پیام خراسان

آخرين مطالب

پیشکسوت فوتبال خراسان:

حق رشد، گمشده فوتبال ایران است/ اجاره تیم‌های پایه شهرخودرو با 300 میلیون تومان ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی پیشکسوت فوتبال خراسان گفت: اجاره دادن تیم‌های پایه توسط نماینده لیگ برتری خراسان اتفاقی نادر است که حتی در فوتبال آفریقا هم رخ نمی‌دهد.

آرمین رهبر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط تیم‌های پایه در ایران به خصوص باشگاه شهرخوردو مشهد اظهار کرد: یک مشکل بزرگ در کلیت راهبرد و فلسفه تیم‌های پایه در سراسر کشور داریم. مدت‌هاست که در زمینه سرمایه‌سازی و بهره‌وری در خصوص تیم‌های پایه عملکرد خوبی نداشته‌ایم. از همین رو فوتبال پایه خروجی ندارد و روزبه‌روز، تعداد بازیکنان کم‌سن‌وسال و مستعد در لیگ برتر کاهش می‌یابد. 
وی افزود: نتایج بعضا نامطلوب در رده‌های پایه تیم ملی گویای این قضیه است. تمام باشگاه‌های لیگ برتری به غیر از فولاد، سپاهان و سایپا اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی رده سنی پایه را درک نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری در رده سنی پایه را هزینه می‌دانند. در صورتی که قرار نیست تمام تیم‌های فوتبالی که در لیگ 16 تیمی بازی می‌کنند، مدعی قهرمانی باشند.
پیشکسوت فوتبال خراسان با اشاره به اهداف تیم‌هایی نظیر آژاکس در فوتبال دنیا خاطرنشان کرد: این تیم‌ها موفقیت را بر مبنای سازندگی در رده‌های سنی پایه و رساندن آنان به چرخه حرفه‌ای بزرگسالان می‌بینند، نه نتایجی که کسب می‌کنند. به همین دلیل است که تراز مالی باشگاه‌های اروپایی بالاست و مدیران این باشگاه‌ها موفق شناخته می‌شوند. اشکال ما این است که نگاه‌مان به تمام ارکان فوتبال کشور فقط به کسب نتیجه خلاصه شده است. در صورتی که برای رده‌های سنی پایه نباید کسب نتیجه را مد نظر قرار دهیم.
فوتبال پایه در فدراسیون باید نهادینه شود
رهبر خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم فوتبال خوبی داشته باشیم، باید سخت‌گیری‌های مختلف در رده سنی بزرگسالان را به رده‌های سنی پایه بسط دهیم. برای مثال متاسفانه در حال حاضر شهرخودرو که تنها نماینده شرق کشور در لیگ برتر است، اسما تیم پایه دارد اما به طور رسمی آن را اجاره داده است.
وی اضافه کرد: زمانی مربی خوب در فوتبال پایه کار می‌کند و باشگاه‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه می‌شوند که بستر آن را فدراسیون فوتبال فراهم کند. در دیدار پرسپولیس و داماش در فینال جام حذفی اتفاقی رخ داد که مجبور شدیم تماشاگران خود را هویت‌دار کنیم. چه کسی فکر می‌کرد که به این سرعت بتوانیم در ایران بلیت‌فروشی الکترونیک راه‌اندازی کنیم؟ چه کسی فکر می‌کرد که دیتای ورزشگاه‌ها به این سرعت آماده شده و یا مجهز به دوربین شوند؟ پس می‌توانیم کارهای بزرگ را سریع انجام دهیم. فدراسیون باید پیش‌نیازی فراهم کند تا مربیان خوب وسالم خانه‌نشین نشده و علاقه‌مند به پرورش بازیکن شوند.
رهبر گفت: به عنوان مثال توماس هسلر و استافن کوزین را به تیم پدیده و بعدتر شهرخودرو آوردیم اما حضور آن‌ها به هیچ عنوان کمکی به تیم بزرگسالان این باشگاه نکرد. به عنوان یک کارشناس فوتبال، متوجه فلسفه حضور کوزین در تیم بزگسالان شهرخودرو نشدم. اگر همین خارجی‌ها را که اهمیت تیم‌های پایه را به خوبی می‌دانند، برای تیم‌های پایه جذب می‌کردیم، به مراتب می‌توانستیم از آنان و هزینه‌ای که برای این افراد انجام داده‌ایم استفاده بیشتری ببریم.
پیشکسوت فوتبال خراسان تصریح کرد: باید لیگ پایه را به شدت قوی و حتی آن را به طور منطقه‌ای برگزار کنیم تا باشگاه‌ها هزینه زیادی متحمل نشوند. سپس از مربی‌های توانمند در رده‌های سنی پایه استفاده کنیم. رده‌های سنی پایه در فوتبال ایران مسابقه کم دارد. برای یک نونهال و نوجوان که می‌خواهد دیده شود، هیچ چیزی جای مسابقه را نمی‌گیرد. در حال حاضر تعداد مسابقاتی که در سطح هیات‌های استانی برگزار می‌شود کم است. یک بازیکن با 6 تا 7 مسابقه در یک فصل کارش تمام می‌شود.
چشم برخی از مربیان تیم‌های پایه به ماشین پدر بازیکن است
وی بیان کرد: در خیلی از باشگاه‌های ایرانی زمانی که تست پایه می‌گذارند، مربی یا سرپرست تیم به جای اینکه در زمین کیفیت بازیکن را ارزیابی کند، پشتش را به زمین می‌کند تا ببیند پدر بازیکن چه ماشینی دارد. سوال اصلی برای برخی این است کدام یک پدرش پولدارتر است تا همان را انتخاب کنند. همین موضوعات موجب شده که کیفیت بازیکنان لیگ برتری افت کرده ‌است.
رهبر اظهار کرد: باید پول کثیف را از چرخه فوتبال پایه دور کنیم. فقط نهادینه و اجباری کردن حق رشد است که به فوتبال پایه کمک خواهد کرد. تمام فوتبالی‌ها از حق‌ پخش صحبت می‌کنند. گمشده فوتبال ایران حق رشد است نه حق‌ پخش. وقتی حق‌رشد نهادینه شود و به صورت قرارداد رسمی درآید، دیگر مربیان مختلف که در تمام سطوح فعالت داشته‌اند در خانه بیکار نخواهند نشست. آکادمی‌ها و تیم‌های پایه باشگاه‌ها شکل خواهند گرفت. مربی و باشگاهی که بازیکن را ساخته، از دو قرارداد بعدی آن منتقع می‌شود.
وی ادامه داد: علی نعمتی بازیکن شهرخوردو نیشابوری است. در شهرش عملکرد خوبی داشته و به شهرخودرو منتقل شده است. اگر حق رشد در فوتبال ایران نهادینه می‌شد، درصدی از قراردادش در شهرخودرو باید به مربی و باشگاهش در نیشابور تعلق می‌گرفت.
پیشکسوت فوتبال خراسان عنوان کرد: فوتبال یک پدیده نو و جدید نیست. برخی از لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال صد سال است که راه‌ افتاده‌اند و این مسیر را طی کرده‌اند. باید از فوتبال حرفه‌ای دنیا الگوی مناسبی بگیریم. باید کارهای بزرگی که در فوتبال انجام شده و باعث کاهش فساد و رشد استعداد شده را با کمترین هزینه در کشورمان اجرا کنیم. چی کسی از این آشفتگی در فوتبال پایه ایران نفع می‌برد؟ منفعت اصلی بسیاری از مربیان بزرگسال در جای خالی رده سنی پایه است. آنجاست که کیفیت‌ها دیده می‌شود و مجبور می‌شوند به بازیکن با کیفیت میدان دهند.
اجاره تیم‌های پایه شهرخودرو با 300 میلیون تومان!
رهبر با اشاره به شرایط تیم‌های پایه شهرخودرو افزود: پدیده‌ای در مشهد رخ داده که در فوتبال دنیا نادر است. چه می‌شود که یک باشگاه لیگ برتری تیم‌های پایه خود را اجاره می‌دهد؟ مگر در رده حرفه‌ای چنین کاری می‌توان انجام داد؟ حتی اگر می‌توانید یک نمونه از لیگ آفریقا بیاورید که تیم‌های پایه خود را اجاره داده باشد. باشگاه شهرخودرو معتقد است که از تولید و فروش بازیکن درآمدزایی می‌کند. چطور می‌شود روی تولید بازیکن سرمایه‌گذاری کرده باشد و تیم پایه خود را 300 میلون تومان اجاره دهد! اگر حق رشد وجود داشته باشد فقط از ترانسفر یک بازیکن 2 میلیارد تومان می‌توان درآمدزایی کرد.
هیات فوتبال در بخش پایه باید نظارت خود را قوی‌تر کند
وی با اشاره به وظایف نظارتی مسئولین هیات‌های فوتبال خاطرنشان کرد: وقتی در مورد فوتبال صحبت می‌کنیم، فوتبال حرفه‌ای مدنظرمان است. نمی‌دانم رییس هیات فوتبال میلان، مونیخ، تورین و یا منچستر چه کسی است و هیات فوتبال آن شهرها چه کاری انجام می‌دهد. یک سری ارکان دولتی هستند که فقط کار برگزاری مسابقات را تسهیل می‌کنند. هرچه تحقیق کردم نتوانستم به معنی هیات فوتبال پی ببرم. در فوتبال حرفه‌ای دنیا تمام کارها را باشگاه‌ها انجام می‌دهند.
پیشکسوت فوتبال خراسان یادآور شد: مدیران باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان اتحادیه دارند. همه چیز کاملا دست فوتبالی‌ها اداره می‌شود تا از آن پول درآورند. برای سطح بالا هیات فوتبال کاری نمی‌تواند انجام دهد، چون باشگاه‌ها هزینه کرده و تصمیم‌گیرنده نهایی خودشان هستند، اما برای سطح پایین، هیات فوتبال همان بخش از کاری که در دستش است را باید به نحو احسن انجام دهد.
رهبر تاکید کرد: هیات فوتبال باید نظارتش‌ را قوی کند. کمیته انضباطی از کنار تخلفاتی که خانواده‌ها بابت آن به هیات مراجعه می‌کنند، به راحتی نگذرد، چرا که برخی مجرمین حیثیت فوتبال را لکه‌دار می‌کنند. اگر چند بار برخورد قاطعی انجام و رسانه‌ای شود، خیلی از این افراد دست و پای خود را جمع می‌کنند.
وی عنوان کرد: مربیان در رده‌های پایه استان تیم‌داری می‌کنند. کسی که علاوه بر مربی‌گری، تیم‌داری می‌کند، به فکر این است که خرج سال تیم خود را به نحوی از بازیکنانش درآورد. از همین رو دنبال بازیکن بی‌کیفیت پول‌دار می‌روند. این مدل پول گرفتن، درهای فساد را باز می‌کند و باعث می‌شود به آرامی فرصت‌های ساده باشگاهی داخل شهر و استان را با همین فرمول از دست بدهیم. شاید یک نفر برای این که در تیم پایه لیگ برتری قرار گیرد، 200 میلیون هزینه کند اما فرد دیگری که بخواهد در سطح باشگاه‌های مشهد کار کند، 5 میلیون تومان هزینه کند. در تمام این موارد بسیاری از بازیکنان با کیفیت که بضاعت خوبی ندارند، پشت خط می‌مانند و از دست می‌روند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/268140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد