پیام خراسان

آخرين مطالب

/چندمقاله/

ارتباط عقاید مذهبی و بهداشت روان علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی کسانی که اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند در برابر تنش و فشار، مصونیت بیشتر وسلامت بالاتری دارند. به طور کلی معنویت و احساس نزدیکی به خدا به زندگی فرد جهت و معنا می‌دهد و باعث ایجاد انسجام و هدفمندی در زندگی می‌شود.

معنویت به افراد کمک می‌کند که هیجانات منفی خود را کاهش داده و از تنش و اضطراب خود بکاهند و بهتر بتوانند مشکلات زندگی‌شان را مدیریت کنند و از راهبردهای مناسبی در جهت کاهش استرس و افسردگی‌شان استفاده کنند و در عین حال سلامت روانشان را حفظ نمایند. زیرا وجود افسردگی و تنش و اضطراب به عنوان یک عامل خطرزا می‌تواند زمینه بروز بیماری‌های جسمی و مشکلات متعدد بهداشت روان را فراهم کند.
بهداشت و سلامت روان با حفظ شیوه‌های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر و کار دارد
تامین و حفظ سلامتی یکی از اهداف عالی انسان است که می‌تواند از طریق ابعاد سه گانه بهداشت (جسمی، روانی واجتماعی)، حاصل شود، اما هر گاه از موضوع سلامتی سخن به میان آمده است، عموماً بعد جسمانی آن مدنظر قرار گرفته و به سایر ابعاد به ویژه بعد روانشناختی آن توجه کافی نشده است. بهداشت و سلامت روان شاخه‌ای از علم بهداشت است که با پیشگیری از اختلال‌های روانی و حفظ شیوه‌های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر و کار دارد.
سلامت روانی یکی از مهمترین ابعاد سلامت عمومی است
بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت روانی عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران در جهت تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. سلامت روانی یکی از مهمترین ابعاد سلامت عمومی است که نقش تعیین کننده‌ای در حیات فردی و اجتماعی افراد دارد.
امروزه بیش از 450 میلیون نفر از مردم دنیا از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند
امروزه بخش قابل ملاحظه‌ای از مطالعات جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت اجتماعی به بررسی موضوعات مربوط به سلامتی و بهداشت روانی اختصاص یافته است. توجه جدی به این حوزه از مطالعات، بیشتر بدان خاطر بوده که هزینه اجتماعی بیماری‌های روانی زیاد است. بیماری روانی بر بهره‌وری فرد، یا عملکرد شغلی، غیبت از تحصیل و کار، ثبات زندگی زناشویی و خانواده، نگهداری و پرورش فرزندان و رفاه اقتصادی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد و زندگی فرد و اجتماع را مختل می‌سازد. نتایج تحقیقات وپژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که امروزه بیش از 450 میلیون نفر از مردم دنیا مشکلات روحی و روانی دارند.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بخش اعظم بیماری‌ها (جسمی و روانی) در کشورهای در حال توسعه روی می‌دهند. مشکلاتی چون فقر، شکست در تحصیلات، زندگی در محیط فیزیکی نامناسب و سطح بالای بی اعتمادی و عدم امنیت در جامعه(مانند خشونت‌ها و تصادفات) و عواملی چون حوادث منفی زندگی از جمله جدایی از والدین، از دست دادن کار یا مهاجرت اجباری ازجمله عوامل اجتماعی هستند که تأثیرات زیادی بر سلامت روانی افراد می‌گذارند. پذیرش خود و دوست داشتن خویش و تبدیل شدن به انسانی که از نظر جسمی سالم، از نظر فکری بی‌عیب، از نظرروانی شاد، از نظر اجتماعی متعادل، از نظرسیاسی آگاه، از نظر اقتصادی مولد و از نظر فرهنگی مسئول باشد، از خصوصیات سلامت روان است و در شمار موضوعاتی قرار دارد که به صورت مفهومی با سرسختی روانشناختی ارتباط می‌یابد.
عقاید مذهبی باعث ایجاد یک اثر مثبت روانی می‌شود که در ارتقاء بهداشت روانی فرد مؤثر است
در سال‌های اخیر توجه بیشتری به باورهای دینی و مذهبی برای سلامت روان و درمان بیماری‌های روانی معطوف شده است. عقاید مذهبی باعث ایجاد یک اثر مثبت روانی می‌شود که در ارتقاء بهداشت روانی فرد مؤثر است. پژوهش‌ها به رابطه مثبت بین معنویت و کیفیت زندگی دست یافته اند. روحیه مذهبی به طور چشمگیری با سلامت روان و سازگاری در ارتباط است و افرادی که خود را مذهبی می‌دانند از دیگران سازگارترند. مذهب و معنویت به عنوان سپری در برابر مشکلات و ناراحتی‌های افراد قرار گرفته و موجب کاهش اختلال روانی و ارتقاء سطح سلامت روانی افراد می‌شود. رفتارهای مذهبی در پرداختن به نکات معنی‌دار زندگی ارزش مثبتی دارند، رفتارهایی از قبیل عبادت، توکل به خداوند می‌توانند با ایجاد امید و تشویق افراد به نگرش مثبت به موقعیت‌های فشارزای روانی باعث آرامش درونی آنان شود.
مذهبی بودن یکی از عوامل مراقبت‌کننده در پیشگیری از ابتلای به اختلالات روانی است
دین و مذهب به عنوان نوعی از هدایت الهی، دگرگونی و آثار عمیق و وسیعی را در اندیشه و روح انسان‌ها پدید می‌آورد. در پرتو این دگرگونی که نظام شناخت‌ها و باورها، ارزش‌ها و گرایش‌ها و رفتارها و کردارهای انسان را در بر می‌گیرد، استعداهای درونی و فطری بشر شکوفا و هدایت می‌شود و مسیری ویژه به تکامل می‌رسد. همچنین دین و مـذهب بــه عنــوان مجموعـه‌ای از اعتقادات، بایدها و نبایدها و ارزش‌های اختصاصی و تعمیم یافتـه، از مؤثرترین تکیه گاه‌های روانی به شمار می‌رود و قـادر اسـت معنـای زندگی را در لحظه لحظه‌های عمر فراهم کند و در شرایط خاص نیز با فراهم‌سازی تکیه‌گاه‌های تبیینی، فـرد را از تعلیـق و بی‌معنایی نجات بخشد. مذهبی بودن یکی از عوامل مراقبت کننده در پیشگیری از ابتلاء به اختلالات روانی است.
منابع :
*توکل،م و دیگران. (1389). «سرمایه اجتماعی و سلامت روانی، مکانیسم‌ها و مدل‌های علی و تعاملی». فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 42. صص: 202-173.
*نورمحمدی نجف آبادی، م و دیگران. (1393). «بررسی نقش سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن بر بهداشت روان انسان». کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی. صص: 14-1.
*درویشی، م و دیگران. (1396). «بررسی ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز و آزاد اسلامی کرج در سال 93-92». نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. شماره 2. صص: 152-145.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/272102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند