پیام خراسان

آخرين مطالب

/از رشته‌های دانشگاهی چه می‌دانیم؟/5

عقب‌ماندگی رشته جامعه‌شناسی از علم روز دنیا علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک استاد جامعه شناسی گفت: در رشته جامعه شناسی باید به مفاهیم و مبانی و نظریات جامعه شناسی به صورت عمیق پرداخته شود و دانشجویان باید بینش عمیقی از آن به دست آوردند.

دکتر امیر محمدیان خراسانی در خصوص معرفی رشته جامعه شناسی و کاربرد آن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشته جامعه‌شناسی اولین بار در ایران توسط دکتر غلامحسین صدیقی معروف به پدر علم جامعه شناسی ایران در حدود سال 1317 تاسیس شد و بعد از آن به تدریج گسترش پیدا کرد و بعدها در مقاطع ارشد و دکترا این رشته در ایران تدریس شد.
وی افزود: اگرچه برخی از ابن خلدون در ایران به عنوان جامعه شناس مسلمان و پدر علم جامعه شناسی نام می‌برند اما بنیان‌گذاری رسمی علم این رشته توسط دکتر صدیقی بود و بعد از آن با ترجمه و تالیف آثار دیگری توسط بزرگان دیگری همچون دکتر غلامعباس توسلی و دیگران به تدریج رشد و توسعه پیدا کرد. جامعه شناسی در واقع علم مطالعه جوامع مدرن است، جوامعی که درگیر مشکلات صنعتی شدن و پیشرفت و توسعه هستند مشکلاتی که به انسان زخم‌های عمیقی را وارد کرده است.
محمدیان خراسانی با بیان اینکه «تغییراتی که در طول سالیان متوالی در این رشته صورت گرفته است از جهاتی مثبت بوده و از جهاتی نیز منفی بوده است»، عنوان کرد: از جهات مثبت می‌توان گفت گرایش‌های مختلفی در جامعه شناسی در دانشگاه‌های ایران تدریس شده و مورد پژوهش قرار می‌گیرد، اما متاسفانه ما در این رشته از علم روز دنیا در مواردی همچنان عقب هستیم، یعنی تغییر و تحولات در ساختار آموزشی این رشته ایجاد شده باعث نشده است همگام با دنیا پیش رفته و نیازهای بومی جامعه خود را برآورده کنیم.
این جامعه شناس تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه جامعه شناسی و آموزش آن وجود دارد این است که علم جامعه شناسی به خوبی شناخته نشده و کاربردی نشده است. در این علم به صورت کاربردی و به خوبی همگام با علم روز دنیا آموزش نمی‌دهیم و این رشته ساده سازی می‌شود. اساتید ما درس مبانی جامعه شناسی را همانطور که مبانی رشته حسابداری تدریس می‌شود را آموزش می‌دهند.
محمدیان خراسانی بیان کرد: در رشته جامعه شناسی باید به مفاهیم و مبانی و نظریات جامعه شناسی به صورت عمیق پرداخته شود و دانشجویان باید بینش عمیقی از آن به دست آورده و به این دانش نباید به صورت حفظی نگاه شود. رشته جامعه شناسی رشته‌ای است تحلیلی که بینش خوبی از زندگی در اجتماع، ساختارها و نهادهای اجتماعی، نیروهای وارد بر فرد و واکنش‌های افراد دست می‌دهد و تلاش می‌کند از طریق ارائه راه حل‌های کاربردی و عملی دردهای امروز بشر در جامعه را کاهش دهد. دردهای بسیاری در جامعه امروز وجود دارد مانند فقر، نابرابری، تبعیض و تورم‌های اقتصادی زیرا ما حتی برای اقتصاد در جامعه شناسی برنامه داریم.
وی خاطرنشان کرد: این رشته باید بتواند وارد سیاست‌گذاری شده و در سطح کلان خود را مطرح کند همانند کشورهای پیشرفته غربی ما باید در تمام سطوح جامعه شناس داشته باشیم. در تمام دنیا پردازش سیستم‌های اطلاعاتی، سیستم‌های هوشمند و رمز ارزها و غیره امروزه مورد پژوهش جامعه شناسان قرار گرفته است.
این جامعه‌شناس اظهار کرد: یکی از بالاترین جایگاه‌های اجتماعی و درآمد را جامعه شناسان در کشورهای پیشرفته دنیا دارند، اما مسائل بیان شده در حوزه پژوهشی در ایران مغفول مانده است، زیرا نگاه تکنیکال و فنی و مهندسی است که هنوز بر کشور ما حاکم است. باید در زمینه‌های مختلف برای جامعه شناس فرصت ایجاد کنیم تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و طبیعتا اگر جایی برای این رشته وجود نداشته باشد نمی‌توایم دستاوردهای بالقوه آن را در عمل مشاهده کنیم .
این استاد دانشگاه تصریح کرد: رشته جامعه شناسی خود به عنوان یکی از گرایش‌های اصلی علوم اجتماعی لحاظ می‌شود و پژوهش‌های زیادی در این حوزه در ایران انجام شده است که بعضی از آن‌ها کاربردی نیست . زیرا دچار آمارگرایی و پرسشنامه‌زدگی است و مسائل تکراری و بدیهی را مورد کنکاش قرار می‌دهند که از صاحت علم روز دنیا به دور است. متاسفانه گستردگی و عمق این رشته در ایران هنوز مد نظر قرار نگرفته و فارغ‌التحصیلان این رشته توانمند بار نیامده‌اند و در حدی که انتظار می‌رود آموزش‌های لازم ایجاد نشده است.
محمدیان خراسانی در مورد نقش دانشگاه‌ها اظهار کرد: نقش دانشگاه‌ها در کشور بسیار مهم است زیرا دانشگاه‌ها باید کاربردی بیاموزند، بینشی ارائه کنند که کاملا عمقی باشد و روش تحلیل مسائل اجتماعی و کاربردی بودنش را در عمل پیاده کنند و از پژوهش‌های تکراری و بی‌کاربرد و بدیهیات پرهیز نموده و علاوه بر اینکه از دستاوردهای روز دنیا استفاده می‌کنند به مسائل بومی جامعه مشخصا پرداخته شود و توجه نمایند.
وی افزود: در ایران گرایش‌های جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، جامعه شناسی فرهنگی، جامعه شناسی جوانان جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران و جامعه شناسی سیاسی گرایش‌های غالب هستند. در سال‌های اخیر دانش اجتماعی مسلمانان و جامعه شناسی انقلاب اسلامی نیز به این گرایش‌ها اضافه شده که بسیار سعی در بومی سازی این رشته شده است. ما باید با شیوه تحلیل مسائل اجتماعی در جامعه شناسی آشنا باشیم تا بدانیم چقد برای ما مفید باشد.
این استاد موسسه آموزش عالی آرمان رضوی تشریح کرد: توصیه من برای افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند این است که فقط به حفظیات و تئوری‌هایی که در دانشگاه می‌آموزند اکتفا نکنند بلکه به دنبال بینش عمیق جامعه شناسی رفته و بتوانند روش تحلیل مسائل اجتماعی به صورت کاربردی یاد گرفته و برای رفع مشکلات در جامعه خود را متعهد بدانند. بازار کار این رشته می‌تواند گسترش پیدا کند به شرطی که نیاز به جامعه شناسی در جامعه به خوبی شناخته شود، در این صورت می‌تواند جایگاه شغلی مناسبی را ایجاد کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/273854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس