پیام خراسان

آخرين مطالب

وقتی وزن چانه کرونا از وزن چانه نان در نانوایی ها سنگین تر است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی این روزها که کرونا گوی سبقت را از زندگی تک تک ما ربوده، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اصناف می‌تواند در پیشگیری از این بیماری تاثیرگذار باشد.

خطر شیوع کرونا در نانوایی‌ها به عنوان یکی از مراکز اصلی مراجعه روزانه مردم همچنان زیاد است و رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری در این اماکن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
با شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بیش از پیش مورد توجه جامعه قرار گرفته است، در این میان برخی مشاغل از جمله نانوایی‌ها که باید در سخت‌ترین شرایط هم به کار خود ادامه دهند تا مردم با خیالی آسوده، نان مورد نیازشان را تهیه کنند باید بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
اما اگر این روزها سری به نانوایی ها در شهر بجنورد زده شود متوجه می شویم که کرونا بیخ گوش مشتریانی که برای خرید نان ایستاده اند، کمین کرده است.
فاصله افراد در برخی از نانوایی ها حتی کمتر از یک قدم
یکی از شهروندان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه دو ماهی است که صف نانوایی ها خیلی شلوغ شده است، گفت: در گذشته این گونه نبود وقتی که نانوایی می آمدیم فقط دو سه نفر در صف ایستاده بودند که بعد از گذشت چند دقیقه نان را خریداری می کردیم.
وی افزود: اما در حال حاضر به خصوص در نوبت ظهر و بعد از ظهر باید حدود نیم ساعت در صف بایستیم تا بتوانیم نان را خریداری کنیم.
وی ادامه داد: شلوغی نانوایی و مدت زمانی که باید در صف بایستیم از یک سو اما آن تجمعی که در این برهه زمانی جلوی درب نانوایی ها ایجاد می شود از سوی دیگر.
این شهروند اظهار کرد: در برخی از نانوایی ها به علت موقعیت مکانی آن، نمی شود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و فاصله افراد با یکدیگر حتی کمتر از یک قدم است.
مشتریانی که با ترس و لرز در صف نانوایی ها می ایستند/ برخی از مردم ماسک نمی زنند
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: طولانی بودن صف های این روزها در نانوایی یک طرف، نبود هیچ فاصله گذاری اجتماعی از سوی دیگر، عدم رعایت خیلی از افراد نسبت به استفاده از ماسک نیز غوز بالا غوز شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعدادی از افرادی که به نانوایی مراجعه می کنند از ماسک استفاده نمی کنند و اگر تذکر نیز به آن ها داده شود، از تذکر ناراحت شده نیز عصبانی می شوند.
وی با اشاره به اینکه نان یکی از مواد غذایی است که باید به ناچار خریداری شود، تاکیدکرد: تعدادی از مردم دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی در منزل و یا در محل کار خود رعایت می کنند اما با ترس و لرز در صف های نانوایی می ایستند چراکه هر چقدر استفاده از ماسک از سوی برخی از افراد رعایت شود اما اگر همین امر توسط سایر افراد در نانوایی ها که در آن فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی شود، توجهی نشود، فایده ای ندارد.
وی تصریح کرد: برخی از نانوایی ها در هسته مرکزی شهر در مکان های با تجمع و رفت و آمد خیلی بالا واقع شده اند، همچنین فضای داخل نانوایی نیز محدود است که مشتری ها نه می توانند در داخل نانوایی و نه بیرون از آن با رعایت فاصله بایستند در نتیجه جلوی درب نانوایی تجمعی ایجاد می شود که امکان انتقال ویروس کرونا از افراد ناقل بدون علامت بسیار زیاد است.
عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در نانوایی ها از سوی مشتریان است
یکی از صاحبان نانوایی در بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: تا یکی دو ماه گذشته صف های نانوایی بسیار کم و در ساعاتی از روز اصلا صفی تشکیل نمی شد اما الان وضعیت به شکل دیگری شده و از زمان شروع کار نانوایی تا زمان پایان کار همچنان صف است.
وی تصریح کرد: در داخل خود نانوایی توسط کارکنان تمام مسائل بهداشتی و دستورالعمل ها رعایت و حتی پول توسط کارت خوان تحویل گرفته می شود و برخی از مشتری هایی که پول نقد می دهند آن پول را با دست دریافت نمی کنیم و با پنس گرفته می شود.
وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مشتریان است چراکه تعدادی از آن ها بدون ماسک وارد صف نانوایی می شود و علاوه بر آن رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز نمی شود و هر چقدر هم تذکر داده می شود، توجهی به آن داده نمی شود.
رعایت فاصله گذاری اجتماعی در نانوایی های استان فقط تا 57 درصد
دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، صف های نانوایی را یکی از مکان های پرخطر برای انتقال ویروس کرونا به افراد اعلام کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در نانوایی ها، میزان رعایت بهداشت فردی از سوی کارکنان نانوایی 82 درصد و ماسک 92 درصد است اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصلا مطلوب نبوده و این امر توسط مشتریان تا 57 درصد است.
وی تاکید کرد: باید برای امر نوبت دهی در نانوایی ها یک فکر اساسی انجام تا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آن مکان ها اجرا شود.
دستورالعمل های بهداشتی توسط کارکنان نانوایی ها رعایت می شود
مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه دستورالعمل های بهداشتی توسط کارکنان نانوایی ها رعایت می شود، افزود: در چند نانوایی دستگاه نوبت دهی قرار داده شد که این امر برای رفع مشکل تجمع و ازدحام کارساز بود.
وی ادامه داد: اما هزینه خرید هر دستگاه 10 تا 12 میلیون تومان است ولی نانوایی ها توان خرید آن را ندارند.
گرانی نهاده های دامی صف های نانوایی را طولانی کرد
امیدوار در ارتباط با طولانی شدن صف های نانوایی طی یکی دو ماه گذشته با اشاره به طولانی شدن صف های نانوایی به خصوص در مناطق حواشی شهرهای این استان گفت: یکی از علل طولانی شدن صف های نانوایی در این استان، گرانی قیمت نهاده های دامی است.
وی اظهارکرد: در حال حاضر تعدادی از دامداران ارزانترین قوت که نان است را برای دام های خود انتخاب کرده اند در نتیجه یا خود و یا فردی را به نانوایی می فرستند که برای دام، نان خریداری کنند.
وی با بیان اینکه هر یک از آن ها 15 تا 20 نان را خریداری می کنند، افزود: همین امر هم سبب شده تا صف های نانوایی خیلی طولانی شود و از سوی دیگر نان پخت شده طی یکی دو ساعت در نانوایی به اتمام برسد.
امیدوار ادامه داد: از سوی دیگر بالا رفتن قیمت مواد غذایی همچون گوشت، برنج، حبوبات و ... سبب شده تا قوت غالب مردم استان نان شود به همین دلیل میزان خرید نان افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در گذشته که مردم هر کیسه برنج پاکستانی را حدود 10 هزار تومان خریداری می کردند اکنون به 22 تا 23 هزار تومان رسیده در نتیجه در توان تعدادی از مردم برای خرید همیشگی این کالا نیست که آن را خریداری کند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه سهیه هر روز هر نانوایی در این استان هفت تا هشت کیسه آرد است، گفت: این سهمیه کفاف تعدادی از نانوایی ها را نمی داد در نتیجه تعدادی از نانوایی ها آرد را به صورت آزاد از سایر استان ها خریداری می کردند اما قیمت آن به صورت آزاد افزایش یافت و دیگر صرفه اقتصادی نداشت که آن را خریداری کنند و از سوی دیگر اجازه ورود نیز به آن ها داده نشد، در نتیجه نانوایی ها با همان آرد نیمه یارانه ای در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه در استان 1200 نانوایی وجود دارد، افزود: سهمیه مصرف آرد برای هر نفر در این استان طی یک ماه هشت کیلوگرم است.
ارائه طرحی که مشتری به اجبار فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند
محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز روز گذشته در جلسه ستاد بررسی ویروس کرونا تاکیدکرد: باید طرحی از سوی مسئولان ذی ربط ارائه شود که مشتری در نانوایی به اجبار فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند.
جرایم اتخاذ شده برای نانواهای متخلف بازدارنده نیست
سید جلال موسوی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز در پایان در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با طولانی شدن صف در برخی از نانوایی های استان اظهارکرد: کیفیت نان، افزایش قیمت سایر کالاها، فرهنگ استفاده از نان از خرید گرفته تا جابجایی، برش و نگهداری آن از عواملی هستند که بر روی شلوغی نانوایی و یا خرید تعداد نان بیشتر موثر است.
وی گفت: توزیع آرد نانوایی به سایر شبکه ها، مصرف نان در دامداری ها، پایین بودن قیمت نان، عدم بازدارندگی جریمه برای نانواهای متخلف از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این امر بوده است.
موسوی خاطرنشان کرد: صف در نانوایی در شیفت صبح یا وجود نداشته و یا خیلی کم است و باید مردم نیز در خرید نان برنامه ریزی داشته باشند و خرید آن را فقط به ظهر و بعد از ظهر موکول نکنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/273688/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار