارد تومان وارد صندوق شده است و صندوق ملی محیط زیست نیز 650 میلیارد تومان پروژه با وزارت صمت و بخش خصوصی تعریف کرده است.
وی افزود: کارخانه های ما امروز به صورت جدی مشکل پساب دارند و 80 درصد کارخانه های دارای آلاینده مشکل فاضلاب دارند و بسیاری از آن ها نیز عنوان کرده اند که اگر برای مثال به آن ها یک وام دو میلیارد تومانی داده شود می توانند آلایندگی خود را برطرف کنند. متاسفانه در جنوب تهران شاهد هستیم که پساب های همین مجموعه ها به برخی زمین های کشاورزی سرازیر می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: این فرصت توسط حاکمیت ایجاد شده است تا با اعطای وام به این مجموعه ها آلایندگی ها به حداقل برسد. باید توجه داشته باشیم که این آلایندگی می تواند وارد چرخه تغذیه، هوا و محیط زیست ما شود و خسارات جبران ناپذیری وارد کند. امروزه فقط 125 کوره آجرپزی در اصفهان داریم که آن ها را شناسایی کردیم که با اعطای وام 100 میلیون تومانی به آن ها مشکل آلایندگی آن ها حل می شود.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به پای کار آوردن دستگاه های مختلف و دانشگاه ها برای ارائه طرح برای برطرف کردن آلایندگی این مجموعه ها گفت: ما به دنبال طرح های اجرایی هستیم و به آن ها از طریق بانک وام خواهیم داد. این امر هم اشتغال ایجاد می کند و هم به شرکت های دانش بنیان کمک می کند و هم هزینه ای که از آلودگی صنایع گرفته می شود صرف برطرف شدن آلودگی خواهد شد. 
تجریشی اظهار کرد: این مقوله بسیاری بدی است که پولی که باید صرف کاهش آلاینده ها شود، صرف کارکنان شهرداری شود. در عسلویه و سیرجان سالانه صدها میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت می شود. هیچکدام از این مناطق یک زمین ورزشی مناسب ندارند و اقدامی برای بهبود وضعیت محیط زیست آن ها انجام نشده است. امروز مجلس یازدهم می گوید گذشتگان اشتباه کرده اند و باید عوارض آلایندگی بار دیگر به دست شهرداری ها برسد.
وی افزود: برخی از این افرادی که امروز در مجلس این طرح را دنبال می کنند در گذشته به ما گفته بودند که شهر ما محل دفن پسماند ندارد و به ما وام بدهید که ما محل دفن پسماند ایجاد کنیم. هیچکس نپرسیده است که چرا شهرهای مختلف سال ها عوارض آلایندگی پرداخت کرده اند پس چرا محل دفن پسماند ندارند؟ نیاز است این پول امروز وارد صندوق ملی محیط زیست شود تا در راستای کاهش آلاینده ها هزینه شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر شوراهای شهر از شهرداری ها بخواهند که عوارض آلایندگی را کجا هزینه کرده اید هیچکدام از آن ها جوابی ندارند. صندوق ملی محیط زیست هیات امنا دارد و چند وزیر بر آن نظارت می کنند و می تواند گزارش ارائه دهد.
وی در پایان تاکید کرد: این عوارض هر سه ماه به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود و اولین پرداختی در تیرماه رقم خورده است. در مرداد ماه از خزانه این پول به صندوق ملی محیط زیست رسیده است و در شهریورماه نیز صندوق پول را به بانک ملی داده است تا وام ها را پرداخت کند. در این عرصه مکانیزم بانک حاکم است و تضمین های لازم نیز از طرف مقابل اخذ می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/267017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان