پیام خراسان

آخرين مطالب

خواف، بستری مناسب برای رونق اقتصادی شرق اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- شهرستان مرزی خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی با توجه به موقعیت و داشته‌های خاص خود از ظرفیت و بستر مناسب برای اجرای طرحهای توسعه‌ای در شرق کشور از جمله "مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" برخوردار است.

ظرفیت‌های اقتصادی شاخص شهرستان خواف همچون "مجتمع سنگ‌آهن سنگان" با ذخیره یک میلیارد تن به عنوان یکی از 10 معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید سالانه 17.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن، شرکتهای بزرگ معدنی، برخورداری از خط‌ ‌آهن و 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، بستری مناسب برای توسعه و رونق اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود.
توانمندیهای شهرستان مرزی خواف در بخش‌های صنعتی و معدنی همچنین ظرفیت بسیار برای توسعه و رونق اقتصادی خراسان رضوی در اختیار قرار داده است.
سرمایه‌گذاران بسیاری نیز تاکنون سرمایه خود را روانه این شهرستان در جنوب شرقی استان خراسان رضوی کرده‌اند زیرا با تدبیر دولت و مسوولان محلی هم‌اینک همه ظرفیتهای خواف در خدمت سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ابزار بکارگیری ظرفیت‌ها
در این میان اجرای "طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" به عنوان طرح ابتکاری علیرضا رزم‌ حسینی که اخیرا استانداری خراسان رضوی را برای تصدی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت ترک کرد نیز تاثیر بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان مرزی خواف داشته است.
این الگوی توسعه در واقع طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است که توسط رزم حسینی طراحی و به عنوان اصلی‌ترین برنامه عملیاتی اقتصادی در این استان عملیاتی شده است.
در این چارچوب اشخاص حقوقی و حقیقی توانمند از هر دو بخش خصوصی و دولتی، در قالب "معین اقتصادی" عهده‌دار تامین سرمایه و اجرای طرحهای اشتغالزا با استفاده از ظرفیتهای محلی در محدوده مشخصی از استان یا شهرستان خراسان رضوی شده‌اند.
شرکت فولاد، معین اقتصادی خواف
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به امکان بکارگیری ظرفیتهای خواف برای توسعه این شهرستان مرزی و تاثیر آن بر مناطق همجوار، این شرکت به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی شهرستان در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی برگزیده شده است.
علی امرایی افزود: بر این اساس شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای اجرای این طرح به دنبال تدوین و اجرای الگویی جامع از توسعه اقتصادی و فرهنگی در شهرستان خواف بود که برای این منظور معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به سبب تجربه عملیاتی در شهرستان قلعه ‌گنج استان کرمان و دیگر مناطق کشور و برخورداری از ظرفیتهای علمی در حوزه‌های مختلف، انتخاب شد.
وی ادامه داد: مهمترین ابعاد اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در خواف، تقویت اقتصاد محلی در پیوند با اقتصاد منطقه‌ای و ملی مبتنی بر احیای مسوولیت اجتماعی، تحقق کسب و کار اجتماعی و امنیت پایدار خواف، تقویت هماهنگی‌های فرابخشی بین دست‌اندرکاران سازمانی و تدوین چارچوبهای لازم برای آبادانی و پیشرفت است. 
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، تقویت شبکه تعاملات اجتماعی، جلب مشارکت حداکثری مردم در فرآیند آبادانی و پیشرفت خواف در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیرساختی، انسانی و طبیعی، ایجاد موازنه بین خدمات اکوسیستم در زمینه ارتقای تاب‌آوری نظام اجتماعی اکولوژیک، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی مبتنی بر رویکرد توان افزایی، تعالی و خوداتکایی محرومان را از دیگر ملاحظات در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در شهرستان خواف برشمرد.
وی گفت: در اجرای این طرح نیروهای بومی تحصیل کرده به عنوان تسهیلگران طرح انتخاب شدند که در حال‌حاضر 20 نفر تسهیلگر در 85 روستا مشغول فعالیت هستند و سپس ستاد طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی این شهرستان با حضور اضلاع مثلث شامل کارگزاران حکومت، نماینده مجلس شورای اسلامی، معین اقتصادی و نمایندگان جامعه محلی راه‌اندازی شد.
امرایی افزود: با توجه به نقش مردم و مردم محوری در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر طرح‌ها، سازماندهی اجتماعی در مناطق روستایی انجام شد و در هر روستا کانون آبادانی و پیشرفت روستا با مشارکت مردم تشکیل گردید و در حال‌حاضر شناسنامه کانون‌های آبادانی و پیشرفت روستاهای شهرستان خواف تهیه شده و هر کانون یک سازمان مردم نهاد تلقی و از سوی امین روستا مدیریت می‌شود.
مدیر عامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خواف ادامه داد: در هر روستا با حضور اعضای کانون، کارگاه‌های مشارکتی متعدد برای شناخت مسائل محوری روستا با نگاه تسهیلگری تشکیل شد که منجر به تدوین سند ارزیابی مشارکتی روستایی شده و در تدوین سند جامع شهرستان خواف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی گفت: در بخش رونق کسب و کار و اشتغال در خواف طی هماهنگی‌ به عمل آمده با مجری طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرستان، اقدامات متعدد در دستور کار قرار گرفته است.
امرایی این اقدامات را شامل امکان ‌سنجی، طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت و مشاوره کسب و کار در خواف از ایده تا اجرا در خوشه‌های آمایشی شامل کشاورزی، دامداری، صنعتی، خدماتی و صنایع دستی به صورت حضوری و آنلاین، راه‌اندازی مرکز مشاوره و رشد کسب و کار برای ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به کارآفرینان و مالکان کسب و کار در بخش‌های بازاریابی، طرح ‌نویسی کسب و کار و کارآفرینی، پرداخت تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه با نگاه روانسازی پرداخت برای رفع موانع تولید و همچنین نظارت دقیق بر روند اجرای کسب و کارهای مبتنی بر زنجیره ارزش برشمرد. 
وی افزود: در حوزه آموزش و مهارت‌ورزی برای اشتغال در رسته‌های شغلی کشاورزی، دامداری، صنعت، خدمات و صنایع‌دستی نیز تمامی ظرفیتهای مالی و تخصصی بکار گرفته می‌شوند تا ظرفیت‌سازی صورت گرفته و افزایش بهره‌وری در رسته‌های مختلف شغلی شهرستان خواف نیز محقق شود. 
مدیر عامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خواف مشارکت مردم را محور اساسی در اجرای این طرحها عنوان کرد و ادامه داد: معین اقتصادی و دیگر سرمایه‌گذاران نیز در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز مشارکت داشته‌اند.
وی گفت: همچنین دستگاههای اجرایی متولی این شهرستان مرزی در هر بخش نقش آموزش و نظارت بر اقدامات را با دیدگاه کارشناسی و فنی ایفا می‌کنند. 
امرایی افزود: مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها، ارتقای روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، تقویت حس مسوولیت‌پذیری و تقویت سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد. 
محرومیت‌زدایی با اتکا بر نیروهای بومی
نماینده مردم شهرستانهای خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را با بکارگیری ظرفیتهای محلی و استفاده از توان طراحی و سازماندهی اقتصادی معینهای اقتصادی ابزاری موثر و کارآمد برای محرومیت‌زدایی در این شهرستانها دانست.
حجت‌الاسلام اکبر احمدپور گفت: در این چارچوب توجه جدی معینهای اقتصاد مقاومتی به لزوم جذب نیروهای بومی و محلی گامی اساسی در تحقق محرومیت‌زدایی از چهره این منطقه مرزی استان خراسان رضوی است.
وی افزود: همچنین معینهای اقتصادی شهرستان خواف در امر واگذاری زمینهای منطقه برای توسعه بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی وابسته باید افراد بومی را در اولویت قرار داده و ظرفیتهای انسانی محلی را در اجرای طرحهای اقتصادی بکار گیرند.
مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرصتی برای نقش‌آفرینی و استفاده بیشتر از ظرفیتهای این مجتمع صنعتی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و محرومیت‌زدایی این شهرستان مرزی فراهم کرد و مجتمع سنگ‌آهن سنگان به عنوان معین اقتصادی برای تحقق آن تلاش می‌کند. 
علی همتی افزود: مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف سعی دارد در این زمینه مسیر سرمایه‌گذاری و رونق منطقه را هموار نماید و بر این اساس در اجرای طرحهای توسعه همواره حامی مردم در این خطه مرزی است و با بازدیدهای مستمر از روند طرحها بطور جدی در پی جلب همراهی عموم ساکنان محلی در امور اقتصادی است. 
مشارکت و مسوولیت اجتماعی
مشاور طرح مثلث توسعه اقتصادی در خواف هم گفت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی ضرورت تحقق اهداف این طرح است و مردم باید در وسط میدان باشند.
مهدی قربانی افزود: شرکتها و بنگاههای اقتصادی می‌بایست وارد عرصه توسعه محلی و منطقه‌ای شوند. البته لازم است با طراحی و ارائه راهکارهای مشخص مانند طرح الگوی توسعه اقتصای بستر نقش‌آفرینی آنها در این مسیر هموار شود تا بتوانند مسوولیتهای اجتماعی خود را نسبت به مردم منطقه‌ای که منابع طبیعی و ظرفیتهایش را بکار گرفته‌اند، ایفا کنند.
وی از تشکیل "حسابهای خرد روستایی" با تکیه بر اعتماد عمومی در مناطق روستایی شهرستان مرزی خواف با هدف توانمندسازی مردم با اتکا به ظرفیتهای منطقه ای خبر داد.
مشاور طرح مثلث توسعه اقتصادی در خواف ضمن تاکید بر رصد و توسعه همه روستاهای این شهرستان ادامه داد: با توجه به پتانسیلهای منطقه هیچ بن‌بستی برای کسب و کار و اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.
کمکهای خیران
فرماندار خواف هم به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از ظرفیتهای خیران و معین‌های اقتصادی از جمله رویکردهای مورد توجه دولت و مسوولان ذیربط برای مشارکت در پیشرفت، آبادانی و توسعه این شهرستان مرزی به شمار می‌رود.
حسین سنجرانی افزود: شهروندان نیکوکار و خیر ظرف یک سال اخیر 200 میلیارد ریال در امور زیربنایی بخش‌های مختلف خواف هزینه کرده‌اند و امسال هم این مشارکت با قوت در مسیر توسعه این شهرستان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در این راستا 30 تفاهمنامه با شرکتهای معدنی و سازمانهای مختلف با مبلغ 350 میلیارد ریال ظرف یک سال اخیر به امضا رسیده که بخشی از آنها عملیاتی شده و بقیه در دست اقدام است. 
فرماندار خواف گفت: امسال 500 میلیارد ریال با مشارکت همین شرکتها و سازمانها در قالب مالیات بر ارزش افزوده در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی خواف هزینه می‌شود. 
وی افزود: پارسال بسیاری از طرحهای در دست اقدام در این شهرستان با مشارکت این بخش و تامین مالی از همین منبع به پیش برده شد. 
سنجرانی ادامه داد: مقرر شده تا در همین راستا به مدت پنج سال و هر سال سه میلیارد و 500 میلیون ریال توسط شرکتها و سازمانها به صورت ودیعه پرداخت شود تا به صورت تسهیلات قرض الحسنه با سود 2 تا سه درصد به متقاضیان دارای شرایط پرداخت شود.
وی گفت: از این محل 200 میلیارد ریال به حساب دهیاریها و 240 میلیارد ریال برای شهرداریهای شهرستان خواف واریز شده که صرف عمران و آبادانی منطقه می‌شود.
تحقق نشاط اجتماعی
فرماندار خواف افزود: اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید و همچنین اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، "امید و نشاط اجتماعی" را بین مردم شهرستان مرزی خواف ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: فعالیتهای موثری در این چارچوب با همیاری شرکتهای معدنی به عنوان معینهای اقتصادی شهرستان خواف اجرا شده یا در دست اقدام است که در این میان نقش شرکت فولاد سنگان خواف بسیار درخور توجه است.
سنجرانی گفت: با استفاده از ظرفیت معینهای اقتصادی به خصوص شرکت فولاد سنگان طبق تفاهمنامه با دانشگاه تهران "سند توسعه و اشتغال" 80 روستا و پنج شهر واقع در محدوده جغرافیایی شهرستان خواف تدوین شده و آماده استخراج و بهره‌برداری است که در دمیدن روحیه امید و نشاط اجتماعی بین مردم این خطه موثر بوده است.
وی افزود: از مجموع 83 روستای دارای شورای اسلامی در خواف صندوقهای توسعه روستایی در 81 روستا شکل گرفته و در این راستا روستاییان یارانه ماهانه خود را در این صندوقها واریز می‌کنند تا در زمینه فعالیتهای خرد و عمران و رونق مناطق خودشان هزینه شود.
فرماندار خواف ادامه داد: تاکنون در بیش از 10 صندوق بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال توسط مردم واریز شده و از ایده‌های آنان برای توسعه کسب و کارهای خرد و عمران در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه استفاده می‌شود که تاکنون بالغ بر 250 ایده دریافت شده است.
وی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خواف در ابتدا شرکتهای فولاد سنگان و شرکت معدنی دولتی سنگان به عنوان معین اقتصادی این شهرستان مرزی انتخاب شدند که شرکت معدنی سنگان تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده اما مجتمع صنعتی فولاد سنگان مشارکت خوبی در اجرای تفاهمنامه داشته است. تعداد دیگری از شرکتهای معدنی مانند "اپال پارسیان و احیای سپاهان" نیز در بخشهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشارکت دارند.
دستاوردها
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی گفت: 60 درصد از جمعیت 150 هزار نفری خواف روستایی هستند، همچنین میزان بیکاری در این شهرستان مرزی 14 درصد است.
علی‌اکبر لبافی افزود: انعقاد قرارداد با معینهای اقتصادی شهرستان خواف شامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف، سپاه امام رضا(ع)، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در بهمن ماه 1397 انجام شد.
وی ادامه داد: فعالیتهای اقتصادی ثبت شده توسط معینهای اقتصادی شهرستان خواف در "سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی" تاکنون 31 فعالیت یا پروژه با سرمایه‌گذاری 49 میلیارد و 440 میلیون ریال و اشتغالزایی برای سه هزار و 464 نفر بوده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: از این تعداد هفت پروژه فرآوری و بسته‌بندی زعفران، تولید پوشاک، بسته سوغات، تولید خوراک دام و طیور و تولید ماسک مربوط به شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان با حجم سرمایه‌گذاری 35 میلیارد و 650 میلیون ریال و اشتغالزایی برای 44 نفر، تایید شده است.
وی افزود: تاکنون از کل همین پروژه‌های تایید شده، 6 پروژه‌ کشاورزی، صنعتی و خدمات با حجم سرمایه‌گذاری چهار میلیارد و 650 میلیون ریال و اشتغالزایی برای 29 نفر نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است.
لبافی همچنین "فعالیتهای فرهنگی" تایید شده معینهای اقتصادی شهرستان مرزی خواف توسط نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی را 149 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 224 میلیارد و 719 میلیون ریال ذکر کرد.
وی ادامه داد: معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در جهت تدوین سند توسعه و آبادانی خواف برای پنج شهر و 85 روستا به یاری معین اقتصادی این شهرستان آمده و 30 متخصص و 20 نفر تسهیل‌گر را برای عملیاتی کردن پروژه ها در اختیار گذاشته است.
مرکز شهرستان 150 هزار نفری خواف در 267 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. خواف از سمت شرق 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. 
این شهرستان مرزی 12 هزار و 200 بهره‌بردار کشاورز، باغدار و دامپرور با 21 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت آبی و 100 هکتار سطح زیر کشت دیم دارد که سالانه افزون بر 175 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود. 
برچسب‌ها
توسعه ایران توسعه اقتصادی سنگان خواف اشتغال پایدار

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/268234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی