پیام خراسان

آخرين مطالب

/از رشته‌های دانشگاهی چه می‌دانیم؟/3

فارغ‌التحصیلان زراعت در شغل‌های کاذب مشغول به کارند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی گفت: به طور کلی با توجه به شرایط کشور بسیاری از افراد فارغ‌التحصیل در رشته‌های دانشگاهی از جمله رشته زراعت نتوانسته‌اند شغل مناسبی را پیدا کنند لذا یا در شغل‌هایی غیر از رشته خود یا شغل‌های کاذب دیگر مشغول شده‌اند یا بعضا به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند.

دکتر پرویز رضوانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سابقه رشته‌های کشاورزی دانشگاهی در ایران به 98 سال پیش ‌بازمی‌گردد. در سال 1301 برای اولین بار مدرسه فلاحت در تهران شروع به کار کرد و بعدها در سال 1319 مدرسه فلاحت به دانشکده فلاحت تغییر نام داد و در سال 1328 به دانشگاه تهران ملحق شد، این دانشکده در آن زمان دارای رشته‌های متعددی بود که از آن جمله می‌توان به زراعت و علوم زراعی اشاره کرد. در سال 1352 دانشکده کشاورزی در مشهد ایجاد شد که بزرگانی همچون آقایان دکتر امین علیزاده و دکتر علیرضا کوچکی در این زمینه پیشرو بوده‌اند. فعالیت‌های آموزشی دانشکده کشاورزی مشهد از مهرماه 1353 در دو رشته کارشناسی علوم زراعی و علوم و صنایع غذایی آغاز شد و در سال 1354 رشته کارشناسی دامپروری به آن اضافه شد. در سال 1364 رشته‌های کارشناسی ناپیوسته علوم زراعی، علوم دامی و صنایع غذایی به آن اضافه شدند، سپس در سال 1366 رشته کارشناسی ارشد زراعت در دانشگاه فردوسی تاسیس شد.
وی افزود: در سال 1365 رشته علوم زراعی به زراعت و اصلاح نباتات تغییر نام داد و در سال 1372 رشته دکترای اکولوژی گیاهان زراعی آغاز به کار کرد که بعدها رشته‌های دکترای علوم علف‌های هرز و فیزیولوژی گیاهان زراعی به این رشته‌ها اضافه می‌شود، درسال 1386 رشته کارشناسی ارشد اگرواکولوژی و در سال 1389 دکترای اگرواکولوژی در دانشگاه فردوسی شروع به کار کرده است.
استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی در رابطه با بازنگری‌ها و تغییرات در این رشته عنوان کرد: در سال 1394 بازنگری‌هایی در سطح وزرات خانه در سرفصل‌های دروس دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های زراعت و اصلاح نباتات و اگرواکولوژی اتفاق افتاد و نام رشته کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات به رشته کارشناسی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی تغییر کرد و نام رشته زراعت در مقاطع ارشد و دکتری به اگروتکنولوژی به چهار گرایش اکولوژی گیاهان زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، علوم علف‌های هرز و تکنولوژی بذر تغییر نام داد. رشته‌های بازنگری شده عملا از سال تحصیلی 1396 در دانشگاه‌های کشور اجرایی شدند.
رضوانی مقدم با بیان اینکه «رشته اگرواکولوژی به معنی بوم شناسی کشاورزی است»، گفت: ایده ایجاد این رشته در ایران برای اولین بار توسط آقای دکتر کوچکی در سال 1378 مطرح شد و پس از تلاش‌های بسیار زیاد در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی و پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اولین گروه دانشجویان در سال 1386 در این رشته پذیرفته شدند و بعدها دانشگاه‌های متعددی این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد دایر کردند ولی در حال حاضر فقط 3 دانشگاه در کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه زابل دکترای رشته اگرواکولوژی را پذیرش می‌کنند.
وی افزود: رشته اگرواکولوژی یک رشته بین گروهی و دانشکده‌ای (Multidisciplinary) است، بر این اساس پذیرش دانشجو در این رشته از کلیه گروه‌های آموزشی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌پذیرد. اگرواکولوژی به رشته‌ای از علوم مرتبط با تولیدات کشاورزی و غذا اطلاق می‌شود که بر آموزش تئوریک و عملی اجزای سازنده بوم نظام‌های کشاورزی و اثر متقابل بین آن‌ها با تاکید بر کاربرد این مفاهیم در طراحی و مدیریت بوم نظام‌های کشاورزی و استفاده از فن‌آوری‌های بوم سازگار استوار است. لذا این رشته یک چشم انداز وسیع در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از تولیدات زراعی، دامی، محیط زیست، منابع طبیعی را در بر می‌گیرد، اما بسیاری تصور می‌کنند اگرواکولوژی همان رشته زراعت است ولی همانگونه که ذکر شد این رشته فراتر از رشته زراعت بوده و ماهیت بین رشته‌ای دارد و در دنیا در سال‌های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. در کشور ما نیز با یک تاخیر زمانی نیاز این رشته احساس شد و علی‌رغم مقاومت و سنگ‌اندازی‌های زیاد این رشته در مقاطع ارشد و دکتری تاسیس شد.
استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در سال 1400 اولین گروه از دانشجویان کارشناسی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی فارغ‌التحصیل خواهند شد، لذا هنوز هیچگونه پایشی در خصوص نتیجه بازنگری سر فصل‌های رشته‌ها انجام نگرفته است، در این سال مشخص خواهد شد که فارغ‌التحصیلان ما چه موقعیتی خواهند داشت. اما به طور کلی با توجه به شرایط کشور بسیاری از افراد فارغ التحصیل در رشته‌های دانشگاهی از جمله رشته زراعت نتوانسته‌اند شغل مناسبی را پیدا کنند، لذا یا در شغل‌هایی غیر از رشته خود یا شغل‌های کاذب دیگر مشغول شده‌اند یا بعضا به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند.
رضوانی مقدم در خصوص کیفیت علمی دروس در رشته‌های کشاورزی عنوان کرد: بازنگری در سرفصل‌های دروسی که برای مقاطع مختلف صورت گرفته الگو گرفته از بهترین دانشگاه‌های دنیا است که با شرایط خودمان بومی‌سازی شده است. ما از لحاظ تئوری در دروس دانشگاهی در کشور هیچ مشکلی نداریم اما مشکل اصلی دروس عملی، آزمایشگاهی و مزرعه‌ای است که به دلیل محدودیت‌ها اعم از مواد شیمیایی، تجهیزات و امکانات، ارایه این دروس مطلوب نیست. این محدودیت‌ها شاید در دانشگاه‌های تراز اول و جامع کشور کمتر باشد اما در دانشگاه‌های کوچک‌تر و درجه دوم و سوم بیشتر است، متاسفانه در طول سه دهه گذشته دانشگاه‌هایی که بی‌رویه رشد کرده‌اند، اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و دانشگاه آزاد که بعضا امکانات آزمایشگاهی، عملی و نیروی متخصص این دانشگاه‌ها متناسب با رشته‌های ایجاد شده نبوده و نیست مشکلات زیادی را برای فارغ‌التحصیلان از بعد مهارت آموزی ایجاد کرده که خود یکی از دلایل بیکاری این گروه از تحصیلکردگان در جامعه است.
وی افزود: به همین دلیل بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصل از لحاظ عملی و اجرایی بسیار ضعیف هستند، زیرا اعتماد به نفس لازم را در عمل پیدا نکرده‌اند تا تئوری را در عمل اجرا کنند. از سال 1398 زمزمه‌هایی در وزارت علوم ایجاد شد که رشته‌های کارشناسی کشاورزی کارایی لازم را ندارند در نتیجه با هدف ارایه‌ راهکارهای لازم برای افزایش بهره‌وری، مهارت افزایی و بازار کار برای فارغ التحصیلان، کارگروه‌هایی در سطح وزارتخانه در رشته‌های مختلف تشکیل شده است. وزارت خانه بسیار بر بحث مهارت‌آموزی و کارآموزی تاکید دارد تا فارغ‌التحصیلان ما کاملا با شرایط نظام‌های کشاورزی آشنا شوند. به همین دلیل بازنگری‌ها برنامه دقیقی را در نظر دارد و بحث کارآفرینی افزایش توانایی‌های فارغ‌التحصیلان بعد از فارغ‌التحصیلی در آن دیده شده است.
این استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی در مورد پژوهش‌های کشاورزی و کاربرد آن در کشور گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی مجموعه موازی دیگری به نام مراکز تحقیقات وزارت کشاورزی در کنار خود دارند. افراد شاغل در این مراکز ماموریت حل مشکلات حوزه کشاورزی در کشور را دارند. بخش‌نامه‌های زیادی وجود دارد که پایان‌نامه‌های دانشجویی و دکترا در جهت حل مشکلات کشور باشد اما به دلیل محدودیت‌های موجود مانند بودجه و مشکلاتی دیگر عملا بسیاری از این تحقیقات در راستای حل مشکلات کشاورزان و بخش تولید نیست. از نگاه بنده دانشگاه‌ها خصوصا دانشکده‌های کشاورزی علی‌رغم شعاری که در کشور داده می‌شود در حل مشکلات سیستم‌های کشاورزی به بازی گرفته نشده یا گرفته نمی‌شوند که شاید یکی از این دلایل ساختار پژوهشی کشور در رشته‌های کشاورزی است.
رضوانی مقدم در مورد نقش دانشگاه‌ها در حوزه تصمیم‌گیری‌ها در بخش کشاورزی اظهار کرد: متاسفانه گفته می‌شود که هر کاری باید مبنای پژوهشی داشته باشد و دانشگاه‌ها باید در تصمیم گیری‌ها دخالت داده شوند اما از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها خصوصا در رشته‌های کشاورزی در حوزه حل مشکلات کشاورزی و مدیریت اجرایی استفاده نمی‌شود.
وی افزود: توصیه من به کسانی که وارد این رشته می‌شوند این است که باید عاشق طبیعت و کشاورزی باشند. اگر به دنبال پشت میزنشینی باشند اکیدا تاکید می‌کنم که وارد نشوند. ذهنیت این افراد باید به عنوان یک تولید کننده باشد. کسانی که وارد این رشته می‌شوند باید عاشق این رشته باشند. در ایران بیش از 140 دانشگاه داریم (اعم از دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور) که دانشکده کشاورزی دارند و دانشجوی کشاورزی تربیت می‌کنند واقعا کشور ما نیاز به این همه فارغ التحصیل در رشته‌های کشاورزی ندارد. وزارت علوم پس از 30 سال به این نتیجه رسیده که باید بخش قابل توجهی از این دانشکده خصوصا پیام نور و غیره تعطیل شوند خوشبختانه در سه چهار سال گذشته تعداد زیادی از این مراکز تعطیل شده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/272081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند

نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

مهارت‌آموزی 3521 مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت «سالروز شکست آمریکا در طبس»

تداوم مشکل سوخت کامیون‌داران خراسان جنوبی

هوای 4 منطقه مشهد آلوده است

آدم‌کشی جوان مشهدی در پی هیجان و غرور!

برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس

پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما

آغاز گرامیداشت 5 اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس

چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

کشف تعداد 61 کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان کنکور سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور

باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان

خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط 26 روز در سال

بی‌دقتی کارگر کارواش، خسارتی سنگین به بار آورد (فیلم)

دریافت تسهیلات ساخت مسکن 400 روستا در چناران

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از امروز

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در چهارمحال و بختیاری

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

ثبت سفارش کتاب‌های درسی آغاز شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد

بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 از امروز 5 اردیبهشت + لینک ثبت نام