پیام خراسان

آخرين مطالب

/11 اکتبر، روز جهانی دختر/

دختران را دریابید... علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی کودکان سالم بعد از تولد و طی مراحل رشد خود بـه دلیـل قدرت درک و شناخت طبیعی به فکر ایجاد ارتباط با محیط اطراف خود هستند. کنجکاوی و جستجو در اطـراف، کشف خواص اشیاء، آزمایش و مشاهده نتایج و تقلید از آنچه که می‌بینند از علائم جسمی و روانی کودکان و نشانگر رشد طبیعی آنان است.

کنجکاوی کودک یکی از نیرومندترین پایه‌های تربیت اوست و جواب ندادن به سؤالات او یا سرکوب‌کردن این کنجکاوی‌ها ممکن است تاثیراتی را در آینده برای کودک داشته باشد. نخستین گروهی که باید مـسئولیت آگـاه کـردن و تربیت را بر عهده بگیرد، خانواده اسـت. خـانواده بـه عنـوان اولـین منبع کـسب اطلاعـات کودکـان و مهم‌ترین کانون رشد و تکامـل رفتـاری است و اهمیت فوق العاده‌ای در شـکل‌گیـری و آمـوزش فرزندان خود به خصوص دختر بچه‌ها در زمینـه‌های مختلف را دارد.
دختربچه‌ها بسیار بهتر از همسالان پسر به ابراز افکار و احساسات خود در قالب کلام می‌پردازند
باید در نظر گرفت بین دختر و پسر از جهات گوناگون تفاوت و اختلافی وجود دارد. اکثر مربیان و صاحب‌نظران وجود تفاوت بین دختر و پسر را حتی در جنبه‌های روانی، عاطفی و استعدادها و زمینه‌های ذهنی قبول دارند و می‌گویند که از این دید آن‌ها دو دنیای متفاوت را در عالم پدیده‌ها و آفریده‌ها که کاملا از هم جدا هستند تشکیل می‌دهند ولی اساسا مسأله ایجاب نمی‌کند که درباره امر تربیت آن‌ها تفاوت‌هایی را در نظر بگیریم.
برای مثال در مورد تفاوت‌های دختران و پسران بر اساس پژوهش‌ها باور عمومی این است که مهارت‌های کلامی و زبان‌شناختی زنان از دوران کودکی تا بزرگسالی همواره برتر از مهارت‌های مردان است و دخترها از سنین پیش دبستانی بسیار بهتر از همسالان پسر به ابراز افکار و احساسات خود در قالب کلام می‌پردازند. آن‌ها اولین کلمات خود را زودتر و واضح‌تر ادا می‌کنند، از جملات طولانی‌تری استفاده می‌کنند و فصیح‌تر صحبت می‌کنند. 
دختربچه ها خواندن را زودتر از همسالان پسر فرا می‌گیرند
اگرچه با ورود به دبستان تفاوت‌های لغوی آشکاری در بین این دو گروه مشاهده نمی‌شود، اما دخترها خواندن را زودتر فرامی‌گیرند و به طور متوسط تعداد دانش‌آموزان پسر نیازمند کلاس‌های تقویتی خواندن بیشتر است. در مجموع دخترها در دوره دبستان نسبت به همسالان پسر عملکرد بهتری در آزمون‌های املاء، دستور زبان و بیان شفاهی دارند. برخی محققان نیز معتقدند که زنان هم در سطوح بالاتر کلام چون مقایسه و درک مطالب پیچیده و هم در سطوح پایینتر چون مقیاس روانی کلام همواره رتبه‌های بالاتری در زمینه مهارت‌های گفتاری (تولیدی) و شنیداری (دریافتی) کسب می‌کنند.
همچنین دنیای بلوغ دخترها با پسرها یکسان نیست، مسأله رشدشان مسئله مهمی است و خواسته‌هایی که در اثر رشد برای این دو نسل پدید می‌آید متفاوت است. طبعا در این دوجنس وظیفه تربیت است که به هر کدام مسئله مربوط به خود را بیاموزد و چه بسیار مسائلی هستند که آگاهی از آن‌ها برای یک دختر ضروری است در حالی که برای پسر نه تنها ضروری نیست بلکه حتی قابل فهم هم نیست.
سلامت دختران از جایگـاه ویـژه‌ای برخـوردار اسـت
با توجه به ویژگی‌های بلوغ در دختران، شرایط جسمی و روانی ایـن دوران و نیز نقش اساسی دختران درباروری، می‌توان ادعا کرد کـه سلامت دختران از جایگـاه ویـژه‌ای برخـوردار اسـت. دوران نوجوانی در دختران، زیربنا و سرآغازی جهت دهنده بـرای دوره‌هـای بعدی زندگی آن‌ها خواهد بود و تأثیر مستقیمی بر خانواده و کودکان آن‌ها خواهد گذاشت. از نظر صندوق جمعیـت ملـل متحـد، سـلامت دختران، کلید شکسته شدن چرخه فقر بین نسل‌ها و دسترسـی بـه اهداف توسعه هزاره است.
همچنین تبعیض جنسیتی یا تبعیض بین دختران و پسران نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر سرنوشت دختربچه‌ها است. بسیاری از والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با تبعیض بین فرزندان، موجب اختلاف بین آنان و دلسردی آنان از زندگی می‌شوند. تبعیض در برخورد با خطاها و اشتباهات فرزندان دختر و پسر و عدم اتخاذ رویه منطقی برای برخورد با خطاهای فرزندان و تنبیه تبعیض‌آمیز بر اساس برتری پسر بر دختر، موجب سلب اعتماد به نفس و بدبینی فرزندان دختر نسبت به والدین می‌شود.
دیدگاه‌ها و نگرش دیگران نسبت به دختران حتی قبل از تولد او مطرح است
یکی از عناصر بسیار مهم که در تصور و نگرش فرد نسبت به خود اثر می‌گذارد موقعیت یا مقام جنسی اوست. موقعیت یا مقام جنسی در کنار عامل زیستی دربرگیرنده مجموعه‌ای از الگوها و قالب‌های رفتاری است که به صورت نهادی اجتماعی پذیرفته شده که هم بر تصور و نگرش فرد نسبت به خود اثر می‌گذارد و هم بر نگرش و انتظارات جامعه از او اثرگذار است. در واقع، دیدگاه‌ها و نگرش دیگران نسبت به دختران حتی قبل از تولد او مطرح است؛ بسیاری از جوامع، جنین غیرفعال و آرام را دختر و جنین پرتحرک و فعال را پسر می‌دانند. از حدود سه سالگی که دختر به هویّت جنسی خود پی می‌برد، انتظارات و نگرش‌های عوامل اجتماعی و به ویژه خانواده، در شکل گیری نگرش او نسبت به خود نقش مهم دارد. در یک مطالعه در مورد انتظار، نگرش و رفتار والدین و مربیان کودکان پیش دبستانی، این نتیجه بدست آمد که 88 درصد از مادران ایرانی از دوسالگی دختر را به مراتب کمتر از پسر به استقلال و خودکفایی تشویق می‌کنند.
دختر قبل از آنکه دختر باشد انسانی است که در سایه تربیت و عمل، عبادت و تقوا می‌تواند به درجه‌ای برسد که خداوند او را عزیز خود حساب آورد و بر بسیاری از انسان‌های دیگر برتری بخشد. اگر تربیت حقی برای انسانیت به حساب آید ادای آن برای دختر ضروری‌تر است. از آن بابت که اگر زن تربیت شود در حقیقت مرد در دامان او تربیت خواهد شد و برعکس اگر او تربیت نیابد پسر تربیتی نخواهد یافت. از سوی دیگر او انسان است و باید در امور مربوط به حیات اجتماعی شرکت داشته باشد.
عدم توجه به سرنوشت دختر لطمه‌ای به وضع و موقعیت او و صدمه‌ای برای اجتماع خواهد بود
نقش مشارکت دختر به مراتب مهم‌تر از نقش مشارکت مرد است. روایات اسلام در توصیه به تربیت دختران بسیار است. پیامبر(ص) فرمود: «آنکس که دختری دارد باید او را تربیت کند». دختر به مانند امانتی در نزد والدین است که باید رشد کند و پرورش یابد، استعداد او باید در جهت خیر و صلاح به کار افتد، عدم اعتنا به او و به سرنوشت او علاوه بر اینکه عقوبت الهی را در پی دارد و لطمه‌ای به وضع و موقعیت دختر است، موجب صدمه‌ای برای اجتماع هم خواهد بود. این خطا است که نیمی از وجود جامعه و پیکر اجتماع را نادیده بگیریم.
تربیت برای همه کودکان و از جمله دختران است و در ازای آن برای والدین بدهی و مسئولیت است. دختر انسانی است چون دیگر انسان‌ها، دارای زمینه‌ها و امکانات گوناگونی جهت رشد و تکامل است. این استعدادها باید شکوفا گردند، رشد و پرورش یابند و به مرحله ثمردهی برسند. سهل انگاری در تربیت دختر نه تنها سبب نادیده گرفتن ظرافت‌هایی است که خداوند درآفرینش او به کار برده است، بلکه سبب پدید آمدن حالت سخت و شدیدتری خواهد شد که زندگی را برای خود و دیگران دشوار خواهد ساخت. برای اینکه از مغزهای خام امروزی کودکان ثمره‌ای برای فردای جامعه داشته باشیم برای اینکه جامعه بشری در طریق انسانیت و خیر گام بردارد ضروری است امروز دختران را دریابید. دختر امروز عضوی از جامعه فردا است و باید برای پذیرش این عضویت آماده گردد. 
منابع: 
*محمدنژاد، ا و دیگران. (1396). «بررسی تربیت دختران از نظر فقه امامیه». چهارمین کنفرانس ملی علوم و حقوق جزا. صص:12-1
*همتی، ف و دیگران. (1396). «فراتحلیل مطالعات مربوط به تأثیر جنسیت در یادگیری زبان انگلیسی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. شماره 9. صص: 81-62.
*قربانی، م و دیگران. (1394). «شناخت کنجکاوی‌های جنسی کودکانه: مقدمه‌ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان». فصلنامه علمیـپژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. شماره 3. صص: 210-198.
*شاه حسنی، ز و دیگران. (1391). «نیازهای سلامت دختران نوجوان: تبیین نقش و اهمیت خانواده». فصلنامه پایش. شماره 3. صص: 359-351.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/271800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

حمله پهپاد‌ها از لبنان به هدفی نظامی در ساحل اراضی اشغالی برای اولین بار

سرعت ساخت در پروژه‌های خیرساز بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

کشف 6 هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

5 اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403

فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا

معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان

40 شهرستان استان خراسان رضوی دچار تنش آبی است

خسارت 145 میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی

توقیف 115 دستگاه خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

کاهش حوادث کار در خراسان رضوی

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس 13 اردیبهشت شروع می‌شود/ پیش‌بینی هزار و 20 شعبه اخذ رای

اجرای بیش از 450 کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی

برگزاری نوزدهمین آزمون تخصصی حافظان قرآن در خراسان رضوی

سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو

جلسه جدید دادگاه پسران معاون مستعفی قوه قضائیه / مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

اتهامات تتلو اعلام شد

جزییات دومین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو / تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» چه گذشت

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

از فعالیت تبلیغی علیه نظام تا تشویق نسل جوان به فساد و فحشا