پیام خراسان

آخرين مطالب

مسئولِ دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی پاسخ داد

چگونه اختراع‌مان را ثبت کنیم؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مسئولِ دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: اختراع یک راه‌حل فنی برای حل یک مشکل فنی است که تمامی افراد می‌توانند تقاضای ثبت اختراع کنند.

مهندس نیکا خواجه‌پور در خصوص چگونگی شرایط ثبت اختراع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اختراع یک راه‌حل فنی برای حل یک مشکل فنی است و حتما مشکل فنی وجود داشته است که در ذهن فرد راه‌حلی به وجود آمده و به این معنی نیست که دیگران متوجه حل آن نشده‌اند. اما عموما راه‌شان با فرد مخترع یکی نبوده است. بنابراین تمامی افراد می‌توانند تقاضای ثبت اختراع کنند اما باید سه شاخص را رعایت کنند چراکه استثنائاتی در قوانین وجود دارد که افراد قبل از اینکه اقدام به ثبت اختراع کنند، حتما چند نکته را باید در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: ابتدا به آیین‌نامه اجرایی که در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور یا سامانه ثبت مالکیت معنوی که بخشی از سازمان اسناد و املاک کشور است، مراجعه کنند و قوانین و آیین‌نامه‌های ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی را مطالعه تا از ویژگی‌های هر کدام از این سه بخش آگاهی پیدا کنند. 
مسئول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: افراد برای ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی باید ویژگی‌هایی که در سامانه ثبت اسناد درج شده را مشاهده کنند و اگر محصول آن‌ها جزو موارد غیر قابل ثبت است، اصلا به دنبال ثبت نروند. نکته دوم اینکه اگر قابل ثبت بود افراد باید چهار شاخص را در نظر داشته باشند که ابتدا در کل دنیا جدید باشد و شاخص جدید بودن را می‌توان با جست‌وجو به دست آورد و این جست‌وجو صرفا برای اختراعات نیست. 
وی عنوان کرد: اختراع باید جزء راه‌حل‌های روتین و روزمره نباشد تا بتوان خلاقیت را از درون آن احساس کرد. اختراع باید اصول علمی را دارا باشد به گونه‌ای که بتوان محصولی را ساخت و استفاده کرد. اختراع باید به اندازه کافی افشا شده باشد بدین معنا که وقتی ارزیاب اختراع، آن محصول را مشاهده می‌کند، متوجه مکانیزم اختراع شود. اگر افشا گنگ و مبهم باشد شاید مشکلی رقم نخورد اما ممکن است در ادامه شکایتی شود و به دادگاه برسد زیرا فرد به درستی افشا نکرده و حق وی ضایع می‌شود.
خواجه‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تجاری کردن اختراع باید چه فعالیت‌هایی را انجام داد؟ خاطرنشان کرد: درصد بالایی از اختراعات ممکن است هیچ وقت تجاری نشوند. اختراع از جنس تجاری‌سازی و بازار است و صرفا از جنس دانش نیست. اختراع در دنیا معمولا توسط شرکت‌ها انجام می‌شود زیرا مزیت رقابتی دارد و برای شرکت قدرت می‌آورد که در دنیا با هدف تجاری‌سازی انجام می‌شود اما معمولا در کشور ما افراد، اختراعات را ثبت می‌کنند. همچنین در تجاری‌سازی، ارگان‌های واسطی هستند که به مخترع کمک و تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا اختراع تجاری‌سازی شود.
وی بیان کرد: منظور از تجاری‌سازی اختراع این است که با خلق محصولی، وارد بازار شود تا مشکلی از مشکلات کشور یا منطقه را مرتفع کند. علاوه بر اینکه شرکت، ارزشی را برای خود و مشتری خلق می‌کند، در نهایت راه‌حلی برای رفع مشکل مردم جامعه به وجود می‌آورد. برای تجاری‌سازی پیش نیازهای زیادی لازم است و قبل از اینکه فرد محصولی را وارد بازار کند، باید از بازار دیدگاهی داشته باشد که آیا این فناوری کشش بازار را دارد یا خیر، آیا مشتری محصول را با این کیفیت می‌پذیرد و سوالاتی در این رابطه که به فرد کمک می‌کند تا چه محصول با کیفیت و ارزشمندی را وارد بازار کند.
مسئول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: بنابراین فردی که می‌خواهد اختراع خود را تجاری‌سازی کند باید ابتدا مفهوم کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار و طرح کسب‌و کار را برای خود ترسیم و سپس محصول خود را وارد بازار کند. زمانی که محصول وارد بازار شد نباید دست از کسب‌وکار کشید زیرا باید به طور مداوم بازار را رصد کرد و محصول خود را گسترش داد. 
وی در خصوص فرآیند ثبت اختراع افزود: افراد برای نوشتن مستندات اختراع خود، باید به چهار فایلی که در تقاضانامه اختراع وجود دارد، مراجعه کرده و این چهار فایل که شامل توضیح، ادعا، نقشه و خلاصه است را در داخل پنل اداره ثبت آپلود کنند. سامانه اداره ثبت مالکیت‌های معنوی به آدرس iripo.ssaa.ir در میز خدمت در بخش ثبت اختراع راهنمایی را گذاشته و توضیح داده که هر فایل باید چه بندهایی داشته باشد و در مورد فایل ادعا تنها ویژگی‌ها را نوشته چراکه برای ادعا نوشتن باید دارای مهارت بود و بسیار پیچیده است و برای این منظور مطرح نکرده که اختراع باید چگونه نوشته شود.
خواجه‌پور تصریح کرد: در نتیجه افراد باید مستندات اختراع را به گونه‌ای یاداشت کنند که در ادامه مراحل کار، با مشکل مواجه نشوند و حتما با یک مشاور و فردی که آگاه است، مشورت کنند. بنابراین افراد اظهارنامه خود را بارگذاری می‌کنند و مبلغی را پرداخت و در ادامه مرجع خود را برای عرضه انتخاب می‌کنند. درخواست خود را به اداره ثبت ارسال و اداره ثبت به آن مرجعی که فرد درخواست داده، ارسال می‌کند و اظهارنامه در آن سه شاخصی که مطرح شد، بررسی می‌شود.
مالکیت فکری، بازوی اداره ثبت در ارزیابی اختراعات است
وی در خصوص برنامه‌های دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: مالکیت فکری به حقوق ناشی از آفرینش‌های فکری، هنری، علمی و صنعتی گفته می‌شود که در قالب محصول یا فرآیند تبلور پیدا می‌کند. تقسیم‌بندی مالکیت فکری این‌گونه است که در مالکیت صنعتی شامل اختراع، طرح صنعتی، علائم تجاری، نشانه‌های مبدا جغرافیایی، گونه‌های گیاهی، مدل‌های مصرفی، رازهای تجاری و... است. همچنین حقوق مربوط به پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری که شامل نرم‌افزار، شعر، کتاب، موسیقی، عکاسی و... می‌شود. 
مسئول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص خدمات دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری که در واقع مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری است، مجوز خود را از سال 1388 دریافت کرد. این دفتر بازوی اداره ثبت در ارزیابی اختراعاتی که افراد در سامانه اداره ثبت مالکیت معنوی ثبت می‌کنند، است و برحسب اینکه درخواست خود را برای پارک خراسان بدهد یا نه، پرونده‌هایی از اداره ثبت برای بررسی شاخص‌های اختراعی برای ما ارجاع می‌شود.
وی بیان کرد: خدماتی که ما برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم، آموزش حوزه مالکیت فکری و مزایایی که مالکیت فکری برای شرکت‌ها در دنیا نیز دارد. همچنین حوزه مالکیت فکری بسیار گسترده است و صرفا منتهی به اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی نمی‌شود. مدیریت مالکیت فکری و استراتژی‌هایی که شرکت باید برای مالکیت فکری داشته باشد، یکی از خدماتی است که به شرکت‌ها ارائه می‌دهیم. حتی اسرار تجاری مانند مستندات دانش فنی شرکت به عنوان یک سِر تجاری محسوب می‌شود. 
خواجه‌پور عنوان کرد: در واقع به شرکت‌ها می‌گوییم که دارایی‌های فکری خود را طبقه‌بندی و آن‌هایی را براساس شرایطی که توضیح می‌دهیم، از طریق ثبت اختراع، علائم تجاری و... محافظت کنند و بعضی موارد دیگر را به عنوان اسرار تجاری نزد خود نگه دارند. در واقع شرکت‌ها مالکیت فکری خود را طبقه‌بندی و آن را مدیریت و بررسی کنند که رقبا در دنیا چه تکنولوژی‌هایی را در دست انجام دارند.
وی اضافه کرد: ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که تکنولوژی‌ها و فناوری‌های خود را مانیتور کنند و شاهد این باشند که رقبا بر روی چه تکنولوژی کار می‌کنند و آن صنعت در دنیا به چه سمتی می‌رود و در ادامه بازار منطقه را رصد کنند که به چه سمتی می‌رود و در آن تکنولوژی چه نوآوری‌هایی باید انجام شود. ما علاوه بر اینکه به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که دارایی‌های خود را مدیریت کنند، شرکت‌ها را راهنمایی خواهیم کرد که دانش خود را در زمینه تکنولوژی توسعه دهند و بازارهای مرتبط با شرکت را رصد کرده تا در حوزه تکنولوژی توانمندتر عمل کنند.
مسئول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که اگر بخواهند شرکت خود را واگذار یا بفروشند که باید قیمت شرکت یا سرمایه‌گذاری را نیز داشته باشند و به این دلیل برای ارزش‌گذاری فناوری، تکنولوژی و دارایی‌های فکری هم خدماتی به شرکت‌های پارک علم و فناوری استان داده می‌شود. 
وی اظهار کرد: خدمات دیگری هم به مشتریانی که عضو شرکت‌های پارک نیستند ارائه می‌کنیم زیرا هدف ما این است که فرهنگ مالکیت فکری را در بین اعضای اکوسیستمی که پارک هم بخشی از این اکوسیستم است، گسترش دهیم. همچنین خدماتی مانند مشاوره‌، راهنمایی‌ چه به صورت تلفنی، حضوری یا از شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کنیم و بخش دیگر خدمات هم از طریق سایت پارک است که افراد می‌توانند درخواست مشاوره دهند و از خدمات مشاوره پارک نیز استفاده کنند.
خواجه‌پور خاطرنشان کرد: خدمات مشاوره هم عمدتا در حوزه حقوق مالکیت فکری است که ما به شرکت‌ها مشاوره می‌دهیم. مشاوره برای نحوه نوشتن مستندات ثبت اختراع است که به افراد خارج پارک هم در این زمینه کمک خواهیم کرد. دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری استان عضو کانون پتنت ایران(حمایت از ثبت اختراعات خارجی) است که اگر شرکت‌های پارک و افراد دیگر بخواهند اختراع‌شان در خارج از کشور ثبت کنند، ما خدماتی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.
مسئول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: هر ساله فعالیت‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌هایی در حوزه مالکیت فکری، طرح‌های صنعتی، جستجوی پتنت‌ها، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و اختراع در نظر داریم که برای علاقه‌مندان تشکیل می‌شود. همچنین ما عضو کمیته سازمان جهانی مالکیت فکری نیز هستیم که از طریق اداره ثبت اسناد و املاک اداره ثبت مالکیت معنوی در ارتباط بوده و آموزش‌هایی را از این سازمان دریافت می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/273684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار