پیام خراسان

آخرين مطالب

ترجیح صادرکنندگان به تعطیلی صادرات اما چرا؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی بسیاری از اقتصاددانان یکی از مهمترین راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را تولید کالای صادرات محور و امر صادرات اعلام کرده اند.

در این میان واحدهای تولیدی و صادرکنندگانی بودند که پا به عرصه فعالیت گذاشته و اقدام به پیدا کردن بازارهایی در کشور هدف کرده اند.
اما اگر در حال حاضر سری به آن ها زده شود، امر صادرات را تعطیل کرده اند و تعطیلی کار را تنها روش برای نجات از برخی از مشکلات عنوان می کنند.
در واقع آن ها معتقد هستند برخی از مصوبه ها و تصمیم گیری ها همچون تعهد ارزی سبب شده تا آن ها عملا نتوانند ادامه فعالیت دهند.
بازارهای صادراتی که با انحصاری کردن برخی از کالاها از بین می رود
امین رجب پور یکی از صادرکنندگان خراسان شمالی که محصولات فولادی، ساختمانی و کشاورزی را صادر می کند، در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با مشکلات و سنگ های پیش پای صادرکنندگان گفت: یکی از مشکلات صادرکندگان انحصاری کردن برخی از کالاهای صادرات محور است.
وی افزود: دولت بخش نامه ای مبنی بر اینکه برخی از کالاها همچون محصولات فولادی فقط توسط خود تولیدکننده صادر شود، ارسال کرده که این امر به ضرر اقتصاد کشور است، چراکه یک واحد تولیدی چند نفر پرسنل و کارگر دارد این در حالی است که ممکن است در سطح کشور در ارتباط با محصولات فولادی 200 تا 300 صادرکننده وجود داشته باشد که این صادرکنندگان به طور حتم در هر کشوری یک بازار فروش و ضریب نفوذهای خاص خود را دارند.
رجب پور ادامه داد: صدور این بخش نامه فقط موجب می شود یا بازار فروش دست یک سری دلال بیفتد و ممکن است از آنجاییکه کارخانه انحصاری شده به جای اینکه قیمت محصول رقابتی شود، قیمت ها دلبخواهی می شود و یا اینکه کارخانه محصول را ارائه ندهد. که این امر سبب از دست دادن بازارهایی می شود که تجار با هزاران زحمت و خون دل در کشورهای مختلف پیدا کرده اند.
وی با اشاره به اینکه این بخش نامه پیامد دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت، اظهارکرد: به عنوان مثال یک صادرکننده در کشور همچون ازبکستان بازار فروش یکی از این محصولات انحصاری را پیدا کرده و یا کارخانه در داخل کشور آن را ارائه نمی دهد و یا با قیمت بالا ارائه می دهد، در نتیجه این بازرگان آن کالا را از کشوری همچون قزاقستان خریداری و آن را به ازبکستان وارد می کند تا بازار خود را از دست ندهد؛ ولی این امر به هیچ عنوان اقتصاد کشور ما را پویا نخواهد کرد و زمانی اقتصاد پویا می شود که کار تولیدکننده و صادرکننده هم راستای یکدیگر باشد.
نوسانات ارزی و افزایش نرخ حمل و نقل کالاهای صادراتی
این صادرکننده خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه نوسانات ارزی لطمه های زیادی را به فعالیت و کار تجار زده است، توضیح داد: در واقع افزایش نرخ ارز جذابیت برای صادرات به وجود می آورد اما همین امر بر روی نرخ حمل و نقل بین المللی کالا موثر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نرخ حمل و نقل بین المللی کالا بر اساس دلار است و به عنوان مثال اگر در سال های گذشته هزینه نقل و انتقال کالاهای صادراتی 20 میلیون تومان بوده اکنون به 30 تا 32 میلیون تومان رسیده است.
صادرات کنندگانی که به صورت غریبانه در حال فعالیت هستند
رجب پور در ادامه به حذف مشوق های صادراتی طی چند سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان ایثارگران و جهادگران عرصه اقتصاد کشور هستند؛ در واقع شخصی که در بازار داخلی فعالیت می کند خود را با شرایط داخل تنظیم کرده اما یک تاجر هزار و یک دغدغه دارد و باید به مسائلی همچون صادرات محور بودن کالا و پیدا کردن آن، پیدا کردن بازار در کشورهای خارجی، حفظ بازار و مشکلاتی همچون تحریم، نبود ال سی و ... فکر کند و در کل به صورت سنتی و با حجم زیادی از ریسک ها فعالیت خود را ادامه دهد.
وی افزود: بسیاری از کشورها از بازرگان های خود به طور تمام قد حمایت می کنند به عنوان مثال به آن ها اعلام می کنند که کار تجارت را انجام دهند و در قبال آن دولت از آن ها حمایت خواهد کرد و در صورت برخورد با مشکل با ارائه سند و مدرک مبلغ دچار خسارت شده جبران می شود، اما در کشور ما صادرکنندگان به صورت غریبانه و بدون هیچ پشتوانه ای در حال فعالیت هستند.
وی به مسئله پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره کرد و ادامه داد: صادرکننده کالای صادرات محور خود را از تولیدکننده خریداری و ارزش افزوده آن را نیز پرداخت می کند و هر سه ماه اظهارنامه ها را تحویل اداره مالیاتی می دهد اما پروسه پرداخت آن از سوی این اداره به بازرگان طولانی است.
دلال های مرزی به جای صادرکنندگان
رجب پور که عضو هیات مدیره انجمن صنعت گران و بازرگانان ایران در ترکیه نیز است، همچنین با بیان اینکه صادرات دو تا سه پیش نیاز دارد، گفت: در بحث صادرات باید به تولید کالای صادرات محور، بازاریابی برای فروش کالا و حفظ آن بازار مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه موضوع تعهد ارزی تاکنون در کشور طی سه مرحله اجرایی شده است، ادامه داد: این سیاست طی دو مرحله اجرا و منجر به شکست شد و مرحله سوم نیز شکست خورده خواهد بود.
رجب پور خاطرنشان کرد: اجرای سیاست تعهد ارزی سبب می شود تا صادرکننده از صادرات محصول بازبماند که نتیجه آن تولید کمتر و بیکاری است.
وی با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته صادرات ایران با ترکیه به شدت کاهش یافته است، گفت: در واقع تجارت یک امر دو طرفه است و طی 10 سال گذشته که حجم مبادلات تجاری با کشور مذکور افزایش یافته بود در حال حاضر 85 درصد کاهش یافته است که یکی از مهمترین علت های اصلی این مشکل موضوع سیاست تعهدارزی است.
وی تصریح کرد: البته کرونا نیز در این میان نقش داشته ولی نقش آن چندان پررنگ نیست و نباید علت بروز این مشکل را بر گردن کرونا انداخت چراکه در همین دوران شیوع ویروس کرونا، کشور چین و کشورهای اروپایی حجم مبادلات تجاری خیلی خوبی با ترکیه داشته اند.
ارز نیمایی سنگ جلوی پای صادرکنندگان
این صادرکننده محصولات فولادی و کشاورزی با تصریح بر اینکه ارز نیمایی سنگ جلوی پای صادرکنندگان است، همین امر موجب شده تا امسال خیلی از صادرکنندگان کارت های بازرگانی خود را تمدید نکنند، تعدادی از کارت های بازرگانی به علت بازنگرداندن ارز نیمایی تعلیق شدند و در واقع این امر سبب شد تا صادرکننده ها جای خود را به دلال های مرزی و واسطه های مرزی بدهند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع در حال حاضر هم اکنون بازار دلال های مرزی خیلی پررنگ تر از بازار کار صادرکنندگان شده است.
دوام آوردن در حوزه تجارت با داشتن علاقه میسر است
آزاد فتحی یکی دیگر از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: صادرات یک علاقه است و افرادی در این حرفه دوام می آورند که به آن علاقمند باشند و اگر خود من به این کار علاقه نداشتم در سال اول جا زده بودم.
وی با بیان اینکه تاکنون در بازار و کشورهای مختلف ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، روسیه و عراق کار کرده ام، افزود: کار کردن در بازارهای هر کدام از این کشورها سختی و مشقت های خاص خود را دارد، و به عنوان مثال از ریسک مالی بالای 80 درصد در ترکمنستان گرفته تا نداشتن امنیت در کشور پاکستان.
فتحی تاکیدکرد: صادرکنندگان رقبایی در کشورهای هدف خود دارند که دولت این کشورها از این رقبا خیلی محکم دفاع می کنند اما در ایران این گونه نیست و از نداشتن بیمه بارها و ترس از برنگشتن پول گرفته تا مشکلی که یکی دو سال است که گربیان گیر تجار شده و آن هم تعهد ارزی است.
وی خاطرنشان کرد: دولت موضوع تعهد ارزی را مطرح کرده و صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادرات محور را ملزم به اجرای آن کرده ولی تکلیف آن همه پول بازرگان هایی که در کشورهای مختلف رفته و یا بارهایی که در راه صادرات تلف شده اند چه می شود؟!
این صادرکننده ادامه داد: صادرات در کشور ما با مشکل همراه است و باید یک صادرکننده از الفبای صادرات که گرفتن و یا تمدید کارت بارزگانی است اذیت شود تا زمانیکه بار را تحویل داده و پول خود را دریافت کند.
27 کارت بازرگانی در خراسان شمالی در آستانه تعلیق شدن
سعید پورآبادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با کارت های تعلیق شده مرتبط با ایفای تعهد ارزی بیان کرد: 27 کارت بازرگانی فعال متعلق به صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادرات محور در این استان وجود داشته که تاکنون 13 کارت تعلیق شده و مابقی نیز در آستانه تعلیق شدن هستند.
وی با اشاره به اینکه به تولیدکنندگان صادرات محور تا پایان ماه جاری مهلت داده شده تا تعهد ارزی را انجام دهند، تصریح کرد: با اجرای این طرح، تمامی کارت های بازرگانی فعال این استان تعلیق خواهند شد.
پورآبادی با بیان اینکه در ابتدا اعلام شد صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشته اند نیازی به برون سپاری تعهد ارزی نیست، گفت: اما بعدا اعلام شد که این افراد نیز باید به تعهدات ارزی بر طبق قیمت فعلی دلار عمل کنند؛ ولی تعدادی از آن ها به کشورهای همچون افغانستان در سال های گذشته به عنوان مثال سال 87 امر صادرات را بر طبق ریال انجام داده و در قبال آن ها کالا وارد کرده اند و حال چگونه می توانند بر طبق دلار کنونی، برون سپاری ارزی را انجام دهند.
رئیس اتاق بازرگانی بجنورد خاطرنشان کرد: در واقع با اجرای برون سپاری ارزی کار صادرات در خراسان شمالی خوابید و صادرکنندگان اعلام می کنند که از حوزه صادرات خارج می شوند و به دنبال کار دیگری می روند.
وی با اشاره به اینکه میزان صادرات در خراسان شمالی طی شش ماه نخست سال جاری از نظر ارزشی 33.7 و از نظر وزنی 27 درصد کاهش داشته است، توضیح داد: طی شش ماه نخست امسال 34 میلیون دلار با وزن 141 هزار تن صادر شد.
به گفته پورآبادی در حال حاضر 110 کارت بازرگانی وجود دارد که از این تعداد 27 کارت فعال بوده و 13 کارت از تعداد کارت های فعال تعلیق شده و مابقی در حال تعلیق شدن هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/273941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خراسان رضوی بارانی می‌شود

آتش‌سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس مشهد اطفا شد

مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس

آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند

اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

کشف هزار و 900 لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

کلینیک تخصصی خیر ساز بیمارستان امام حسین (ع) محمدشهر افتتاح شد

توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل

در دومین جلسه دادگاه «تتلو» چه گذشت؟ + عکس

آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد

برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور

اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار

بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت

600 نیاز صنایع خراسان شمالی در سامانه «نان» ثبت شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

کتاب آداب آبادانی منتشر شد

ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

سبقت شکلات از طلا!

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

ایجاد 30 هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی

بازدید معاون دادستان مرکز خراسان رضوی از نقاط حادثه‌ساز جاده کلات

روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم

راهیابی دو بانوی ورزشکار خراسان رضوی به اردوی تیم ملی تنیس روی میز

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد