پیام خراسان

آخرين مطالب

تنور «ریال‌سوزی» چگونه سرد خواهد شد؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی این روزها و در پی تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تحریم 18 بانک ایرانی، شاهد افزایش بیش از پیش نرخ ارز هستیم. کاهش منابع ارزی به دلیل اعمال این تحریم‌ها، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، هیجان مردم از اوج‌گیری بیشتر قیمت‌ها، کاهش ارزش نقدینگی‌های مردم و در نهایت سودجویی دلالان، تنور «ریال‌سوزی» را شعله‌ورتر ساخته و دلار از مرز روانی 30 هزار تومان عبور کرده ‌است.

این شرایط سخت و پیچیده اقتصادی و سیاسی باعث شد تا مسئولان بانک مرکزی، یک بار دیگر به فکر تزریق ارز به بازار بیفتند تا شاید عطش بخشی از بازار را پاسخگو باشند.
در خصوص تاثیر اعمال سیاست تزریق ارز بر شرایط اقتصادی ایران و بورس نظر یکی از کارشناسان اقتصادی را جویا شدیم.
محمدابراهیم احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این اقدام اظهار کرد: تزریق ارز به بازار به معنای کاهش دوباره منابع ارزی است. این اقدام شاید به صورت موقت بتواند از التهاب بازار بکاهد، اما در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند شرایط را بهبود بخشد و علاج درد بی‌درمان گرانی ارز و به تبع آن تورم باشد.
وی افزود: دولت باید هرچه سریع‌تر به دنبال جایگزین مناسب دلار برای تبادلات اقتصادی کشور باشد تا نیاز شدید کشور را به ارز آمریکا از بین ببرد.
این کارشناس بازار بورس در پاسخ به این سوال که آیا سیاست تزریق دلار به بازار می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف شود، عنوان کرد: در صورت ایجاد افت قیمت ارز، این اتفاق می‌تواند به صورت موقت باعث ایست یا افت قیمت در سایر بازارها شود.
احمدی با اشاره به تاثیر افت احتمالی قیمت دلار بر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های حاضر در بازار بورس با دلار 10 هزار تومانی قابل توجیه است، نه دلار 30 هزار تومانی و قیمت سهام این شرکت‌ها با توجه به تورم موجود، جای رشد بسیار دارد.
وی در خصوص تاثیر کاهش قیمت احتمالی ارز بر آینده بورس گفت: هرچند اعتقادی به افت محسوس قیمت ارز ندارم، اما پایین ‌آمدن قیمت دلار موجب سودآوری بسیاری از شرکت‌ها، یعنی صنایعی که مواد اولیه خود را از واردات تامین می‌کنند، می‌شود. احتمال افت محسوس قیمت ارز بسیار کم است، اما در صورت رخ دادن این اتفاق برای بسیاری از شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از واردات تامین می‌کنند، سودآور است.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پایین ‌آمدن نرخ دلار می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر منفی بر بازار سرمایه بگذارد، اما در میان‌مدت و بلندمدت این تاثیر کم‌رنگ خواهد شد و در نتیجه بازار سرمایه و سهام ارزنده آن رشد خواهند داشت.
مردم به جای سهام‌بازی، سهام‌داری کنند
احمدی در خصوص لزوم حفظ سهام در شرایط فعلی بازار سرمایه بیان کرد: مردم به جای اینکه با رفتار هیجانی دارایی خود را از بین ببرند، بهتر است به جای سهام‌بازی، سهام‌داری کنند، همان‌طور که اگر ملکی خریداری شود، بی‌توجه به افت‌وخیز بازار ارز از آن مراقبت می‌شود تا در میان‌مدت و بلندمدت ثمره انتخاب درست مشاهده شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی بازار سرمایه تصریح‌ کرد: به‌ نظر می‌رسید که از نیمه مهرماه 99، بازار روند حرکتی بهتری خواهد داشت که خوشبختانه از 15مهرماه، شکل‌گیری روند مثبت در بازار مشهود بوده است و بازار با کف‌سازی خوبی که انجام داده، مستعد رشد دوباره است. هرچند که تلاش‌هایی از جانب شرکت‌های حقوقی، بازیگران برخی سهام‌ها و افراد و مجموعه‌های خارج از بازار سرمایه صورت می‌گیرد که قیمت‌های سهام‌ها بار دیگر افت کنند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه ‌داد: عده‌ای از مردم پول خود را از بورس خارج کرده‌ و بخش عظیمی از آنان متحمل ضررهای بسیاری شده‌اند، اما عده‌ای که با نگاه بلندمدت وارد بورس شده‌اند، بی‌توجه به نوسانات منفی دو ماه اخیر در بورس باقی مانده‌اند.
احمدی اضافه کرد: هیجان فروش در بازار سهام افول کرده‌، به همین دلیل روند حرکتی بازار پس از نیمه مهر رو به تعادل رفته و از این زمان به بعد رو به بالا خواهد بود.
وی در خصوص راهکارهایی برای بازار سرمایه عنوان کرد: زمانی می‌توان به بورس اعتماد کرد که اولا مردم به بازار اعتماد کنند؛ چراکه پیش از این تبلیغات دولت و شعار حمایت و صیانت از بازار باعث می‌شد تا مردم حتی در روزهای منفی این بازار، مقداری صبورتر باشند، اما عملکرد بد و بعضا مغرضانه برخی افراد صاحب‌نظر و مسئول باعث شد تا مردم صبر خود را از دست بدهند و ثانیا باید علم و آگاهی سهام‌داران افزایش یابد تا با انتخاب درست سهام و دوری از تصمیمات هیجانی، سرمایه خود را از بین نبرند.
این کارشناس بازار بورس افزود: مسئولان به جای سر دادن شعارهای غیرواقعی، با اتخاذ سیاست‌های درست و اصولی از بازار سرمایه صیانت کنند.
احمدی دماسنج واقعی بورس را شاخص کل هم‌وزن دانست و گفت: هر زمان شاخص هم‌وزن بتواند چند روز سبزپوش باشد، می‌توان بخشی از سرمایه‌های خارج‌ شده از بورس را به این بازار بازگرداند و یا حتی سرمایه‌های جدیدی را وارد بازار سرمایه کرد و بازار را به حرکت رو به رشد قبلی بازگرداند.
می توان نتیجه گرفت که بهترین راه برای سوار شدن بر موج تورم، تبدیل ریال به اموال غیر نقدی و یا سایر ارزها است. در گذشته مردم عمدتا با آگاهی و شناخت در چهار بازار سنتی طلا، ارز، مسکن و خودرو سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما امروزه بازار پنجمی به نام بورس نیز اضافه شده است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نوسانات دلار تاثیر می‌پذیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/272796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم