پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

دست گردشگری خراسان شمالی زیر منگنه کرونا/ 40 میلیارد ضرر در 7 ماه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- صنعت گردشگری خراسان شمالی با شیوع کرونا با ضررهای جدی مواجه شد به نحوی که بسیاری از بوم گردی‌ها و یا آژانس‌های مسافرتی تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند.

خبرگزاری مهر _ گروه استان‌ها، با شیوع کرونا گردشگری در دنیا تعطیل شد. بر همین منوال کشور نیز با تعطیلی این حوزه رو به رو شد. خراسان شمالی نیز که جزو استان‌هایی با جاذبه‌های گردشگری بالاست با تعطیلی گسترده مواجه گشت که از این رو آسیب‌های فراوانی به مشاغل خرد و کلان وارد آمد.
حدود 7 ماه است که هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های استان تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند. پارک‌های تفریحی بابا امان و بش قارداش بجنورد که جزو پارک‌های مطرح در شرق کشور هستند، همچنان تعطیل‌اند که این تعطیلی ضررهای مالی بسیاری به بار آورده است.
نیمی از ظرفیت هتل نیز پر نمی‌شود
بهنام صاحب یکی از هتل‌های بجنورد است که در این مدت با ضرر فراوانی مواجه شده. این هتل دار در گفتگو با مهر اظهار کرد: از اسفند سال گذشته که کرونا به کشور وارد شد هتل ما به کل تعطیل شد؛ ابتدا با جو روانی که در کشور وجود داشت خودمان نیز راغب به فعالیت نبودیم اما پس از مدتی این مسئله فروکش کرد و به فکر بازگشایی افتادیم.
وی افزود: در عید نوروز و پس از آن قانون به ما اجازه فعالیت نمی‌داد و از این رو همچنان تعطیل بودیم.
بهنام با تاکید بر اینکه اکنون هتلش با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کند، گفت: به دلیل کاهش مسافرت‌ها همین نیم ظرفیت نیز اکثر مواقع خالی است و در کل با ضررهای فراوانی مواجه شده‌ایم.
این هتل دار بجنوردی تصریح کرد: کارکنان هتل را نمی‌توانیم به راحتی اخراج کنیم و باید حقوقشان را پرداخت کنیم اما سعی کرده‌ایم به نحوی که به کسی آسیب نرسد ساعت فعالیتشان را کاهش دهیم تا حقوق کمتری پرداخت کنیم.
ماهیت سفره خانه‌ها تهدید می‌شود
سفره خانه‌ها نیز که در بجنورد رو به رشد است و مشاغل فراوانی را به وجود آورده در ابتدا با تعطیلی رو به رو شدند اما پیوسته محدودیت‌ها کاهش یافت و اینک به روند نسبتاً عادی خود بازگشته‌اند. با این حال صاحب یکی از سفره خانه‌های بجنورد در گفتگو با مهر نسبت به کاهش مشتری‌ها در قیاس با پیش از کرونا اشاره داشت و در این خصوص گفت: هر چند اکنون روند متعادل شده اما باز هم به نسبت گذشته با فروش کمتری مواجه هستیم.
وی افزود: سفره خانه ماهیتش به نشستن در فضا و میل غذا است اما اکنون باید غذای بیرون بر ارائه دهیم که این ماجرا فروش را کاهش داده البته همواره خود را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم دانسته‌ایم.

پیام خراسان


بوم گردی‌ها نیز از دیگر مواردی است که با ضررهای نسبتاً سنگین مواجه شدند. با کاهش شدید مسافرت‌ها بوم گردی‌های خراسان شمالی که نقش مهمی در جذب سرمایه به استان داشتند به حالت تعطیل در آمدند.
صنایع دستی نیز آسیب دیدند
صاحب یکی از بوم گردی‌های اطراف بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هرچند در بوم گردی خود زندگی می‌کنیم و هزینه‌هایی مانند کارگر و اجاره محل نداریم، اما کرونا باعث شد درآمدمان به صفر برسد.
وی افزود: از سوی دیگر حضور گردشگر در روستا باعث می‌شد دیگر مشاغل مانند صنایع دستی نیز بازار خوبی داشته باشند که اکنون این موارد نیز آسیب دیدند.
وی در انتها با تاکید بر اینکه اکنون بوم گردی‌ها فعال هستند، بیان کرد: در روستاها شیوع کرونا کمتر است و در محل پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم اما مردم نسبت به گذشته کمتر به سفر می‌روند.
40 میلیارد ضرر در 7 ماه / ‏‬ فرصت مناسب خراسان شمالی در پسا کرونا
حبیب یزدان پناه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با مهر بیان داشت: به حوزه گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌های سنتی و رستوران‌های بین شهری استان 40 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
وی افزود: اکنون 26 آژانس مسافرتی در استان داریم که 3 آژانس مرخصی گرفته‌اند و به دلیل شرایط کرونا برای دادن مرخصی سخت‌گیری نمی‌کنیم.
یزدان پناه تعداد بوم گردی‌های فعال استان را 36 مورد اعلام کرد و گفت: 15 بوم گردی دیگر در حال ساخت است که تا پایان سال 5 مورد آن به بهره برداری می‌رسد.

پیام خراسان


یزدان پناه تصریح کرد: بوم گردی‌ها باعث توسعه روستاها، افزایش ماندگاری خانواده‌ها در روستا، فروش صنایع دستی و رونق بازار روستا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به ضررهای هنگفت هتل‌های استان در دوران کرونا بیان کرد: بوم گردی‌ها در کرونا آسیب کمتری دیدند زیرا کارکنان و افراد حاضر در آن عموماً از یک خانواده هستند و در آن محل مشغول زندگی اند .
وی با اشاره به رشد بوم گردی‌ها در روستاهای استان افزود: اکنون اکثر روستاهای شاخص استان بوم گردی‌های مناسبی دارند که زمینه را برای حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت فراهم می‌کنند.
یزدان پناه در ادامه به رشد تقاضای سفر در پس از کرونا اشاره کرد و گفت: این یک فرصت برای ماست تا بتوانیم خود را به توریست‌ها معرفی کنیم.
ضرر 11 میلیاردی واحدهای اقامتی اسفراین
عبدالله سهرابی، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسفراین نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: واحدهای اقامتی شهرستان اسفراین در 6 ماهه نخست سال جاری 1 میلیارد و100 میلیون تومان به دلیل شیوع کرونا دچار خسارت شده‌اند.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسفراین ادامه داد: با توجه به شیوع موج سوم کرونا ، برنامه‌ریزی‌های روز جهانی گردشگری به گستردگی سال‌های قبل نیست.
وی بابیان اینکه در سال جاری زنگ مهر و گردشگری در مدارس نواخته نخواهد شد افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما بحث آموزش است که کارشناسان گردشگری ما با اعزام به مدارس مسائل حوزه گردشگری را برای دانش آموزان تشریح می‌کنند.

پیام خراسان


سهرابی با اشاره به اینکه شعار سازمان جهانی گردشگری در سال جاری «گردشگری و توسعه روستایی» است، تصریح کرد: میراث فرهنگی و گردشگری اسفراین نیز دوره آموزشی مجازی و رایگانی تحت عنوان «آشنایی جوامع محلی با گردشگری» برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و عموم مردم در نظر گرفته‌ایم.
ابوالفضل اسماعیلی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در خصوص شرایط شهرستان شیروان، به عنوان دیگر قطب گردشگری استان بیان کرد: صنعت گردشگری شیروان از کرونا 8 میلیارد ریال خسارت دیده و بسیاری از کارگران شاغل در سفره خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم گردی و دیگر بخش‌های مرتبط بیکار شده‌اند.
وضعیت گردشگری خراسان شمالی که پیش از کرونا نیز با مشکلات ریز و درشتی مواجه بود، اکنون به شدت نیازمند پیگیری و توجه است. تعطیلی مناطق گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر موارد مشابه باعث خواهد شد صنعت نوپا گردشگری در استان بار دیگر بر زمین بخورد. زمین خوردنی که مشخص نیست اثراتش چه زمانی رفع شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/268092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

8 مصدوم در تصادف دو خودرو با شتر در محور طبس

برخورد با شتر 8 مصدوم برجای گذاشت

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - سه شنبه 4 اردیبهشت

خشکسالی در کمین این استان‌ها

گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر 30 ساله را به زاهدان بردند

آتش‌سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

مسجد شکر طبس مقصد دوچرخه سواران طبسی

بیش از 83 هزار زائر به حج 1403 اعزام می‌شوند

کشف گور یک «زامبی» ماقبل تاریخی در آلمان

ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 4 اردیبهشت 1403+ جدول

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

هواشناسی ایران1403/02/04؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

امدادرسانی 5 ساعته به حادثه تصادف در جاده طبس/8 نفر مصدوم شدند

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

پرونده مرگ خانم بازیگر بار دیگر بسته شد

ریزش دومین بنای خشتی ایران

اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری

مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

بهره برداری و آماده بکار بودن 16 دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی

هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود

اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش16 درصدی بارش ها

نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی

جشنواره قرآنی «حیات» در مشهد برگزار می‌شود

توقیف خودروهای حامل بار سوخت قاچاق در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان

نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد

افراد 144 بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!