پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد:

دانشگاه‌ها در حوزه محیط زیست ناکارآمد هستند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها مطالعات و فارغ التحصیلان زیادی در زمینه محیط زیست حضور دارند اما دانشگاه نتوانسته درگیری لازم را با محیط زیست داشته باشد و امروزه ناکارآمدی دانشگاه‌ها را در محیط زیست شاهد هستیم.

دکتر بیتالله محمودی در وبینار بنیاد بین‌المللی توسعه علم و فناوری خوارزمی با عنوان «کنش‌های محیط زیست‌گرایانه در نظام آموزش عالی کشور» اظهار کرد: در بحث تحلیل وضعیت ارتباط دانشگاه با محیط زیست، سه ارتباط وجود دارد. ابتدا ارتباط آموزشی است که حضور آموزش محیط زیست، رشته‌ها و گرایش‌هایی که دانشگاه در ارتباط با محیط زیست دارد. دوم ارتباط پژوهشی و حضور پژوهش در خصوص مسائل محیط زیست در دانشگاه و سوم ارتباط مدیریتی سبز دانشگاه و الزاماتی که دانشگاه برای مسائل زیست محیطی دارد، به آن می‌پردازد.
وی در خصوص چگونگی وضعیت آموزش محیط زیست در دانشگاه افزود: محیط زیست به عنوان پایگاه رشته‌ای مشخص به خصوص در دوره کارشناسی، در زیرمجموعه رشته‌های علوم منابع طبیعی شناخته می‌شود و دانشکده‌های منابع طبیعی در این مقطع حضور دارند. در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی در حوزه رشته علوم مهندسی محیط زیست به عنوان یکی از رشته‌های علوم منابع طبیعی دانشکده‌ها حضور دارد، 113 دانشگاه سراسری پیام‌نور و 23 دانشگاه آزاد، پذیرش دانشجو در رشته علوم و مهندسی محیط زیست را دارند.
این عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: گرایش‌های دیگر این رشته، در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیلات تکمیلی و دکتری علاوه بر تمرکز علوم مهندسی محیط زیست در منابع طبیعی، دانشگاه‌های فنی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی هم رشته‌های متعددی از محیط زیست را دارند. 28 رشته گرایش داریم که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های ما در رشته‌های محیط زیست دانشجو می‌پذیرند. همچنین بیش از 390 کد رشته محل در دوره کارشناسی ارشد در کنکور 99 وجود داشت که پذیرش دانشجو در مقطع ارشد را داشتیم.
وی بیان کرد: این تعداد محسوس رشته گرایش‌ها نشان می‌دهد که امروزه در دانشگاه‌های ایرانی محیط زیست خود یک رشته با جایگاه و دانشگاه مشخص نیست بلکه محیط زیست در دانشگاه‌های منابع طبیعی، علوم انسانی، فنی، کشاورزی و علوم پایه حضور داشته و نشان می‌دهد که دانش محیط زیست تا چه اندازه گسترش داشته و به قدری ابعاد مختلف دارد که دانشگاه‌های مختلف سعی می‌کنند بُعدی از آن را مورد بررسی قرار دهند. 
محمودی عنوان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که محیط زیست در کمیت، فرم و شکل توسعه زیادی داشته اما شواهد بسیار زیادی وجود دارد که این رشد کمی دانش محیط زیست در دانشگاه ما بر کیفیت توسعه کالبدی اقتصادی در جامعه اثر محسوسی نداشته و حتی در بسیاری از موارد زمینه‌ساز تخریب محیط زیست نیز بوده است. زیرا در پروژه‌ها و پژوهش‌هایی که در بعضی از رشته‌ها وجود دارد، نشان داده که باعث تخریب محیط زیست شده است. بنابراین تجربه توسعه دانش در دانشگاه‌ها نتوانسته درگیری قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان و دانشجویان ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش در مسائل محیط زیست در قالب گروه‌های آموزشی، پایان‌نامه، رساله و طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی که اساتید و گاهی اوقات دانشجویان انجام می‌دهند، بخشی از حضور پژوهش را می‌توان در این زمینه شاهد بود. سالانه بیش از دو هزار پایان دوره، رساله و طرح پژوهشی در حوزه محیط زیست به انجام می‌رسد. 
محمودی تصریح کرد: بسیاری از آن‌ها تحلیل واقع بینانه‌ای از موضوع ندارند و جالب است که علی‌رغم اینکه این تعداد پایان‌نامه داشته اما اطلاعات پایه‌ای از منابع زیست محیطی کشور بسیار محدود است و هنوز اطلاعات اولیه از جزئیات اکوسیستم‌های طبیعی کشور را نمی‌دانیم و نمی‌شناسیم. بنابراین نشان می‌دهد دانشگاه‌ در پژوهش محیط زیست فعالیت خاصی را نتوانسته انجام دهد و درگیری خوبی را با مسائل محیط زیست ایجاد کند.
این عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد در خصوص ارتباط مدیریتی دانشگاه با محیط زیست گفت: در مدیریت سبز دانشگاه، مدیریت مصرف آب، توسعه فضای سبز، پسماند، بازیافت، بهینه‌سازی مصرف انرژی مطرح شد اما در حقیقت مدیریت سبز در اولویت دانشگاه‌ها نیست و به نظر من حالت نمایشی و ویترینی دارد، از این منظر ویترینی است که سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها به نوعی با محیط زیست در ارتباط هستند و هیچ دستگاهی نیست که با محیط زیست اطراف خود ارتباطی نداشته باشد. دانشگاه‌های ما هیچ وقت نتوانسته‌اند الگویی برای چنین ارگان‌هایی باشند.
وی گفت: مدیریت سبز قرار بود در دانشگاه‌ها اجرا شود و دستگاه‌های دیگر الگو بگیرند اما این اتفاق عملا رخ نداد. اگرچه بسترهای قانونی و مالی خوبی پیش‌بینی شده است اما این اتفاق در اغلب دانشگاه‌ها نمی‌افتد و توجه جدی به این امر نمی‌شود. بنابراین دانشگاه از منظر مدیریتی هم نه برای خود و نه برای جامعه بیرون خود الگو بوده است. زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها هستند که حداقل الزامات زیست محیطی را در خصوص چگونگی رفتارهای مدیریتی و اداری را رعایت نمی‌کنند چه برسد به اینکه برای سایر دستگاه‌های اجرایی الگو باشند.
محمودی افزود: چهار گزاره وجود دارد که به اعتقاد من مفهوم محیط زیست و کاربست محیط زیست را در دانشگاه بسیار کلیشه‌ای کرده و باعث شده که این امر داستان جدی نباشد. اولا در این گزاره‌ها دانشگاهیان اعتقاد دارند که محیط زیست ایران با سرعت و شتاب رو به انحطاط و ویرانی است، دوم اعتقاد دارند که مدیران و سیاسیون توجهی به محیط زیست ندارند، سوم مردم به محیط زیست اطراف خود توجهی ندارند و در نهایت محیط زیست جایگاهی در برنامه‌ریزی توسعه کشور ندارد.
این عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد بیان کرد: این چهار گزاره روایت‌هایی هستند که به قدری تکرار شدند که باعث شد ما سه نوع مواجهه و راهبرد را در دل این روایت‌ها مشاهده کنیم، بدین معنا افرادی که در خصوص مسائل محیط زیست عمدتا دانشگاهیان فعالیت‌هایی انجام می‌دهند احساس می‌کنند که اگر این سه مواجهه را داشته باشیم محیط زیست ما وضعیت بهتری خواهد داشت. اینکه وزارتخانه داشته باشیم. مدیران کاملا متخصص و شایسته در این کار قرار دهیم و سوم مردمانی داشته باشیم که فرهنگ محیط زیستی کاملی داشته باشند تا بتوانیم محیط زیست خود را نجات دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/273969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی