پیام خراسان

آخرين مطالب

/از رشته‌های دانشگاهی چه می‌دانیم؟/4

مخاطرات طبیعی لازمه حیات شناختی کره‌ زمین هستند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط ‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پدیده‌هایی مانند فوران آتشفشان، خشکسالی و سیل که برای زمین نقش تعادل دارند، لازمه حیات شناختی کره زمین هستند. این مخاطرات زمانی که کنترل نشوند، باعث بروز خسارت‌های اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی، مالی و جانی می‌شوند و منجر به وقوع بلایا می‌شوند.

عادل سپهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشته محیط زیست به عنوان یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد از اواسط دهه 80 شروع به فعالیت کرده است. در حدود دو دهه اخیر این دانشگاه دانش‌آموختگان سرآمدی را به جامعه تحویل داده است که در آزمون‌های تحصیلی مقطع ارشد و دکتری جزو رتبه‌های تک رقمی هستند.
وی در رابطه با گرایش‌های مختلف این رشته، افزود: در گرایش آمایش سرزمین کار دانشجویان عموما مطالعه و ارزیابی وضعیت محیط زیست در بخش‌های مختلف، آماده کردن نقشه‌های آمایشی، ارزیابی اثرات محیط و توسعه بر یکدیگر و همچنین مطالعات مرتبط با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت در محیط زیست است. در گرایش تنوع زیستی دانشجویان تلاش می‌کنند اصول و مفاهیم مرتبط با اکولوژیک در حفظ گونه‌های زیستی و پایداری آن‌ها با تاکید بر تنوع زیستی از جمله جانوری و گیاهی فراگیرند. این رشته در دنیا جزو ضرورت‌های مهم در اصول توسعه پایدار و پایداری اکولوژیک است. 
افزایش میزان آلودگی جهانی نتیجه افزایش طمع بشریت برای استفاده از منابع طبیعی
این استادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط ‌زیست دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه گرایش‌های مختلفی مرتبط با ‌ آلودگی هوا و خاک وجود دارد، بیان کرد: با وجود شرایط کنونی دنیا، توسعه‌ شهرها، شهرنشینی و طمع بشر هوشمند برای دستیابی به منابع مختلف زمین هر روز به میزان آلودگی‌های حاصل از این طمع افزوده می‌شود. آلودگی‌های توسعه پیدا کرده در محیط‌های شهری از جمله آلودگی‌هایی هستند که به صورت مستقیم خود شخص انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط با آلودگی خاک، آب و هوا کار می‌کنند به صورت مستقیم با مواد و عوامل ایجاد کننده آلودگی آشنا می‌شوند. علاوه بر شناخت عوامل ایجاد کننده آلودگی، با فناوری‌ها و موادی مانند تکنولوژی نانو و بایو آشنا می‌شوند که استفاده از آن‌ها منجر به کنترل آلودگی‌ها می‌شود. آلودگی‌های موجود در آب به طور خاص روی پسماند، فاضلاب و سیستم‌های رفع پسماند متمرکز می‌شود. آلودگی‌های تهدید کننده خاک از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا یکی از منابع مهمی است که می‌تواند بر سایر منابع مانند آب‌های زیرزمینی، پوشش گیاهی و محصولات زراعی تاثیرگذار باشد. 
عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: برخی از گرایش‌های مرتبط با محیط زیست با دانشکده مهندسی، علوم، زیست شناسی، برنامه‌ریزی محیط زیست، مدیریت محیط زیست، آموزش محیط زیست، جامعه‌شناسی محیط زیست و بایولوژیک پیوند مشترک دارد. باتوجه به اینکه یکی از چالش‌های مهم دنیا چالش محیط زیست است، بسیاری از دانشجویان این رشته می‌توانند از بورس‌های مختلف و دانشگاه‌های معتبر دنیا استفاده کنند. این دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو و نگهداری از محیط زیست سرمایه‌گذاری می‌کنند و بورسیه‌هایی قرار می‌دهند، این بورسیه‌ها منجر شد تا بسیاری از علاقه‌مندان به محیط زیست که فناوری‌های برجسته در حوزه محیط زیست دارند شانس خود را در این رقابت بین‌المللی امتحان کنند. بسیاری از این دانشجویان پذیرش گرفته و جذب نهادهای مهم بین‌المللی و دولتی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در ایران حداقل در یک دهه گذشته توجه مهمی به محیط زیست شده است، بیان کرد: این اهمیت حداقل در سطح کلامی میان مدیران و کارشناسان محیط زیست صورت گرفته است. چالش‌های محیط زیست امروزه بر هیچ شخصی پوشیده نیست و این مسئله خود نوید بخش آن است که در سال‌های آینده فارغ التحصیلان این رشته بتوانند دلایل و راه حل‌هایی را در حوزه محیط زیست ارائه کنند و در بخش‌های مختلف دولتی جذب شوند.
سپهر با اشاره به وجود تفاوت میان واژه «بلای طبیعی» و «مخاطرات طبیعی»، تشریح کرد: واژه مخاطره در لاتین به معنای "hazard" است. مخاطره به این معناست که انسان هنوز هم احساس خطر می‌کند اما لزوما آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و جانی به همراه ندارد. بسیاری از پدیده‌هایی که می‌تواند برای کره زمین نقش تعادل داشته باشد و به صورت طبیعی در کره زمین اتفاق می‌افتد مانند فوران آتشفشان، خشکسالی و سیل لازمه حیات شناختی کره زمین است، می‌توانند نقش مخاطره را هم داشته باشند. اگر عوامل مهم در راستای حفظ و مدیریت محیط زیست به خوبی انجام نشود ممکن است به بلا منجر شوند. این مخاطرات زمانی که کنترل نشوند و باعث بروز خسارت‌های اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی، مالی و جانی شوند از آن‌ها با عنوان بلا یا اصطلاحا "disaster" یاد می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی بیان کرد: نمی‌توان جلوی رخ دادن مخاطرات را گرفت، اما می‌توان جلوی رخ دادن بلا یا آسیب‌های جدی اجتماعی و جانی را گرفت. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بلایای طبیعی این است که مدیریت بحران و مباحث مرتبط با بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، ناپایداری‌های مبتنی بر دامنه، فوران آتشفشان، سیل، سونامی، رعد و برق، آتش‌سوزی و خشکسالی را به خوبی یاد گرفت. در ایران عمدتا بلایای طبیعی بر زلزله، زمین‌لرزه، خشک‌سالی و سیل متمرکز است. این مخاطرات طبیعی در صورتی که مدیریت نشوند تنها پیامدی که برای ما خواهد داشت تخریب اراضی خواهد بود. نتیجه نهایی تخریب اراضی نیز بیابانی شدن بسیاری از مناطق زیبای ایران خواهد بود.
مدیریت بحران به معنای افزایش تاب‌آوری یک اکوسیستم است
وی افزود: زمانی که صحبت از مدیریت ریسک می‌شود تمام فعالیت‌های قبل از وقوع یک بلا را شامل می‌شود. این فعالیت‌ها عموما بر مطالعات پایش متمرکز می‌شود ‌که هدف آن هم افزایش حفاظت است. هدف در مدیریت ریسک کلیه فعالیت‌هایی است که عموما بر پایش و نظارت با هدف افزایش تاب‌آوری یک اکوسیستم متمرکز است. در صورت رخ دادن یک بلا فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که به برگشت‌پذیری موقعیت به حالت اولیه کمک کننده باشد. هرچه زمان برگشت به موقعیت اولیه کمتر باشد نشان دهنده این است که کشور در مدیریت بحران موفق‌تر است. نمونه موفقیت یک کشور در زمینه مدیریت بحران در آسیا کشور چین است، این کشور باوجود قرار داشتن بر یک موقعیت مخاطره‌آمیز، اما با رخ دادن یک بلای طبیعی در کمتر از چهار ماه به حالت اولیه باز می‌گردد. لازمه داشتن یک مدیریت بحران خوب این است که مدیریت ریسک خوبی داشته باشیم و تمام پروتکل‌های لازم برای حفاظت از محیط زیست را رعایت کنیم. 
سپهر ادامه داد: در مشهد بخش بزرگی از اتفاقات به دلیل دستکاری‌های انسانی رخ می‌دهد و باید در توسعه شهر بر مسائل مرتبط با گسل‌ها، موقعیت‌های سیل‌خیز، فرونشست دشت‌ها و زمین‌لرزه توجه ویژه شود. دانشگاه فردوسی بانی مبحث سبز در دانشگاه‌های ایران است. در اوایل دهه 70 این ایده توسط دانشگاه فردوسی مطرح و به مرور به وزارت علوم کشیده شد. راه‌های زیادی برای مدیریت سبز دانشگاه وجود دارد که به بخش‌های اجرایی و آموزشی باز می‌گردد. دانشگاه فردوسی مشهد باتوجه به اینکه بانی مبحث سبز است تمام تلاش خود را در راستای پیشبرد این طرح انجام می‌دهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/272463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است

طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند

تداوم بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی

سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است

2 سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد

باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند

ساخت باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

جاده مه‌آلود و بارانی بجنورد به آشخانه

پایان‌ راز آلود قسمت 10 سریال شوگون؛ فصل دوم حماسه پرطرفدار ژاپنی در راه است؟

جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور

این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

وزیر ارتباطات: بررسی رفع فیلتر «گوگل پلی» در کارگروه فیلترینگ برای بار سوم

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فهرست قیمت کتاب‌های درسی سال 1404-1403 + سایت و مدارک ثبت نام

قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد

توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس

ثبت بیش از 20 هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

باران در راه خراسان رضوی است