پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی:

جرم اول زندان مرکزی مشهد، سرقت است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در پاسخ به ایسنا، گفت: در این دوران کرونایی، سرقت فراوان شده است، به‌طوری‌که جرم اول زندان مرکزی مشهد، سرقت است.

اسماعیل رحمانی کلاکوب، امروز 8 مهر، در نشست خبری که در محل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، در پاسخ به این سوال ایسنا که «درحال حاضر باتوجه به مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا در جامعه، چه جرایمی افزایش پیدا کرده است؟»، اظهار کرد: یکی از آثار مخرب کرونا بر جامعه، اقتصاد است. در این مدت، سرقت‌های متعددی رخ داده است. عمل سرقت فراوان شده است. به‌طوری‌که جرم اول زندانیان زندان مرکزی مشهد، سرقت است.
وی با بیان اینکه «آمار زندانیان سرقت در زندان، حرف اول را می‌زند»، افزود: این مسأله ناشی از فشارهای اقتصادی است. باید راهکار پیدا کنیم. علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، کمک‌های مردم به یکدیگر، رزمایش کمک‌های مومنانه و رونق صنعت نیز می‌تواند راهگشا باشد. در این مدت بارها دستگاه قضا به نوبه خود مانع از تعطیلی صنایع شده است.
سرپرست دادسرای ناحیه 6 مشهد با بیان اینکه «دفاع از حقوق شهروندی از دستورکارهای دادگاه انقلاب است»، عنوان کرد: یکی از مولفه‌های حکومت دینی پاسخ به مردم است. همچنین شفافیت و پاسخگویی نیز از ویژگی‌های حکومت دینی است. آخرین تصمیمی که درخصوص سرقت‌ از بانک و یا سرقتی که توام با کشیدن سلاح است گرفته شده این است که کسی که چنین جنایتی را انجام می‌دهد، جرم آن محاربه است. براساس قانون 279 ، مجازات محاربه قطع دست و پا، تبعید و اعدام است. کسی که به خود اجازه می‌دهد با اسلحه به مردم حمله کند، محاربه کرده است. کشیدن سلاح به روی مردم به قصد مال و جان، محاربه است. ما کسی که این کار را انجام دهد، به جرم محاربه دستگیر می‌کنیم.
کلینیک‌های دامپزشکی از سطح شهر خارج می‌شوند
رحمانی کلاکوب با اشاره به اینکه «یکی از موارد حقوق شهروندی و عامه مردم برخورد با معضل سگ‌گردانی در شهر است»، بیان کرد: متاسفانه عده‌ای به دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند. فراوانی کلینیک‌های دامپزشکی در سطح شهر یک نوع رواج این فرهنگ است. ما به دنبال این هستیم که با راهکارهای قانونی این کلینیک‌ها را از سطح شهر خارج کنیم و اجازه ندهیم افراد با آوردن سگ در سطح شهر و محل‌های عمومی مخل آسایش و امنیت مردم شوند. این کار مخل حقوق حیوانات نیز است. جای سگ در سطح شهر نیست بلکه این حیوانات باید با هم‌نوعان خود در محیط خاص خود یعنی بیابان‌ها زندگی کند. ما این رسیدگی به این کار را از حیث حقوق عامه در دستور کار قرار دادیم.
طلاق و اعتیاد دست‌پخت دشمن است/شروع اکثر روابط نامشروع از تورهای گردشگری است
وی با بیان اینکه «پشتوانه اصلی انقلاب ما مردم هستند»، خاطرنشان کرد: در سطح شهر شاهد طلاق‌ و اعتیاد بسیار زیاد هستیم که این دست‌پخت دشمن است. دشمن و ضد انقلاب به دنبال شیوع مشروبات الکی و فساد اخلاقی بین جوانان است. یک‌عده افرادی که فاقد صلاحیت هستند، جوانان ما را در قالب تور گردشگری، کوهنوردی و توریستی به طبیعت و تفرجگاه‌های خلوت می‌برند که موجبات فساد و انحطاط جوانان ما را فراهم می‌کنند. براساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، شروع اکثر روابط نامشروع از تورهای گردشگری بوده که منجر به جدایی زن و شوهرها شده است. باتوجه به این موضوع ما به این مسأله ورود پیدا کردیم و اقداماتی را انجام دادیم.
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به اینکه «برگزاری تور دو نگرانی را در پی دارد»، تاکید کرد: یکی از این نگرانی‌ها، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تور است که به‌نوعی تهدید برای سلامت عمومی است. ستاد کرونا این موضوع را به ما اعلام کرد و ما نیز از برگزاری تورهایی که بهداشت در آن رعایت نمی‌شود، جلوگیری کردیم. در حال حاضر که با عدم‌ممنوعیت برگزاری تورها مواجه هستیم، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تورهای قانونی مد نظر است. در صورت رعایت نکات بهداشتی تورها بازگشایی می‌شوند. اگر گزارشی مبنی بر عدم رعایت نکات بهداشتی به دست ما برسد، قطعا برخورد خواهیم کرد.
رحمانی کلاکوب با بیان اینکه «نگرانی دوم ما اختلاط در تورهاست»، تشریح کرد: آیا می‌توان تور را حتی به صورت قانونی مختلط برگزار کرد؟ در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، اکثر برگزارکنندگان این تورها فاقد صلاحیت اخلاقی بودند. برگزارکنندگان خود دارای آسیب‌های اجتماعی و گاها دارای سابقه ضداخلاقیات هستند. ما از این حیث مانع برگزاری این‌گونه تورها شدیم. اگر توری بخواهد برگزار شود، باید با مجوز باشد. این مجوز باید از آژانس‌ها گرفته شود و آن‌ها نیز باید مجوز تور را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کنند. بعد از گرفتن این مجوز می‌توانند تورهای گردشگری برگزار کنند که موجبات فساد را ایجاد نکند. ما نمی‌پذیریم که یک اتوبوس 30 یا 40 نفر دختر و پسر با پوشش نامناسب در کنار هم در دل طبیعت حضور پیدا کنند. به نظر ما برگزاری چنین توری موجبات فساد و از بین رفتن عفت عمومی می‌شود. برگزاری چنین تورهایی سبب نارضایتی اجتماعی می‌شود. اکثر کسانی که در تفرجگاه‌ها هستند از بدحجابی، هنجارشکنی و بی‌اخلاقی در این تورها به ما شکایت می‌کنند. درخواست آنها برخورد جدی دستگاه قضا با این افراد است. ما مطالبات برحق مردم را پاسخ می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه «دادسرای ناحیه هفت مشهد مختص به تخلفات در فضای مجازی است»، گفت: برنامه‌های خاصی در این زمینه داریم که در حال پیاده‌کردن آن هستیم. در این خصوص تعدادی پرونده تشکیل شده است. یکی از این پرونده‌ها برای فردی به نام خالد است که افراد را به روابط ناسالم و غیراخلاقی تشویق می‌کند. در این پرونده به دلیل اینکه شاکی خصوصی داشت، ورود پیدا کردیم. ما به سمت شناسایی افراد و عوامل این پرونده رفته و آنها را دستگیر کردیم.
سرپرست دادسرای ناحیه 6 مشهد با بیان اینکه «محلی برای نگهداری سگ‌ها در یکی از جاده‌های فرعی مشهد به نیشابور، تدارک دیده شده است»، عنوان کرد: وظیفه نگهداری حیواناتی همچون سگ و چهارپا، جمع‌آوری و منع از نگهداری آن‌ها وظیفه شهرداری است. در حال حاضر همان رویه‌ای که در زمان دادستانی آقای صادقی وجود داشت، در حال انجام است. مجلس در این خصوص طرحی را آماده کرد اما به سرانجام نرسید. ماده 318 قانون تعزیرات نیز به این موضوع رسیدگی می‌کند. به نظر من آسایش کسی که برای تفریح در بوستان آماده می‌شود، با دیدن سگ و امثال آن از بین می‌رود. سگ‌گردانی در سطح شهر از مصادیق اختلال نظم و بهداشت عمومی است. در قرآن حیوانی مثل سگ نجس اعلام شده است. نگهداری سگ در مکان‌های عمومی و مشاع نباید انجام شود. یکی از موارد تهدید بهداشت عمومی، گسترش کلینیک‌های دامپزشکی در مناطق مسکونی است. نگهداری از سگ در مناطق مسکونی کراهت دارد. سگ بیمار به کلینیک دامپزشکی سطح شهر می‌برند که این کار احتمال شیوع بیماری بین انسان و حیوان را بیشتر می‌کند. گشت مشترکی بین نیروی انتظامی و شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌هایی که مخل آسایش می‌شوند، ایجاد شده است.
رحمانی کلاکوب در پاسخ به این سوال که «ممانعت از برگزاری تورهای مختلط کشوری است و یا تنها در مشهد انجام می‌شود؟»، خاطرنشان کرد: قانون مختص یک قسمت از کشور نیست. قلمروی اجرای قانون، در کل کشور است. اصل قانون باید در کل کشور انجام شود. شاید در برخی از استان‌ها و شهرها قانون به هر دلیلی انجام نشود. ممکن است قانون در بعضی از مناطق با شدت انجام شود. براساس ماده 639 قانون مجازات اسلامی کسی که مردم را به فساد تشویق و یا دعوت کند، به یک تا 10 سال حبس محکوم می‌شود. کسی که خود مشکلات اجتماعی زیادی دارد، در فضای مجازی تبلیغ به برگزاری تور مختلط می‌کند. این فرد دعوت می‌کند که جنس مخالف خود را با خود بیاورید. این افراد، جوان‌هارا به مکان‌هایی دور از چشم نیروی انتظامی، می‌برند. این افراد جوان‌های مردم را به رقص و مشروبات الکی دعوت می‌کند. ما از خود این افراد مستندات داریم و با آنها برخورد می‌کنیم. امیدواریم این دغدغه را مسئولان دیگر نیز داشته باشند. ما مطالبه‌گری مردم را پاسخ دادیم. اگر دادستان هر استان و شهرستان به این نتیجه برسد که خروجی تور گردشگری فساد است، باید از برگزاری آن جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه «پارتی‌های شبانه و مراسم‌های لهو و لعب در منطقه شاهنامه و جاده قدیم برگزاری می‌شود»، عنوان کرد: باغ ویلاهایی در حاشیه شهر هستند که بعضا پارتی‌های شبانه و مراسم‌های لهو و لعب در آن‌ها تشکیل می‌شود. در این خصوص پرونده‌هایی تشکیل شده و با آن‌ها برخورد کردیم. مالکان باغی که مکان خود را برای مراسم لهو و لعب در اختیار قرار می‌دهند، نیز دستگیر می‌شوند. به مالکان این چنین باغ‌هایی هشدار می‌دهیم که اگر باغ خود را برای مراسم این چنینی اجاره بدهند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. دی‌جی و مسئول برگزاری این مراسم نیز دستگیر می‌شود. الحمدالله شاهد کاهش چشمگیر این چنین مراسم‌هایی هستیم. در گذشته چنین مراسم‌هایی زیاد بود. مردم اگر اخباری در خصوص برگزاری چنین مراسم‌هایی داشتند، به ما اعلام کنند.
سرپرست دادسرای ناحیه 6 مشهد با اشاره به اینکه «یکی دیگر از معضلات ما در حاشیه شهر، سلاح‌های شکاری و گرم است»، تاکید کرد: تاکنون سلاح‌های زیادی در حاشیه شهر کشف شده است. در بین سلاح‌های کشف شده، سلاح وینچستر بوده است.یکی از موضوعات ما در مناطق بالای شهر، عفاف و حجاب و کافه‌های سطح شهر است. کافه‌ها کسب درآمد می‌کنند اما باید مواظب ارزش‌های انقلاب باشند. دیده شده که پیش‌بینی می‌شود عده قلیلی که هنجارشکن هستند، به ارزش‌های انقلاب پایبند شوند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/267149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد