پیام خراسان

آخرين مطالب

یکه تازی کرونا در سایه کم توجهی مردم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- شیوع ویروس همه گیر کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته در کشور به دغدغه همه مردم و مسوولان تبدیل شده و بر اثر برخی کم توجهی‌های مردم، تبعاتی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته است.

موج سوم شیوع کرونا همزمان با آغاز فصل پاییز و افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان بر اثر بیماری کووید 19 دغدغه عمومی نسبت به این بیماری را افزایش داده و در این میان اهمیت رعایت مسائل پیشگیرانه از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و پرهیز از شرکت در مراسم و اجتماعات غیرضروری و معابرعمومی را بیش از پیش ضروری می‌سازد.
توجه نامناسبت مردم به رعایت اصول پیشگیری از بیماری کووید 19 در حالی است که روزانه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و موارد بستری و فوت ناشی از این بیماری در کشور و استان خراسان رضوی هستیم.
در این میان دورهمی های خانوادگی یکی از راههای شیوع ویروس همه گیر کرونا است به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتلای خانوادگی به این بیماری در حال افزایش است و این زنگ خطری برای همه گیری هر چه بیشتر این بیماری است و تنها راهکار آن پرهیز از دورهمی و اجتماعات است.
دورهمی های خانوادگی میهمانی ناخوانده به نام کرونا دارد میهمانی که کوچک و بزرگ و مرد و زن نمی شناسد لذا از دور همی هایی که زمانی موجب شادی ما می شد هم اکنون باید ترسید. 
در این میان رفتار اجتماعی مردم در کنترل اپیدمی ویروس کرونا نقش بسیار دارد و تنها راه برون رفت از این معضل رعایت مسائل پیشگیرانه و بهداشت فردی است و بی‌توجهی نسبت به این مسائل اثرات مخربی به دنبال دارد و موجب افزایش تبعات و طولانی شدن روند شیوع این ویروس می‌شود.
مهمترین عامل مخاطره آمیز در شیوع این ویروس، کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک است.
یکی از عوامل نگران کننده موجود در جامعه کاهش حساسیت ها نسبت به بیماری کووید 19 و عادی شدن خطرات این بیماری در بین مردم است در صورتی که براساس نظر کارشناسان و مسوولان ذیربط با آغاز فصل سرما و همزمانی بیماری آنفلوآنزا با کرونا احتمال همه گیری این دو بیماری با وسعت و شدت بیشتر همراه است و باید حساسیت عمومی جامعه و آحاد مردم نسبت به مخاطرت شیوع و همه گیری این بیماری افزایش یابد.
از مجموع حدود پنج هزار آزمایش کرونا که از ابتدای شیوع این ویروس در شهرستانهای گناباد و بجستان انجام شده، نتیجه حدود سه هزار مورد مثبت بوده و حدود 800 نفر از بیماران نیز بستری شده‌اند.
بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی گناباد بطور متوسط نتیجه 46 درصد آزمایش‌های کرونا در شهرستانهای تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) مثبت اعلام می‌شود که این میزان در کشور 50 تا 52 درصد است.
عدم توجه کافی به رعایت مسائل پیشگیرانه موجب افزایش بیماری کووید 19 در جامعه و از جمله شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی شده است. 
هم اکنون این مناطق و از جمله گناباد در وضعیت قرمز و حاد از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا قرار دارند به طوری که بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در گناباد، تمامی بخشها و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی و اجتماعی این شهرستان از سوم آبان ماه به مدت یک هفته تعطیل شدند.
یکی از شهرواندان ساکن بولوار طالقانی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از ماسک به عنوان یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 در این شهرستان به صورت کامل مورد توجه قرار نمی گیرد و با توجه به شیوع ویروس همه گیر کرونا و نگرانی ها از موج سوم آن ولی باز هم شاهد حضور مردم و خانواده ها در بازارها و معابر عمومی و حتی برخی بوستانها و فضای سبز بدون استفاده از ماسک هستیم.
محبوبه احمدیان افزود: تا زمانی که حساسیت عمومی مردم و خانواده ها نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه و فاصله اجتماعی افزایش نیابد و مردم به آن توجه لازم نکنند این معضل ادامه دارد.
محمود حکیمی از کسبه خیابان حافظ گناباد هم اهتمام صنوف به استفاده از ماسک و رعایت الزامات پیشگیرانه در مقابل بیماری کرونا را ضروری دانست و گفت: همه آحاد جامعه باید نسبت به این مساله احساس مسوولیت کنند.
وی با اشاره به فرهنگ سازی برای پیشگیری از بیماری کووید 19 افزود: کسبه نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارند و خود باید ضمن استفاده از ماسک در محیط کار با نصب پلاکارد یا بنر بر سردر واحدهای صنفی خود مردم و خریداران را به رعایت آن تشویق کنند یا در حد امکان از ارایه خدمت به خریداران بدون ماسک بپرهیزند.
حکیمی میهمانی های خانوادگی را از راههای اصلی افزایش ابتلا به بیماری کووید 19 ذکر کرد و ادامه داد: چندی قبل چهار نفر از بستگان من بعد از حضور در دورهمی خانوادگی به بیماری کووید 19 مبتلا شدند و یکی از آنان جان خود را از دست داد.
مدیر مسوول پایگاه خبری گناباد 20 و نشریه و پایگاه خبری صدای گناباد نیز نقش رسانه های ارتباط جمعی را در فرهنگ سازی برای رعایت مسائل پیشگیرانه در مقابله با کرونا، موثر دانست و گفت: رسانه ها و از جمله پایگاهای محلی و خبرگزاری های رسمی باید در اطلاع رسانی خود در ارتباط با شیوع کرونا جوانب روحی و روانی جامعه را مد نظر قرار دهند و از اقداماتی که آن را خدشه دار می کند، بپرهیزند.
حسین امیری افزود: تبعات منفی اخبار ناامیدکننده کمتر از تاثیر منفی شیوع بیماری کرونا نیست لذا نباید در این شرایط با انعکاس اخبار کذب و ناامیدکننده برای افزایش اعضای کانال‌های خبری و جلب مخاطب بهره گرفت.
وی ادامه داد: رسانه ها باید به عنوان نقطه ارتباط بین مردم و مسوولان اخبار و مطالب صحیح و لزوم رعایت موارد پیشگیرانه و انتظارات و انتقادات به حق و صحیح مردم را به متولیان امر منعکس کنند.
خبرنگار پایگاه خبری نامه گناباد نیز گفت: یکی از مهمترین بخشهایی که رسانه ها می توانند با درایت در اطلاع رسانی شفاف و بهینه تاثیرگذاری خود را نشان دهند، پیشگیری و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست.
صادق ایزدی افزود: اطلاع رسانی شفاف و دقیق در این زمینه پشتوانه اعتماد عمومی است و رسانه ها باید با انعکاس اخبار صحیح آگاهی مردم را نسبت به پیشگیری از آن افزایش دهند.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضع قوانین بازدارنده و سخت‌گیری در اجرای قوانین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست.
دکتر علی عالمی حلقه مفقوده در هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی در مقابله با ویروس کرونا را تدوین پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه مشترک بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، سخت‌گیری در اجرای قوانین و جریمه بدون مماشات متخلفان در این زمینه ذکر کرد.
وی گفت: این اقدام ضمن احترام به مردمی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، موجب فرهنگ‌سازی رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه می‌شود.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد هماهنگی بیشتر مسوولان را در این زمینه ضروری دانست و افزود: با رعایت این موارد، همسویی حرف و عمل مسوولان، پرهیز از ارسال پیام‌های متناقض و سرمایه‌گذاری در این زمینه نتایج بهتری به دست می‌آید.
وی با اشاره به افزایش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در شهرستان‌های گناباد و بجستان طی یک ماه گذشته ادامه داد: برای کنترل این وضعیت ناگزیر به انتخاب شیوه‌ای خاص در زندگی هستیم تا ضمن انجام فعالیت‌های معمول و محافظت ‌شده، شانس ابتلا به بیماری را در خود و اطرافیان به حداقل برسانیم.
دکتر عالمی گفت: با اینکه بسیاری از مردم و خانواده‌ها پیشگیری از کرونا را جدی گرفتند ولی برخی افراد هنوز به رعایت توصیه‌های بهداشتی در این زمینه توجه ندارند.
وی مهمترین علت این امر را دریافت پیام‌های ضدونقیض شنیداری و دیداری در زمینه رعایت توصیه‌ها، تصمیم‌های ناهماهنگ و در برخی موارد غیرهمسو توسط مسوولان ذیربط، کاهش تاب‌آوری مالی و اجتماعی مردم و خانواده‌ها و خستگی و نابردباری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی برشمرد.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد نقش تشکل‌های مردم نهاد و جلب مشارکت‌های مردمی را در فرهنگ سازی پیشگیری از بیماری کووید 19 بسیار مهم دانست و افزود: فرهنگ یک جامعه بر پایه باورها و اعتقادات عمیق مردم شکل می‌گیرد و بر این اساس سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها می‌توانند با ارتقای آگاهی عمومی در زمینه این بیماری شرایط مناسب ایجاد کنند.
وی ادامه داد: تغییر فرهنگ کاری زمان‌بر است ولی اگر بتوان در این زمینه یک بسییج و ائتلاف عمومی ایجاد کرد و از قدرت مشارکت مردمی بهره گرفت به طور یقین در تغییر فرهنگ جامعه و رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه موثر خواهد بود.
رییس شبکه بهداشت و درمان بجستان نیز گفت: وضعیت این شهرستان از نظر شیوع بیماری کرونا همچنان قرمز و موارد مثبت و بستری و فوتی ناشی از آن رو به افزایش است.
دکتر علی قویدل افزود: افرادی که ناقل بیماری هستند ممکن است ابتدا دارای هیچ گونه علائمی نباشند ولی خطر آنان در انتقال بیماری به اشخاص سالم بیشتر از افراد تحت درمان است لذا با توجه به ناشناخته بودن افراد ناقل بیماری مردم باید ضمن رعایت همه موازین بهداشتی از ماسک و دستکش در معابر عمومی استفاده کنند.
وی ادامه داد: مهمترین مولفه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا همکاری مردم و پرهیز آنان از رفت و آمدهای غیر ضروری است و مردم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاریهای اجتماعی از شرکت در اجتماعات و حضور غیر ضروری در معابر عمومی بپرهیزند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز با بیان اینکه روزانه به طور متوسط 25 تا 30 آزمایش مثبت کرونا در شهرستانهای تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) ثبت می‌شود، گفت: افزایش تعداد مبتلایان و بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده است و باید آمادگی برای شرایط بحرانی احتمالی داشته باشیم و مراقبتهای لازم را افزایش دهیم.
دکتر جواد باذلی افزود: از یک ماه و نیم گذشته بارها در جلسات مختلف این مساله را عنوان کردیم که در ماههای آینده با شرایط بسیار سختی روبرو خواهیم شد و بازگشایی مدارس ، برپایی مراسم و اجتماعات، رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه و مسافرتها و خیلی عوامل دیگر باعث شد به شرایطی برسیم که ظرفیت بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای بیماران کرونایی به حد اشباع رسیده است و دستگاههای مراقبتهای ویژه به بیماران کرونایی متصل است.
وی ادامه داد: مسن بودن جمعیت آسیب پذیری این شهرستانها را از نظر ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن افزایش داده و متوسط سن فوت شدگان ناشی از بیماری کووید 19 در گناباد و بجستان 76 سال است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد علت افزایش تعداد موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در این شهرستانها را رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی از جمله کاهش میزان استفاده از ماسک توسط مردم، بازگشایی مدارس و رفت و آمدهای غیر ضروری ذکر کرد.
وی گفت: مردم با داشتن مسوولیت شرعی و اخلاقی باید بیشتر خود را مکلف به رعایت پروتکلها بدانند و با پوشش ماسک و ضد عفونی کردن دستها و پرهیز از هر گونه مراودات اجتماعی و سفرهای غیر ضروری برای کاهش تبعات این بیماری تلاش کنند.
باذلی افزود: تاکنون 143 نفر از کارکنان و 59 نفر از دانشجویان این دانشگاه به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه 19 دانش‌آموز و 38 نفر از فرهنگیان گناباد تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند ادامه داد: تعداد تخت‌های بستری بیماران کرونایی در بیمارستان علامه بهلول گناباد از 60 تخت در ابتدای شیوع این ویروس هم اکنون به 170 تخت و تعداد تختهای مراقبتهای ویژه از 9 تخت به 14 تخت افزایش یافته و با کمک خیران در آینده نزدیک به 23 تخت افزایش می‌یابد.
امام جمعه گناباد هم گفت: شیوع ویروس همه گیر کرونا خطر بسیار بزرگی برای جامعه است و اگر اصول بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است هر یک از اعضای خانواده ما گرفتار این بیماری شوند.
حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 وظیفه عقلی و شرعی ما است و عواطف ما نباید اجازه دهد به خاطر رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه، فرد دیگری توسط ما به بیماری کووید 19 مبتلا شود.
فرماندار گناباد هم از افزایش محدودیت‌ها و تعطیلی یک هفته‌ای بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در این شهرستان از سوم آبان ماه خبر داد.
حامد قربانی افزود: با توجه به وضعیت قرمز این شهرستان از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا و بر اساس درخواست از طریق استانداری خراسان رضوی و موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، این محدودیت اجرا می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گناباد از روز شنبه سوم آبان ماه به مدت یک هفته تعطیل است و آموزش آنها به صورت مجازی برگزار می شود.
فرماندار گناباد گفت: مراکز آموزش فنی و حرفه ای و زبانکده‌ها و سایر آموزشگاهها و کتابخانه های عمومی، سینما و مراکز نمایش و تئاتر، باغ تالارها و تالارهای پذیرایی نیز در این مدت تعطیل است.
وی افزود: برگزاری آیین‌های مذهبی و اجتماعی نیز در گناباد ممنوع است و استخرهای شنای سرپوشیده، شهربازی و کافه ها نیز تعطیل هستند و باشگاههای ورزشی فقط با 25 درصد ظرفیت مجاز به فعالیت می‌باشند.
قربانی ادامه داد: مساجد و مصلی ها نیز نیم ساعت هنگام نماز باز خواهند بود.
وی گفت: همچنین جمعه بازار و نماز جمعه و آرامستانهای گناباد از هفته گذشته تعطیل بودند.
فرماندار گناباد افزود: تعطیلی و اعمال محدودیت به دلیل شیوع ویروس همه گیر کرونا با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می شود و به دلیل وضعیت شیوع بیماری کووید 19 و تقاضای شهرستان گناباد تصمیم به ایجاد این محدویت گرفته شده است.
وی خواستار فرهنگ سازی و توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک شد.
فرماندار بجستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی دوباره شاهد وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا در شهرستان‌های استان خراسان رضوی و این منطقه هستیم.
حسین ابراهیمی کردیانی افزود: ممکن است افرادی بدون داشتن علایم کرونا با رعایت نکردن پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی باعث انتشار این بیماری شوند.
وی از مردم و کسبه بجستان خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را در انجام فعالیت‌های کشاورزی، کسب و کار و رفت آمدها رعایت کنند و تا جایی که امکان دارد از رفت و آمدهای غیر ضروری در روزهای اوج کرونا بپرهیزند.
هم اکنون سه بخش با گنجایش 170 تخت و یک بخش مراقبت‌های ویژه برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان علامه بهلول گنابادی فعال است.
شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.
بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 545 هزار و 286 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 312 نفر در 24 ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 31 هزار و 346 نفر رسیده است.
همچنین تاکنون 438 هزار و 709 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گناباد مشارکت های مردمی بجستان
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/274276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود