پیام خراسان

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی سالمندان/

سالمندان را دریابیم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- سالمند، فردی است که سن او 60 سال و بالاتر است. او پس از سالها کار و تلاش و ارائه خدمات به جامعه نیاز دارد که در دوران سالمندی به کمکش بشتابیم و پاسخگوی نیازهایش باشیم.

گرچه در سال‌های اخیر به مدد توسعه‌ اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت نظام سلامت، جامعه به میانگین سنی بالاتر و امید به زندگی بیشتری دست‌ یافته و افزایش امید به زندگی با افزایش درصد جمعیت سالمندی همراه بوده و سالخوردگی جمعیت یک دستاورد مثبت و یکی از افتخارات مسوولان به شمار می‌رود اما برخورد جامعه با سالمندان دور از انصاف است.
در شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی که 10 درصد جمعیت آن را سالمندان تشکیل می‌دهند، سالمندان اغلب غمین و افسرده و بدون هیچ برنامه برای دوران فراغت از کار، روزهای خود را سپری می‌کنند.
نداشتن درآمد کافی و ناتوانی از تهیه وسایل و خدمات توانبخشی از قبیل سمعک و عینک، دسترسی ناکافی به خدمات درمانی در حوزه جسمی و روانی و برنامه‌ریزی ناکافی در خصوص گذران اوقات فراغت به نحو مطلوب، از جمله مشکلات این سالمندان است.
پای درد دل سالمندان
محمدحسین ‌خوارزمی که دوران سالمندی خود را سپری می‌کند و اغلب روزها، چند ساعتی روی نیمکت‌های بوستان "بسیج" در شهر کاشمر می‌گذراند به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت آسایشگاه و خدمات آن نسبت به جمعیت سالمندان در این شهر مناسب نیست.
وی افزود: تنها سرای سالمندان موجود در این شهرستان به صورت مشترک با آسایشگاه معلولین ذهنی قرار گرفته است.
این سالمند که دوران بازنشستگی را می‌گذراند ادامه داد: نبود بیمه‌های مراقبتی برای سالمندان و حمایت ناکافی ارگانهای دولتی از سالمندان دردسرساز است.
فاطمه دردانه نیز که 72 سال سن دارد گفت: به رغم افزایش سن، احساس ضعف و پیری نمی‌کنم ولی نگاه جامعه را به خود به عنوان یک فرد سالمند نمی‌پسندم.
وی افزود: جامعه برای تجربه و توان سالمندان ارزشی قائل نیست و همین که دوران بازنشستگی آغاز می‌شود هیچ ‌کس به سراغت نمی‌آید و سالمندان با کوله‌باری از تجربه از یادها می‌روند.
این سالمند ادامه داد: در هر دوره سنی، افراد نیازهای خاصی دارند و باید متولیان با در نظرداشتن ویژگی‌های هر دوره سنی متناسب با آن برای افراد برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.
افزایش شاخص مراقبت سالمندان در کاشمر
مدتی است برنامه مراقبت از سالمند به صورت یک برنامه با عنوان "بسته مراقبت‌های ادغام یافته سالمندان" طراحی ‌گردیده که شامل ارزیابی شرایط جسمانی سالمند، توصیه‌های مناسب و مداخلات آموزشی مرتبط از نظر فشار خون، اختلالات تغذیه، اختلالات چربی ‌خون، دیابت، سقوط و عدم تعادل، افسردگی، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان و تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ است.
در ارائه این مراقبت‌ها چنانچه برای سالمند ابتلا به یک یا چند بیماری توسط پزشک‌ تشخیص داده شود وی در چرخه مراقبتهای ویژه یا ارجاع تخصصی و سپس پیگیری قرار می‌گیرد و اگر سالمند مبتلا به بیماری یا اختلال نباشد، در چرخه مراقبت‌های دوره‌ای قرار می‌گیرد.
رییس مرکز بهداشت کاشمر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شاخص مراقبت سالمندان در این شهرستان از 56.25 درصد در سال 96 به 63.5 درصد در پایان سال 98 رسیده است.
مجتبی قائمی افزود: بر اساس سرشماری ابتدای سال 99 شهرستان کاشمر 18 هزار و 475 نفر سالمند دارد که 10.41 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: مراقبت دوره‌ای سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم می‌تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی توام با سلامت، به سالمندی سالم و فعال منجر شود.
رییس مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه 65.6 درصد سالمندان این شهرستان توسط پزشکان مراکز معاینه شده و 71.1 درصد آنان آزمایشات لازم را انجام داده‌اند گفت: همچنین 23.4 درصد از سالمندان، "بهبود شیوه زندگی در سالمندی" را آموزش دیده‌اند. 
لزوم اجرای برنامه‌های حمایتی برای سالمندان
با توجه به پیش رو بودن روز جهانی سالمند (اول اکتبر و دهم مهر ماه ) و شیوع کرونا، فرصت مغتنمی است که در راستای حفظ و ارتقای سلامت و منزلت سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای خودمراقبتی و دسترسی آسان آنان به انواع خدمات و حمایتهای لازم، ارتقای مهارتها و توانمندی‌ها، مشارکت اجتماعی و آموزش شیوه زندگی سالم برای رسیدن به سالمندی پویا فعالیت نماییم. 
مسوول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت کاشمر نیز با بیان اینکه سالمندی دوره‌ای از زندگی است که نیازهای خاص خود را دارد گفت: نیازهای اقتصادی - رفاهی، نیازهای اجتماعی – فرهنگی و نیازهای بهداشتی درمانی و توانبخشی در زمره این نیازها هستند.
ماندانا ملکی‌زاده افزود: برای حل مشکلات سالمندان باید به شرایط جغرافیای انسانی، اقتصادی و فرهنگی توجه نماییم و در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی این قشر تلاش کنیم.
وی ادامه داد: حفظ و ارتقای رفاه مادی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی سالمندان به ‌منظور حفظ استقلال و کرامت انسانی و افزایش کیفیت زندگی آنان در ابعاد مختلف، ضروری است.
مسوول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت کاشمر گفت: برای حضور سالمندان در اجتماع پیش از هر چیر نیازمند تغییر نگرش جامعه به سالمندی هستیم علاوه براین باید به فکر تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این قشر باشیم و اجرای برنامه های حمایتی را در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به شعار روز جهانی سالمند با عنوان "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان" بر اطلاع­‌رسانی مناسب و لزوم ارائه آموزش مهارتهای زندگی به سالمندان تاکید کرد و افزود: سالمندان سرمایه جامعه محسوب می‌شوند و باید با حمایت‌های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی و مراقبت از سلامت جسمی و روانی و آموزش و توانمندسازی آنان پاسخگوی نیازهای آنها باشیم.
برچسب‌ها
سالمندان کاشمر بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/268242/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن