پیام خراسان

آخرين مطالب

اختصاصی ایرنا؛

ورود پرقوت بخش خصوصی برای خرید زعفران خراسان رضوی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ورود پرقوت بخش خصوصی برای خرید زعفران این استان در حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول راهبردی برای نخستین بار در قالب و شکل جدید انجام شده است.

محمدرضا اورانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وضعیت بازار زعفران طی سال گذشته و امسال و کاهش سطح زیرکشت این محصول در سال جاری شاهد ورود بخش خصوصی برای خرید زعفران با همکاری دولت و نمایندگان مجلس هستیم.
وی ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی متشکل از 63 صادرکننده توانمند است که به همراه شورای ملی زعفران با آگاهی نسبت به مشکلات بازار زعفران از سال 1398 وارد میدان عمل شده‌اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این دو گروه با همکاری نمایندگان شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از زعفرانکاران استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی قدم جلو گذاشته و تفاهم نامه ای امضا کردند که در قالب آن خرید زعفران کشاورزان با حمایت تسهیلاتی دولت انجام می‌شود.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه امضا شده خرید گل زعفران به قیمت هر کیلوگرم 150 هزار تومان، پوشال زعفران به قیمت کیلویی 16 میلیون تومان و نگین زعفران به قیمت هر کیلوگرم 20 میلیون تومان خریداری می‌شود.
اورانی ادامه داد: خرید زعفران از کشاورزان با تعهد کامل از سوی اعضای شورای ملی زعفران و اعضای اتحادیه صادر کنندگان و امضاکنندگان این تفاهم نامه انجام می‌شود.
وی گفت: بر اساس بند دوم این تفاهم نامه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 15 درصد برای کسانی که متقاضی خرید هستند و اهلیت آنها توسط شورایی مرکب از اعضای شورای ملی زعفران، نمایندگان شهرهای تربت‌حیدریه و قائنات در مجلس شورای اسلامی و نماینده کشاورزان تایید شده، در نظر گرفته شده است. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی دریافت‌کنندگان این تسهیلات را ملزم به رعایت قیمت خرید مندرج در تفاهم نامه دانست و افزود: بر اساس بند سوم تفاهم نامه سازوکار دریافت اعتبار و شیوه نظارت بر این امر توسط کمیته‌ای تعیین و در نشست سازمان برنامه و بودجه به تصویب می‌رسد.
وی به تلاش و پیگیریهای نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی پیرامون همین موضوع اشاره و بیان کرد: با پیگیری انجام شده، همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مبلغ هزار میلیارد تومان شامل 500 میلیارد تومان سهم بانک کشاورزی، 250 میلیارد تومان سهم بانک صادرات و همچنین 250 میلیارد تومان سهم بانک توسعه صادرات برای حمایت از بخش خصوصی در اختیار این سازوکار قرار گرفته است.
اورانی ادامه داد: با محوریت و حمایت استانداری خراسان رضوی و همکاری کمرگ استان یک سری تلاشها در حال انجام است که صادرات زعفران استان بیش از گذشته تسهیل و تسریع شود و با خریداران زعفران از کشاورزان در زمینه صادرات نیز همکاری خوبی خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت: پیشتر زعفران در حد یک ادویه مورد توجه بود اما امروز به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت و شناخته شده در عرصه جهانی مطرح است.
وی افزود: 76 درصد سطح زیر کشت و 80 درصد تولید محصول زعفران ایران متعلق به خراسان رضوی است که با همت کشاورزان زعفرانکاران این استان کاشت، برداشت و روانه بازارهای مصرف می‌شود. 
اورانی ادامه داد: سال 1388 هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به صورت متوسط 720 هزار تومان ولی متوسط نرخ فروش آن دو میلیون و 350 هزار تومان بود. 10 سال بعد یعنی سال 1398 متوسط هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به هفت میلیون و 200 هزار تومان و متوسط نرخ فروش همین حجم زعفران به هشت میلیون تومان رسید. 
وی گفت: بر این اساس قیمت فروش زعفران ظرف یک دهه اخیر حدود چهار برابر اما هزینه تولید آن برای کشاورز زعفرانکار حدود 10 برابر شده است.
رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بنابراین مجموعه شرایط حاکم بر سال 1398 و بازار زعفران موجب شد امسال نه تنها کشت جدید زعفران در این استان متوقف شود بلکه بخشی از کشتزارهای زعفران هم که بالای هشت سال سابقه کشت داشت نیز دوباره‌ کاشته نشد. 
وی ادامه داد: همچنین تعدادی از زعفران کاران نیز با توجه به شرایط حاکم بر بازار زمینهای خود را آبیاری نکردند و به عبارتی اراضی زعفران کاری را آماده‌سازی نکردند.
اورانی گفت: به این ترتیب مجموعه بررسیهای میدانی جهاد کشاورزی و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد تولید زعفران در خراسان رضوی امسال نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه به صورت قابل ملاحظه یعنی حدود 25 تا 30 درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت. 
وی افزود: از طرفی در ملاحظه آمار صادرات زعفران نیز مشاهده می‌کنیم آمار صادرات زعفران استان طی 10 سال گذشته برخلاف تمام موانع موجود برای صادرات، همیشه روند افزایشی داشته است.
رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال سال 1398 از محل کمرگات خراسان رضوی حدود 252 تن و 353 کیلوگرم صادرات زعفران صورت گرفت که با احتساب 28 تن صادرات این محصول از سایر کمرگات کشور در مجموع 280 تن صادرات از این استان انجام شد.
وی گفت: این میزان نسبت به حجم صادرات سال 1388 که حدود 65 تن و 516 کیلوگرم بود حدود 4.5 برابر شده است و نیمه نخست امسال نیز 87 تن زعفران از کمرگات خراسان رضوی صادر شد.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی مشهد اختصاصی ایرنا زعفران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/274036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

◄ محدودیت‌ های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند اعلام شد

ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی

350 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

پرونده خندقلو در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اعتبارات به خراسان شمالی

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

چندین راز برای خرید دزدگیر که نمی دانید

کشف 12 فقره سرقت سیم و کابل در فریمان

وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند

قیمت آپارتمان 70متری در مشهد چقدر است؟ (27 فروردین 1403)+جدول

دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد

پیام سرلشکر سلامی به فرمانده کل ارتش

برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد

اعتراض رضاوند به سهیل مهدی: قانون جنگل!

اجرای نمایش کمدی و موزیکال «مبارک و راز شهر قصه» در فریمان

نقره داغ شدن قاچاقچی کود شیمیایی در نهاوند

9 هزار معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

ارائه خدمات رایگان به بیماران هموفیلی در مشهد

سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی افزایش یافت

مراسم تشییع پدر شهیدان دهنوی در مشهد برگزار شد

قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در روستای صومعه نیشابور

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

آغاز عملیاتی اجرایی فیبر نوری در بیرجند تا 10 روز آینده

مصرف 1.9 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی

کنایه آرش رضاوند به سهیل مهدی؛ قانون، قانون جنگل است!

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

جریمه مشاور املاک متخلف در مشهد

موشک 130 تنی چند بار مصرف چینی رکورد تست را شکست

برگزاری آزمون شبه‌نهایی پایه دهم و یازدهم برای اولین‌بار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

امدادرسانی به 39 سیل‌زده در 3 شهر مرزی خراسان جنوبی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در بیرجند

پرداخت 350 میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی

عملیاتی‌شدن طرح هادی در 691 روستای خراسان جنوبی

راه اندازی 11 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

70 درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است

13 مدرسه در سایت نهضت ملی مسکن خراسان شمالی احداث می‌شود

مرزبانان خراسان رضوی 45 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند

تبریک سردار سلامی به سرلشکر موسوی

محکومیت چشم پزشک متخلف در مشهد

مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید/تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

آمار غم انگیز از نابودی جنگل های ایران

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

ثبت بیش از 11 هزار درخواست اشتغال مددجویان خراسان‌ جنوبی