پیام خراسان

آخرين مطالب

مثلث توسعه اقتصادی نوید بخش رونق بجستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- استفاده از ظرفیتهای مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاران در قالب معین‌های اقتصادی طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی خراسان رضوی، نوید بخش توسعه و رونق اقتصادی شهرستان بجستان این استان است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان طرح ابتکاری علیرضا رزم حسینی استاندار سابق خراسان رضوی موجب افزایش اعتماد میان سرمایه گذاران و بخش دولتی و تحرک بخشی در زمینه تولید و هم افزایی بخشهای اقتصادی و فرهنگی برای سهولت در روند اشتغال و کارآفرینی شده است که بستر محرومیت زدایی و توسعه مناطق مختلف را فراهم می کند.
مهمترین هدف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی که از اواخر سال 97 به پیشنهاد استاندار سابق خراسان رضوی مطرح شد توسعه کسب‌وکارهای روستایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار حوزه‌های دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است.
کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه ضلع این مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی هستند و ائمه جمعه نیز به‌عنوان ناظران عالی نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند.
تعامل، هماهنگی و همگرایی تمام این ارکان می‌تواند علاوه بر توسعه و رشد منطقه‌ای موجب کاهش نرخ بیکاری در شهرستان‌ها و استان خراسان رضوی شود.
در این میان شهرستان بجستان در جنوبی ترین ترین نقطه استان خراسان رضوی با توجه به موقعیت و ظرفیتهای اقتصادی خود از توان بسیار برای تحقق اهداف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی برخوردار است و اجرای این طرح لازمه مهم توسعه و رونق آن محسوب می شود.
شهرستان بجستان در 50 کیلومتری غرب گناباد و 62 کیلومتری شمال فردوس و در کنار محور اصلی ارتباطی استان‌های جنوبی کشور به مشهد قرار گرفته است.
از مجموع 35 واحد صنعتی بجستان 24 واحد فعال است و از 31 معدن در این شهرستان 14 واحد تعطیل و 17 واحد فعالیت دارند و در مجموع 195 هزار و 408 میلیون ریال در بخش صنعت و معدن بجستان سرمایه گذاری شده و برای 318 نفر اشتغال ایجاد شده است.
هشت هزار و 500 بهره بردار بخش کشاورزی در قالب 6 هزار و 626 هکتار زمینهای زراعی و باغی بجستان فعالیت می کنند و این شهرستان دارای 205 کارگاه و واحد تولیدی فعال در بخشهای مختلف با 662 کارگر است و مجموع افراد بیمه شده بجستان دو هزار و 700 نفر است.
بجستان از ظرفیتهای بسیار در بخش معادن و سنگهای ساختمانی و از جمله تزئینی و فرآورده های سنگهای معدنی و پلیمری برخوردار است.
بیشترین حوزه فعالیت واحدهای صنعتی شهرستان بجستان آب معدنی، عایقهای رطوبتی، تولید قیر و آسفالت و شن شویی است.
وجود قابلیتهای خوب در تولید محصولات کشاورزی نظیر انار، پسته ، زعفران و محصولات جالیزی از دیگر ظرفیتهای اقتصادی بجستان به شمار می رود.
با وجود استعدادها و ظرفیتهای اقتصادی، وضعیت اشتغال در بجستان مطلوب نیست و شاخص نرخ بیکاری این شهرستان با دو هزار نفر بیکار بالاتر از سایر مناطق استان خراسان رضوی است.
بر این اساس اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی و اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری در بجستان است و باید با هم افزایی بخشهای مختلف و معینهای اقتصادی از این ظرفیت در مسیر توسعه منطقه استفاده کرد.
ششم بهمن ماه سال 1397 با طرح ابتکاری "علیرضا رزم حسینی" استاندار سابق خراسان رضوی، ریل‌گذاری دیگری برای تحقق توسعه در این استان آغاز شد و طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغال و کارآفرینی و محرومیت زدایی در نقاط مختلف استان از جمله شهرستان بجستان ایجاد کرد.
در این چارچوب اشخاص حقوقی و حقیقی توانمند از هر دو بخش خصوصی و دولتی، در قالب "معین اقتصادی" عهده‌دار تامین سرمایه و اجرای طرحهای اشتغالزا با استفاده از ظرفیتهای محلی در محدوده مشخصی از استان یا شهرستان خراسان رضوی شدند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بجستان به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی ظرفیت مهمی برای جلب مشارکت مردم در مسیر توسعه متوازن و رونق اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال ایجاد کرد.
مهدی طاحونه بان افزود: با توجه به زیرساختها و ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بجستان همکاری و همدلی خوبی بین مسوولان نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط در جهت جلب معینهای اقتصادی و استفاده از ظرفیتهای آنان در مسیر رونق اقتصادی شهرستان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: توسعه و رونق اقتصادی بجستان در گرو اجرای صحیح طرح مثلث توسعه اقتصادی است و با پیگیریهای مسوولان ذیربط، فرمانداری و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی اقدامات خوبی در جهت جلب سرمایه گذاران به عنوان معینهای اقتصادی برای سرمایه گذاری در زیرساختهای صنعتی و معدنی بجستان انجام شده است و علاوه بر پنج معین اقتصادی موجود به تازگی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد به عنوان یکی از بخشهای شرکت فولاد خوزستان هم به تازگی به عنوان معین اقتصادی این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بجستان سرمایه گذاری در بخشهای صنعتی و معدنی از جمله سنگهای مرمریت، فلورین و باریت را از ظرفیت‌های بالقوه و مهم برای فعالیت معینهای اقتصادی این شهرستان ذکر کرد و گفت: اقداماتی برای جهت دهی این فعالیتها در این زمینه در دست انجام است.
مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد یکی از معینهای اقتصادی بجستان هم قابلیتهای صنعتی و معدنی این شهرستان را نوید بخش فعالیتهای معینهای اقتصادی دانست.
محمد مدنی فر گفت: از آنجایی که یکی از سیاست های گروه هلدینگ خوزستان محرومیت زدایی و فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته است با پیگیریهای مسوولان ذیربط از جمله نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی این شرکت به عنوان معین اقتصادی بجستان انتخاب شد.
حجت الاسلام محمد حسین وحیدی امام جمعه شهرستان بجستان هم ضمن تاکید بر نقش موثر نظارت مسوولین بر فعالیت‌های اقتصادی گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که در حوزه اقتصاد مقاومتی اهتمام جدی دارد و این از دستاوردهای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی است.
رییس دادگستری شهرستان بجستان هم به جلسات و مصوبات متعدد برای رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مراکز تولیدی از جمله کارخانه خوراک دام بهاران مهم‌ترین اقدام در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در این شهرستان است.
غلامرضا باقری بر اهتمام جدی ارکان مختلف شهرستان برای حمایت از تولید تاکید کرد و افزود: دادگستری آمادگی کامل برای رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی و سرمایه گذاری برای تحقق اهداف طرح مثلث توسعه اقتصادی و طرحهای معینهای اقتصادی در این شهرستان دارد.
فرماندار بجستان هم اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را زیربنای رونق اقتصادی این شهرستان دانست و بر بهره گیری بیشتر از ظرفیت‌های این طرح در مسیر توسعه منطقه تاکید کرد.
حسین ابراهیمی کردیانی گفت: توانمندسازی جوامع محلی و دستگاههای اجرایی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی از ارکان مهم طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است.
وی افزود: جلب مشارکت مردم ضرورت تحقق اهداف این طرح است و باید با برنامه ریزی منسجم به این مساله عنایت خاص داشت و همراهی تشکل‌های غیر دولتی و جوامع محلی و استفاده از ظرفیت جوانان بستر اجرای بهینه طرح مثلث توسعه اقتصادی، اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را فراهم می‌کند.
فرماندار بجستان با اشاره به فعالیت 6 معین اقتصادی در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در این شهرستان ادامه داد: بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان معین اصلی شهرستان بر پوشاک و دام به صورت تخصصی تمرکز دارد.
وی گفت: شرکت فراگیر توسعه سناباد نیز به عنوان یکی از شرکتهای معدنی تابعه فولاد خوزستان چند روز پیش به عنوان معین اقتصادی جدید بجستان فعالیت خود را آغاز کرد. 
ابراهیمی کردیانی با اشاره به 18 مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی برای توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان طی سالجاری افزود: طرح شاخص در دست پیگیری در این شهرستان تاسیس شهرک صنعتی بازیافت شرق کشور در منطقه یونسی با سرمایه گذاری سازمان همیاری شهرداریها و مشارکت بخش خصوصی است و مشاور مطالعات این شهرک در شهرستان مستقر شده وامور مربوط به واگذاری زمین‌های مورد نیاز در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: اقدامات مطالعاتی مربوط به اکتشاف مس در پهنه قابل توجهی از زمین‌ها و وسعت مورد نظر در بجستان برابر برنامه زمان بندی شرکت صنایع ملی مس ایران در دست اقدام است و تا پایان سال انجام می‌شود.
فرماندار بجستان مشارکت مردم در عرصه های اقتصادی را برای توسعه و رونق این شهرستان ضروری دانست و بر استفاده از همه ظرفیتهای موجود و جوامع محلی برای بستر سازی در این زمینه تاکید کرد.
وی گفت: با مشارکت مردم 11 صندوق خرد توسعه روستایی از سال‌های گذشته در شهرستان فعال بودند و با همراهی معین‌ها در مسیر توسعه شهرستان فعالیت دارند.
ابراهیمی کردیانی با بیان اینکه همه ظرفیت‌های محدود و بدون استفاده در روستاهای این شهرستان شناسایی و از آنها در مسیر توسعه شهرستان استفاده می‌شود افزود: یکی از این ظرفیت‌ها قالیبافی است که 900 نفر به صورت مستقیم در این بخش فعالیت دارند و با تفاهمنامه‌هایی با همراهی سه شرکت از این ظرفیت استفاده می‌شود.
مدیر کل امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی هم گفت: از زمان اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در سال 1397 تاکنون همدلی بسیار خوبی بین مسوولان ذیربط و از جمله ارکان مثلث (کارگزاران حکومتی، نمایندگان مجلس،سرمایه گذاران و ائمه جمعه) در مناطق مختلف استان در راستای اهداف آن ایجاد شده و این همدلی در بجستان از جایگاه خاصی برخوردار است.
مرتضی اشرافی افزود: اقتصاد مقاومتی ظرفیت مهمی برای اتکا به توان داخلی برای رونق اقتصادی منطقه می‌باشد و از شاخصه های آن مردمی کردن و توسعه متوازن در کشور است و طرح مثلث توسعه اقتصادی از ظرفیت خاصی برای تحقق این مهم برخوردار است.
وی ادامه داد: به رغم قابلیتهای اقتصادی بجستان، نرخ بیکاری این شهرستان از متوسط استانی آن بیشتر است و باید با هم افزایی بخشهای مختلف و جهت دهی ظرفیتهای معینهای اقتصادی در مسیر اشتغال و کارآفرینی از این ظرفیتها برای رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری در منطقه بهره گرفت.
مدیر کل امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی، زیرساختهایی که توسط دولت تدبیر و امید طی سنوات گذشته در شهرستان بجستان ایجاد شده را یادآور شد و گفت: باید با رفع موانع موجود و تکمیل زیرساختها مسیر جذب سرمایه گذار در شهرستان هموار شود و طرح مثلث توسعه اقتصادی قابلیت خوبی در این زمینه دارد.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز طرح هر روستا یک معین اقتصادی را محور و الگوی خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال مناطق مختلف این استان دانست و گفت: مردم باید در توسعه، رونق و عمران مناطق شهری و روستایی خود مشارکت داشته باشند و سرمایه‌گذاری ها هم براساس نیاز و ظرفیت‌های هر منطقه انجام شود.
علی اکبر لبافی نژاد با اشاره به فعالیت‌های شاخص ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بجستان در زمینه اشتغالزایی و محرومیت زدایی در منطقه خواستار مشارکت بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی این شهرستان با سپاه پاسداران در اجرای این طرحها شد.
وی افزود: مشارکت مردم در قالب حساب‌های خرد توسعه روستایی به عنوان رویکرد مهم سپاه در این زمینه باید محور و مدل توسعه و رونق بجستان قرار گیرد.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: انسجام خوبی بین مسوولان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای بجستان در اجرای تفاهمنامه‌های طرح مثلث توسعه اقتصادی وجود دارد و عملکرد این شهرستان از برخی شهرستان‌های استان در این زمینه مطلوبتر است.
وی با اشاره به ثبت 44 فعالیت در سامانه ثبت اطلاعات معین‌های بجستان گفت: از این تعداد 42 فعالیت تاکنون محقق شده و به بهره‌برداری رسیده است.
مرکز شهرستان 35 هزار نفری بجستان در 289 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
برچسب‌ها
رونق تولید توسعه اقتصادی طرح مثلث توسعه اقتصادی بجستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/272939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد